در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر یک امکان بین المللی در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر

پیشخوان تئاتر؛ فرصتی مناسب برای معرفی تئاتر ایران

ایران تئاتر-سپهر شریف زاده: برگزاری پیشخوان در جشنواره بین‌­المللی تئاتر فجر موقعیتی بسیار مغتنم و مناسب برای کارگردانان و تهیه­‌کنندگان ایرانی است.

 در سال های اخیر با توجه به برگزاری بازارهای تئاتر، پیشخوان تئاتر(showcase) و دیگر برنامه های ویژه بازاریابی نمایش ها، مهارت ارائه و بازاریابی نمایش به یکی از تخصص های مورد نیاز برای کارگردانان و تهیه کنندگان تبدیل شده است. پیشخوان برنامه ای است که در کشورهای مختلف و در بخش جنبی جشنواره ها و یا در قالبی مستقل برگزار می شود. در این برنامه مدیران تئاتری، برنامه ریزان جشنواره ها و تهیه کنندگان در کنار یکدیگر به تماشای نمایش های کیوریت شده (Curated) می پردازند. غالبا یک یا دو نفر کیوریتر(نمایشگاه گردان) با دانش تئاتر بین الملل، از مجموعه نمایشهای حاضر در جشنواره، تعداد محدودی نمایش را برای برنامه پیشخوان انتخاب می کنند. این گروه انتخاب می تواند از تعدادی تهیه کننده، دراماتورژ و منتقد تشکیل شده باشد. گاهی در کنار پیشخوان، برنامه های دیگری چون عرضه  داشت(Presentation)، معرفی کوتاه(Pitching) و دیدار چهره به چهره(Speed Dating) نیز برگزار می شود. برگزاری پیشخوان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر موقعیتی بسیار مغتنم و مناسب برای گروه های تئاتر ایرانی است تا نمایش های خود را در قالب برنامه ای منسجم و هدفمند به مدیران تئاتری و نمایندگان جشنواره های گوناگون معرفی کنند. اینگونه برنامه ها با پشتیبانی اداره کل هنرهای نمایشی می-تواند به شناخت هرچه بیشتر تئاتر ایران، بازاریابی حرفه ای  و گسترش و ترویج فرهنگ و هنر کشورمان در جشنواره های برون مرزی یاری رساند

در بخش عرضه داشت شرکت کنندگان ملزم هستند در زمانی معین (12 دقیقه) نمایش های خود را معرفی کنند. در این بخش شرکت کنندگان می توانند از ویدئو، عکس و اسلاید بهره بگیرند و یا تنها به ارائه شفاهی اکتفا کنند. مهارت عرضه داشت از توانایی های پرکاربرد عرصه بازاریابی است که متاسفانه فعالان تئاتری ما به دلایل متعدد کمتر به یادگیری این مهارت پرداخته اند. نکات اساسی در یک عرضه-داشت عبارتند از: تسلط بر موضوع، توانایی ارائه منسجم در زمانی محدود، دارا بودن اعتماد به نفس و دانش زبانی. یکی از راه های مناسب برای عرضه داشت، داشتن یادداشت های کوتاه درباره مباحث مورد نظر است

معرفی کوتاه(Pitching) بخش مهم دیگری در پیشخوان است که برای آشنایی بیشتر می توان آن را با معرفی آسانسوری مقایسه کرد. معرفی آسانسوری(Elevator Pitch) در بازاریابی، اصطلاحی برای معرفی یک ایده در زمانی بسیار کوتاه (فاصله زمانی رسیدن آسانسور از یک طبقه به طبقه ای دیگر) است، در این فرایند شرکت کنندگان ملزم هستند تا در زمانی محدود (5 دقیقه) ایده نمایشی در دست ساخت یا اجرا شده را به مدیران تئاتری حاضر در جلسه معرفی کنند. در بخش معرفی کوتاه معمولا از پخش کلیپ ها و صحبت های طولانی اجتناب می کنند و بیشتر به ارائه نکات کلیدی و طرح یک خطی جذاب می پردازند.

امید است تداوم برگزاری پیشخوانِ تئاتر، فرصتی مغتنم باشد برای شناساندن ظرفیتهای رو به رشد فرهنگ و هنر کشورمان به عرصه های بین المللی، ارتقا دانش فعالان این حوزه در مورد ساز و کار رویدادهای تئاتری جهان، کسب مهارت های روزآمد و تجربیات ارزشمند در زمینه مدیریت تئاتر.




نظرات کاربران