در حال بارگذاری ...
در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

چهره‌های دانشگاهی راوی دیگرگونه‌های اجرایی می شوند

بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی و هفتمین جشنواه بین‌المللی تئاتر فجر شامل ۱۷ اثر و با حضور کسانی چون علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد و آزاده شاهمیری و جوانانی مانند احمد سلگی و همچنین حضور شش کارگردان زن؛ پنج نفر از تهران و یک نفر از مشهد، برگزار خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در بخش دیگرگونه‌های اجرایی این دوره از جشنواره که شامل ۱۷ اثر است از جمله آثاری که توسط چهره‌های شناخته شده برای اهالی تئاتر، کارگردانی می‌شود می‌توان به «دیگری‌ام، چرا؟» از گروه هنری کوچگر به نویسندگی گروه اجرایی نمایش و کارگردانی علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد اشاره کرد.
تسهیل‌گران این اجرا سارا امیری و محمدرضا دهنوی‌اند و بازیگرانش ضیا انصاری، معصومه جعفری، نرگس حسینی، علیرضا حسینی، بسگل حسنی، علی رحیمی، آمنه فقیری و زهرا میرزایی. مدت زمان «دیگری‌ام، چرا؟» ۶۰ دقیقه است و در تهران تولید شده است.
در خلاصه داستان این اثر آمده است؛ این نمایش، روایت یک روز از زندگی نرگس، دختر مهاجر افغان است که طی آن با مسائل مختلفی روبه‌روست. مشکلاتی که گویی همگی ریشه در بیگانه انگاشته شدن او از سوی دیگران دارند.
علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد متولد ۱۳۵۴ در سقز و دانش‌آموخته کارشناسی نمایش از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه هنر تهران است و تاکنون کارگردانی نمایش‌هایی چون «میرزارضا یا امیرکبیر»، «آنتیگونه در تهران»، «صدای شیطان»، «خانواده»، «صدای بی‌دلیل باد»، «سینما ادن»، «شب به خیر مادر»، «محاکمه»، «واگویه‌های ویریشنین»، «مواجهه»، «بیداد» و «آنتیگونه» و بازیگری در نمایش‌های «صدای بی‌دلیل باد»، «شوفاژنشین‌ها»، «آواز بر چشم فرشته آبی»، «خیال روی خط خنجر» و «تشنگی و گشنگی» را بر عهده داشته است.
از جمله چهره‌های دانشگاهی که در بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد می‌توان به آزاده شاهمیری اشاره کرد. او طراح و کارگردان «موزه نزدیک» به نویسندگی سهیل امیرشریفی با بازی ندا جبرئیلی و آوا درویشی است که در مدت زمان ۴۵ دقیقه اجرا می‌شود و محصول تهران است.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: طی تصمیمی جمعی، بازیگری از یک تمرین تئاتر حذف شده است. حالا او به محل تمرین برگشته تا بازیگری را که جایگزین‌اش شده است ببیند. این اجرا تجربه‌ای است برای خلق فضایی اجرایی و شریک کردن تماشاگر در اجرایی محیط محور.
آزاده شاهمیری متولد ۱۳۶۱ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه الزهرای تهران است. او تاکنون طراح و اجراگر پرفورمنس‌هایی چون «نااجرا»، «هرطور بخواهی» و «دمشق لکچر» بوده است و طراح و کارگردان نمایش «بی‌صدایی» و همچنین نویسنده و کارگردان نمایش «مرگ در اتاق حریر» و نویسنده نمایشنامه‌های «فاصله‌های تاریک ستاره‌ها» و «پوست سیاه، صورتک‌های سفید» (برنده جایزه اول نمایشنامه‌نویسی از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران).
در این میان حضور چهره جوانی چون احمد سلگی کارگردان نمایش «کاندولا»؛ متولد ۱۳۷۰ در تهران، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران و طراح، نویسنده و کارگردان نمایش‌هایی چون «خرگوش‌های منقبض»، «حر شهید»، «ترسیم پنج‌ضلعی»، «یک میلی‌میکرون تا مرگ»، «سولفوریک، هشتاد درصد» و «هویت پروانه‌های مرده» نیز قابل توجه است.
در بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۲ کارگردان مرد حضور دارند و شش کارگردان زن. این زنان که پنج نفرشان از تهران و یک نفرشان از مشهد است عبارتند از سما موسوی‌مفخر کارگردان «آدم‌هایی که نمی‌بینم» از تهران، مهنوش نراقی کارگردان «بر پهنه کافه» از تهران، ثریا اخلاقی کارگردان «ما و دیگران» از مشهد، کیمیا خطیب‌زاده کارگردان «مثبت و منفی هفت» از تهران، آزاده شاهمیری کارگردان «موزه نزدیک» از تهران و نازنین‌زهرا رفیعی کارگردان «نباید» از تهران.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران