در حال بارگذاری ...
مهدی قلعه کارگردان نمایش « عموپامبل»

تخیل در رشد شخصیتی کودکان نقش بسیار مهمی دارد

ایران تئاتر:مهدی قلعه کارگردان نمایش « عموپامبل»گفت: مقولۀ تخیل در رشد شخصیتی کودکان نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند و ضرورت دارد تا از سنین پایین در مراکز آموزشی برای رشد و پرورش آن برنامه ریزی‌های جدی و بنیادی صورت بگیرد.

نمایش عمو پامبل که اپیزودیک و اقتباسی از داستان‌های کودکانه‌ای از جمله «پینوکیو» و «سیندرلا» است در تالار هنر روی صحنه رفته است.

مهدی قلعه کارگردان این نمایش در کفت و گو با ایران تئاتر در خصوص داستان این اثر اظهار کرد: «عمو پامبل» که ویژه گروه سنی 3 تا 12 سال یعنی خردسالان و کودکان تهیه شده، درباره دختر و پسر بچه‌اخواهر و برادری است که در خانه تنها مانده‌اند و به دنبال بازی در کتابخانه با کتابی با عنوان "عمو پامبل" روبرو می‌شوند که هدیه پدرشان در روز تولدشان بوده است.در این کتاب عمو پامبل آرزوی بچه‌ها را برآورده می‌کند. دختر و پسر بچه نیز آرزو می‌کنند تا عمو پامبل به پیش آن‌ها آمده و آرزوی‌شان را برآورده کند. وقتی آن‌ها  چشم‌هایشان را می‌بندند عمو پامبل ظاهر می‌شود و به آن‌ها می‌گوید اگر به مکان‌های که او می‌گوید بروند و آرزو‌ی آن‌ها را برآورده خواهد کرد. یک جنگل، کلبه پدر ژپتو و خانه سیندرلا  مکان‌هایی هستند که این دختر و پسر به پیشنهاد عمو پامبل باید به آنجا بروند. نمایش فضای زنده‌ای دارد و در بخش‌هایی نیز از عروسک در آن استفاده می‌شود. فضای نمایش از طراحی لبا‌س‌ها، طراحی صحنه، گریم و ... کاملاً فانتزی است و حتی موسیقی‌های ساخته شده برای این اثر که به صورت پلی‌بک پخش می‌شود، فضایی فانتزی دارد.

این کارگردان تئاتر همچنین در ارتباط با نحوه برقراری ارتباط کودکان با این موقعیت داستانی بیان کرد: این نمایش سه خرده قصه را در دل داستان اصلی دنبال می‌کند که محور همه آن‌ها قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف داستانی است. مخاطبین این نمایش به جز آنکه در حین تماشای نمایش با این موقعیت‌ها روبه رو می‌شوند، پس از پایان یافتن اجرا هم از آن‌ها دعوت می‌شود تا به دنبال داستانی که در نمایش دنبال کرده‌اند، به بیان آرزوهای خودشان بپردازند. در همکاری با موسسه ای که در زمینۀ برآورده کردن خواسته‌های کودکانه فعالیت دارد، سعی داریم تا جای ممکن خواسته‌هایی را که این کودکان بازگو می‌کنند اجابت کنیم. بسیار جال توجه است که وقتی این کودکان آرزوهایشان را به زبان می‌آورند می‌بینیم که برآورده کردن بسیاری از آن‌ها برای ما بزرگسالان تا چه اندازه می‌تواند آسان باشد. 

او در همین ارتباط افزود: در پایان این نمایش برگه‌هایی در اختیار کودکان قرار می‌گیرد و از آن‌ها خواسته می‌شود تا یک آرزو را بدون دخالت والدینشان روی آن برگه‌ها بنویسند تا ما خودمان و یا با رایزنی با دیگران آن آرزو را برآورده کنیم. قرار است تا در اجرایی متفاوت آرزوهای گفته شده و یا نوشته شده را برای کودکان برآورده کنیم. در اجراهای گذشته کودکی آرزوی سنگ رنگی کرده بود، کودکی دیگر لباس سیندرلا و یک نفر اسب شاخدار خواسته است. ارتباط نزدیک تر با تماشاگران که پس از اجرای نمایش به سراغشان می‌رویم نکات جالب توجهی را به ما یادآوری می‌کند. همانطور که قبلاً اشاره کردم در بسیاری از موارد وقتی با کودکان از آرزوهایشان می‌پرسیم متوجه می‌شویم که خیلی از این آرزوها به آسانی می‌تواند از طریق ما بزرگسالان برآورده شود. اما اینکه با وجود امکان پذیر بودن اجابت خواسته‌های کودکان چرا والدین ما کمتر به این موضوع توجه نشان می‌دهند این است که اساساً چنان که باید از کم و کیف روحیات و نیازهای کودکانمان اطلاع نداریم. طی گفت و ها و تعاملی که پس از پایان یافتن نمایش « عمو پامبل» با تماشاگرانمان داریم این نکته به روشنی آشکار می‌شود که در بسیاری موارد میان آنچه کودکان فکر می‌کنند و انتظار دارند و از سوی دیگر درکی که بزرگسالان از این خواسته‌ها دارند، تفاوت و فاصله بسیار است. به نظر من این باید تلنگری برای ما باشد تا درباره تلقی‌ها و شناختمان از خواسته‌ها و نیازهای کودکانمان تجدید نظر کنیم.

این هنرمند همچنین خاطرنشان کرد: داستان و محتوای نمایش « عمو پامبل» بر محور تخیل شکل گرفته است تلاش شده تا در نوع اتفاقاتی که روی صحنه شکل می‌گیرد، مخاطبین ما بتوانند خود را در موقعیت‌های نمایش احساس کنند و دریچه ای برای فکر کردن به خواسته‌هایشان در نمایش باز شود. اما موضوعی که با تجریه این اجرا شخصاً مشاهده کردم این است که در بعضی موارد متوجه می‌شویم کودکان ما به اندازه کافی آمادگی بیان این خواسته‌ها و آرزوها را ندارند. شخصاً اعتقاد دارم مقولۀ تخیل در رشد شخصیتی کودکان نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند و ضرورت دارد تا از سنین پایین در مراکز آموزشی برای رشد و پرورش آن برنامه ریزی‌های جدی و بنیادی صورت بگیرد. ما امروز مشاهده می‌کنیم که بسیاری از بزرگسالان ما در ارتباط با مسئله تخیل دچار مشکلاتی هستند که به نظر من این مشکلات ریشه در کودکی آنان دارد. به همین دلیل ضرورت دارد تا با برنامه ریزی‌های جدی در این خصوص نسل‌های جدید را در این زمینه توانمندتر بسازیم.

گفتنی است؛ نمایش خردسال و کودک "عمو پامبل" به نویسندگی محسن ایمانخانی و اکرم اصغری و طراحی و کارگردانی مهدی قلعه دی و بهمن ماه سال جاری ساعت 18 در تالار هنر روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی مجتبی کاظمی، علی بیک محمدی، عطا مقیمی، رسول قنبری، بهروز مهرعلیان، دریا مرادی دشت، راضیه رفیع‌زاده، آرزو صدری و مهدی قلعه هستند.

 

 




مطالب مرتبط

پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم
پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم

تالار هنر در جوابیه‌ای، ضمن رد ادعاهای مهدی قلعه، تاکید کرد این مجموعه، حتی بیش از وظیفه قانونی خود برای اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، مساعدت و همکاری داشته است.

|

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

اولین برنامه نمایشنامه‌خوانی تالار هنر در راستای معرفی آثار برتر جهان در قالب نمایشنامه‌خوانی، به نمایشنامه «پینوکیو» با کارگردانی داوود زارع اختصاص پیدا کرده است که در روزهای ابتدایی اردیبهشت 1403 به صحنه خواهد رفت.

|

پهنه رودکی ظرفیت‌ خوبی برای میزبانی رویدادهای مختلف مذهبی و هنری دارد

دیدار مدیرعامل بنیاد رودکی با شهردار منطقه 11 تهران
پهنه رودکی ظرفیت‌ خوبی برای میزبانی رویدادهای مختلف مذهبی و هنری دارد

دیدار مدیرعامل بنیاد رودکی با شهردار منطقه 11 تهران

مدیرعامل بنیاد رودکی و شهردار منطقه 11 تهران در جلسه‌ای پیرامون تعاملات فرهنگی هنری بویژه بهره‌مندی مردم از خدمات فرهنگی و اجتماعی در پهنه رودکی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

نظرات کاربران