در حال بارگذاری ...
سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان:

تئاتر کودک و نوجوان در تماشاخانه‌های حوزه هنری زنده می‌شود

حجت‌الله ناظری، سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان، از آغاز اجرای نمایش‌های ویژه کودک و نوجوان در تماشاخانه‌های ماه و مهر حوزه هنری خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از حوزه هنری پس از راه‌اندازی حوزه هنری کودک و نوجوان در بخش‌های مدیریتی کلان این سازمان انقلابی تئاتر کودک و نوجوان در حوزه هنری از روزهای پر رونق خود فاصله گرفت و اجرای صحنه‌ای آن تقریبا بی‌رنگ شد؛ اما حوزه هنری کودک و نوجوان به جای تولید تئاتر صحنه‌ای اقدام به تولید نمایشنامه‌هایی با کیفیت برای کودک و نوجوان در سال‌های فعالیت‌ خود تاکنون داشته است که امروزه می‌تواند کاربرد بسیاری در تولیدات صحنه‌ای خود داشته باشد.
حجت‌الله ناظری که مدتی است سرپرستی حوزه هنری کودک و نوجوان را بر عهده گرفته است دارای تحصیلات دانشگاهی در حوزه تئاتر است و سال‌ها در حوزه هنری کودک و نوجوان فعالیت‌های مجدانه داشته است. وی با تاکید بر اهمیت تئاتر کودک و نوجوان در حوزه هنری گفت: نمایش کودک و نوجوان ویژگی‌های خاص خود را دارد. به عبارتی دنیای کودک و نوجوان سرشار از تخیل است و این بدان معناست که دنیای کودکان خیلی با منطق‌های دنیای بزرگسالان جور نیست و خیال‌پردازی و تخیل نقش اساسی در این دنیا ایفا می‌کند، چنانکه از این موضوع در دنیای کودکان به فانتزی یاد می‌شود.
ناظری افزود: از طرفی مقوله غیر مستقیم نیز در روند یادگیری سریع و تاثیرگذار برای مخاطب کودک و نوجوان امری اثبات شده است. لذا این دو مقوله می‌تواند بستری در نمایش کودک و نوجوان ایجاد کند که زمینه‌ساز آموزش مفاهیم انسانی و قرآنی برای کودکان و نوجوانان باشد.
وی با اشاره به فعالیت‌های ارزشمندی مدیریت‌های پیش از خود در این مرکز گفت: حوزه هنری کودک و نوجوان در مدیریت‌های پیشین خود تاکنون زحمات بسیاری برای پایه‌ریزی سازه‌ای منظم و مستحکم متقبل شده است. در دوره‌ای سیاست‌های کلی آن تبیین شد و طراحی قطعات ساختمان اصلی آن برنامه‌ریزی شد. کاری که خوب انجام و در طولانی مدت خود را نشان خواهد داد. همچنین پس از آن در دوره‌ای دیگر از مدیریت‌های پیشین، حوزه هنری کودک و نوجوان تمرکز خود را روی تولید محتوا گذاشت که با موفقیت‌های بسیاری طی شد و امروزه می‌توانیم از آن‌ها بهره‌برداری‌های خود را آغاز کنیم.
ناظری در ادامه گفت: محتوای تولید شده با دقت بالا و کیفیت لازم است و دارای قابلیت‌های فراوانی برای تبدیل به کالای فرهنگی چند وجهی است. در نتیجه حوزه هنری کودک و نوجوان امروز به مرحله‌ای رسیده است که می‌تواند از محتوای تولید شده در بخش‌های گوناگون خود برای تولید کالای فرهنگی بهره‌برداری کند. به عنوان مثال می‌توانیم از نمایشنامه‌های تولید شده در مرحله محتوا به مرحله بهره‌برداری برسیم و آن اثر را در قالب یک نمایش صحنه‌ای روی صحنه ببریم. یا اینکه از داستان‌های چاپ شده حوزه هنری کودک و نوجوان می‌توانیم در راستای تولید نمایشنامه و از آن در راستای تولید تئاتر استفاده کنیم. این تنها نمونه‌ای از بهره‌برداری‌های آینده حوزه هنری کودک و نوجوان از محتواهای تولیدی خود است. در نظر داریم تا به همان قوتی که در تولید محتوا عمل کرده‌ایم در سایر گروه‌ها و گرایش‌های دیگر هنری دست پیدا کنیم.
وی افزود: روابط استانی حوزه هنری کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد. چرا که مراکز استانی توان ایفای نقش ستادی را برای ما دارند و ما باید از این ظرفیت‌ها در راستای پیش‌برد اهداف کلان حوزه هنری کودک و نوجوان استفاده کنیم. بی‌شک فعالیت‌های فرهنگی و هنری کودک و نوجوان از آن دسته اقداماتی است که همه اهالی فرهنگ و هنر و سازمان‌ها و نهادهای مربوطه به‌ویژه در استان‌های کشور خواهان آن هستند. به‌زودی از طریق امور استان‌های حوزه هنری روابط خود را با مراکز استانی حوزه هنری گسترش خواهیم داد.
ناظری در خصوص برنامه‌های آتی تئاتر حوزه هنری کودک و نوجوان گفت: در بخش تئاتر این مرکز چند برنامه کاری در دستور کار داریم. یکی از این برنامه‌ها استعدادیابی است. این کار موجب شناسایی استعدادهای جدید در نمایشنامه‌نویسی تهران و استان‌های سراسر کشور خواهد شد. پس از شناسایی این دوستان با توجه به خط مشی فکری حوزه هنری به آنها سفارش تولید اثر داده می‌شود؛ اما این کار پایان فعالیت‌ها و روابط ما با استعداد‌های شناسایی شده نیست. چرا که همزمان با تولید استعدادهای مورد نظر آموزش نیز خواهند دید. نفرات برتر آثار خروجی از این سلسله مراتب تولیدی و آموزشی با برپایی مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی و نظرات کارشناسان معرفی خواهد شد.
وی افزود: تمامی مراحلی که گفته شد کلیاتی از برنامه‌های آتی ما در حوزه هنری کودک و نوجوان است که به جزئیات دقیق آن به زودی با تشکیل شوراهای تخصصی آن طی فراخوانی منتشر خواهد شد.
سرپرست حوزه هنری کودک و نوجوان ادامه داد: به‌زودی اجراهای صبح تماشاخانه‌های ماه و مهر حوزه هنری راه‌اندازی و به تئاتر کودک و نوجوان اختصاص داده می‌شود. برنامه‌ریزی‌های لازم و توافقات مدیریتی برای اجرای تئاتر کودک و نوجوان در تماشاخانه‌های حوزه هنری مرکز صورت گرفته است و به زودی اولین نمایش دور جدید این رویداد آغاز خواهد شد. می‌خواهیم بار دیگر جنب و جوش‌های کودکان و نوجوانان را که برای تماشای تئاتر مشتاق، شاد و پویا شده‌اند، صبح‌ها در محوطه حوزه هنری شاهد باشیم.

ناظری با اشاره به چهل سالگی انقلابی اسلامی ایرن گفت: همچنان که بسیاری از نهادهای فرهنگی و هنری در تلاش‌اند تا سهمی در برپایی جشن با شکوه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌باشند، حوزه هنری کودک و نوجوان نیز برنامه‌هایی دارد. به این ترتیب در نظر داریم تا به این مناسبت نمایش‌هایی را برای اجرا در مدارس و مهد کودک‌ها آماده کنیم. این نمایش‌ها همزمان با دهه فجر چهل سالگی انقلاب در مدارس و مهد کودک‌ها اجرا خواهند شد.
وی در پایان افزود: حوزه هنری کودک و نوجوان برنامه‌های ویژه‌ای برای تئاتر دارد و در تلاش است تا اجراهای تئاتر کودک و نوجوان در سال جاری بازگشت مجددی قدرتمند و پویایی داشته باشد.




مطالب مرتبط

مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد
مسابقه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان

فراخوان رویداد نمایشی توکا منتشر شد

فراخوان نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی برای کودکان و نوجوانان به همت مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر، رویداد توکا برگزار می‌شود.

|

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد
عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان:

آثار هنرمندان شهرستانی مرا شگفت‌زده کرد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان یکی از ویژگی‌های مهم جشنواره را حضور پررنگ هنرمندان شهرستانی عنوان کرد و گفت آثار آن‌ها مرا شگفت‌زده کرد، به‌شدت پیشرفت کرده‌اند؛ مشخص است مطالعه می‌کنند و برای تئاترشان وقت می‌گذارند.

|

حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم
حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم

حمید گلی عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با تولید اثر برای کودکان این است که فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم و به آن‌ها نزدیک‌تر شویم تا اثری که تولید می‌شود ...

|

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

فراخوان اجرا در تماشاخانه‌های مهر و ماه حوزه هنری منتشر شد

مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری فراخوان اجرای نمایش در تماشاخانه‌های مهر و ماه خود را در راستای اهداف و سیاست‌های خود و به‌منظور انتخاب آثار نمایشی شایسته‌ برای اجرا در سال 1403 از گروه‌ها و کارگردانان فعال، اساتید دانشگاه، دانشجویان تئاتر و جوانان خلاق دعوت کرد.

|

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.

|

نظرات کاربران