در حال بارگذاری ...
به بهانه اعلام فهرست نمایش‌های جشنواره تئاتر فجر

«راهمرد»؛ یک رسانه پیشتاز در چهلمین سال انقلاب اسلامی

ایران تئاتر: دکتر علی عارفی‌کیا* استاد دانشگاه در رشته‌های اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)، حقوق، معارف اسلامی، اندیشه اسلامی و انقلاب اسلامی به بهانه اعلام آثار پذیرفته‌شده در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر یادداشتی را در اختیار ایران تئاتر قرارداد و نکاتی را در خصوص جاماندن نمایش «راهمرد» بیان کرد.

نمایش «راهمرد» که به طراحی و نویسندگی حامد هوشیاری در مهر و آبان سال گذشته در پلاتو اجرا تئاتر شهر بروی صحنه رفت به‌عنوان یک رسانه پیشتاز چهلمین سال انقلاب اسلامی عمل کرده و امام خمینی (ره) نخبه سیاسی انقلاب ایران را به‌درستی به روی صحنه آورده است، در بخش مسابقه تئاتر ایران می‌توانست از ارزش‌های جامانده دفاع کند.
توجه به مقام والای امام خمینی (ره) به‌عنوان یک اسطوره در دسترس از جمله امتیازات خاصی به حساب می آید که در هر سرزمینی یافت نمی شود و بی شک کشور ما از این حیث از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ که در این مهم، نویسنده و کارگردان «راهمرد» در طراحی و اجرای نمایشی به دور از کلیشه در مسیر معرفی مقام والای امام خمینی (ره) کوشا بوده است.
اما در اصل حامد هوشیاری کارگردان نمایش «راهمرد» با درایت به دنبال بیان شخصیت امام خمینی (ره) و روح دوران زمان اوست. شرایط خفقانی که قیام ۱۵ خرداد حاصل آن بود و ادامه مبارزاتی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ۵۷ شد. در واقع پرداختن به شخصیت امام خمینی (ره) به‌عنوان یک نخبه و نابغه سیاسی و روحانی مبارزه‌گر و نظریه‌پردازی که غیرممکن‌ها را ممکن ساخت، به خوبی عمل نموده و این عینیّت را با نمایش آئینی و تعزیه نشان داده تا نخبه و نابغه سیاسی انقلاب ایران به‌درستی به روی صحنه به اجرا درآید.
نمایش «راهمرد» که در پلاتو اجرا تئاتر شهر به صحنه رفته با موضوعیت نهضت حسینی با نهضت خمینی در ایران معاصر ارائه گردید. این اثر شکوهمندی قیام مردم ایران را با الگویی کاملا مذهبی از باورهای قیام سالار شهیدان بشکل مطلوب نمایان ساخت. «راهمرد» نوع آوری خود را به مقابل دیدگان تماشاگر ارائه نمود و کوشید الگو پذیر، انقلاب بزرگ ملت ایران از پانزده خرداد 42 و انقلاب بهمن 57 و نیز دفاع مقدس از قیام حسینی را با زبان هنر نمایش ترسیم و همچنین به طور غیر مستقیم به روی صحنه تئاتر اجرا نماید و روایت این ارتباط مهم با زبان تعزیه که در زمان خودش کاری نو و ابتکاری بود را با شیوه و مسیری نو، برای بیان مفاهیم ارزشی و دینی و انقلابی باز کند.
این رویکرد یعنی استفاده از هنر تعزیه و نقالی در ساختار تئاتر روایی با استفاده از عنصر بازی در بازی و بیان مفاهیم ارزشی و انقلابی در قالب تئاتر آئینی عاشورایی که پیشتاز در چهلمین سال انقلاب اسلامی بوده که تا اکنون طرح نگردیده، ارزشمند و قابل توجه و قابل تقدیر است، چرا که کارگردان این اثر تاثیرگذار، تلاش نمود، انعکاس دین و شخصیت دینی امام خمینی (ره) را در جامعه نشان دهد.
حال جاماندن نمایش «راهمرد» از جشنواره تئاتر فجر تلنگری به خودمان است که چقدر در انتخاب به اجرا و کیفیت هویت ایرانی انقلابی «راهمرد» مورد توجه بوده است. امید است در سی هفتمین دوره جشنواره تئاتر فجر که 36 نمایش در بخش مسابقه با همزمانی چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران، مورد قضاوت قرار می گیرد به جای خالی نمایش «راهمرد» نیز توجه شود.




نظرات کاربران