در حال بارگذاری ...
میان سازمان برنامه و وزارت ارشاد؛

تفاهم نامه ایجاد 20 هزار شغل در بخش فرهنگ امضا شد

تفاهم‌نامه ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی در بخش فرهنگ با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضاء شد. وزیر با اشاره به اینکه سالانه در تئاتر ۷ هزار اثر اجرا می‌شود و ۱۰۰ هزار نفر فعال هستند گفت: بخش قابل توجهی از تاریخ کشور به اقتصاد فرهنگ و هنر متصل بوده است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال در حوزه فرهنگ و هنر میان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.
حمید پورمحمدی در این نشست با اشاره به تفاهم‌نامه برای پرداخت 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش فرهنگ و هنر اظهار داشت: 1600 میلیارد تومان در بخش شهری و 400 میلیارد تومان برای بخش روستایی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: نرخ تسهیلات در شهر 16 درصد و برای روستاها 6 درصد پیش بینی شد. همچنین 4 میلیارد تومان برای یارانه تسهیلات در نظر گرفته شد.
معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه این تفاهم نامه از محل بند الف تبصره 18 بودجه 97 است، گفت: 130 میلیون تومان برای هر رسته فعالیت شهری میانگین برآورد شده است. این مشاغل در کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در حوزه تولید محتوا است.
به گفته پورمحمدی متوسط میزان تسهیلات روستایی 60 میلیون تومان است که در مجموع 467 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد، حدود 7 هزار فرصت شغلی در روستاها و 12 هزار و 600 شغل نیز برای شهرها مد نظر است.

در بخش دیگری از نشست برمکی دبیر شورای اقتصادی به ابعاد و جزئیات ایجاد اشتغال پرداخت و عنوان کرد: 20 هزار فرصت شغلی با اجرای این تفاهم ایجاد خواهد شد. توزیع استانی در بخش فرهنگ و هنر وجود دارد. استان اصفهان بیشترین سهم را با 18 درصد، خراسان رضوی، قم و اذربایجان شرقی نیز در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

در ادامه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با این تفاهم نامه اظهار داشت: اگر بخواهیم روح جامعه ایرانی را از لحاظ تاریخی ارزیابی کنیم، به فرهنگ و هنر شناخته می شود. در طول چند هزار سال استمرار فرهنگ و هنر با تاریخ توامان وجود داشته است.

وی افزود: فرهنگ و هنر با هویت ایران ارتباط دارد. سرمایه گذاری در این حوزه روی هویت ایرانی است که ما را در جهان با همین هویت تعریف می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: سرمایه‌گذاری به نحوی برای بقای روح فرهنگ و هنر ایرانی است. با نگاه اقتصادی اگر بنگریم، بخش قابل توجهی از تاریخ کشور به اقتصاد فرهنگ و هنر متصل بوده است. می‌شود، همچنان به این حوزه به اقتصاد مولد نگاه کرد که ارزش افزوده بالا دارد. ترکیب این دو نگاه می‌تواند منجر به ارتقا دو بخش شود. 4500 فیلم سینمایی و دیگر اثرها در سال ساخته می‌شود، در تئاتر 7 هزار اثر اجرا می‌شود که 100 هزار نفر فعال هستند. 6 هزار رسانه در حوزه مکتوب و غیر مکتوب فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان عرصه هنر و فرهنگ آمادگی ورود به عرصه را دارند، بیان داشت: این اقدام خوب در تبصره 18 نیاز به واکاوی در فرصت های شغلی است و سال آینده می‌تواند میدان‌های دیگر را باز کند.

صالحی در مورد شهرهای خلاق گفت: برخی شهرها در بخشهایی از فرهنگ ویژگی خاصی دارند که می‌تواند نقش خوبی در مباحث اقتصادی و فرهنگی ایفا کنند.

همچنین مرتضی شهید زاده رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز در این نشست بیان داشت: این صندوق وظیفه دارد، به توسعه و اقتصاد کشور کمک کند. خوشحالیم با تدیبر دولت امروز مشارکت در فرهنگ و هنر داده شدیم. منشا برخی مشکلات فرهنگ جامعه است. صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار برای توسعه روستاها و ایجاد اشتغال کنار گذاشته است.

محمدباقر نوبخت با بیان اینکه 3 ماه به پایان سال مالی باقی نمانده و برنامه ایجاد یک میلیون 33 هزار فرصت شغلی داریم، گفت: باید این فرصتها در بخشهای مختلف باشد. در ماه اخیر برای ایجاد 270 هزار شغل در بخش صنعت و معدن تفاهم نامه ایجاد شد و مطالبه کردیم که این مشاغل ایجاد شود. قبل از آن در بخش کشاورزی نیز 82 هزار فرصت شغلی تفاهم شد که در 7 رسته برای پایداری مشاغل و تعدادی نیز برای باغداری در سطوح شیب‌دار بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه 20 هزار فرصت شغلی در سه عرصه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بتوان ایجاد کرد، یادآور شد: صالحی قول می‌دهند که در این راستا تلاش کنند. ما نیز 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار آنها قرار دهیم که 13 هزار فرصت شغلی در جغرافیای شهری و مابقی 7 هزار فرصت شغلی دیگر در روستاها فراهم شود.

وی ادامه داد: برای ارائه تسیهلات ارزان قیمت که اکنون 18 درصد است، تلاش کردیم، مابه التفاوت آن را در حد 82 میلیارد تومان در نظر گرفتیم تا نرخ تسهیلات شهری 16 درصد و 6 درصد برای روستاها در نظر گرفته شد.

نوبخت با اشاره به اینکه یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی برای سال 97 است، گفت: اما این تفاهم نامه محصور به امسال نیست. در لایحه بوددجه 98 نیز پیش بینی‌هایی صورت گرفته است.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس، 14 جلد لایحه و پیوست بودجه سال 98 با اصلاحاتی که مورد نظر بود که پایداری ما را مستحکم‌تر می‌کرد آماده شده است. در بودجه همین ظرفیت شغلی پیش بینی کردیم. یکی از مباحث مهم سال آینده با توجه به مضایق تحریمی اشتغال و تولید را مد نظر قرار دادیم. امیدواریم که بتوان ادامه داد.




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند
معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه مساجد باید کانون‌های اصلی تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف باشند، یکی از نمودهای این رویکرد را برگزاری جشنواره تئاتر شبستان دانست.

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بهره‌برداری و تجهیز زیرساخت‌های تئاتری کشور از ساختمان سابق اداره برنامه‌های تئاتر واقع در خیابان پارس بازدید کرد.

|

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر فرهنگ برای برگزاری پرشور جشنواره‌های فجر

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر فرهنگ برای برگزاری پرشور جشنواره‌های فجر

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش شبانه‌روزی و جهادی برگزارکنندگان جشنواره‌های ملی فجر قدردانی کرد.

|

با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت
با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت

اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران هنری و نمایشی و جمع زیادی از هنرمندان برگزار شد و این رویداد بزرگ، برگزیدگان خود را شناخت.

|

نظرات کاربران