در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به نمایش «بچه خور» به کارگردانی عادل عزیزنژاد

    ارزش‌های قراردادی معنای یک ضد ارزش دائمی می‌دهد

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان هستی و در کنار آن جهان انسان‌ها از هر نظر نسبت به گذشته خود در زمان حال وضعیتی متغیر دارند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که شرایط با فضایی یکنواخت پیش برود. حال این خصیصه در زمان اکنون و بین انسان‌ها نیز جریان دارد که آنها سعی در تغییر روزانه خود دارند و یا می‌کوشند که بهانه‌ای هر چند ناچیز خود را تغییر بدهند. حال این تضادهای درونی فضایی را برای برون‌ریزی‌های پر تلاطم فراهم می‌آورد. لذا این اتفاق از نگاهی مثبت و گاهی از جانبی منفی به حساب می‌آید.

    ذات اجتماع و انسان بنابر تغییر، پیشرفت و تکامل برای رسیدن به باور درون بنیان نهاده شده است. بنابراین باید این کنش هدفمند را در زندگی و نوع نگاه انسان و البته تاثیرات جهان پیرامون جستجو کرد. زیرا انسان متاثر از جهان هستی و پیرامون است و از نگاهی جهان پیرامون و داشته‌هایی که از طبیعت وجود دارد را انسان به خواست نیازش مورد استفاده قرار می‌دهد. حال این تقابل و یا داد و ستد ریشه‌دار و سیال تا پایان این جهان ادامه خواهد داشت. جهانی که در آن انسان‌ها مرزهای درونی خود را برای کسب دارایی، هویت، نیازها چون سیل از جلوی راهشان برداشته و بر یکدیگر می‌تازند. البته نیاز به آن نیست که انسان‌ها تنها به دلایلی که به آن اشاره شد دست به طغیان و بلوا بزنند، زیرا همان که هویت و ذات درون خود و یا سایر امیال وجودی را به زیر بکشند کفایت میکند. در واقع مشکل امروزی جوامع انسانی، ماجرای به یغما رفتن هویت و باور ذات است. عنصری که با نبودش اتفاق‌های گوناگونی رخ می‌دهد و به نوعی نظم این جهان به قتلگاه بی‌نظمی سوق پیدا خواهد کرد. لذا با دانستن این موضوع ایجاب می‌کند که هر علم و هنری از زاویه دید خود به این موضوعات مهم و زندگی‌بخش نگاه ویژه‌ای داشته باشد تا شاید بتوان راه نجاتی پیدا کرد. لذا در این مجال، وادی هنر نمایش می‌تواند با خلق آثاری قابل توجه در زمینه مسائل اجتماعی و انسانی مخاطب را به راهی برای صعود و کشف درون هدایت کند، لازمه‌ای که این روزها عدم حضورش به شدت احساس می‌شود.

    نمایش «بچه خور» بنابر داشته‌های خود سعی دارد تا اجتماعی را به تصویر بکشد که در آن همه چیز به نیازها و روابط بین انسان‌ها منتهی می‌شود. رویکردی که در آن اتفاق‌های یک جامعه از جز به کل می‌رسد تا بتوان از طریق آن برش‌هایی از زندگی را نمایان کرد. در جهان متن این اثر، داده‌های دراماتیک خاصیتی را تعریف می‌دهد که هر عملی در برابر عکس‌العملی معنا پیدا کند به شکلی که تاثیرگذاری آن گاهی در مدت زمان کوتاه و یا گاهی طولانی نمایان می‌شود. در واقع باید اتفاق‌های جهان متن را برگرفته از ذائقه جهان و اجتماع امروز قلمداد کرد که از طریق آن عناصر متن شرایطی را ایجاد می‌کنند تا شخصیت‌ها با کنش‌هایی منحصر به خود نسبت به جهان اطراف واکنش نشان بدهند.

    حال وجود چنین لازمه‌ای اهمیت پردازش را معین می‌کند که درون یک انسان با چه شاخص‌هایی می‌تواند ظاهر جریان زندگی را تحت تاثیر قرار بدهد. به طور حتم تبعات اجتماعی یکی از آن مواردی است که با این موضوع ارتباط مستقیمی دارد و به نوعی افراد جامعه با تاسی از آن روزگار می‌گذرانند. البته جغرافیای انسان‌ها نیز یکی از عوامل به وجود آمدن شرایط اکنون است که در آن قدر مطلق رفتارهای ناشی از برخورد افراد با یکدیگر بین صفر تا صد معین می‌شود. لذا اهمیت کارکرد جغرافیای محیط، بازتاب رفتارها، تاثیرات اجتماعی و اتفاق‌های خرد و کلان در شکل گرفتن این اتفاق تاثیری مستقیم دارند. بنابراین جهان اثر با کسب این موارد سعی دارد در ابتدا کانون خانواده و سپس اجتماع را مورد واکاوی قرار بدهد. پرداختن به جزئیات در این اثر با شکل دادن موقعیت‌ها تلاش دارد تا هر کدام از شخصیت‌ها را با خصوصیات شخصی و دیدگاهیکه به محیط بیرون دارند به مخاطب معرفی کند.

    لذا با داشتن نقشه راه هر موقعیت را با توجه به نیاز استفاده از آن در اختیار شخصیت‌ها قرار می‌دهد تا آنها بتوانند کارکرد خودشان را عملی سازند. هم راستا بودن شخصیت و موقعیت یکی از دیگر لازمه‌هایی بوده است که جهان متن و اثر با استفاده از آن توانسته‌اند مقوله ارتباط را چه در کانون خصوصی یعنی خانواده و چه در توده اجتماع تعریف بدهند. در واقع دارا بودن این موضوع سبب شده است که شخصیت‌ها نمونه‌ای عینی از مشاهدات خود را برای پیشبرد روایت به کار بگیرند تا آنِ لحظه نیز در روند تاثیرگذاری موثر واقع شود. حال در این مجموعه داشته‌ها که نقاط مشترکی حاصل شده است تصمیم‌ و اراده برای انجام کاری از سوی شخصیت‌ها، موقعیت و پیش آوردن اتفاق را بعنوان قوه محرک ترغیب به نمایان شدن می‌کند. بنابراین بستر اجتماعی در نمایش «بچه خور» بیشتر از آنکه به شخصیت‌های نمایش که ما به ازاهای امروز جامعه هستند بپردازد به نوع عملکرد و واکنش آنها نسبت به مسائلی که برایشان پیش می‌آید هدایت می‌کند.

    در واقع این طراحی در ساختار کلی اثر بیانگر زخم‌های فراموش نشده و عمق جراحت آن است که تا چه اندازه می‌تواند یک انسان در به وجود آمدنش نسبت به هم نوع خود دخالت داشته باشد. البته مجموع جزئیات جهان این اثر شرایطی را فراهم آورده‌اند که فضاسازی روایت برای درک و باور مخاطب سرانجامی منطقی داشته باشد که عنصر تعلیق یکی از داده‌هایی بوده است که در این رویکرد وجود داشته است. حال خرده پیرنگ‌های جهان متن و جدال شخصیت‌ها با مرگ و زندگی از دیگر عنوان‌هایی است که شرایط اثر را برای برون‌ریزی مهیا می‌کند تا جهان نمایش بتواند نمایی کلی را در قاب اجتماع عیان سازد. البته باید این نکته را یادآور شد که استفاده درست از عناصر صحنه نیز از دیگر مواردی بوده است که در خدمت ساختار اصلی اثر طراحی شده تا نظم این اثر تنها به چند مورد خاص وابسته نباشد.

    اصولا زمانی که اثری اجتماعی خلق می‌شود کارگردان باتوجه به عنوان اصلی و بنابر بر داشته‌های خود از جهان پیرامونش میزانسن‌های لازم را طراحی می‌کند که این موضوع در نمایش «بچه خور» نیز مشخص است.     

     

     




    مطالب مرتبط

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با عادل عزیزنژاد کارگردان نمایش «بچه خور»

لطفا جهت مشاهده جزئیات، ذره‌بین را ابتدا به سمت خود بگیرید
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با عادل عزیزنژاد کارگردان نمایش «بچه خور»

    لطفا جهت مشاهده جزئیات، ذره‌بین را ابتدا به سمت خود بگیرید

    ایران تئاتر: لزوم ارتباط بین انسان‌ها بی‌شک یکی از کنش‌های قابل تامل و مهم است که از جز به کل آن تحت تاثیر اتفاق‌های بی‌شماری در تاریخ و اجتماع رقم خورده است. اهمیت رویارویی هر یک از افراد جامعه با یکدیگر موقعیتی است که نه تنها در جهان نمایش بلکه در جهان واقعی نیز تحلیلی ...

    |

    نگاهی به نمایش «ماشینِری» به کارگردانی هادی حوری

همیشه باید به نوار زرد و کلاه قرمز احترام گذاشت
    نگاهی به نمایش «ماشینِری» به کارگردانی هادی حوری

    همیشه باید به نوار زرد و کلاه قرمز احترام گذاشت

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان انسان‌ها با تمام داشته‌هایش همیشه در تلاش هستند که نسبت به روز قبل خود تغییراتی داشته باشند که این هدف گاهی در جهت منفی و گاهی مثبت سوق پیدا می‌کند. البته این رفتار به نوعی معرف تفاوت دیدگاه از جانب هر دو گروه است. لذا این در میان این مجادله گروه ...

    |

    نگاهی به نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» به کارگردانی محمدعلی زمانی

انسان چندوجهی نمونه‌ای کامل از جهان هستی است
    نگاهی به نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» به کارگردانی محمدعلی زمانی

    انسان چندوجهی نمونه‌ای کامل از جهان هستی است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان هستی باتوجه به داده‌هایی که به انسان می‌دهد و داشته‌هایی که در خود پنهان می‌کند جذابیت خود را حفظ کرده و حتی در اوقاتی ماهیتش را تغییر می‌دهد. حال بنابر این تغییرات و پدید آمدن عصر مدرنیته انسان کالبدش را در پوسته‌ای قوت می‌بخشد تا در شرایط ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با محمدعلی زمانی کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟»

شناخت هویت، مهم‌ترین نشانه کشف وجود و ماهیت بشر است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با محمدعلی زمانی کارگردان نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟»

    شناخت هویت، مهم‌ترین نشانه کشف وجود و ماهیت بشر است

    ایران تئاتر: انسان بعنوان مهمترین مخلوق، با تفکر و اراده خود سبب شده که اتفاق‌های گوناگون و زیادی در جهان هستی که دارای نظمی توامان است رخ بدهد. رویدادهایی که گاهی نشان از کائنات و قدرت‌های ماورایی دارد و در لحظاتی به درون و باورها اشاره می‌کند. کالبد این ضمیر در هم تنیده ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با هادی حوری نویسنده و کارگردان نمایش «ماشینِری»

تراژدی همیشه معنای واقعی و مستقیم کمدی است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با هادی حوری نویسنده و کارگردان نمایش «ماشینِری»

    تراژدی همیشه معنای واقعی و مستقیم کمدی است

    ایران تئاتر: پرداختن به زاویای مهم کلان اجتماعی یکی از شاخص‌هایی است که می‌توان از طریق آن افراد آن اجتماع و شرایط حاکم بر آن را شناخت. البته این پیش زمینه قوه محرکی است که سبب می‌شود کنش و واکنش‌های مثمرثمری در اثری شکل بگیرد که تبعات آن می‌تواند در تصمیمی موثر باشد.

    |

    نگاهی به نمایش «شهر تنهایی من» به کارگردانی حسن عسگری

پنهان کاری و تاوان دادن دو گزینه محرک فراموش شدن هستند
    نگاهی به نمایش «شهر تنهایی من» به کارگردانی حسن عسگری

    پنهان کاری و تاوان دادن دو گزینه محرک فراموش شدن هستند

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: شرایط فردی و جمعی در هر زمانی بعنوان یکی از کارکردهای مهم برای انسان‌ها تلقی می‌شود که در لحظه آنها کنش و واکنش‌های متفاوتی را از خود بروز می‌دهند. حال این موضوع در بستر اجتماع و رویارویی افراد با یکدیگر متفاوت و حتی متمایز است به شکلی که باور درون ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با حسن عسگری کارگردان و بازیگر نمایش «شهر تنهایی من»

جهان رازآلود امروز، تحت تاثیر اشک‌ها و لبخندهای یک انسان مدرن است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با حسن عسگری کارگردان و بازیگر نمایش «شهر تنهایی من»

    جهان رازآلود امروز، تحت تاثیر اشک‌ها و لبخندهای یک انسان مدرن است

    ایران تئاتر: جامعه و مسائل پیرامون آن را می‌توان دراماتیک، هزارتو و مالامال از اتفاق‌هایی است که جاومع بشری را دچار خود کرده است. حال در این میان روابط بین انسان‌ها بعنوان محرک‌های هدایت شده در این مسائل جای می‌گیرند که هر کدام سعی در پنهان و یا افشا کردن رازهایی دارند که ...

    |

    نگاهی به نمایش «شب بخیر مادر» به کارگردانی ملیکا رضی و پیمان یاقوتی

درک درونی، تاوان متقابل یک تجربه طولانی مدت از شرایط موجود است
    نگاهی به نمایش «شب بخیر مادر» به کارگردانی ملیکا رضی و پیمان یاقوتی

    درک درونی، تاوان متقابل یک تجربه طولانی مدت از شرایط موجود است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: گاهی برای پیشرفت و درک شرایط باید از اصولی پیروی و آن را جهت آگاهی در مسیری مشخص هدایت کرد. آثار مهم و قابل توجه در هر گونه‌ای حرف‌های زیادی برای خود دارند. حال اهمیت آنها در زمانی افزوده می‌شود که آن آثار بتوانند به شکلی چند وجهی ذوق مخاطب را ترغیب به ...

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با ملیکا رضی از کارگردانان نمایش «شب بخیر مادر»

علاقه زیادی به ساختارشکنی دارم
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با ملیکا رضی از کارگردانان نمایش «شب بخیر مادر»

    علاقه زیادی به ساختارشکنی دارم

    ایران تئاتر: اهمیت آنکه در جهان نمایش به آثاری مهم توجه شود یک خواسته اصولی و لازم است. زیرا ساختار درست و قابل توجه چنین آثاری است که به هنرمندان این عرصه در زمان اکنون این اجازه را می‌دهد که خود را محک زده و حتی با نگاهی نو نمونه‌ای از آن آثار را تولید کنند.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با محسن قصری از کارگردانان و بازیگر نمایش «کانفیدنشیال»

در جهان غیر مادی پرواز تنها با بال چپ ممکن نیست
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با محسن قصری از کارگردانان و بازیگر نمایش «کانفیدنشیال»

    در جهان غیر مادی پرواز تنها با بال چپ ممکن نیست

    ایران تئاتر: هویت دنیای مدرن و جوامع بشری که هر لحظه بنابر خواسته‌هایشان تغییر دارد ایجاب می‌کند که باید با دقت بیشتری جهان پیرامون و انسان‌ها از هر نظر مورد بررسی قرار داد. البته در این زمان آنچه که بیشتر مورد توجه قرار دارد موقعیت‌ها و جایگاهی است که انسان به خود اختصاص ...

    |

    نظرات کاربران