در حال بارگذاری ...
محمود دولت‌آبادی در آیین پایانی جشنواره بیان کرد:

جوانان کشور ما خواستند و می‌خواهند که زندگی از تپش بازنایستد

ایران تئاتر:آیین پایانی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی از ساعت ۲۰ روز شنبه ۲۲ دی‌ماه سال جاری به مدت ۱۸۰ دقیقه در تالار استاد ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

 به گزارش ایران تئاتر نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، در آیین پایانی که با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری، محمود دولت‌آبادی دبیر افتخاری، اعضای گروه‌های انتخاب و داوری جشنواره، هنرمندان، مدیران هنری و اهالی و دست‌اندرکاران رسانه‌ها برگزار شد، برگزیدگان گروه‌های داوری در بخش‌های مسابقه مونولوگ، نمایشنامه خوانی معرفی شدند و جوایزی را دریافت کردند؛ اما در بخش نمایشنامه‌نویسی و مقالات رادی شناسی به تصمیم داوران اثری به‌عنوان اثر برگزیده شناخته نشد.

علیرضا آرا مجری مراسم به خاطر تعداد بیش از ظرفیت حضار در تماشاخانه و به علت تأخیر در اجرای مراسم عذرخواهی می‌کند.

بهزاد صدیقی دبیرجشنواره بابیان این نکته که : اینجا آمده‌ایم در میهمانی باشکوه جشنواره به نام بزرگ‌مرد نمایشنامه‌نویسی ایران مردی که نام او مزین شده به این جشنواره و امروز این رخداد ملی با همکاری وهم یاری همه هنرمندانی که در این دوره با ما همراه بودند و جامعه رسانه‌ای که پشتیبان معنوی نخستین دوره جشنواره تئاتر اکبر رادی بودند که حالا تبدیل به رخدادی تاریخ‌ساز به‌یادماندنی و باشکوه شده است امید آن داریم مسئولان فرهنگی و مسئولان ذی‌ربط در حوزه فرهنگ و هنر از سازمان‌های مردم‌نهاد سازمان‌هایی که بر اساس اساسنامه خود و به‌صورت کاملاً خصوصی و کاملاً غیردولتی فعالیت خودشان را در حیطه فرهنگ و هنر انجام می‌دهند حمایت کنند. امیدواریم که با حمایت این مسئولان و مدیران بتواند این فعالیت فرهنگی و هنری تبدیل به یک عرصه مهم و بزرگ برای به وجود آمدن فرهنگی باشد که پشتوانه آن هنرمندانی مثل استاد اکبر رادی و استاد بهرام بیضایی باشد. امید آن داریم که این جشنواره در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل به یکی از رخدادهای بزرگ و مهم ایران و همچنین جهان باشد و امیدواریم که بتوانیم در آینده نه‌چندان دور از همه هنرمندان نسل جدید حمایت کنیم و دست آن‌ها را به گرمی بفشاریم و بتوانیم عرصه را برای فعالیت نسل جدید به‌ویژه جامعه نمایشنامه نویسان و هنرمندان جوان بازکنیم. امیدواریم نشان اکبر رادی به افرادی تعلق بگیرد که شایستگی آن را داشته باشند و بدون شک بر اساس رأی هیئت‌داوران این شایستگی رادارند و در آینده نزدیک این نشان در دست نمایشنامه نویسان بزرگ نسل فردا قرار بگیرید.

بهزاد صدیقی با اشاره به دبیر افتخاری جشنواره استاد محمود دولت‌آبادی که به تعبیر صدیقی باعث دلگرمی نخستین دوره جشنواره اکبر رادی شدند و اعتبار و افتخار بیش‌ازحد به این جشنواره دادند دبیرجشنواره همچنین از همه‌کسانی که یار و همراه وهم کار او بودند تا از این آزمون سخت پر از سنگلاخ و دشواری و بدون هیچ پشتوانه مادی و مالی بگذرند تشکر کرد. صدیقی با سپاسگزاری از کارکنان ستاد اجرایی هیئت‌داوران و همه حامیان و همراهانی که نخستین جشنواره اکبر رادی را یاری دادند به مشکل فنی که در هنگام برگزاری مراسم پیش‌آمده است اشاره کرد و گفت: امیدوارم مشکل فنی به‌زودی حل شود و گروه اجرایی آقای رحمانیان که صادقانه در نخستین جشنواره اکبر رادی بودند بتوانند بدون مشکل نمایش خود را اجرا کنند.

بهزاد صدیقی به تارنمای استاد اکبر رادی اشاره کرد و گفت: یادآوری می‌کنم که به‌زودی وبگاه بنیاد اکبر رادی رونمایی می‌شود و در آن رونمایی از همکارانی  که دراین جشنواره یارما بودند تشکر و تقدیر ویژه‌ای انجام می‌شود.

محمود دولت‌آبادی دبیر افتخاری نخستین جشنواره اکبر رادی باتاکید براین نکته که هیچ‌کس به این عالم نیامد که بخواهد کاری را تمام کند اهمیت آن به تداوم است اکبر رادی که درام اوست که جریان دارد و دیگران هم به همین ترتیب و این مدیون زنده‌بودن و جوانی در جامعه ماست. به هر ترتیب جوانان کشور ما خواستند و می‌خواهند که زندگی از تپش بازنایستد به همین جهت راه‌هایی پیدا کردند تا ادامه آن ممکن و بلامانع باشد. همت جوانان و میل به فرهیختگی و پالایش آنان را بر آن داشته تا پیرامون سرکار خانم عنقا گرد آیند و این مرد را پاس بدارند.

حمیده بانو عنقا رییس هیئت‌مدیره بنیاد اکبر رادی بابیان این نکته که مفتخراست نخستین جشنواره اکبر رادی را به‌صورت مستقل برگزارمی کند با اشاره به تمرکز یافتن فعالیت‌های پراکنده  بنیاد رادی مانند نمایشنامه خوانی، برگزاری نمایشگاه عکس و... در قالب یک جشنواره گفت: این همزمانی. زمینه‌ساز برنامه‌ریزی دقیق و ارزیابی بهتر عملکرد ما در بنیاد خواهد شد. بانو عنقا درباره اهداف جشنواره اکبر رادی گفت: جشنواره اکبر رادی دو هدف را مدنظر خود قرار داده است. هدف نخست - ژرف‌نگری و بازخوانی سویه‌های نمایش‌های رادی زدودن کلیشه‌ها و دریافت‌های ناروا از آن‌ها و آنگاه برساختن یک‌نهاد فرهنگی با انگاره‌های شایسته و برازنده که شالوده آثار رادی هویت انسان معاصر ایرانی  است .هدف دوم- شناسایی جوانان مستعد و پژوهش‌های تئاتری در قالب جشنواره‌های رقابتی که مدیون کوشش همکاران و استادان گران‌قدری هستیم که دعوت بنیاد را پذیرفتند بانو حمیده عنقا در پایان سخنانش از مدیران که با رویکرد ایجابی و همدلانه باوجود محدودیت و امکانات مالی حمایت خود را از جشنواره دریغ نکردند تشکر کرد.

هادی مرزبان با اشاره این‌که همکاری با اکبر رادی برای او نقطه عطفی به‌حساب می‌آید به نخستین ملاقات خود با اکبررادی پس از آمدنش به ایران اشاره می‌کند که باهم یاری زنده‌یاد فرهاد مجد آبادی به دیدار استاد رادی می‌روند و برخلاف تصور هادی مرزبان ؛ اکبر رادی کوچک‌ترین شباهتی به تصویری که او در ذهن داشته ندارد مرزبان تصورمی کرد اکبر رادی باید شبیه پرتره هنریک ایبسن در کهن‌سالی است. مرزبان اولین بار که صدای زنده‌یاد رادی رامی شنود تصور می‌کند که صدای خدمتکار استاد رادی رامی شنود؛ و آن نخستین دیدار زمینه‌ساز اجرای نمایش پلکان شد سپس مرزبان به خاطره‌ای از اجرای پلکان پرداخت که می‌خواست به علت اطناب بخش‌هایی از درام را کوتاه کند وزنده یاد رادی دست مرزبان را برای تغییرات دلخواهش بازمی گذارد اما مرزبان از حذف بخشی از متن ناتوان ماند مرزبان گفت: به زنده‌یاد رادی گفتم هر بخشی از نمایشنامه را که کوتاه کنم به درام آسیب می‌رسد وزنده یاد رادی گفتند درام یعنی همین و من این درسی بود که از اکبر رادی آموختم. مرزبان به خاطره‌ای دیگر از اکبر رادی اشاره کرد و گفت زنده‌یاد رادی در پایان اجرای نمایش لبخند باشکوه آقای گیل گفتند یک ربع قرن است که من و مرزبان در کنار هم کارمی کنیم. بانو حمیده عنقا به سپاس از کوشش‌های هادی مرزبان در اجرای نمایش‌های استاد اکبر رادی مدال اکبر رادی را به این هنرمند اهدا کردند.

بیانیه هیئت‌داوران بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی: هیئت‌داوران نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اکبر رادی بیشتر از آنکه این سطور را بیانیه بنامیم اشکنامه می‌دانیم اشک برای آنکه ای‌کاش این فرخنده رویداد در زمان حیات استاد روی می‌داد. کیست که مرگ اندیشه را باور کند استاد اکبر رادی درزمان بی‌زمانی اکنون نظاره‌گر ماست اکبر رادی پشوتن ادبیات و تئاتر ایران است.

هیئت‌داوران نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی اکبر رادی اصرار دارند ماحصل نگاه و دریافت خویش را از مطالعه 277 نمایشنامه ارسال‌شده به‌صورت مختصر بیان کنند جشنواره نمایشنامه‌نویسی اکبر رادی می‌بایست جشنواره حرفه‌ای‌ها باشد درام‌نویسانی که واژه را براده جان می‌دانند و درام‌نویسی راسخت ترین شکل و فرم ادبیات پس هر متن پر اشکالی را شایسته ارسال یا قضاوت نمی‌دانند ما معتقدیم تعداد زیاد متون ارسالی به مسابقه‌ای که دولتی نیست فضیلت به‌حساب نمی‌آید.

جدی‌ترین نقص درام‌نویسی ما همچنان خلأ دیالوگ‌نویسی متأسفانه دیالوگ‌نویسی جای خویش را به مکالمه نویسی و گفتگوی‌های سطحی داده است که جز دادن اطلاعات کارکرد دیگری ندارد. روایت وتو گویی لباسی عاریتی و نچسب بر قامت درام‌نویسی ایران شده است آثار ارسالی و دیگر آثار این روزهای تئاتر ما بیشتر از آنکه حاصل تجربه زیستی نویسندگان آن‌ها باشد بیشتر به رونویسی از آثار هم یا گزارشی از مطالعات خود در قالب درام است. توجه به فرم و شکل قابل‌تأمل است تقریباً می‌توان گفت که هیچ‌کدام فرم موردنظر متن نیست فرم بکار گرفته شده تبدیل به متن نمی‌شوند و بیشتر متأثر از سینماست ایده‌های از مسائل خانوادگی فراتر نمی‌رود و قصه‌ها خوب تعریف نمی‌شوند در اکثر متن‌ها نویسندگان دست به کارگردانی می‌زنند و به عبارتی هویت مستقل نمایشنامه‌شان را کرده و نگاه اجرایی‌شان را به متن تحمیل می‌کنند هیئت‌داوران ازآنجاکه نشان استاد اکبر رادی را گران‌بها و عیارسنجش می‌داند امیدوارند درام نویسان که آرزوی دست‌یابی به آن رادارند در دوره‌های پیش رو درخشان‌ترین آثارشان را ارائه دهند.

آرای هیئت‌داوران بخش نمایشنامه‌نویسی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی هیئت‌داوران بخش نمایشنامه‌نویسی نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی متشکل از آقایان جمشید خانیان؛ آرش عباسی و حمیدرضا نعیمی بر اساس توافق آرای خود هیچ اثری برگزیده، تقدیر شد و نامزد شده‌ای ندارد و در این بخش فقط از هفت نمایشنامه به شرح ذیل نام می‌برد.

1-پلی فونی نوشته ارژنگ طالبی نژاد

2-زائر افسون‌شده نوشته شهرام احمدزاده

3-بوی چوب بلوط کهنه نوشته شیرین بدر لو

4- من خودم نوشته اصغر نوری

5-هیله نوشته محسن عظیمی

6- اهل نار نوشته امیرحسین طاهری

7-آشپزخانه نوشته محمدرضا را دمند

بیانیه هیئت‌داوران بخش مقالات رادی شناسی

دکتر مصطفی مختاباد: برای بنده فرصت بسیار فرخنده‌ای بود که به‌عنوان عضو کوچک و از خلاقیتی که جوانان بروز دادند بهره‌مند باشم متن بیانیه مایه خوشبختی است که در این دوره برگزاری نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی پژوهش با جدیت در دستور کار قرار گرفت و در قالب یک بخش رقابتی بازمان بندی سامان یافت و فرایند کار پژوهشی از آغاز تا پایان با دقت انجام شد. به‌کارگیری نظریات روز دنیا در حوزه‌های بینا رشته‌ای در پیوند با نمایشنامه‌ها دریافت ضرورت امر پژوهش و تشویق شناخت و کنکاش در امر فرهنگی از سوی جوانان بارزترین ویژگی جشنواره امسال بود. هیئت‌داوران پس از بررسی 13 مقاله راه‌یافته به مرحله نهایی ضمن ارج نهادن به تلاش و کوشش شرکت‌کنندگان از اهدای نشان ویژه اکبر رادی به نویسندگان مقالات مذبور صرف‌نظر کرد البته تلاش‌ها و زحمات همه درخور ستایش بوده است.

دکتر مختاباد با اشاره به این نکته که ناگزیر به رعایت یک سری قواعد و چارچوب‌های بودیم ازجمله به مهم‌ترین دلایل این تصمیم باید به ادبیات ضعیف نارسایی در انتقال مفاهیم موردنظر تمرکز بر برخی نمایشنامه‌ها و بی توجهی نسبت به سایر آثار این نمایشنامه‌نویس دکتر مختاباد همچنین به دیگر کاستی‌های این مقالات اشاره کرد نگاه کلیشه‌ای، بی‌توجهی به ساختار مقاله پژوهشی و... از دلایلی بود که هیئت‌داوران مقاله‌ای را به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب نکردند.

محمد رحمانیان با اشاره به این نکته که دومین باری است که من می‌خواهم نمایشی اجرا کنم و با مشکل مواجه می‌شوم مراسمی که لایق اکبر رادی و محمود دولت‌آبادی باشد متأسفانه این امکان از دست ما گرفته شد و من می‌خواستم تعطیل کنم شما یک اجرای نصفه‌نیمه از ما خواهید دید اجازه می‌دهید کمرنگ ولی اجرا کنیم.

سپس نمایشنامه خوانی مرگ در پاییز (مسافران) با نقش خوانی علی عمرانی وتوضیح صحنه خوانی علی تاج میر اجراشد. علی عمرانی 5 کاراکتر این نمایش‌نامه را به‌تنهایی نقش خوانی کرد. در ادامه نمایش شش تک‌گویی و یک گفتگو به کارگردانی محمد رحمانیان و با بازیگری گلاب آدینه، مهتاب نصیرپور، الهام پاوه‌نژاد و... اجرا می‌شود رحمانیان این نمایش را بر اساس به‌گزینی از میان نمایشنامه‌های مُنجی در صبح نمناک ، پلکان، مرگ در پاییز (محاق)؛ از پشت شیشه‌ها، لبخند باشکوه آقای گیل، آمیز قلمدون و لبخند باشکوه آقای گیل اجراکرد.

 

مسابقه مونولوگ نخستین جشنواره اکبر رادی:

در بخش موسیقی؛ لوح سپاس به احمدرضا رجبی برای موسیقی نمایش چهلمین امید یا بیست و هشتمین زن

در بخش طراحی صحنه؛ هیچ اثر برگزیده نشد

در بخش بازیگری؛ تقدیر و لوح سپاس از سهیل بابایی برای بازی در نمایش چهلمین امید یا بیست و هشتمین زن

دیپلم افتخار مدال استاد اکبر رادی اهدا شد به سیمین بهفر برای بازی در نمایش ناگهان عباس

در بخش نمایشنامه‌نویسی؛ دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی به پویا شهرابی نویسنده نمایش ناگهان عباس اهدا شد.

در بخش کارگردانی؛ دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی به حمزه زارعی کارگردان نمایش ناگهان عباس اهداشد.

نمایش برگزیده؛ ناگهان عباس از سوی جشنواره در حضور مدیرکل هنرهای نمایشی شهرام کرمی برای اجرای عمومی معرفی شد

 

مسابقه نمایشنامه خوانی نخستین جشنواره اکبر رادی:

لوح سپاس راوی و توضیح صحنه خوان به سینوره کفاش طلب نمایشنامه خوانی پایین، گذر سقاخانه

لوح سپاس و تقدیر از نمایشنامه خوانی کاکتوس به کارگردانی زهراکولیوند

نامزدهای نقش خوانی زن و برگزیدگان:

دیپلم افتخار و مدال استاد اکبر رادی به معصوم احمدزاده نمایشنامه خوانی ارثیه ایرانی

لوح سپاس به یگانه رجبی نمایشنامه خوانی پایین، گذر سقاخانه

لوح سپاس به پریا طاهری نمایشنامه خوانی ارثیه ایرانی

رز مریم کاظمی نمایشنامه خوانی ارثیه ایرانی نامزد دریافت جایزه

پریا پژواک نمایشنامه خوانی از پشت شیشه‌ها نامزد

نامزدهای نقش خوانی مرد و برگزیدگان:

جایزه برگزیده مدال استاد اکبر رادی و دیپلم افتخار به کریم بیانی نمایشنامه خوانی ارثیه ایرانی

لو ح سپاس به سیامک زین‌الدین نمایشنامه خوانی پایین، گذر سقاخانه

حامی برازنده نژاد نمایشنامه خوانی از پشت شیشه‌ها نامزد

محسن رضوی نمایشنامه خوانی پایین، گذر سقاخانه نامزد

کارگردانی نمایشنامه خوانی نامزدها و برگزیدگان:

دیپلم افتخار و مدال استاد اکبر رادی به فرزاد آیتی نمایشنامه خوانی پایین، گذر سقاخانه

لوح سپاس به پریا طاهری نمایشنامه خوانی ارثیه ایرانی

رضا تفکری نمایشنامه خوانی از پشت شیشه‌ها نامزد دریافت جایزه

اثر برگزیده و نامزدهای دریافت جایزه:

دیپلم افتخار و مدال استاد اکبر رادی به نمایشنامه خوانی ارثیه ایرانی کارگردان پریا طاهری

نمایشنامه خوانی پایین، گذر سقاخانه به کارگردانی فرزاد آیتی نامزد دریافت جایزه

نمایشنامه خوانی از پشت شیشه‌ها به کارگردانی رضا تفکری نامزد دریافت جایزه

 

عکس:رامونا میریان،هنرآنلاین

 

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

داوران جشنواره «افرا» معرفی شدند

همزمان با آغاز اجراهای گروه‌های منتخب، گلاب آدینه، مریم کاظمی و هانا کامکار به‌عنوان داوران چهارمین دوره جشنواره «افرا» معرفی شدند.

|

در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند
در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»، یکی از جدیدترین نمایشنامه‌هایش را خواند و درباره‌ این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

|

تاریخ برگزاری آیین پایانی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران اعلام شد

تاریخ برگزاری آیین پایانی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران اعلام شد

آیین پایانی دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران که پیش از این قرار بود روز پنجم دی، هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی و جاودانگی اکبر رادی برگزار شود، به دلیل پاره‌ای از مشکلات، به روز 30 دی موکول شد.

|

تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در 14 پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه ...

|

کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین
کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با خوانش «درماندن در وضعیت آخر» توسط شکوفه آروین، نمایشنامه‌نویس این اثر در تماشاخانه استاد جوانمرد برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران