در حال بارگذاری ...
مردی که ایستاده مرد

سوگنامه خانه تئاتر در رثای حسین محب اهری

حسین محب اهری، هنرمند بااخلاق و پیشکسوت تئاتر کشور پس از چند سال مبارزه با بیماری، دقایقی پیش دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی خانه تئاتر؛ در پی درگذشت این هنرمند خانه تئاتر، انجمن‌های وابسته به خانه تئاتر و هنرمندان به نامی مانند ایرج راد،اصغر همت و شهرام گیل‌آبادی سوگوارانه درگذشت این هنرمند را به خانواده تئاتر تسلیت گفتند.

خانه تئاتر درگذشت هنرمند پیشکسوت و بااخلاق، حسین محب اهری را به جامعه هنر و خانواده‌ی وی تسلیت می‌گوید و از خداوند منان برای او طلب آرامش روح دارد.

حسین محب اهری در 29 مهر سال 1330 در تهران متولد شد. در سال 1358 لیسانس ادبیات فارسی را از مدرسه عالی ادبیات و زبانهای خارجی دریافت کرد. او دوره آموزش بازیگری را در کارگاه نمایش، زیر نظر آربی اوانسیان در سال 1354 گذراند. محب اهری ایفاگر نقش‌های بسیاری در تئاتر، تلویزیون و سینما بود و در میان مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بود. او پس از تحمل چند سال درد و رنج ناشی از سرطان سرانجام در بامداد 26 دی‌ماه 97 به دیار باقی شتافت. روحش شاد و یادش همواره در دل‌های مردم ایران‌زمین گرامی باد. مراسم تشییع پیکر حسین محب اهری پیکر حسین محب اهری صبح روز پنج‌شنبه تشییع خواهد شد.

پیکر این بازیگر پیشکسوت، روز پنجشنبه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا به خاک سپرده خواهد شد.

شهرام گیل‌آبادی کارگردان تئاترو مدیرعامل خانه تئاتر

خنده و درد را باهم داشت. مبارزه کرد تا نفسش به شماره افتاد. ماند تا به ما بیاموزد زندگی جای رزمی شریف برای ماندن است. رنجوری را به سخره گرفت تا چشم‌انداز تمام زیستن‌ها باشد. می‌گفت: باید زندگی کرد. باید کنار هم شادی درون داشت. می‌گفت: زندگی را باید زندگی کرد. کنار هم بودن را به ما آموخت. تا سه نشمارده بودیم بوی صمیمیت کلامش عالم را عطرآگین کرد. عمری ماند و بود تا بیاموزیم بودن را در کنار هم باید تجربه کنیم. حسین محب اهری رفاقت را با مردم با خنده‌هایش قسمت می‌کرد تا بگوید هنرمند مثل کف دست صاف است. رفیق رفته، ما جامانده‌ایم. تو مانده‌ای ما رفته‌ایم. قاب نگاه و خنده‌هایت روی دیوار دل مردم حک‌شده است. رفیقم اندوه ما بلند است که جاماندنمان را به رخ می‌کشد. یادت هست شادی را اکسیر گم‌شده دل‌های امروز می‌دانستی؛ یادت هست می‌خندیدی تا دنیا لبخندش را به همه نشان دهد. عزیز دل با این اندوه چه باید کرد؟ این دنیا برای تو کوچک بود می‌دانم. اندوه تو برای ما بزرگ است. حسین جان هیچ می‌دانی دلم قد یک دنیا برایت تنگ می‌شود؟ حسین محب اهری مرگ را تسلیم خود کرد. مرگ، زندگی را به من آموخت. صحنه زیبای زند گیت را با لبخند ترک کردی دوست جان‌عزیز؛ حتماً درصحنه انسانیت همیشه بازیگر اصلی دل‌های مردم می‌ماند.

ایرج راد

از در گذشت حسین محب اهری سخت آزرده ام. در سالهای اخیر با بیماری جنگید تا به هنرش تداوم بخشد. او با حضورش در صحنه پر توان و زنده بود.روحش شاد یادش گرامی

اصغر همت

حسین نمونه‌ی استثنایی در میان انسان‌هایی بود که اصرار برماندن دارند، زندگی را با همه‌ی سردی‌اش دوست دارند و از آن لبریزند، عاشق زندگی‌اند و به مرگ باور ندارند. او برای مبارزه با مرگ شمشیرش را از رو بسته بود، اما مرگ، مرگ است، کی پذیرد زندگی، پیروز نهایی اوست، باحوصله، ممکن است کمی عقب‌نشینی کند اما این از سیاستش حکایت دارد، درصحنه‌ی نهایی چنان غافلگیرت می‌کند که مجالی برای واکنش و فرار نمی‌گذارد، حالا هر چقدرمی خواهی مواظب باش که در تو رخنه نکند، در چشم به زدنی تو را خلع سلاح می‌کند و با خودمی برد آنجا که خاطرخواه اوست، مرگ سرنوشت محتوم همه‌ی موجودات است، دیروزود دارد اما سوخت‌وسوز ندارد، یاد او به‌عنوان نمونه‌ی مقاومت در برابر این حقیقت زندگی هرگز از یاد آشنایانش زدودنی نیست، روحش شادمان و یادش گرامی باد.

انجمن بازیگران خانه تئاتر

حسین گرامی از میان ما رفت و نرفت

بدرود ... بدرود ای شکیبای شکوه ... بدرود ای جنگل سبز پر لبخند

انجمن کوچک ما را به سوگ نشاندی و رفتی. تا بودی شورای رایزنی انجمن ما دریای صداقت و نُویّ بود. هماورد شبهای تیره و شطرنجی. هستی را با تمام نیروی قهرّیه اش به شوخی گرفتی و سالها به رزم و بزم و بازی با کودکان و نوجوانان رقصیدی.

حاشا که رقصی چنین میانه‌ی میدانم آرزوست. حسین محب اهری پیشاهنگ ماندگاری و رزم با اهریمن بود و تا حافظه‌ای برای ما هنرمندان باقی است در کنار ما و با ماست.

سفرش هرچند تلخ ولی عطر پاک رهایی داشت، به فرزندان و آنان که عاشقش بودند، تسلیت باد.

انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر

حسین محب اهری عزیز درگذشت

ایشان همکاری گران‌قدر و پرانرژی برای نمایشگران عروسکی در تئاتر و تلویزیون بودند و یادشان در دل ما سبز خواهد ماند. روحشان شاد.

کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه‌ی تئاتر

عاشقانه ایستادگی کرد و جنگید و حتی در اوج روزهای سخت بیماری روی صحنه درخشید ...

تصویر حسین محب اهری با لبخند همیشگی‌اش تا ابد بر دل هامان نقش بسته و یادآور واژه‌ی امید است.

روحتان شاد و پر از آرامش ...

انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر

حسین محب اهری عزیز درگذشت.

ایشان همکاری گران‌قدر و پرانرژی برای نمایشگران عروسکی در تئاتر و تلویزیون بودند و یادشان در دل ما سبز خواهد ماند. روحشان شاد‌.

 

 




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود
آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود

ایرج راد در آیین نکوداشت هنرمند فقید جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت زنده‌یاد والی در تمام زمینه‌ها عاشق تئاتر بود و همه نیز او را دوست داشتند. او فعالیت‌های زیادی را به انجام رساند و خصوصیات بسیار خاصی داشت که ازجمله آن‌ها ریزبینی، دقت، ...

|

نظرات کاربران