در حال بارگذاری ...
در سالروز قتل میرزا تقی خان فراهانی

کتاب «کاش چشم نمی دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» رونمایی شد

در سالروز قتل میرزا تقی خان فراهانی؛ کتاب «کاش چشم نمی دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» با حضور فرماندار کاشان رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر همزمان با سالروز قتل میرزا تقی خان فراهانی، از کتاب «کاش چشم نمی دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» نوشته مهدی صفاری نژاد در کاشان رونمایی شد.
این نمایشنامه تقلید نامه ای است از داستان قتل امیرکبیر.

در قسمتی از آن آمده است: آقابالا خان: نمی دونم امر کردند در سالگرد فوت در کاشان ترتیبی بدیم و از ناظرین مرگ بخاهیم تقلیدکنن تا خیانت‌های آن ملعون که به لعنت خدا گرفتار شود برای عوام الناس روشن شود.
امین الخزینه: جناب آقا، سرور بزرگ، کسی تو باغ نبوده
آقابالا خان: آهان باید یکی رو میافتم خب، با خودمان فکر کردیم و دریافتیم تون‌تاب حمام بهترین است و او حتمن دیده البته در گزارش آمده بوده که خوابیده بوده
رکن الخزینه: حتمن بعد هم به این نتیجه رسیدید، باید از اقوامش نیز استفاده شود
آقابالا خان: درسته و اگر قبول نمی‌کردید همه را از زیر تیغ رد بکردیم والبت پرسیدم و گفتن، ما پرسیدیم و اونا گفتند در کاشان فقط تون‌تاب، جقله ای با نام جرقه هست و بس جرقه: من جرقه به انذازه ی خاک لای پهن‌هایی که اوستادم یعنی آقای خدابیامرز ماه نساء خانم، می سوزوندن هم نیستم و نبودم و خدابیامرز با نگاهش آتیش درست می‌کرد.
میرزا تقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، صدر اعظم نامدار دوران ناصری است. او که در تاریخ 20 دی ماه 1230 به دستور ناصرالدین شاه قاجار در حمام فین کاشان به قتل رسید، از شناخته ترین چهره های ایرانی در تاریخ این کشور است. در همین راستا به منظور پاسداشت خدمات امیرکبیر به کشور و روایت قتل وی، 21 دی ماه از کتاب «کاش چشم نمی دید؛ مضحکه قتل امیرکبیر» نوشته مهدی صفاری نژاد همراه با اجرای «مجلس شبیه نامه امیرکبیر» با معین البکایی مهدی دریایی اراکی رونمایی شد.
در این برنامه فرماندار کاشان، ریس اداره میراث فرهنگی و گردشری کشان، جناب مهندس امینیان مدیرکل سابق میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان به همراه حمعی از هنرمندان نمایش شهرستان کاشان چون اصغر وطنخواه و رضا دلالت، محمدحمیدی شاد و محسن آقاقدیری و مهدی رضایی و زهره استادی و به همراه خانم زهرا جهانگرد مدیر مجموعه اقامتی خانه احسان کاشان در ساعت 17:30 در «خونه نقلی» پشت مسجد آقابزرگ حضور پیدا کردند.
این کتاب با حمایت خانه ی نقلی کاشان به مدیریت اکبر رضوانیان در تیراژ 500 نسخه چاپ و توسط نشر سوره تماشا به چاپ رسیده است.




نظرات کاربران