در حال بارگذاری ...
به بهانه اجرا در تالار وحدت؛

اتفاقِ خوبی به نام «هزار و یکشب»

ایران تئاتر: «هادی حوری» دریکی از آخرین نمایشنامه هایش موضوع «هزار و یکشب» را با هدایت و کارگردانی مهرنوش مهرین دستمایه قرار داه تا بتواند از این طریق نمایشی را با رویکرد و حضور زنانه ارائه دهد. این نمایش توسط گروه هنری مهرگان وپنجشنبه آتی در تالار وحدت به صحنه می رود.

زنان هماره بخش مهمی از بدنه فعال هر جامعه‌اند. مسلماً قسمت عمده‌ای از رشد جوامع کنونی در جهان، مرهون حضور بانوان در عرصه‌های تولید و خلاقیت است. نگاهی اجمالی به تاریخ تمدن جوامع بشری نشان می‌دهد هر جا که جامعه‌ای به هر دلیلی دچار رکود، رخوت و سترونی شده است، حرکت‌ها و جنبش‌های زنان توانسته روحی تازه و پویا در آن بدمد و از سقوط آن جوامع در جمود مطلق پیشگیری کند.
در بخش تئاتر و نمایش‌های ایرانی نیز چند سالی ست بانوان هنرمند با حمایت و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی تلاش می‌کنند تا برخی آیین‌ها و رسوم سنتی و هنرمندانه ایران را زنده نگه‌داشته و با ایجاد بستری پویا و فعال آن را پیش ببرند.


هر اتفاق تازه‌ای برای پایداری و رشد نیاز به حمایت، تشویق و نقد موثر و دلسوزانه دارد
با تمام ارزش های بنیادی و جلوه های هنرمندانه این گونه کارها، پنهان نمی کنیم که این حرکت نیز مانند هر حرکت تازه‌ای نیاز به رفع کاستی ها و سرو شکل گرفتن های درست و دقیق تری دارد و این امر میسر نمیشود مگر با ورود هنرمندانی که با این گونه ی نمایشی که ریشه در سنت های دیرینه دارد آشنا، و همچنین به دانش و فنون روز هنر نمایش نیز واقف باشند.
از جمله این هنرمندان عرصه تئاتر "هادی حوری " ست که پیش از این نیز با نمایش هایی همچون " سیاهه ای برای سیاه "، "سیه نامه باستان "، "مرد نیک "، "دزد دریایی "، "زیر گنبد کبود " "نقد حال " و ... نشان داده است که نه تنها ادبیات کهن و نمایش های سنتی و آیین‌های این مرزو بوم را به خوبی میشناسد، بلکه به ظرفیت های تئاتر مدرن و امروزین نیز تسلط کامل دارد.
از جمله آثار چاپ شده هادی حوری که به نقش زنان در ایجاد حرکت و پویایی جامعه می پردازد میتوان به نمایشنامه های (نقل پرومته. انتشارات نیستان) (کوچ ستاره. انتشارات کانون پرورش فکری) (اگرسپیده از این پنجره سرزد – انتشارات سوره مهر) و... اشاره کرد.
هادی حوری دریکی از آخرین آثارش موضوع " هزار و یکشب " را دستمایه ای قرار داه تا بتواند از این طریق نمایشی را با رویکرد و حضور زنانه ارائه دهد. از این نویسنده و کارگردان تئاتر پیش از این نیز نمایشنامه " ترسا " با اولویت و تاثیر نقش زنان در عشق و بدنبال آن تاثیر شان در سرنوشت و پویایی جامعه مردانه، در شهرهای منچستر و لندن و همچنین در سال جاری نمایشنامه "سیندرلا " با موضوعیت قهرمان زدایی از پیکره کهن الگوهای زنانه، در سالن دیوار چهارم به صحنه رفته است. تشابهات موضوعی و رویکرد های مشابه فرم و محتوایی این دسته از آثار حوری دغدغه مندی وی را در موضوعات زنان و اهمیت حضورشان در آثار دراماتیک را نشان می‌دهد.
نمایش " هزار ویکشب " نیز موضوع و نگاهی همین گونه به خرده نمایش های زنانه و آیین‌های مناطق مختلف کشور دارد.
داستان این است که: ملک جوانبخت اعتقادی به شادمانی ندارد، از این رو گمان میکند که شادی و پرداختن به آیین‌های شادمانه جمعی باعث ضعف در بنیان های اصلی کشورش خواهد شد و به همین دلیل قصد دارد تا از هرگونه اجماع شادمانه جلو گیری کرده و حتی به کسانی که هرساله با آمدن بهار آیین‌های نوروزی را اجرا می‌کنند و شادمانی شکوفه های بهاری را به میان مردم می آورند اجازه ورود به مجامع مردمی را ندهد. اینگونه است که شهرزاد به همراه جمع بانوانی که هر کدام از خطه و اقلیمی با او گرد آمده اند تلاش می کنند تا ملک جوانبخت را با آیین‌ها و مراسم بخش به بخش کشور آشنا کنند و تاثیر شادمانی را در پیوند مستحکم مردمی بدو باز نمایند. از این رو قصه گوییِ مرسوم شهرزاد این بار شکلی نمایشی به خود می گیرد تا از طریق به نمایش در آوردن آیین‌های هر خطه و اقلیم نشان دهد که شادمانی و برپایی آیین‌های مردمی تا چه پایه می توانند در اتحاد، تولید، کشاورزی، آموزشِ کارزار و دشمن ستیزی و عشق به میهن اثر گذار باشد. شهرزاد با کمک دیگر زنان همدمش هر شب آیین و مراسمی از یک بخش کشور را برای ملک اجرا می‌کنند. اگرچه هر لحظه بیم آن را دارند که در اثر عدم رضایتمندی ملک، جان شان را از دست بدهند؛ اما ملک که در این مدت خود دلباخته شهرزاد شده، هنگامی که محتوا و معانی اتحاد، عشق، انتظار، میهن پرستی، مردمداری، دین باوری و ... را در این آیین‌ها در می یابد، دستور گشایش دروازه ها برای ورود بهار و برگزاری آیین‌های نوروزی را صادر میکند.


نمایشنامه هزار و یکشب متنی شاعرانه در بزرگداشت شادمانی های مردمی ست

سایت ایران تئاتر از این رو به معرفی این اثر پرداخته است که بنظر میرسد " هزارویکشب " جزء اولین آثاری از این گونه است که دارای روایتی منسجم و دراماتیک با ساختاری مبتنی بر نمایش های آیینی-سنتی ست که مفهومی جهانی را با استفاده از ادبیات کلاسیک ایرانی به صحنه می برد. از این رو شاید این نمایش بتواند الگویی مناسب و قابل قبول برای این گونه آثار باشد که تلاش می‌کنند در عرصه تئاتر مورد تائید، توجه و شاید حمایت مرکز هنرهای نمایشی نیز قرار گیرند.
این نمایش توسط گروه هنری مهرگان و با هدایت و کارگردانی مهرنوش مهرین فر به صحنه خواهد رفت.
نقش آفرینان هزار و یکشب عبارتند از: نازنین هندی. انوشه چگینی. شیدا زمانیان راد. زهرا جلیلی. آنیتا واهب. سمیرا حمزه زاده. شکیبا مبصری. بهاره پیا. تینا بهرامی. رها تقی نیا. آتنا صادقی. سپیده اسلامی. مهتاب دین محمدی. نیلوفر معرفت. مونا فرشچیان. کاملیا نصیری توانا. آدینه کزازی. ندا پازوکی. پگاه پازوکی. نیکا خانبابایی. فرنوش چاپاری. نسرین عنایت مهر. افسانه السادات شریعت پناهی.
روایت این نمایش را نیز بهار ذوالقدری به عهده دارد. این نماش روز پنجشنبه 20 دیماه 1397 ساعت 14 در تالار وحدت به صحنه می رود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران