در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در آیین رونمایی کتاب مو نو شورایی بیان کرد:

تئاتر شورایی می‌تواند بارزترین شکل تئاتر امروز ما باشد

مراسم رونمایی از کتاب «مونو/ شورایی و گفت‌وگو با مردم» روز یکشنبه ۳۰ دی ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر مراسم رونمایی از کتاب «مو نو/ شورایی و گفت‌وگو با مردم» نوشته آریان رضایی ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۳۰ دی‌ماه با اجرای حمیدرضا نعیمی  و سخنارنی رضا گوران، کیومرث مرادی، مهدی شفیعی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

حمیدرضا نعیمی مجری برنامه نشست رونمایی از کتاب «مو نو/ شورایی و گفت‌وگو با مردم» نوشته آریان رضایی گفت: اتفاق خوب و خجسته‌ای افتاده و به کتاب‌های ادبیات نمایشی ما کتابی اضافه‌شده است. بحث تئوری زمانی که توسط افرادی که آن را به‌صورت عملی اجرا کرده‌اند طرح می‌شود. حایزاهمیت است. به نظرم خیلی مهم است کسی که بحث تئوری را انجام می‌دهد خودش توانسته باشد آن را در عمل بسنجد آریان رضایی در نمایش دیور در مجموعه تئاتر شهر به مبحث تئاتر شورایی می‌پردازد همان‌طور که در تئاتری که در مریوان به‌صورت خیابانی اجرا کرد به همین مبحث اشاره می‌کند. این کتاب به نظر من کتاب زنده‌ای است. کتاب به موقعی است که این روزها درباره تئاتر شورایی صحبت می‌شود هر چیزی که تماشاگر مشارکت داشته باشد تئاتر شورایی نیست بسیاری از تئاترهایی که مطرح‌شده تئاتر شورایی نیست و خلط مبحث است. نشر افراز کار ارزشمندی انجام داده است. تشکر از نشر افراز که حامی تئاتراست و کتاب‌های ارزشمندی را به دوستداران تئاتر هدیه کرده است.

رضا گوران دیباچه سخنرانی‌اش را این‌گونه آغاز کرد با احترام به کارگردانان دهه 80 که سلایق متعددی را وارد تئاتر ایران کردند که پیشتر ممنوع بود.

گوران که در آغاز راهش به تئاتر شورایی گرایش داشت و حتی با دستیار بوال که به ایران آمده بود گفتگو کرده بود تأکید کرد آشنا شدن من با اگوستو بوال به علت رسالت اجتماعی‌اش بود.

این کارگردان تئاتر با تأکید به سرآغاز فعالیت‌های نمایشی‌اش در سال 1384 اشاره داشت و گفت :اولین فعالیت حرفه‌ای‌ام را در تئاتر شهر اجرا کردم ماسال 84 تصمیم گرفتیم درباره بوال کارکنیم تنها کتاب بوال کتاب «بازی برای بازیگران ونابازیگران» جواد ذوالفقاری بود. وقتی در خانه خورشید شروع به تمرین بوال کردیم برای بازیگران این شیوه بسیار غریب بود نمایش «می‌خواهم بخوابم» حاصل آن پروژه بود و من این شاخه را رها کردم.

رضا گوران به پیشرو بودن جواد ذوالفقاری که نخستین آثار بوال را به زبان فارسی ترجمه کرد اشاره کرد که همسر استاد ذوالفقاری هم به‌عنوان دعوت‌شدگان در این نشست حضور داشت.

رضا گوران با اشاره به این نکته که اگوستو بوال از کشورش اخراج می‌شود و در پاریس فعالیتش را آغازمی کند به گفته‌های دستیار بوال اشاره کرد که او از اینکه آثار بوال به‌عنوان تئاتر شناخته شود اجتناب می‌کرد و اعتقاد داشت این نگره به بوال آسیب می‌رساند. گوران در تبین اندیشه‌های بوال گفت: بوال تأکید داشت برای هدایت بازیگر به نقش باید از بازی‌های استفاده کنید.

کیومرث مرادی دیگر سخنران این نشست من فکرمی کنم که در دو بخش حرف بزنم در بخش اول جمع‌آوری درستی که در این مقالات وجود دارد کیومرث مرادی به مقاله پائولو فری دراماتورژ بوال اشاره کرد که مقاله او در این کتاب موجود است

کیومرث مرادی با تأکید به این نکته که سبک تئاتری با جریان تئاتری متفاوت است اگوستو بوال را یک جریان تئاتری دانست این نوع از تئاتر یک جریان است تماشاگر کسی است که کشف می‌کند و جریان واقعی را به چالش می‌کشاند.

کیومرث مرادی با اشاره به این‌که تنها نمایش برلین آریان رضایی را دیده است گفت در این تئاتر چیزی به نام گفت‌وگو وجود دارد وی افزود من فکرمی کنم در آن شیوه گفتگو را در سطح ایجاد می‌کند وچالش‌هایی را در سطح واقعی بیرون آورد امیدوارم آریان رضایی به‌سوی متن‌های عمیق‌تر برود من این متن برلین را خیلی دوست نداشتم.

کیومرث مرادی گفت در بخش دوم چند سؤال از حضار بپرسم آقای رضایی به‌عنوان ژوکر این جریان را هدایت کند. مرادی بابیان این نکته که من به دنبال تفسیر وضعیت نیستم و در جستجوی تغییر وضعیت هستم آیا نهاد قدرت این گفتگو رامی پذیرد. نهاد قدرت در ایران خانواده است.

کیومرث مرادی به این نکته اشاره کرد که گفتگو مهم‌تر از رسیدن به راه‌کارهای خوب است و از این منظر تئاتر شورایی بوال را موردمطالعه قرارداد و با اشاره به گرایش آریان رضایی  ودیگر هنرمندان تئاتربه تئاتر شورایی گفت آیا این جریان تئاتری منجر به تمرین گفتگو می‌شود یا آن را به‌صورت تکنیکی این جریان را به وجود می‌آوریم. بنابراین این نوع نگاه برای من مهم است آیا این جریان تئاتری منجر به گفتگو می‌شود.

مهدی شفیعی مدیرکل سابق هنرهای نمایشی دیگر سخنران این نشست بابیان این نکته که خیلی خوشحال هستم که در این جلسه حضور دارم گفت من آمده بودم استفاده کنم . شفیعی در ادامه  افزود: تئاتر شورایی می‌تواند بارزترین شکل تئاتر امروز ما باشد که خواستگاه آن تغییرهای اجتماعی است. خیلی از اتفاقات اجتماعی مانند تئاتر شورایی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

آرین رضایی برای کارش زحمت می‌کشد ویکی از اتفاق‌های تئاتر ما تنوع شکل‌های اجرایی است یکی از این اشکال متنوع تئاتر شورایی است. شفیعی برای تبیین اندیشه‌اش به "تابو بودن تئاتر شورایی درگذشته" بنابه گفته رضا گوران  و رواج آن درزمان حاضر توسط آریان رضایی اشاره کرد.

در این نشست رسانه‌ای پیام ویدیوئی دکتر بلر درباره تئاتر شورایی خطاب به آریان رضایی و هنرمندان تئاتر ایران  پخش شد این پیام به‌صورت مکتوب در کتاب «مو نو/ شورایی و گفت‌وگو با مردم» منتشرشده است.

همچنین در حاشیه این نشست به زادروز استاد داوود کیانیان پژوهشگر هنرمند تئاتر کودکان و نوجوان اشاره شد.

کتاب مو نو/شورایی و گفت‌وگو با مردم به نویسندگی آریان رضایی در ۲۲۶ صفحه حاصل 7 سال از تجربیات گروه مو نو/شورایی درزمینه تئاتر تعاملی و کار و پژوهش بر روی روش‌های تئاتری آگوستوبوآل کارگردان برزیلی و در شش فصل: تسهیل گر نه بازدارنده، مو نو/شورایی، تجربه‌های جوکر و تئاتر مو نو/شورایی، ضرورت گسترش مراکز و یک مورد پژوهی، مقالات و مستندات از سوی نشر افراز روانه بازار کتاب شد.

گفتنی است دو نقد از ایران تئاتر نیز به قلم حسین سینجلی و وحید عمرانی در این کتاب منتشر شده است .

آریان رضایی در مقدمه این کتاب نوشته است:

تئاتر مو نو/ شورایی دریچه‌ای نو و رویکردی نوین برای آنالیز و بازخوانی دوباره‌ تئاتر ستمدیدگان در ایران است. جریانی که با تلقی‌های نادرست از روش‌های اگوستو بوال و ابهامات موجود مبارزه و از هر نوع سکوت و عزلت پرهیز می‌کند تا همه صدای مردم را در تئاتر بشنوند؛ راه را برانکار تئاتر ستمدیدگان می‌بندد و درعین‌حال قابلیت‌ها و کاربردهای بی‌شمار و البته ناگفته و ناشناخته‌ آن‌ را نمایان می‌سازد.

تئاتر ستمدیدگان فقط یک تئاتر خیابانی رایج نیست؛ بلکه جادوی آن می‌تواند همه‌ فضاهای موجود از کافه و آپارتمان تا پلاتو و تماشاخانه‌های حرفه‌ای تئاتر را منقلب کرده و هرجایی را به فضای زیبایی‌شناختی و بستری برای توانمندسازی مردم تبدیل کند.




مطالب مرتبط

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نظرات کاربران