در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به نمایش «بچه خور» به کارگردانی عادل عزیزنژاد

    ارزش‌های قراردادی معنای یک ضد ارزش دائمی می‌دهد

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان هستی و در کنار آن جهان انسان‌ها از هر نظر نسبت به گذشته خود در زمان حال وضعیتی متغیر دارند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که شرایط با فضایی یکنواخت پیش برود. حال این خصیصه در زمان اکنون و بین انسان‌ها نیز جریان دارد که آنها سعی در تغییر روزانه خود دارند و یا می‌کوشند که بهانه‌ای هر چند ناچیز خود را تغییر بدهند. حال این تضادهای درونی فضایی را برای برون‌ریزی‌های پر تلاطم فراهم می‌آورد. لذا این اتفاق از نگاهی مثبت و گاهی از جانبی منفی به حساب می‌آید.

    ذات اجتماع و انسان بنابر تغییر، پیشرفت و تکامل برای رسیدن به باور درون بنیان نهاده شده است. بنابراین باید این کنش هدفمند را در زندگی و نوع نگاه انسان و البته تاثیرات جهان پیرامون جستجو کرد. زیرا انسان متاثر از جهان هستی و پیرامون است و از نگاهی جهان پیرامون و داشته‌هایی که از طبیعت وجود دارد را انسان به خواست نیازش مورد استفاده قرار می‌دهد. حال این تقابل و یا داد و ستد ریشه‌دار و سیال تا پایان این جهان ادامه خواهد داشت. جهانی که در آن انسان‌ها مرزهای درونی خود را برای کسب دارایی، هویت، نیازها چون سیل از جلوی راهشان برداشته و بر یکدیگر می‌تازند. البته نیاز به آن نیست که انسان‌ها تنها به دلایلی که به آن اشاره شد دست به طغیان و بلوا بزنند، زیرا همان که هویت و ذات درون خود و یا سایر امیال وجودی را به زیر بکشند کفایت میکند. در واقع مشکل امروزی جوامع انسانی، ماجرای به یغما رفتن هویت و باور ذات است. عنصری که با نبودش اتفاق‌های گوناگونی رخ می‌دهد و به نوعی نظم این جهان به قتلگاه بی‌نظمی سوق پیدا خواهد کرد. لذا با دانستن این موضوع ایجاب می‌کند که هر علم و هنری از زاویه دید خود به این موضوعات مهم و زندگی‌بخش نگاه ویژه‌ای داشته باشد تا شاید بتوان راه نجاتی پیدا کرد. لذا در این مجال، وادی هنر نمایش می‌تواند با خلق آثاری قابل توجه در زمینه مسائل اجتماعی و انسانی مخاطب را به راهی برای صعود و کشف درون هدایت کند، لازمه‌ای که این روزها عدم حضورش به شدت احساس می‌شود.

    نمایش «بچه خور» بنابر داشته‌های خود سعی دارد تا اجتماعی را به تصویر بکشد که در آن همه چیز به نیازها و روابط بین انسان‌ها منتهی می‌شود. رویکردی که در آن اتفاق‌های یک جامعه از جز به کل می‌رسد تا بتوان از طریق آن برش‌هایی از زندگی را نمایان کرد. در جهان متن این اثر، داده‌های دراماتیک خاصیتی را تعریف می‌دهد که هر عملی در برابر عکس‌العملی معنا پیدا کند به شکلی که تاثیرگذاری آن گاهی در مدت زمان کوتاه و یا گاهی طولانی نمایان می‌شود. در واقع باید اتفاق‌های جهان متن را برگرفته از ذائقه جهان و اجتماع امروز قلمداد کرد که از طریق آن عناصر متن شرایطی را ایجاد می‌کنند تا شخصیت‌ها با کنش‌هایی منحصر به خود نسبت به جهان اطراف واکنش نشان بدهند.

    حال وجود چنین لازمه‌ای اهمیت پردازش را معین می‌کند که درون یک انسان با چه شاخص‌هایی می‌تواند ظاهر جریان زندگی را تحت تاثیر قرار بدهد. به طور حتم تبعات اجتماعی یکی از آن مواردی است که با این موضوع ارتباط مستقیمی دارد و به نوعی افراد جامعه با تاسی از آن روزگار می‌گذرانند. البته جغرافیای انسان‌ها نیز یکی از عوامل به وجود آمدن شرایط اکنون است که در آن قدر مطلق رفتارهای ناشی از برخورد افراد با یکدیگر بین صفر تا صد معین می‌شود. لذا اهمیت کارکرد جغرافیای محیط، بازتاب رفتارها، تاثیرات اجتماعی و اتفاق‌های خرد و کلان در شکل گرفتن این اتفاق تاثیری مستقیم دارند. بنابراین جهان اثر با کسب این موارد سعی دارد در ابتدا کانون خانواده و سپس اجتماع را مورد واکاوی قرار بدهد. پرداختن به جزئیات در این اثر با شکل دادن موقعیت‌ها تلاش دارد تا هر کدام از شخصیت‌ها را با خصوصیات شخصی و دیدگاهیکه به محیط بیرون دارند به مخاطب معرفی کند.

    لذا با داشتن نقشه راه هر موقعیت را با توجه به نیاز استفاده از آن در اختیار شخصیت‌ها قرار می‌دهد تا آنها بتوانند کارکرد خودشان را عملی سازند. هم راستا بودن شخصیت و موقعیت یکی از دیگر لازمه‌هایی بوده است که جهان متن و اثر با استفاده از آن توانسته‌اند مقوله ارتباط را چه در کانون خصوصی یعنی خانواده و چه در توده اجتماع تعریف بدهند. در واقع دارا بودن این موضوع سبب شده است که شخصیت‌ها نمونه‌ای عینی از مشاهدات خود را برای پیشبرد روایت به کار بگیرند تا آنِ لحظه نیز در روند تاثیرگذاری موثر واقع شود. حال در این مجموعه داشته‌ها که نقاط مشترکی حاصل شده است تصمیم‌ و اراده برای انجام کاری از سوی شخصیت‌ها، موقعیت و پیش آوردن اتفاق را بعنوان قوه محرک ترغیب به نمایان شدن می‌کند. بنابراین بستر اجتماعی در نمایش «بچه خور» بیشتر از آنکه به شخصیت‌های نمایش که ما به ازاهای امروز جامعه هستند بپردازد به نوع عملکرد و واکنش آنها نسبت به مسائلی که برایشان پیش می‌آید هدایت می‌کند.

    در واقع این طراحی در ساختار کلی اثر بیانگر زخم‌های فراموش نشده و عمق جراحت آن است که تا چه اندازه می‌تواند یک انسان در به وجود آمدنش نسبت به هم نوع خود دخالت داشته باشد. البته مجموع جزئیات جهان این اثر شرایطی را فراهم آورده‌اند که فضاسازی روایت برای درک و باور مخاطب سرانجامی منطقی داشته باشد که عنصر تعلیق یکی از داده‌هایی بوده است که در این رویکرد وجود داشته است. حال خرده پیرنگ‌های جهان متن و جدال شخصیت‌ها با مرگ و زندگی از دیگر عنوان‌هایی است که شرایط اثر را برای برون‌ریزی مهیا می‌کند تا جهان نمایش بتواند نمایی کلی را در قاب اجتماع عیان سازد. البته باید این نکته را یادآور شد که استفاده درست از عناصر صحنه نیز از دیگر مواردی بوده است که در خدمت ساختار اصلی اثر طراحی شده تا نظم این اثر تنها به چند مورد خاص وابسته نباشد.

    اصولا زمانی که اثری اجتماعی خلق می‌شود کارگردان باتوجه به عنوان اصلی و بنابر بر داشته‌های خود از جهان پیرامونش میزانسن‌های لازم را طراحی می‌کند که این موضوع در نمایش «بچه خور» نیز مشخص است.     

     

     




    مطالب مرتبط

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با عادل عزیزنژاد کارگردان نمایش «بچه خور»

لطفا جهت مشاهده جزئیات، ذره‌بین را ابتدا به سمت خود بگیرید
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با عادل عزیزنژاد کارگردان نمایش «بچه خور»

    لطفا جهت مشاهده جزئیات، ذره‌بین را ابتدا به سمت خود بگیرید

    ایران تئاتر: لزوم ارتباط بین انسان‌ها بی‌شک یکی از کنش‌های قابل تامل و مهم است که از جز به کل آن تحت تاثیر اتفاق‌های بی‌شماری در تاریخ و اجتماع رقم خورده است. اهمیت رویارویی هر یک از افراد جامعه با یکدیگر موقعیتی است که نه تنها در جهان نمایش بلکه در جهان واقعی نیز تحلیلی ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با داود اسدالهی کارگردان نمایش «راز پنهان»

شخصیت سیاوش شاه بیت شاهنامه است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با داود اسدالهی کارگردان نمایش «راز پنهان»

    شخصیت سیاوش شاه بیت شاهنامه است

    ایران تئاتر: اهمیت نگهداری از فرهنگ، آیین و سنت‌ها جزو مواردی است که باید به آن نگاه ویژه و قابل توجه‌ای داشت. زیرا این لازمه‌ها سبب خواهند شد که در سراسر این جهان داشته‌ها و فرهنگ هر کشوری به سایرین معرفی شود. لذا هنرمندان کشورمان باید بکوشند تا این امر لازم را به تصویر، ...

    |

    نگاهی به نمایش «راز پنهان» به کارگردانی داود اسدالهی

من سیاوش هستم فرزند برومند پهلوان کیکاووس
    نگاهی به نمایش «راز پنهان» به کارگردانی داود اسدالهی

    من سیاوش هستم فرزند برومند پهلوان کیکاووس

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جوامع بشری در طول حیات خود تلاش دارند تا با داشته‌های خود بهترین‌ها را از سوی خود به سایرین ارائه بدهند. حال این موضوع به فرهنگ و هنر نیز تا اندازه‌ای مربوط می‌شود. راهکاری که از طریق آن می‌توانیم ادعای آن را داشته باشیم که کشورمان با چه سابقه ...

    |

    کارگردان نمایش «یک خانواده محترم» منتخب تهران :

داوری آثار به صورت زنده از ویژگی های مثبت این دوره جشنواره است
    کارگردان نمایش «یک خانواده محترم» منتخب تهران :

    داوری آثار به صورت زنده از ویژگی های مثبت این دوره جشنواره است

    عادل عزیزنژاد کارگردان نمایش«یک خانواده محترم» که اثرش به عنوان یکی از نمایش‌های منتخب تهران به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شده‌است عنوان گرد :بازبینی ها نیاز به برنامه ریزی بهترو یک نگاه جدیدتر دارند.

    |

    نگاهی به نمایش «رضای رضوان» به کارگردانی هدی آهنگر

باورهای انسانی نقطه اتکایی برای درک واقعیت‌های درونی است
    نگاهی به نمایش «رضای رضوان» به کارگردانی هدی آهنگر

    باورهای انسانی نقطه اتکایی برای درک واقعیت‌های درونی است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: خواستگاه جهان هستی و نیازهای انسان‌ با یکدیگر رابطه‌ای مستقیم دارند، به شکلی که در ازای هر عرضه‌ای یک تقاضا وجود دارد. حال کارکرد برآورده ساختن یکی از مواردی است که انسان موظف به انجام آن است که به طور حتم تبعاتی را با خود به همراه نیز خواهد داشت. در ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با هدی آهنگرکارگردان نمایش «رضای رضوان»

باورهای درونی یک راهنمای همیشه بیدار با فرمولی قابل هضم است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با هدی آهنگرکارگردان نمایش «رضای رضوان»

    باورهای درونی یک راهنمای همیشه بیدار با فرمولی قابل هضم است

    ایران تئاتر: ابعاد درونی یک انسان جزو لاینفک باورهایی که روزانه در اجتماع شاهد آن هستیم. باورهایی که در اوج سادگی بسیار با ارزش و مهم هستند. در واقع رعایت اصول درونی شرایطی را پیش می‌آورد تا انسان‌ها بتوانند در حالتی دو وجهی درون و بیرون خود را مالامال از انباشته‌های غنی ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با مجید علم‌بیگی‌کارگردان نمایش «خرده بیخودی‌های همسرداری»

درک متقابل زیستی داشته باش تا جهان برایت اوج بودن باشد
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با مجید علم‌بیگی‌کارگردان نمایش «خرده بیخودی‌های همسرداری»

    درک متقابل زیستی داشته باش تا جهان برایت اوج بودن باشد

    ایران تئاتر: ضرورت این ایام آن است که اعمال و رفتار هر یک از انسان‌ها بیشتر از آنکه فردیت را محور قرار دهد ترکیبی از فردیت و درک اجتماع باشد تا شرایط خوب و ایده‌آلی فراهم شود. شرایطی که انسان را حتی در معنای اسمش به درستی معرفی کند.

    |

    مروری بر نمایش «ورود خانم‌ها ممنوع» به کارگردانی سیاوش جامع

مردانه دست راست، زنانه دست چپ
    مروری بر نمایش «ورود خانم‌ها ممنوع» به کارگردانی سیاوش جامع

    مردانه دست راست، زنانه دست چپ

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: اهمیت آنکه جامعه و رفتار انسان‌ها از طریق رویکردهای متفاوت مورد بررسی قرار می‌گیرد به پیچیده بودن این توده اجتماعی و زاویه دید افراد آن باز می‌گردد. البته این یک نیاز مهم است تا جامعه‌ای از داشته‌ها و نداشته‌های خود آگاه شده و درصدد جبران بر آید. ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با سیاوش جامع کارگردان نمایش «ورود خانم‌ها ممنوع»

اگر واقع‌گرا باشیم گوهر وجودی درون را یافت خواهیم کرد
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با سیاوش جامع کارگردان نمایش «ورود خانم‌ها ممنوع»

    اگر واقع‌گرا باشیم گوهر وجودی درون را یافت خواهیم کرد

    ایران تئاتر: لزوم برقراری ارتباط بیشتر از آنکه به جهان پیرامون و داشته‌های آن مربوط باشد تحت تاثیر جهان درونی و واقع‌گرایی است. زیرا حقیقت در بطن این عنوان نهادینه شده است تا انسان‌ها بتوانند با کیفیت مطلوبی به زندگی خود ادامه بدهند. البته این موضوع نیز کاستی‌هایی دارد که ...

    |

    نگاهی به نمایش «مودیلیانی» به کارگردانی علیرضا یزدانی

پیکاسو به چشم ژان یک شخصیت منفور است
    نگاهی به نمایش «مودیلیانی» به کارگردانی علیرضا یزدانی

    پیکاسو به چشم ژان یک شخصیت منفور است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان انسان‌های شناخته شده بر حسب اتفاق‌هایی که در آن رخ می‌دهد مملو از موقعیت‌هایی است که هواداران آن‌ها هرگز تجربه نکرده‌اند اما در مقابل بسیار به این موارد تعصب دارند.

    |

    نظرات کاربران