در حال بارگذاری ...
رضا بابک در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره بیان کرد:

تئاتر آگاهی‌دهنده و گاهی پرخاشگر و منتقداست

۳ بهمن‌ماه مراسم رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر روز چهارشنبه 3 بهمن‌ماه ساعت 11 مراسم رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در دبیرخانه این جشنواره برگزار شد.

عباس غفاری مدیر روابط عمومی و ستاد خبری جشنواره با اشاره به این نکته که می‌خواستیم جمعی صمیمی‌تر و گرم‌تری داشته باشیم، گفت دبیرخانه کوچک ما درخور هنرمندان بزرگ نیست امیدوارم این رونمایی پوستر که شاید برای اولین بار است که سه پوستر برای یک جشنواره طراحی می‌شود ،که هر سه پوستر در حقیقت یک پوستر است. و ما به دلیل زیبایی‌شناسی که دبیر جشنواره و دبیران بخش‌های متفاوت جشنواره به آن تأکید داشتند برای هر بخش جشنواره یک پوستر طراحی کردیم.

عباس غفاری اشاره کرد علاوه بر این سه پوستر اصلی 10 پوستر فرعی هم برای این جشنواره در نظر گرفته‌ایم و طراحی‌شده است.او در ادامه گفت این تکثر پوستر اتفاق خوبی است و امیدوارانه گفت که این نگرش در دوره‌های بعدی جشنواره موردتوجه دیگر دبیران جشنواره قرار بگیرد. عباس غفاری سپس به پوستر به‌مثابه نشانه بصری اشاره کرد و ادامه داد طراحی این پوسترها با استقبال انجمن گرافیک و طراحان پوستر خانه تئاتر قرارگرفته است و این طراحان پوستر در نظرسنجی جشنواره شرکت کرده‌اند و نسبت به طراحی پوستر نظر مثبت خود را بیان کرده‌اند.

نادر برهانی مرند دبیر جشنواره در ابتدای سخنانش گفت: خوشحالم که به‌هرحال با همه مشکلات و محدودیت‌هایی که احتمالاً در جریان هستید به این ایستگاه مهم جشنواره رسیدیم. دبیر جشنواره به فضای برگزاری رونمایی جشنواره اشاره کرد و گفت: شاید سؤال باشد که چرا مراسم رونمایی را در فضای بزرگ‌تری برگزار نکردید؟ اما ما نمی‌خواستیم مراسم رونمایی تا روز شنبه که سمینار آغاز می‌شود به تعویق بیافتد فکر کردیم مراسم رونمایی به‌صورت خودمانی برگزار شود.

دبیر جشنواره سپس اشاره کرد که بحث هویت بصری این رویداد برای من مهم بود و در حد امکان سعی کردیم این مهم را از دست ندهیم. از روز اول بحث پوستر با توجه به حواشی که همیشه برای طراحی پوستر جشنواره وجود داشت توجه داشتیم شاید این سه پوستر محصول 10 ماه تلاش دبیرخانه و سعید رضوانی طراح پوستر و همکارانشان بود و اگر کم‌وکاستی وجود دارد به‌حساب بنده بگذارید.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به این نکته که جشنواره زودتر شروع‌شده است اما رونمایی پوستر آغاز رسمی این جشنواره است گفت امیدوارم جشنواره شایسته‌ای در چهلمین سالگی انقلاب اسلامی برگزار شود. مدیرکل هنرهای نمایشی با تشکر از دبیر جشنواره گفت این اتفاق را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم این رویداد به رشد و توسعه تئاتر کمک کند.

شهرام کرمی با اشاره به حضور رضا بابک و هوشنگ توکلی دو هنرمند پیشکسوت در مراسم رونمایی گفت آنچه باعث فخر ماست حضور استادانی است که در کنار ما هستند به نظر من کسانی هستند که دین زیادی به تئاتر دارند.

سعید رضوانی طراح پوستر جشنواره با اشاره به این نکته که امروز پوستر جشنواره سی و هفتم رونمایی می‌شود گفت: از تیرماه بحث هویت بصری جشنواره را شروع کردیم. امروز قراراست از سه پوستر این جشنواره؛ دو پوستر اصلی و یک پوستر که برای بخش چهل‌سالگی انقلاب اسلامی طراحی‌شده است رونمایی شود. دو پوستر دیگر جشنواره اصلی است و ما پوستر یک و دو نداریم.و این پوسترها به فراخور مکان استفاده می‌شود ما سعی کردیم مخاطب عام را در کنار مخاطب خاص و هنرمند داشته باشیم رضوانی درباره تکنیک اجرای پوسترگفت به‌سوی مینی مال بودن رفتم و برای فضای نقاشی‌ها از امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم استفاده کردیم و فرم‌های پوستر فرم‌های نزدیک به تئاتر است.سعید رضوانی درباره لوگو موجود در طراحی‌ها گفت: طرح این لوگو از طرف معاونت مرکز هنرهای نمایشی به ما داده شد و ما سعی کردیم آن را در طراحی پوستر رعایت کنیم.

رضا بابک در هنگام مراسم رونمایی با تشکر از مسئولان برگزاری این جشنواره گفت: سپاس به خاطر زحمت شما که چراغ تئاتر را روشن نگه داشتید تئاتر خیلی مهم است من فکرمی کنم بعد از انقلاب اگر اتفاق‌های خوبی در سینما افتاد به خاطر حضور بچه‌های تئاتر بود. تئاتر بر روی هنرهای دیگر حتی موسیقی تأثیر گذاشته است. تئاتر هنر شریفی است و تئاتر خوب است اما گاهی یک سری اتفاق‌های خوبی می‌افتد. تئاتر انسان‌ساز و تئاتر اخلاق ساز است. تئاتر آگاهی‌دهنده و گاهی پرخاشگر و منتقداست اگر آن‌ها را از تئاتر بگیرند تئاتر بزن‌وبکوب و بشکن‌وبالابندازمی شود.

هوشنگ توکلی دیگر هنرمندی که در این مراسم دعوت‌شده بود با اشاره به این‌که برای عزیزان قلم و نقد می‌خواهم نکته‌هایی را در میان بگذارم گفت: تئاتر ما فراز و نشیب فراوانی داشته است هر بار که تئاتر حرکت کرده که خودش را تثبیت کند در جامعه آن تجربیات متوقف‌شده است و تجربیات جدیدی شروع‌شده است تجربیات هنرمندان در قبل از شهریور 20 درخشان بوده است اما جایی ردپایی از آن نیست و امیدوارم جوانان ما آن تجربیات را پیدا کنند بعد از کودتای 28 مرداد تئاتر خوابید بعد از انقلاب مجدداً تئاتر تجربیات خود را بازسازی کرد امروز ما دستاورد درخشانی داریم و چراغ تئاتر را پس از سه دوره فترت آن روشن کردند این جشنواره شاید سخت‌ترین دوران فعالیت تئاتر ما باشد که پر از هجمه است و احتیاج به حمایت دارد اگر تئاتر از این بحران رد بشود که من مطمئنم رد می‌شود تئاتر شکوفایی خواهیم داشت.در مراسم رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران،دکتر سعید اسدی مدیر تئاتر شهر و مدیر بخش بین‌الملل جشنواره،جواد مستخدمی عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی ایران،ابراهیم حسینی مدیر بخش مسابقه و نمایشگاه پوستر جشنواره، سیامک زمردی مطلق مدیر بخش مسابقه و نمایشگاه عکس،سامان خلیلیان رئیس کانون تخصصی تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی، احسان زیور عالم، فریبرز دارایی و وحید لک، حضور داشتند.

 

 




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

هوشنگ توکلی در نمایشگاه رسانه‌های ایران مطرح کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی باید به یک سازمان قدرتمند تبدیل شود
هوشنگ توکلی در نمایشگاه رسانه‌های ایران مطرح کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی باید به یک سازمان قدرتمند تبدیل شود

هوشنگ توکلی خبر داد در سند ملی تئاتر، این موضوع که چگونه ساختار مدیریت هنرهای نمایشی کشور را تبدیل به یک سازمان پرقدرت با بودجه بیشتر کنیم، بررسی و پیشنهاد ایجاد سازمان تئاتر ارائه شده است.

|

به مناسبت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مطرح شد

هوشنگ توکلی: مدیران دولتی استان‌ها، نیاز به شناختِ اهمیت تئاتر دارند
به مناسبت برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای مطرح شد

هوشنگ توکلی: مدیران دولتی استان‌ها، نیاز به شناختِ اهمیت تئاتر دارند

هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت، با بیان اینکه توانایی و عملکرد هنرمندان شهرستانی با برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای به نمایش گذاشته می‌شود، می‌گوید اهمیت توجه به تئاتر، نیازمند آموزش به مدیران دولتی و نهادهای عمومی در استان‌های کشور است. 

|

گفت‌وگو با داور جشنواره تئاتر استان مازندران

هوشنگ توکلی: پیشرفت هنرمندان و حمایت مدیران، یک معادله دوطرفه است
گفت‌وگو با داور جشنواره تئاتر استان مازندران

هوشنگ توکلی: پیشرفت هنرمندان و حمایت مدیران، یک معادله دوطرفه است

هوشنگ توکلی هنرمند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران که یکی از داوران سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان مازندران بود، از پیشرفت هنرمندان جوان تئاتر استان می‌گوید و معتقد است این پیشرفت در بعد کیفی آن باید با حمایت مسئولین و مدیران فرهنگی در سال‌های آینده ادامه یابد.

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

نظرات کاربران