در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر بررسی می‌کند؛

پرکارترین‌های فجر 37

ایران‌تئاتر: امسال در سی‌و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، افرادی هستند که در بیش از یک اثر حضور دارند؛ که در این گزارش آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش ایران‌تئاتر هر ساله در جشنواره تئاتر فجر هنرمندانی هستند که فعالیت شان بیش از پیش می شود، به طوری که در چند اثر با عناوین مختلف حضور پیدا می کنند. به همین مناسبت در این گزارش به معرفی 30 فردی که در بیش از یک اثر حضور دارند و آثار آن‌ها در بخش‌های مسابقه تئاتر ایران(یک)، مسابقه تئاتر ایران(دو)، مسابقه تئاتر بین‌الملل، تئاتر خیابانی، دیگرگونه‌ها اجرایی، بخش چهل سالگی انقلاب، نمایشنامه‌نویسی و بخش رادیویی حضور دارد؛ می‌پردازیم. البته این گزارش براساس منابع موجود نوشته شده و احتمال دارد در آن خطایی وجود داشته باشد. همچنین قابل ذکر است که به علت تغییر گروه‌های بازیگری، در این گزارش به حضور بازیگران پرکار پرداخته نشده و فقط عوامل پشت صحنه، طراحان، نویسندگان و کارگردانان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

رسول کاهانی؛ نویسنده و کارگردان

رسول کاهانی از کارگردان‌های جوان تئاتر اصالتی نیشابوری دارد و از یک خانواده هنری وارد فعالیت‌های تئاتری شده است و نمایش‌هایش در حوزه کارهای رئالیست اجتماعی قابل ارزیابی است. او که سال 93 با نمایش «به اتفاق خانواده» در بخش نسل نو تئاتر فجر حضور داشت؛ امسال با دو نمایش «تحت تاثیر» و «لنگ ظهر» که نویسندگی و کارگردانی هر دو اثر بر عهده خود اوست؛ در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «تحت تاثیر» در چهارمین جشنواره‌ تئاتر فجر استانی یزد که  از 18 تا 21 دی ماه 97 در مجموعه تالار هنر یزد برگزار شد؛ با بازی مینا اسکندری، امیر پاکاری، سرور پیروانى، بهنام چاشی، سعید حشمتی، داریوش رشادت، هادی شیخ الاسلامی و مریم مهدی زاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش که آبان و آذر امسال در سالن 1 عمارت نوفل لوشاتو به صحنه رفت؛ آمده: من دربست میگیرم جلو میشینم که یارو خجالت نکشه، تو خالکوبی گرگ زدی پشت کمرت؟ نمایش «لنگ ظهر» در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. در این نمایش سُرور پیروانی، پونه رضویان، سمیرا زایری، نیلوفر شایگان فر، هلیا طباطبایی، حسین محمدی و پریسا نوروزی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه این نمایش که اردیبهشت، خرداد و تیر در سالن باران به صحنه رفت؛ آمده: فاصله بین ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و یک ثانیه تا ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و هشت ثانیه.

 

مرتضی شاه کرم؛ نویسنده و کارگردان

مرتضی شاه‌کرم، نویسنده، بازیگر و کارگردان مستعد خرمشهری است. عمده موفقیت این هنرمند با نمایش های دفاع مقدس عجین شده و کارهای ماندگاری در این عرصه روی صحنه اجرا کرده است. شاه کرم فعالیت‌های هنری خود را از سال 1373 با شرکت در دوره‌های آموزش بازیگری تئاتر در شهرستان خرمشهر آغاز نموده و سال 1375 در اولین تجربه‌ی حضورحرفه‌ای‌اش در تئاتر موفق به دریافت عنوان بهترین بازیگرمرد جشنواره‌ی امور مساجد استان خوزستان گردید. نوبت یعنی بعدی و خنده گندم که رویای آرد از جمله کارهای مهم کارنامه کاری شاه کرم محسوب می شوند. او امسال دو نمایش «سانتی‌متر» و «نوبت یعنی بعدی» را به عنوان کارگردان بر صحنه داشت. نمایش «سانتی‌متر» با نویسندگی و کارگردانی شاه‌کرم که در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) حضور دارد؛ فروردین و اردیبهشت امسال در سالن انتظامی خانه هنرمندان و پس از آن در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با بازی پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، محسن پوشایی، سارینا رزاق مرندی، مسعود شامی خاتونی، مرتضی شاه کرم و ماهان عابدی به صحنه رفت. در خلاصه نمایش که برگزیده ششمین جشنواره تیاتر شهر، برگزیده کارگردانی، برگزیده نمایشنامه نویسی و تقدیر ویژه گروه بازیگران از آن جشنواره شده است؛ آمده: خانواده ای هفت نفره موقتاً در خانه ای سی و پنج متری مجبور به زندگی می شوند. این محدودیت در زندگی آنها شرایط جدیدی را ایجاد می‌کند. نمایش «عندازمطالبه» به نویسندگی شاه‌کرم نیز در بخش چهل‌سالگی انقلاب و مسابقه تئاتر ایران(دو) به کارگردانی سامان خلیلیان حضور دارد؛ که شهریور و مهر امسال با بازی پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، جواد پولادی، آتیه جاوید، حسام‌خلیل نژاد، محمد زوار بیریا، مرتضی شاه کرم، الهه شه پرست، احمد صمیمی، سلمان فرخنده و سید علی موسویان در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر و سالن 1 پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده: نمایش داستان جماعتی را روایت می کند که به نحوی در صف و چشم انتظاری رسیدن خبری هستند. این خبر می تواند زندگی آنان را دستخوش تغییرات عمده ای نماید. دستیابی و چشم به راهی این اتفاق همگی را برای قرار گرفتن سریعتر به مقصودشان در یک رقابت محترمانه و سبقت از یکدیگر قرار داده است.

 

پیام لاریان؛ نویسنده

پیام لاریان متولد 1360 و هنرمند خونگرم جنوبی تئاتر کشورمان بابازی در نمایش آیات به کارگردانی مرحوم نعمت اله لاریان در شهر اهواز، فعالیت جدی کاری خودش  را آغاز کرد .بازی در نمایش پشت پلکهای عروسک، نویسنده و آهنگساز نمایش کودک تو این چیه؟، بازی در نمایش دو دلقک و نصفی، نویسنده و کارگردان نمایش گزارش بازگشت، کارگردانی نمایش امپریسون جیغ بنفش، و چند  داستان دیگر، پرسه های موازی و بالستیک خشونت از جمله کارهای مهم کارنامه کاری لاریان هستند.وی جوایز زیادی به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان برگزیده از جشنواره‌های تئاتر فجر، مناطق فجر و جشنواره تئاتر دانشگاهی به دست آورده است. از او امسال چهار نمایشنامه استرالیا، پرسه‌های موازی، پروانه الجزایری و تاریخ مردم کوچه و بازار قرن 18 فرانسه در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارد. «استرالیا» که نمایشنامه برگزیده سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاترفجر است؛ روایت‌گر زندگی سه مهاجر به نام های  عدنان از جنوب ایران، سامیه زنی اهل افغانستان و گادین ملوانِ اندونزیای که زندگی آنها  بهم گره می‌خورد و هر سه به شکل غیر قانونی و از طریق دریا راهی استرالیا می‌شوند که در میانه راه کشتی دچار طوفان می‌شود و هر سه نفر آنها غرق می‌شوند. این نمایش با دو کارگردان در دو بخش مختلف به صحنه می‌رود؛ در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) به کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان و در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل به کارگردانی کامران جباری از استان کردستان(شهر بیجار). «پرسه‌های موازی» به کارگردانی علی کاظمی وند از تبریز آذربایجان شرقی در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد و روایتی از خودکشی دسته جمعی گروهی جوان است که تنوع و گوناگونی هویت و شخصیت را در جامعه‌ای بررسی می‌کند که در شلوغی‌ها و گرفتاری‌های روزمره اش، انسانیت خود را فراموش کرده است. جامعه‌ای که افرادش، تنها ایجادکنندگان موجی اجتماعی هستند تا رئالیسم اجتماعی موجود را شکل دهند. این جامعه، شناخت، پرورش، کنترل هویت‌ها، خواست‌ها و مشکلات فرد فرد جامعه را از لیست وظایف خود خط زده و آن را بر عهده خود افراد می‌گذارد. شخصیت‌های پرسه‌های موازی افرادی هستند که از سر بی هویتی، خود و جایگاهشان را می‌جویند و در نهایت ناباوری تصمیم ناملموسی می‌گیرند. «پروانه الجزایری» به کارگردانی سعید زندی و محمدرضا درند از کرمانشاه در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) حضور دارد و نمایشنامه برگزیده سی وپنجمین جشنواره تئاتر فجر بوده است. این نمایش درباره چند دوست و هم‌دانشگاهی قدیمی است که به سمت ویلای یکی از دوستانشان در جیرود می‌روند و در آن جا بازی راپورت را که همیشه سر صحنه فیلم  پروانه الجزایری که ساخته یکی از دوستانشان بود را بازی می‌کنند که سبب رخ دادن اتفاقاتی می‌شود. در این نمایش هر اتفاق دو الی سه بار تکرار می شود و این تکرار چیز های جدیدی را در نمایش نشان می‌دهد در اصل کلیت داستان نمایش تلاش تعدادی دوست برای برگرداندن و یا زنده نگه داشتن دوستشان به زندگی است که طی نمایش اتفاقاتی می‌افتد که دوستشان در جریان بازی می‌میرد و در پایان مجددا توسط همان بازی به صحنه باز می‌گردد. «تاریخ مردم کوچه و بازار قرن 18 فرانسه» زندگی نویسنده و مترجمی به نام خسرو داد که توسط خلافکاران در گاراژی متروک در حاشیه شهر اسیر شده است را روایت می کند؛ دلیل دستگیری این مترجم و نویسنده اتفاقات جالب این نمایش را رقم می‌زند. این نمایش به کارگردانی سعید شیخی از قزوین در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) به صحنه می‌رود.

 

کیوان سررشته؛ نویسنده

کیوان سررشته در سال ۱۳۶۵ در تهران متولد شده است. مدرک کارشناسی تئاتر در گرایش نمایش عروسکی از دانشگاه تهران دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. او ترجمه را از مقالات دانشگاهی شروع کرد؛ سپس به سراغ کتاب‌های تخصصی حوزه‌ خود رفت و ابتدا در سال ۱۳۸۹ به صورت مشترک کتابی در مورد کارگردان آوانگارد لهستانی تادئوش کانتور ترجمه کرد و بعد در ۱۳۹۳ به تئاتر مستند پرداخت. علاقه‌ او به موضوعات مستند و ناداستان باعث شد تا او در طول دو سال فعالیتش در مجله همشهری بیشتر به سراغ ترجمه‌ آثاری برود که با تعریف کلاسیک داستان فاصله داشتند و مرزهای معمول ادبیات در آن‌ها کمرنگ‌تر می‌شدند: زندگی‌نگاره‌ها، روایت‌های مستند، ناداستان‌ها و جستارهای روایی. این علاقه به فضاهای بینابینی و نیمه‌مستند در نمایشنامه‌های او نیز تکرار شده و می‌توان نمونه‌ی آن‌ها را در آپارتـ/مان، من شاه ریچارد بودم، ابر صورتی و مانوس دید. او امسال با دو نمایش نامبرده و آدم‌هایی که نمی‌بینیم به عنوان نویسنده در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «نامبرده» به کارگردانی علی اصغر دشتی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش مهر و آبان امسال با بازی آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: اجرایی نامتعارف از علی‌اصغر دشتی است که با روایتی غیرخطی و غیرداستانی به اتفاقی مستند می‌پردازد. نمایش «آدم‌هایی که نمی‌بینیم» به کارگردانی سما موسوی در بخش دیگرگونه های اجرایی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. این نمایش شهریور امسال با بازی فرانک کلانتر، خورشید چراغی‌پور و سما موسوی در عمارت روبه‌رو به صحنه رفت. «آدم‌هایی که نمی‌بینیم» نمایشنامه‌ای مستند با موضوع تفاوت میان نسل‌ها و تاثیر آن در روابط اجتماعی و خانوادگی است. این نمایش نگاهی مستند است به دانش‌آموزان سه دوره‌ی مختلف مدرسه‌ی فرزانگان. متن نمایش از مصاحبه با دانش‌آموزان کنونی و فارغ‌التحصیلان سابق این مدرسه استخراج شده و تصویری است از متولدین ۵۹، ٦٩ و ٧٩ که دوران کودکی‌شان با جنگ، تغییرات بزرگ سیاسی و بحران‌های مختلف داخلی و خارجی کشور گذشت. شخصیت‌های این نمایش به دنبال آن هستند تا بتوانند شباهت‌ها و تفاوت‌های واقعی میان خودشان را بازگو کنند و از این طریق راهی بیایند برای ارتباط میان خودشان، دیگران و آدم‌هایی که نمی‌بینیم. در خلاصه نمایش آمده: هر انچه شما می شنوید روایت های واقعی از افرادی واقعی ست. روایت های دخترانی که تلاش میکنند تا شباهت‌ها و تفاوت‌های واقعی میان خودشان را بهتر نشان دهد و راهی باز کند برای وصل کردن ارتباطی که مدت‌ها است قطع شده: ارتباط «من» با «دیگری» و با آدم‌هایی که نمی‌بینم.

 

سجاد افشاریان؛ تهیه کننده

سجاد افشاریان ۱۳۶۴ در شیراز نمایش‌نامه‌نویس، بازیگر و کارگردان و تهیه‌کننده تئاتر و نیز نویسنده و بازیگر تلویزیون و طنزپرداز است. افشاریان که در این سال‌ها در کنار گروه‌های جوان و دانشجوی بسیاری به عنوان تهیه‌کننده حضور داشته؛ سه اثر «قضیه»، «از خط زرد فاصله بگیرید» و «مردشده» او در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارند. نمایش «قضیه» به نویسندگی و کارگردانی سجاد امیرمجاهدی آبان و آذر 96 در سالن اصلی تالار مولوی با بازی مهرنوش ستاری، محمد علی ابراهیمی، علی میر نژاد و سعید زارعی به صحنه رفت. «از خط زرد فاصله بگیرید» به نویسندگی الهه مجلسی و کارگردانی رضا رشادت با بازی امین اسفندیار، گلزار حذفی، نادر خوش‌بخت، داریوش رشادت، بی‌تا عزیز‌‌‌‌ اقلی، گلنوش قهرمانی و حسین کریمی مرداد و شهریور امسال در سالن اصلی تالار مولوی به صحنه رفت. این نمایش روایتی‌ست شبه مستند از مرگ‌های خودخواسته در مترو. کار، داستان ناتمام زندگی کسانی را روایت می‌کند که رفته‌اند و کسانی که در رنجِ رفتگان باقی‌مانده‌اند. نمایش «مردشده» با  گوشه‌ای از آنچه در جنگ نابرابر یکساله مردم کوبانی علیه داعش رخ داد؛ فروردین و اردیبهشت امسال در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی و خرداد و تیر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر با بازی مجتبی فلاحی، نسیم میرزاده، بهزاد خلج و دنا تارفی به صحنه برد. داستان این نمایش درباره زندگی ریحانه رزمنده، فرمانده و تک تیراندازی است که حدود 8 ماه در کوبانی مبارزه کرد. این داستان از زاویه دید برادرش روایت می‌شود و او  می‌خواهد ریحانه را قانع کند که با وجود اینکه اینجا وطن ماست اما شرایط مبارزه نیست و جبهه نابرابر است و باید به محل زندگی‌ برادر در مونیخ بروند تا زندگی‌شان را نجات دهند و پس از آن برای باز پس گیری وطن فکری کنند. ریحانه دانشجوی حقوق بشر بوده و به دلیل جنگ به زادگاه خود برگشته و از آنجا که پدرش شکارچی بوده با تفنگ دورزن آشنایی داشته و تبدیل به تک تیرانداز مطرحی می‌شود که همگان او را دوست داشتند و از او به عنوان یک اسطوره و قهرمان نام می‌برند. او بیش از ١۵٠ داعشی را هدف قرار داده بود و به همین دلیل برای سرش جایزه یک میلیون دلاری تعیین کرده بودند. 

 

باربد طولابی و رضا دوستی؛ تهیه کننده

باربد طولابی و رضا دوستی از افرادی هستند که به تازگی در عرصه تئاتر به تهیه‌کنندگی می‌پردازند و امسال دو اثر از آثاری که آنها به صورت مشترک تهیه‌کنندگی کرده‌اند در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد؛ «لنگ ظهر» و «تحت تاثیر». نمایش «تحت تاثیر» در چهارمین جشنواره‌ تئاتر فجر استانی یزد که  از 18 تا 21 دی ماه 97 در مجموعه تالار هنر یزد برگزار شد؛ با بازی مینا اسکندری، امیر پاکاری، سرور پیروانى، بهنام چاشی، سعید حشمتی، داریوش رشادت، هادی شیخ الاسلامی و مریم مهدی زاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش که آبان و آذر امسال در سالن 1 عمارت نوفل لوشاتو به صحنه رفت؛ آمده: من دربست میگیرم جلو میشینم که یارو خجالت نکشه، تو خالکوبی گرگ زدی پشت کمرت؟ نمایش «لنگ ظهر» در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. در این نمایش سُرور پیروانی، پونه رضویان، سمیرا زایری، نیلوفر شایگان فر، هلیا طباطبایی، حسین محمدی و پریسا نوروزی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه این نمایش که اردیبهشت، خرداد و تیر در سالن باران به صحنه رفت؛ آمده: فاصله بین ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و یک ثانیه تا ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و هشت ثانیه.

 

نورالدین حیدری ماهر؛ مجری طرح

نورالدین حیدری ماهر از مجریان طرح با سابقه تئاتر است که این روزها تماشاخانه ملک را افتتاح کرده و مدیریت تماشاخانه را نیز برعهده دارد. حیدری ماهر امسال با دو نمایش طناب و استیو جابز در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد.  نمایش «طناب» نوشته پاتریک همیلتون و کارگردانی نصیر ملکی‌جو در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش آذر و دی امسال با بازی آتیلا پسیانی، رامین ناصر نصیر، علی شادمان، خسرو پسیانی، پگاه کاظمی، آیناز آذرهوش، مهسا طهماسبی و راد پور جبار در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. نمایش «استیو جابز» که مهر، آبان و آذر در سالن 1 عمارت نوفل لوشاتو به صحنه رفت؛ در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. مهران رنجبر به عنوان نویسنده و بازیگر نیز در این نمایش حضور داشت؛ فرزین محدث از دیگر بازیگران این نمایش بود که همزمان 9 نقش را ایفا می‌کرد. این نمایش فضایی اکسپرسیونیسم و گروتسک دارد؛ زمانی‌که استیو در حال مردن است تنها یک ثانیه چشم خود را باز می‌کند که 75 دقیقه مدت زمان این نمایش روایت مالیخولیا، خواب و کابوس استیو جابز در آن یک ثانیه است.

 

وحید لک؛ مدیر تولید

وحید لک نویسنده، کارگردان، بازیگر و مدیر تولید امسال به عنوان مدیرتولید با سه نمایش او، مرگ پنگوئن و خنکای ختم خاطره در جشنواره حضور دارد. وحید لک علاوه بر فعالیت هنری، در بخش‌هایی چون مشاور ارتباطات، مدیر هنری، مدیر روابط عمومی و دبیر و داور جشنواره‌های مختلف فعالیت کرده است. نمایش «او» نوشته مهدی تاج‌الدین و به کارگردانی آرش دادگر و با بازی امین طباطبایی، سوگل قلاتیان، عمار عاشوری، نازنین نادرپور، سید شهاب الدین خاضع حق، ندا حبیبی و حورا رستگار شهریور امسال در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش که در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارد؛ آمده: تصویر جان دادن مقتول را همه دیدند ولی او را کسی ندید. ده سال گذشت. او و اسلحه‌اش به غبار فراموشی سپرده شدند تا اینکه یک دوربین مداربسته تصویری از او را شکار می‌کند! کارآگاهی از دایره جنایی باهمین سرنخ پرونده قدیمی را از سر می‌گیرد.  نمایش «مرگ و پنگوئن» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی پیام دهکردی شهریور و مهر امسال در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر با بازی مهران امام‌بخش، عباس جمالی، محمدحسین زیکساری، محمد شهبازطهرانی، فرید قبادی، عارفه لک، امین موحدی‌پور و باران وقارکاشانی به صحنه رفت. این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد؛ براساس رمان مرگ و پنگوئن آندری کورکف نوشته شده است. در خلاصه نمایش آمده: یک نویسنده، یک پنگوین، یک عشق، یک مرگ. «خنکای ختم خاطره» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و با بازی فاطمه معتمد آریا، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، مرتضی آقا حسینی، مجید رحمتی، امین میری، بهنام شرفی، پریا وزیری، سارا شاهرودیان، امید سلیمی، هیراد آذرنگ، وماهرخ لک آذر و دی امسال در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش که در بخش‌های مهمان، چهل سالگی انقلاب اسلامی و مسابقه بین‌الملل جشنواره حضور دارد؛ آمده: پس از سال‌ها سربازی از زیر خاک زنده بیرون می‌آید و تنها نشانی‌اش نامِ بی‌نشانِ اوست... یوسف؛ حالا گروهی به دنبالِ یوسف گمشده‌ها می‌گردند.

 

هادی شیخ‌الاسلامی؛ مدیر تولید 

هادی شیخ‌الاسلامی از مدیرتولیدان و بازیگران جوان و فعال عرصه تئاتر است که امسال با سه نمایش موی سیاه خرس زخمی، هار و لنگ ظهر در جشنواره حضور دارد. نمایش «موی سیاه خرس زخمی» نوشته پویا سعیدی و جابر رمضانی و به کارگردانی جابر رمضانی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل جشنواره حضور دارد. این نمایش دی و بهمن امسال با بازی حامد رسولی، مریم نورمحمدی، محمد علی‌محمدی، فربد فرهنگ، اصغر پیران، مینا زمان، سجاد حمیدیان و رشاد معینی در تالار مولوی و حافظ به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: گذشته یه اسکلت پوسیده است که یه روز از گور میاد بیرون و یقه تو می‌گیره. «هار» به نویسندگی و کارگردانی حسین پوریانی‌فر در بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی شرکت کرد که کارگردانی برگزیده، جایزه ویژه جشنواره که سفر به مدرسه‌ای یونانی بود، تندیس طراحی لباس، لوح تقدیر موسیقی و نمایش برگزیده را از جشنواره دریافت کرد. در نمایش «هار» که آذر و دی امسال در مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفت؛ علیرضا آشوری، سپندار اعلم، میلاد افواج، مرصاد بورقان، متین حبیبیان، علی اصغر حسینی، شهاب رحمانی، اکبر سلمانی اله دادی، مهدی قربانی، جواد کارگر، بردیا مشهودی و نرگس نیک سیرت به ایفای نقش پرداختند. «هار» نمایشی بی کلام و کت واکی است که نگاه انتقادی به شیوه زندگی توده می‌پردازد. نمایش «لنگ ظهر» به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. در این نمایش سُرور پیروانی، پونه رضویان، سمیرا زایری، نیلوفر شایگان فر، هلیا طباطبایی، حسین محمدی و پریسا نوروزی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه این نمایش که اردیبهشت، خرداد و تیر در سالن باران به صحنه رفت؛ آمده: فاصله بین ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و یک ثانیه تا ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و هشت ثانیه.

 

امیرسپهر تقی‌لو؛ مدیر تولید

امیرسپهر تقی‌لو به عنوان دستیارکارگردان، برنامه‌ریز و مدیرتولید در آثار نمایشی متعددی حضور داشته است و  همچنین پیش از این با عنوان مدیر هماهنگی و امور نمایشی در تماشاخانه پالیز بوده و هم اکنون در تماشاخانه ملک به عنوان مدیرهماهنگی و برنامه‌ریزی فعالیت می‌کند. تقی‌لو امسال به عنوان مدیرتولید با دو نمایش ابلوموف و استیو جابز در جشنواره حضور دارد. 

نمایش «ابلوموف» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش بهادری‌راد و اقتباسی از رمان ابلوموف اثر گنچارُف در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل به صحنه می‌رود. این نمایش اردیبهشت و خرداد امسال در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با بازی پیام دهکردی، مهدی بجستانی، پرهام یداللهی، فراز سرابی، جواد پولادی، مهدی بوسلیک، امیر جنانی، عارفه لک، مهرداد مصطفوی و الهه افشاری به صحنه رفت. نمایش «استیو جابز» که مهر، آبان و آذر در سالن 1 عمارت نوفل لوشاتو به صحنه رفت؛ در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. مهران رنجبر به عنوان نویسنده و بازیگر نیز در این نمایش حضور داشت؛ فرزین محدث از دیگر بازیگران این نمایش بود که همزمان 9 نقش را ایفا می‌کرد. این نمایش فضایی اکسپرسیونیسم و گروتسک دارد؛ زمانی‌که استیو در حال مردن است تنها یک ثانیه چشم خود را باز می‌کند که 75 دقیقه مدت زمان این نمایش روایت مالیخولیا، خواب و کابوس استیو جابز در آن یک ثانیه است.

 

مسعود شامی خاتونی؛ مدیر تولید 

مسعود شامی خاتونی بازیگر، مدیرتولید، نویسنده و کارگردان با مدرک کارشناسی فیلمسازی است. او امسال با دو نمایش سانتی‌متر و عقیم به عنوان مدیر تولید در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «سانتی‌متر» با نویسندگی و کارگردانی شاه‌کرم که در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) حضور دارد؛ فروردین و اردیبهشت امسال در سالن انتظامی خانه هنرمندان و پس از آن در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با بازی پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، محسن پوشایی، سارینا رزاق مرندی، مسعود شامی خاتونی، مرتضی شاه کرم و ماهان عابدی به صحنه رفت. در خلاصه نمایش که برگزیده ششمین جشنواره تیاتر شهر، برگزیده کارگردانی، برگزیده نمایشنامه نویسی و تقدیر ویژه گروه بازیگران از آن جشنواره شده است؛ آمده: خانواده ای هفت نفره موقتاً در خانه ای سی و پنج متری مجبور به زندگی می شوند. این محدودیت در زندگی آنها شرایط جدیدی را ایجاد می‌کند. نمایش «عقیم» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی تیر و مرداد در حوزه هنری و آبان و آذر در سالن کوچک تالار محراب به صحنه رفت. در این نمایش که پس از درخشش در بیست و چهارمین جشنواره‌ی تئاتر لاله های سرخ اندیمشک، به بخش فجر استانی سی و هفتمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر راه یافت و 20 دی ماه در سالن بلک باکس مجموعه تالار هنر شهر یزد و 22 دی ماه در شهرکرد روی صحنه رفت؛ سید فرزاد تجلی، سایه کبیری، مهناز میرزایی، علیرضا معروفی و حامد نساج بخارایی ایفای نقش کردند. در خلاصه نمایش آمده: طوبی پس از ۲۰ سال در سال ۱۳۶۵ با آرش پسرش به دلیل فروش زمینی که به نام آرش است به ایران می‌آیند. پس از فروش زمین هنگام برگشت پلیس در فرودگاه جلو آرش را می‌گیرد و او می‌فهمد که به خاطر نرفتن سربازی ممنوع الخروج است. طوبی در پی خانه صادق می‌رود تا از او کمک بگیرد.

 

آرش فصیح؛ دستیار کارگردان و مدیر تولید

آرش فصیح امسال در جشنواره با نمایش تناسخ 3 تا 35 تومن به عنوان مدیر تولید و استیو جابز به عنوان دستیار کارگردان حضور دارد. از آثار او می‌توان به خروس، آب مرا قصه کرد، پل، مضحکه شبیه قتل، هشتمین خوان، اسم، شب هزار و یکم، انتظار، پنجره‌ها و کبوتری ناگهان اشاره کرد. «تناسخ، سه تا سی‌وپنج تومان» تیر، مرداد و شهریور امسال با بازی هومن حاجی عبداللهی و بهار نوروزپور و با صدای هدایت هاشمی، کمند امیرسلیمانی، رویا میرعلمی، بهارکاتوزی، بهاره رهنما، بهادر مالکی و بهرام افشاری در تماشاخانه پالیز به صحنه رفت. این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) حضور دارد؛ سه داستان مرتبط با هم درباره تناسخ را به تصویر می کشد و درباره یک شرکت پیمانکاری ارواح با نام تناسخ گستران شرق است که به ارواح قالب جدیدی برای زندگی معرفی و پیشنهاد می کند؛ ارواح با مراجعه به این شرکت در قالب اجسام مختلف فرو می روند. در این نمایش با یک روح طرف هستیم که هر بار یک زندگی را از سر گذرانده و مجددا برای قرار گرفتن در قالبی جدید به این شرکت مراجعه می کند. نمایش «استیو جابز» که مهر، آبان و آذر در سالن 1 عمارت نوفل لوشاتو به صحنه رفت؛ در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. مهران رنجبر به عنوان نویسنده و بازیگر نیز در این نمایش حضور داشت؛ فرزین محدث از دیگر بازیگران این نمایش بود که همزمان 9 نقش را ایفا می‌کرد. این نمایش فضایی اکسپرسیونیسم و گروتسک دارد؛ زمانی‌که استیو در حال مردن است تنها یک ثانیه چشم خود را باز می‌کند که 75 دقیقه مدت زمان این نمایش روایت مالیخولیا، خواب و کابوس استیو جابز در آن یک ثانیه است.

 

نسرین خرمی؛ طراح لباس

نسرین خرمی از سال 91 عضو گروه تئاتر بوهمی است. لیسانس او در زمینه طراحی لباس است و بعد از آن در دانشگاه هنر دانشگاه تهران تحصیل کرده است. خرمی بسیاری از سبک های طراحی صحنه و لباس را در طول کار خود در گروه تئاتر بوهمی، مانند فانتزی، واقع گرایانه، نمایش های خنده دار و غیره، تجربه کرده است. همچنین جایزه طراحی صحنه های تخیلی جشنواره تئاتر شهر را به دست آورده است. او امسال با 4 نمایش فیل در تاریکی، سرزمین‌های شمالی، نقاشی اشر و آدم‌هایی که نمی‌بینیم در جشنواره حضور دارد. نمایش «فیل در تاریکی» نوشته محمد زارعی و به کارگردانی مهرداد مصطفوی در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. این نمایش مرداد و شهریور در تماشاخانه پالیز و مهر و آبان در تئاتر مستقل تهران با بازی ابراهیم عزیزی، آیدین بهاری، آوا شریفی، پرهام یداللهی، امیر جنانی و پویا پورامین به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: جلال امین وقتی حساب کرد، دید همه چیز باید صبح همان روزی شروع شده باشد که ماشین او را دم خانه‌اش در باغ صبا خالی کرده بودند. «سرزمین‌های شمالی» نوشته مونا احمدی و به کارگردانی شیما عرب در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. این نمایش پیش از این به عنوان اجرای پایان نامه کارشناسی ارشد نمایش عروسکی عرب اجرا شده و نوید فیاض، مونا احمدی و شکیبا فدایی در آن ایفای نقش کرده اند و «نقاشی اشر» به نویسندگی محمدحسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی که مهر، آبان و آذر امسال در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. در این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد؛ مونا احمدی، آوا درویشی، آوا شریفی، مهسا طهماسبی، نوید فیاض، جاوید قایم‌مقامی و فرزاد نام‌آور ایفای نقش کرده‌اند. در خلاصه نمایش آمده: آرام، نقاشی که همه‌جا را سیاه‌سفید می‌بیند،این احتمال را می‌دهد که با خوردن رنگ اکریلیک مشکل بینایی‌اش حل شود، اما از آن‌جایی که از این موضوع مطمین نیست از برادرش می‌خواهد تا به جای او رنگ اکریلیک بخورد و اگر سلامت ماند، یک نقاشی از اشر-نقاش هلندی- را که در اختیار آرام است، صاحب شود. نمایش «آدم‌هایی که نمی‌بینیم» نوشته کیوان سررشته و به کارگردانی سما موسوی در بخش دیگرگونه های اجرایی جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. این نمایش شهریور امسال با بازی فرانک کلانتر، خورشید چراغی‌پور و سما موسوی در عمارت روبه‌رو به صحنه رفت. «آدم‌هایی که نمی‌بینیم» نمایشنامه‌ای مستند با موضوع تفاوت میان نسل‌ها و تاثیر آن در روابط اجتماعی و خانوادگی است. این نمایش نگاهی مستند است به دانش‌آموزان سه دوره‌ی مختلف مدرسه‌ی فرزانگان. متن نمایش از مصاحبه با دانش‌آموزان کنونی و فارغ‌التحصیلان سابق این مدرسه استخراج شده و تصویری است از متولدین ۵۹، ٦٩ و ٧٩ که دوران کودکی‌شان با جنگ، تغییرات بزرگ سیاسی و بحران‌های مختلف داخلی و خارجی کشور گذشت. شخصیت‌های این نمایش به دنبال آن هستند تا بتوانند شباهت‌ها و تفاوت‌های واقعی میان خودشان را بازگو کنند و از این طریق راهی بیایند برای ارتباط میان خودشان، دیگران و آدم‌هایی که نمی‌بینیم. در خلاصه نمایش آمده: هر انچه شما می شنوید روایت های واقعی از افرادی واقعی ست. روایت های دخترانی که تلاش میکنند تا شباهت‌ها و تفاوت‌های واقعی میان خودشان را بهتر نشان دهد و راهی باز کند برای وصل کردن ارتباطی که مدت‌ها است قطع شده: ارتباط «من» با «دیگری» و با آدم‌هایی که نمی‌بینم.

 

ندا نصر؛ طراح لباس

ندا نصر کار حرفه‌ای خود را از سینما در سال 1394 با فیلم اینجا کسی نمی‌میرد به کارگردانی حسین کندری به عنوان طراح لباس شروع کرد و پس از آن در آثار دیگری مانند گرگ بازی طراحی لباس انجام داد. همچنین او در آثاری مانند لابیرنت، طهران تهران و پشت در خبری نیست به عنوان دستیار صحنه و دستیار لباس حضور داشته است. دایره گچی، هدی گابلر، خانه برناردا آلبا، سال ثانیه، یرما، فهرست، مردی برای تمام فصول، ایران استرالیا، کوچه برلن،متاستاز، اتاق ورونیکا، یک صبح ناگهان، صور اسرافیل، هنگامی که، افسون معبد سوخته، آشپزخانه، نامه‌های عاشقانه خاورمیانه، خانه ابری و سه خواهر از نمایش‌هایی است که طراحی لباس آن برعهده ندا نصر بوده است. او سال گذشته برای نمایش فهرست مردگان در بخش بین‌الملل برگزیده طراحی لباس از سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده بود. او امسال با سه نمایش خانه برناردا آلبا، دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان و مرگ و پنگوئن در جشنواره حضور دارد. «خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکا گارسیا لورکا و کارگردانی علی رفیعی و با بازی رویا تیموریان، مریم سعادت، مایده طهماسبی، نسرین درخشان زاده، پریسا صبوری نژاد، ریحانه سلامت، یلدا عباسی، سارا رسول زاده، مصطفی ساسانی، مرضیه بدرقه، ساناز روشنی، فرزانه زینتی، ساناز نجفی، ستاره بذرافشان و زهره رمضانی آذر، دی و بهمن امسال در تالار وحدت به صحنه رفت و در بخش مهمان جشنواره نیز حضور دارد. «دستور العمل های پرواز برای خدمه و خلبان» به نویسندگی و کارگردانی فرهاد فزونی اردیبهشت، تیر و خرداد امسال با بازی پگاه آهنگرانی، مارین ون‌هولک، فرشاد فزونی و نکیسا بهشتی در سالن 2 تماشاخانه پالیز به صحنه رفت. این نمایش که در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد؛ اثری است که تلاش دارد با به کارگیری عناصری مانند تایپوگرافی، پرفورمنس آرت و طراحی صدا تماشاگر را با فضایی متفاوت روبه‌رو کند. کلید اصلی این نمایش ایجاد تمایز بین تئاترهای جریان اصلی و تئاترهای آلترناتیو یا تئاتر دیگر است. نمایش «مرگ و پنگوئن» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی پیام دهکردی شهریور و مهر امسال در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر با بازی مهران امام‌بخش، عباس جمالی، محمدحسین زیکساری، محمد شهبازطهرانی، فرید قبادی، عارفه لک، امین موحدی‌پور و باران وقارکاشانی به صحنه رفت. این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد؛ براساس رمان مرگ و پنگوئن آندری کورکف نوشته شده است. در خلاصه نمایش آمده: یک نویسنده، یک پنگوین، یک عشق، یک مرگ.

 

الهام شعبانی؛ طراح لباس

الهام شعبانی بازیگر و طراح لباسی است که امسال با دو نمایش او و خنکای ختم خاطره در جشنواره حضور دارد. از آثار او می‌توان به راز عروسک، فیل، ترنج، شاه لیر، اگر نرفته بودی، خون رقصه، طوفان، مکبث، روزی از روزهای اسب و مرد دوهزار چهره اشاره کرد. او سال گذشته برای نمایش اسب در بخش بین‌الملل کاندیدای طراحی لباس از سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده بود. نمایش «او» نوشته مهدی تاج‌الدین و به کارگردانی آرش دادگر و با بازی امین طباطبایی، سوگل قلاتیان، عمار عاشوری، نازنین نادرپور، سید شهاب الدین خاضع حق، ندا حبیبی و حورا رستگار شهریور امسال در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش که در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارد؛ آمده: تصویر جان دادن مقتول را همه دیدند ولی او را کسی ندید. ده سال گذشت. او و اسلحه‌اش به غبار فراموشی سپرده شدند تا اینکه یک دوربین مداربسته تصویری از او را شکار می‌کند! کارآگاهی از دایره جنایی باهمین سرنخ پرونده قدیمی را از سر می‌گیرد. «خنکای ختم خاطره» به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و با بازی فاطمه معتمد آریا، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، مرتضی آقا حسینی، مجید رحمتی، امین میری، بهنام شرفی، پریا وزیری، سارا شاهرودیان، امید سلیمی، هیراد آذرنگ، وماهرخ لک آذر و دی امسال در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش که در بخش‌های مهمان، چهل سالگی انقلاب اسلامی و مسابقه بین‌الملل جشنواره حضور دارد؛ آمده: پس از سال‌ها سربازی از زیر خاک زنده بیرون می‌آید و تنها نشانی‌اش نامِ بی‌نشانِ اوست... یوسف؛ حالا گروهی به دنبالِ یوسف گمشده‌ها می‌گردند.

 

شیما میرحمیدی؛ طراح صحنه و لباس

شیما میرحمیدی از زنان تاثیرگذار در عرصه طراحی صحنه و لباس تئاتر است. او امسال با دو نمایش نامبرده و  پرومته / طاعون در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «نامبرده» به کارگردانی علی اصغر دشتی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش مهر و آبان امسال با بازی آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: اجرایی نامتعارف از علی‌اصغر دشتی است که با روایتی غیرخطی و غیرداستانی به اتفاقی مستند می‌پردازد. نمایش «پرومته / طاعون» با دراماتورژی میثم خوئی و کارگردانی شهاب آگاهی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر ایران(دو) حضور دارد. این نمایش با بازی  سارا اکبری، طاهره هزاوه، محمد مجد طاهری و نیلوفر ندایی آذر و دی امسال در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. «پرومِتِه/ طاعون» آخرین اثر گروه تئاتر بِین می‌باشد که در جریان پرداختن به پروژه تراژدی انسان معاصر تولید شده است و اقتباسی است آزاد از نمایش پرومته در زنجیر اثر آیسخولوس؛ درتولید متن این اثر نمایشی از نمایشنامه حکومت‌نظامی اثر آلبر کامو، اشعاری از سیدعلی صالحی و همچنین کتب تاریخی/ مذهبی بهره گرفته شده است.

 

امید اکبری؛ طراح صحنه

امید اکبری از جوان‌ترین طراحان صحنه ایران در عرصه تئاتر است. او امسال با دو نمایش وقتی خروس غلط می‌خواند و فیل در تاریکی در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «وقتی خروس غلط می‌خواند» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش دی و بهمن امسال با بازی بانیپال شومون، سام کبودوند، امیر باباشهابی، آناهیتا درگاهی، مارال فرجاد، زری محتشم و حسین پاکدل در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: وقتی زمان به جای افقی بودن، عمودی بر هستی ما قرار می‌گیرد گذشته، آینده و آینده، گذشته می‌شود. وقتی خروس غلط می خواند نمایشی غیر متعارف و با روایتی غیر خطی ست که در آن پیرنگ و روابط به تعویق انداخته می شود. نمایش «فیل در تاریکی» نوشته محمد زارعی و به کارگردانی مهرداد مصطفوی در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. این نمایش مرداد و شهریور در تماشاخانه پالیز و مهر و آبان در تئاتر مستقل تهران با بازی ابراهیم عزیزی، آیدین بهاری، آوا شریفی، پرهام یداللهی، امیر جنانی و پویا پورامین به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: جلال امین وقتی حساب کرد، دید همه چیز باید صبح همان روزی شروع شده باشد که ماشین او را دم خانه‌اش در باغ صبا خالی کرده بودند.

 

صبا کسمایی؛ طراح نور

صبا کسمایی از زنان توانمند تئاتر در زمینه طراحی نور است که امسال با 4 نمایش موی سیاه خرس زخمی، نامبرده، دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان و خانه برناردا آلبا در جشنواره حضور دارد. نمایش «موی سیاه خرس زخمی» نوشته پویا سعیدی و جابر رمضانی و به کارگردانی جابر رمضانی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل جشنواره حضور دارد. این نمایش دی و بهمن امسال با بازی حامد رسولی، مریم نورمحمدی، محمد علی‌محمدی، فربد فرهنگ، اصغر پیران، مینا زمان، سجاد حمیدیان و رشاد معینی در تالار مولوی و حافظ به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: گذشته یه اسکلت پوسیده است که یه روز از گور میاد بیرون و یقه تو می‌گیره. نمایش «نامبرده» به کارگردانی علی اصغر دشتی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش مهر و آبان امسال با بازی آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: اجرایی نامتعارف از علی‌اصغر دشتی است که با روایتی غیرخطی و غیرداستانی به اتفاقی مستند می‌پردازد. «دستور العمل های پرواز برای خدمه و خلبان» به نویسندگی و کارگردانی فرهاد فزونی اردیبهشت، تیر و خرداد امسال با بازی پگاه آهنگرانی، مارین ون‌هولک، فرشاد فزونی و نکیسا بهشتی در سالن 2 تماشاخانه پالیز به صحنه رفت. این نمایش که در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد؛ اثری است که تلاش دارد با به کارگیری عناصری مانند تایپوگرافی، پرفورمنس آرت و طراحی صدا تماشاگر را با فضایی متفاوت روبه‌رو کند. کلید اصلی این نمایش ایجاد تمایز بین تئاترهای جریان اصلی و تئاترهای آلترناتیو یا تئاتر دیگر است.  «خانه برناردا آلبا» نوشته فدریکا گارسیا لورکا و کارگردانی علی رفیعی و با بازی رویا تیموریان، مریم سعادت، مایده طهماسبی، نسرین درخشان زاده، پریسا صبوری نژاد، ریحانه سلامت، یلدا عباسی، سارا رسول زاده، مصطفی ساسانی، مرضیه بدرقه، ساناز روشنی، فرزانه زینتی، ساناز نجفی، ستاره بذرافشان و زهره رمضانی آذر، دی و بهمن امسال در تالار وحدت به صحنه رفت و در بخش مهمان جشنواره نیز حضور دارد. 

 

ماریا حاجیها؛ طراح گریم

ماریا حاجیها طراح گریم تئاتر و طراح صحنه سینما و تلویزیون، در آثاری همچون سریال تلویزیونی روزگار جوانی، داستان یک شهر، فیلم سینمایی جنایت و مکافات و نمایش‌های آمادئوس، آبی مایل به صورتی و سقراط فعالیت داشته است. او کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال 1378 در سریال داستان یک شهر به کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان طراح گریم فعالیت داشته است. او امسال با پنج نمایش خرده نان، نامبرده، مرگ و پنگوئن، شازده کوچولو و نقاشی اشر در جشنواره حضور دارد. نمایش «خرده نان» به نویسندگی لویی کالافرت و کارگردانی کوروش سلیمانی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر ایران(دو) حضور دارد. در این نمایش که آذر و دی امسال در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت؛ رضا بهبودی و آناهیتا اقبال نژاد ایفای نقش کردند. در خلاصه نمایش آمده: زوجی میان سال که با مرور رویاها و خاطرات و خواسته های ناکامِ خود شبی عادی را می گذرانند به یکباره با اتفاقی غیر منتظره در همسایگی خود مواجه می شوند. نمایش «نامبرده» به کارگردانی علی اصغر دشتی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش مهر و آبان امسال با بازی آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: اجرایی نامتعارف از علی‌اصغر دشتی است که با روایتی غیرخطی و غیرداستانی به اتفاقی مستند می‌پردازد. نمایش «مرگ و پنگوئن» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی پیام دهکردی شهریور و مهر امسال در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر با بازی مهران امام‌بخش، عباس جمالی، محمدحسین زیکساری، محمد شهبازطهرانی، فرید قبادی، عارفه لک، امین موحدی‌پور و باران وقارکاشانی به صحنه رفت. این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد؛ براساس رمان مرگ و پنگوئن آندری کورکف نوشته شده است. در خلاصه نمایش آمده: یک نویسنده، یک پنگوین، یک عشق، یک مرگ. نمایش «شازده کوچولو» مرداد و شهریور امسال در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با بازی مسعود کرامتی، بهناز جعفری و  کیکاووس یاکیده به صحنه رفت. شازده کوچولو (Le Petit Prince) نام یک کتاب داستان اثر آنتوان دوسنت اگزوپری و با ترجمه احمد شاملو است که اولین بار در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. «نقاشی اشر» به نویسندگی محمدحسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی که مهر، آبان و آذر امسال در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. در این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد؛ مونا احمدی، آوا درویشی، آوا شریفی، مهسا طهماسبی، نوید فیاض، جاوید قایم‌مقامی و فرزاد نام‌آور ایفای نقش کرده‌اند. در خلاصه نمایش آمده: آرام، نقاشی که همه‌جا را سیاه‌سفید می‌بیند،این احتمال را می‌دهد که با خوردن رنگ اکریلیک مشکل بینایی‌اش حل شود، اما از آن‌جایی که از این موضوع مطمین نیست از برادرش می‌خواهد تا به جای او رنگ اکریلیک بخورد و اگر سلامت ماند، یک نقاشی از اشر-نقاش هلندی- را که در اختیار آرام است، صاحب شود.

 

لعیا خرامان؛ طراح گریم

لعیا خرامان از طراحان گریم فعال در عرصه تئاتر و از بازرسان انجمن گریم و ماسک خانه تئاتر است. از نمایش‌هایی که او به عنوان طراح گریم حضور داشته می‌توان به تن‌شوری، کوررنگی، هملت تهران 2017 و مالی سوئینی اشاره کرد. او امسال با سه نمایش طناب، مرگ و دوشیزه و ابلوموف در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «طناب» نوشته پاتریک همیلتون و کارگردانی نصیر ملکی‌جو در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش آذر و دی امسال با بازی آتیلا پسیانی، رامین ناصر نصیر، علی شادمان، خسرو پسیانی، پگاه کاظمی، آیناز آذرهوش، مهسا طهماسبی و راد پور جبار در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. نمایش «مرگ و دوشیزه» نوشته آریل دورفمان و به کارگردانی سینا راستگو در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. این نمایش بهمن و اسفند سال گذشته در تماشاخانه پالیز با بازی زهرا بهروزمنش، محمد حبیبی، رضا داوودوندی، محمد مسگری و منصور نصیری به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش که براساس مرگ و دخترجوان نوشته شده؛ آمده: داستانی‌ست میان سرگذشت سه نفر، سرگذشتی تلخ که روایت قبل و بعد از انقلاب شیلی را در بطن زندگی آدم‌هایی روایت می‌کند که گاه گم شده میان زمان تنها می‌ماند. نمایشی از تنهایی، خودخواهی و عشق گمشده میان آدم ها، جنایاتی که زمان فقط می‌تواند آن را مخفی کند و هرگز التیام نمی‌یابد. نمایش «ابلوموف» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش بهادری‌راد و اقتباسی از رمان ابلوموف اثر گنچارُف در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل به صحنه می‌رود. این نمایش اردیبهشت و خرداد امسال در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با بازی پیام دهکردی، مهدی بجستانی، پرهام یداللهی، فراز سرابی، جواد پولادی، مهدی بوسلیک، امیر جنانی، عارفه لک، مهرداد مصطفوی و الهه افشاری به صحنه رفت.

 

ثمین سالک؛ طراح گریم

ثمین سالک از طراحان گریم خلاق عرصه تئاتر است. او در بخش بین‌المللی سی‌وچهارمین جشنواره‌ تئاتر فجر برای طراحی گریم وقتی ما مردگان بر‌می‌خیزیم و در بخش مسابقه جوانان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش دوازده  نامزد دریافت جایزه بود. سالک در بخش مسابقه ایران سی‌وچهارمین جشنواره‌ تئاتر فجر برای طراحی گریم داستان‌های میان‌رودان برگزیده جشنواره شد. او امسال با دو نمایش پرومته / طاعون و وقتی خروس غلط می‌خواند در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «پرومته / طاعون» با دراماتورژی میثم خوئی و کارگردانی شهاب آگاهی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر ایران(دو) حضور دارد. این نمایش با بازی  سارا اکبری، طاهره هزاوه، محمد مجد طاهری و نیلوفر ندایی آذر و دی امسال در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. «پرومِتِه/ طاعون» آخرین اثر گروه تئاتر بِین می‌باشد که در جریان پرداختن به پروژه تراژدی انسان معاصر تولید شده است و اقتباسی است آزاد از نمایش پرومته در زنجیر اثر آیسخولوس؛ درتولید متن این اثر نمایشی از نمایشنامه حکومت‌نظامی اثر آلبر کامو، اشعاری از سیدعلی صالحی و همچنین کتب تاریخی/ مذهبی بهره گرفته شده است. نمایش «وقتی خروس غلط می‌خواند» به نویسندگی و کارگردانی علی شمس در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش دی و بهمن امسال با بازی بانیپال شومون، سام کبودوند، امیر باباشهابی، آناهیتا درگاهی، مارال فرجاد، زری محتشم و حسین پاکدل در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: وقتی زمان به جای افقی بودن، عمودی بر هستی ما قرار می‌گیرد گذشته، آینده و آینده، گذشته می‌شود. وقتی خروس غلط می خواند نمایشی غیر متعارف و با روایتی غیر خطی ست که در آن پیرنگ و روابط به تعویق انداخته می شود.

 

متین حبیبیان؛ طراح صدا

متین حبیبیان از طراحان صدا و موسیقی در حوزه تئاتر است که امسال در بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی برای دو نمایش هار و تجزیه تقدیر طراحی صدا و موسیقی را دریافت کرد. او امسال با دو نمایش مقدس از سعدی محمدی و هار از حسین پوریانی‌فر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. «مقدس» در بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی با بازی حسین خزاعی، نادر خوشبخت، صادق ذوعلم، یگانه رجبی، داریوش رشادت، فریدون عباسپور و یاسمن میرزایی به صحنه رفت و تقدیر بخش طراحی صحنه را دریافت کرد. «هار» در بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی شرکت کرد که کارگردانی برگزیده، جایزه ویژه جشنواره که سفر به مدرسه‌ای یونانی بود، تندیس طراحی لباس، لوح تقدیر موسیقی و نمایش برگزیده را از جشنواره دریافت کرد. در نمایش «هار» که آذر و دی امسال در مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفت؛ علیرضا آشوری، سپندار اعلم، میلاد افواج، مرصاد بورقان، متین حبیبیان، علی اصغر حسینی، شهاب رحمانی، اکبر سلمانی اله دادی، مهدی قربانی، جواد کارگر، بردیا مشهودی و نرگس نیک سیرت به ایفای نقش پرداختند. «هار» نمایشی بی کلام و کت واکی است که نگاه انتقادی به شیوه زندگی توده می‌پردازد.

 

فرشاد فزونی؛ آهنگساز

فرشاد فزونی از آهنگسازان جوان و خلاق تئاتر است که امسال با دو نمایش دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان و نامبرده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. «دستور العمل های پرواز برای خدمه و خلبان» به نویسندگی و کارگردانی فرهاد فزونی اردیبهشت، تیر و خرداد امسال با بازی پگاه آهنگرانی، مارین ون‌هولک، فرشاد فزونی و نکیسا بهشتی در سالن 2 تماشاخانه پالیز به صحنه رفت. این نمایش که در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد؛ اثری است که تلاش دارد با به کارگیری عناصری مانند تایپوگرافی، پرفورمنس آرت و طراحی صدا تماشاگر را با فضایی متفاوت روبه‌رو کند. کلید اصلی این نمایش ایجاد تمایز بین تئاترهای جریان اصلی و تئاترهای آلترناتیو یا تئاتر دیگر است. نمایش «نامبرده» به کارگردانی علی اصغر دشتی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش مهر و آبان امسال با بازی آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: اجرایی نامتعارف از علی‌اصغر دشتی است که با روایتی غیرخطی و غیرداستانی به اتفاقی مستند می‌پردازد. 

 

مهدی دوایی؛ طراح پوستر

مهدی دوایی از طراحان پوستر جوان و پرکار این روزهای تئاتر است که از آثار او می‌توان به محفل بی عاری، شپش، زبان اصلی، تصادف قطار 5:25، جایی میان خوک‌ها و عصر تجربه اشاره کرد. دوایی از طراحانی است که با طراحی پوستر چهار نمایش در جشنواره حضور دارد؛ تحت تاثیر رسول کاهانی، سانتی‌متر مرتضی شاه‌کرم،  عندازمطالبه سامان خلیلیان و ابلوموف سایوش بهادری راد. نمایش «تحت تاثیر» در چهارمین جشنواره‌ تئاتر فجر استانی یزد که  از 18 تا 21 دی ماه 97 در مجموعه تالار هنر یزد برگزار شد؛ با بازی مینا اسکندری، امیر پاکاری، سرور پیروانى، بهنام چاشی، سعید حشمتی، داریوش رشادت، هادی شیخ الاسلامی و مریم مهدی زاده به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش که آبان و آذر امسال در سالن 1 عمارت نوفل لوشاتو به صحنه رفت؛ آمده: من دربست میگیرم جلو میشینم که یارو خجالت نکشه، تو خالکوبی گرگ زدی پشت کمرت؟ همچنین این نمایش در بخش به علاوه فجر جشنواره نیز به صحنه می‌رود. نمایش «سانتی‌متر» با نویسندگی و کارگردانی شاه‌کرم که در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) حضور دارد؛ فروردین و اردیبهشت امسال در سالن انتظامی خانه هنرمندان و پس از آن در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر با بازی پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، محسن پوشایی، سارینا رزاق مرندی، مسعود شامی خاتونی، مرتضی شاه کرم و ماهان عابدی به صحنه رفت. در خلاصه نمایش که برگزیده ششمین جشنواره تئاتر شهر، برگزیده کارگردانی، برگزیده نمایشنامه نویسی و تقدیر ویژه گروه بازیگران از آن جشنواره شده است؛ آمده: خانواده ای هفت نفره موقتاً در خانه ای سی و پنج متری مجبور به زندگی می شوند. این محدودیت در زندگی آنها شرایط جدیدی را ایجاد می‌کند. نمایش «عندازمطالبه» به نویسندگی شاه‌کرم نیز در بخش چهل‌سالگی انقلاب و مسابقه تئاتر ایران(دو) به کارگردانی سامان خلیلیان حضور دارد؛ که شهریور و مهر امسال با بازی پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، جواد پولادی، آتیه جاوید، حسام‌خلیل نژاد، محمد زوار بیریا، مرتضی شاه کرم، الهه شه پرست، احمد صمیمی، سلمان فرخنده و سید علی موسویان در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر و سالن 1 پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده: نمایش داستان جماعتی را روایت می کند که به نحوی در صف و چشم انتظاری رسیدن خبری میباشند. این خبر می تواند زندگی آنان را دستخوش تغییرات عمده ای نماید. دستیابی و چشم به راهی این اتفاق همگی را برای قرار گرفتن سریعتر به مقصودشان در یک رقابت محترمانه و سبقت از یکدیگر قرار داده است. ابلوموف به نویسندگی و کارگردانی سیاوش بهادری راد که از ۲۴ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد در تماشاخانه استاد ناظرزاده کرمانی با بازی  پیام دهکردی، مهدی بجستانی، پرهام یداللهی، فراز سرابی، جواد پولادی، مهدی بوسلیک، امیر جنانی، عارفه لک، مهرداد مصطفوی، الهه افشاری به صحنه رفت.

 

رضا چاوشی؛ طراح پوستر

سه طرح پوستر از رضا چاوشی که او برای نمایش‌های روزهای بی‌باران، کوسه‌ها و مردشده طراحی کرده است؛ در بین آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و هم زمان با جشنواره ی تئاتر فجر در فرهنگستان صبا به نمایش درآمده و در کتابی مختص بخش پوستر چاپ خواهند شد. چاوشی در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران دیپلم افتخار و تندیس بخش پوستر را برای نمایش تلورانس اپرای صابونی دریافت کرد. از بین پوسترهایی که او در یک سال گذشته برای نمایش‌های بر صحنه طراحی کرده؛ چهار نمایش به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده‌اند. فرایند به کارگردانی علی کرسی‌زر، قضیه به کارگردانی سجاد امیرمجاهدی، لانچر5 به کارگردانی پویا سعیدی و مسعود صرامی و مرد شده به کارگردانی آسو بهاری که هر چهار نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارند. نمایش «فرایند» مرداد و شهریور امسال در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفت. این نمایش نوشته امیرابراهیم‌زاده وعلی کرسی‌زر و با بازی سپهر طهرانچی، مریم زارعی، مهرنوش حاجی‌خانی، بهراد سلاح‌ورزی، مازیار سیدین، دنیا دائمی، سعید کرمی و کیمیا کاوند به صحنه رفت. «فرایند» در بیست‌ویکمین جشنواره‌بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران در 6 بخش کارگردانی، طراحی صحنه، طراحی موسیقی، طراحی لباس، طراحی نور و دراماتورژی کاندید دریافت جایزه بوده که از این میان موفق به کسب جوایز بهترین طراحی نور و دراماتورژی شده است. متن نمایش با نگاه به سه اثر از فرانتس کافکا یعنی محاکمه، قصر و مسخ، همینطور مجموعه داستان‌های کوتاه کافکا و رمان تجاوز قانونی اثر کوبو آبه که آن هم متأثر از رمان‌های کافکا است شکل گرفته؛ در واقع فضای عمده متن بیش از همه رمان محاکمه و تجاوز قانونی را مورد توجه قرار داده است. شخصیت اصلی نمایش کا کارمند ارشد بانک است که بعد از ورود خانواده‌ای ناشناس به خانه‌اش تلاش می‌کند با کمک قانون، حقوق خود را به دست بیاورد. «لانچر5» در بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی با بازی امیر نوروزی، میلاد چنگی، حجت زینالی، مرتضا سلطان‌محمدی، پژمان یاوری، نادر خوشبخت، محمد حق‌شناس، میکاییل زرگرانی، باسط رضایی، وحید فریدی، عرفان نظریان‌پور، حمیدرضا ذکیانی، شاهین علایی‌نژاد و سعید آقاخانی به صحنه رفت و تندیس بهترین متن و تقدیر بازیگری مرد را از این جشنواره از آن خود کرد. در خلاصه این نمایش آمده: در تابستان سال ۸۸، در یک پادگان سه سرباز به طرز مرموزی کشته شده‌اند. سروان شایگان، رییس اداره‌ی بازرسی پادگان، در تکاپوی کشف حقیقت ماجرا است. نمایش «قضیه» در واقع فاصله‌ای بین من و منی که می‌خواهم باشم وجود دارد را روایت می‌کند؛ اینکه آدم‌ها در یک موقعیتی قرار دارند که باید در کاری که انجام می‌دهند مجبور به بازسازی منِ خود باشند، حتی برای حفظ آن جانشان را هم ممکن است از دست بدهند بنابراین آنها همه تلاش می‌کنند منِ واقعی‌شان مشخص نشود. این نمایش که آبان و آذر 96 در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی با بازی مهرنوش ستاری، محمد علی ابراهیمی، علی میر نژاد و سعید زارعی به صحنه رفت؛ در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی لوح تقدیر طراحی صحنه را دریافت کرد. نمایش «مردشده» با  گوشه‌ای از آنچه در جنگ نابرابر یکساله مردم کوبانی علیه داعش رخ داد؛ فروردین و اردیبهشت امسال در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی و خرداد و تیر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر با بازی مجتبی فلاحی، نسیم میرزاده، بهزاد خلج و دنا تارفی به صحنه برد. داستان این نمایش درباره زندگی ریحانه رزمنده، فرمانده و تک تیراندازی است که حدود 8 ماه در کوبانی مبارزه کرد. این داستان از زاویه دید برادرش روایت می‌شود و او  می‌خواهد ریحانه را قانع کند که با وجود اینکه اینجا وطن ماست اما شرایط مبارزه نیست و جبهه نابرابر است و باید به محل زندگی‌ برادر در مونیخ بروند تا زندگی‌شان را نجات دهند و پس از آن برای باز پس گیری وطن فکری کنند. ریحانه دانشجوی حقوق بشر بوده و به دلیل جنگ به زادگاه خود برگشته و از آنجا که پدرش شکارچی بوده با تفنگ دورزن آشنایی داشته و تبدیل به تک تیرانداز مطرحی می‌شود که همگان او را دوست داشتند و از او به عنوان یک اسطوره و قهرمان نام می‌برند. او بیش از ١۵٠ داعشی را هدف قرار داده بود و به همین دلیل برای سرش جایزه یک میلیون دلاری تعیین کرده بودند. 

 

مریم برادران؛ طراح پوستر

امسال در بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی برای نمایش اصی لا تندیس طراحی پوستر را دریافت کرد. از بین پوسترهایی که او در یک سال گذشته برای نمایش‌های بر صحنه طراحی کرده؛ دو نمایش به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده‌اند؛ رازبقا و هار. نمایش «راز بقا» به نویسندگی علی نورانی، سهیل کرمیار و امیر نجفی و با بازی آذین آرمون، مهدی آذربخش، امیرحسین آینه ورزانی، کیمیا الوانی، علی پسیان، مصطفی پوریوسف، علی چاقوچی، سام دادخواه، رضا دشتکی، شایان دیلمقانی، پگاه زارعیان، امید سلیمی، تارا صلاحی، فاطمه عباسی، محمد عبدالوند، فرزین فولاد پنجه، دنا فیروزیا، آرمیتا قبادی، مریم قاسمی، هدیه کازرونی، محمد گل‌محمدنیا، پانیذ محمدی، کیوان محمدی، پویان محمودی، علی میری، بنیامین میلان، سمیرا نجاری، عرفان نظریان پور، نریمان نیک نژاد و ترانه یوسفی مرداد امسال در تماشاخانه پالیز به صحنه رفت و در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. در این اثر هیچ اکسسواری روی صحنه دیده نمی‌شود و از ابتدا تا انتها این آدم‌ها هستند که تبدیل به ابزار هم می‌شوند و کارها را پیش می‌برند، گاه زنده هستند و به اتفاقات واکنش نشان می‌دهند و گاه صرفا به یک شیء تبدیل شده و ثابت می‌ایستند. روند قرارگیری اپیزودها به این شکل است که به تدریج اتفاقات آغاز شود و در پایان به یک فاجعه می‌رسد؛ شاید اتفاق در ابتدا ساده به نظر برسد اما به مرور وضعیت دشوار می‌شود. «راز بقا» در اصل ایهامی در خود دارد، به نظر می‌رسد ما برای بقا به هم نیاز داریم و هر چقدر که همدیگر را اذیت یا مسخره کنیم باز هم برای بقا به همدیگر محتاج می‌شویم. «هار» به نویسندگی و کارگردانی حسین پوریانی‌فر در بیست‌ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی شرکت کرد که کارگردانی برگزیده، جایزه ویژه جشنواره که سفر به مدرسه‌ای یونانی بود، تندیس طراحی لباس، لوح تقدیر موسیقی و نمایش برگزیده را از جشنواره دریافت کرد. در نمایش «هار» که آذر و دی امسال در مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفت؛ علیرضا آشوری، سپندار اعلم، میلاد افواج، مرصاد بورقان، متین حبیبیان، علی اصغر حسینی، شهاب رحمانی، اکبر سلمانی اله دادی، مهدی قربانی، جواد کارگر، بردیا مشهودی و نرگس نیک سیرت به ایفای نقش پرداختند. «هار» نمایشی بی کلام و کت واکی است که نگاه انتقادی به شیوه زندگی توده می‌پردازد.

 

پرناز کریمی؛ طراح پوستر

دو طرح پوستر از پرناز کریمی که او برای نمایش‌های نقاشی اشر و دینید اینچ طراحی کرده است؛ در بین آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و هم زمان با جشنواره ی تئاتر فجر در فرهنگستان صبا به نمایش درآمده و در کتابی مختص بخش پوستر چاپ خواهند شد. از بین پوسترهایی که او در یک سال گذشته برای نمایش‌های بر صحنه طراحی کرده؛ دو نمایش به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرده‌اند. «سرزمین‌های شمالی» نوشته مونا احمدی و به کارگردانی شیما عرب در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. این نمایش پیش از این به عنوان اجرای پایان نامه کارشناسی ارشد نمایش عروسکی عرب اجرا شده و نوید فیاض، مونا احمدی و شکیبا فدایی در آن ایفای نقش کرده اند و «نقاشی اشر» به نویسندگی محمدحسین معارف و کارگردانی فریبرز کریمی که مهر، آبان و آذر امسال در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. در این نمایش که در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد؛ مونا احمدی، آوا درویشی، آوا شریفی، مهسا طهماسبی، نوید فیاض، جاوید قایم‌مقامی و فرزاد نام‌آور ایفای نقش کرده‌اند. در خلاصه نمایش آمده: آرام، نقاشی که همه‌جا را سیاه‌سفید می‌بیند،این احتمال را می‌دهد که با خوردن رنگ اکریلیک مشکل بینایی‌اش حل شود، اما از آن‌جایی که از این موضوع مطمین نیست از برادرش می‌خواهد تا به جای او رنگ اکریلیک بخورد و اگر سلامت ماند، یک نقاشی از اشر-نقاش هلندی- را که در اختیار آرام است، صاحب شود.

 

فرهاد فزونی؛ طراح پوستر

فرهاد فزونی متولد 1357 در تهران طراح گرافیک و کارگردان است. این عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در سال 1382 کارشناسی گرافیک خود را از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد. او طراحی پرکار است که توانسته در بین نسل پنجم طراحان گرافیک ایران قرار بگیرد. فزونی امسال علاوه بر کارگردانی و طراحی گرافیک نمایش خود، طراحی گرافیک نمایش نامبرده را نیز برعهده دارد. همچنین آثار او در بین آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و هم زمان با جشنواره ی تئاتر فجر در فرهنگستان صبا به نمایش درآمده و در کتابی مختص بخش پوستر چاپ خواهند شد. «دستور العمل های پرواز برای خدمه و خلبان» به نویسندگی و کارگردانی فرهاد فزونی اردیبهشت، تیر و خرداد امسال با بازی پگاه آهنگرانی، مارین ون‌هولک، فرشاد فزونی و نکیسا بهشتی در سالن 2 تماشاخانه پالیز به صحنه رفت. این نمایش که در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد؛ اثری است که تلاش دارد با به کارگیری عناصری مانند تایپوگرافی، پرفورمنس آرت و طراحی صدا تماشاگر را با فضایی متفاوت روبه‌رو کند. کلید اصلی این نمایش ایجاد تمایز بین تئاترهای جریان اصلی و تئاترهای آلترناتیو یا تئاتر دیگر است. نمایش «نامبرده» به کارگردانی علی اصغر دشتی در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش مهر و آبان امسال با بازی آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، علی باقری، اصغر پیران، رامین سیار دشتی، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: اجرایی نامتعارف از علی‌اصغر دشتی است که با روایتی غیرخطی و غیرداستانی به اتفاقی مستند می‌پردازد. 

 

گلدیس نمازیان؛ عکاس

گلدیس نمازیان از عکاسان عرصه تئاتر است که امسال با سه نمایش فیل در تاریکی، قضیه و افرا در جشنواره حضور دارد. نمایش «فیل در تاریکی» نوشته محمد زارعی و به کارگردانی مهرداد مصطفوی در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. این نمایش مرداد و شهریور در تماشاخانه پالیز و مهر و آبان در تئاتر مستقل تهران با بازی ابراهیم عزیزی، آیدین بهاری، آوا شریفی، پرهام یداللهی، امیر جنانی و پویا پورامین به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: جلال امین وقتی حساب کرد، دید همه چیز باید صبح همان روزی شروع شده باشد که ماشین او را دم خانه‌اش در باغ صبا خالی کرده بودند. «افرا یا روز می‌گذرد» که در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) حضور دارد؛ نمایشنامه‌ای تمثیلی از بهرام بیضایی است که طبقات مختلف اجتماعی ایران را در قالب یک داستان به تصویر می‌کشد. افرا نام خانم معلمی است که مادرش کارگر یک خانه اعیانی است و او برای به دست آوردن لقمه‌ای بخورونمیر و گذران خانواده چهار نفره خود میپذیرد معلم سرخانه شش شازده چلمن میرزا فرزند عقب‌مانده بدرالملوک، خانم خانه اعیانی، شود و از اینجاست که اتفاقات دست‌ به دست هم می‌دهند تا سمبل روشنگری و حقیقت یعنی افرا را به خاک بیندازند. بهرام بیضایی این متن را در سال ۱۳۷۶ نوشت و ده سال بعد در سال ۱۳۸۶ در تالار وحدت آن را به صحنه برد. «افرا یا روز می‌گذرد» تیرو مرداد امسال با بازی نسرین درخشان‌زاده، پانته‌آ مرزبانیان، فرانک کلانتر، هومن رستگار، مهدی بزرگ‌زاده، وحید نفر، جواد پورزند، مهدیس توکلی، عرفان ابراهیمی، سهیل ساعی، اسحاق میرعزیزی، عطا محبوبی، مهسا احمدپور، نیلوفر محمدی‌بیدمشگی و مهشید زبردست در تماشخانه سنگلج به صحنه رفت. نمایش «قضیه» به نویسندگی و کارگردانی سجاد امیرمجاهدی که در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد؛ در واقع فاصله‌ای بین من و منی که می‌خواهم باشم وجود دارد را روایت می‌کند؛ اینکه آدم‌ها در یک موقعیتی قرار دارند که باید در کاری که انجام می‌دهند مجبور به بازسازی منِ خود باشند، حتی برای حفظ آن جانشان را هم ممکن است از دست بدهند بنابراین آنها همه تلاش می‌کنند منِ واقعی‌شان مشخص نشود. این نمایش که آبان و آذر 96 در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی با بازی مهرنوش ستاری، محمد علی ابراهیمی، علی میر نژاد و سعید زارعی به صحنه رفت؛ در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی لوح تقدیر طراحی صحنه را دریافت کرد.

 

محمدصادق زرجویان؛ سازنده تیزر و طراح گرافیک

محمدصادق زرجویان که از طراحان گرافیک جوان و سازنده تیزر فعال در تئاتر است؛ امسال با 5 نمایش فیل در تاریکی، استیو جابز و عندازمطالبه(به عنوان سازنده تیزر)، طناب(به عنوان طراح گرافیک) و اهالی هوا(به عنوان مدیر هنری) در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. نمایش «فیل در تاریکی» نوشته محمد زارعی و به کارگردانی مهرداد مصطفوی در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد. این نمایش مرداد و شهریور در تماشاخانه پالیز و مهر و آبان در تئاتر مستقل تهران با بازی ابراهیم عزیزی، آیدین بهاری، آوا شریفی، پرهام یداللهی، امیر جنانی و پویا پورامین به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: جلال امین وقتی حساب کرد، دید همه چیز باید صبح همان روزی شروع شده باشد که ماشین او را دم خانه‌اش در باغ صبا خالی کرده بودند. نمایش «استیو جابز» که مهر، آبان و آذر در سالن 1 عمارت نوفل لوشاتو به صحنه رفت؛ در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر حضور دارد. مهران رنجبر به عنوان نویسنده و بازیگر نیز در این نمایش حضور داشت؛ فرزین محدث از دیگر بازیگران این نمایش بود که همزمان 9 نقش را ایفا می‌کرد. این نمایش فضایی اکسپرسیونیسم و گروتسک دارد؛ زمانی‌که استیو در حال مردن است تنها یک ثانیه چشم خود را باز می‌کند که 75 دقیقه مدت زمان این نمایش روایت مالیخولیا، خواب و کابوس استیو جابز در آن یک ثانیه است. نمایش «عندازمطالبه» به نویسندگی شاه‌کرم نیز در بخش چهل‌سالگی انقلاب و مسابقه تئاتر ایران(دو) به کارگردانی سامان خلیلیان حضور دارد؛ که شهریور و مهر امسال با بازی پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، جواد پولادی، آتیه جاوید، حسام‌خلیل نژاد، محمد زوار بیریا، مرتضی شاه کرم، الهه شه پرست، احمد صمیمی، سلمان فرخنده و سید علی موسویان در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر و سالن 1 پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه رفت. در خلاصه این نمایش آمده: نمایش داستان جماعتی را روایت می کند که به نحوی در صف و چشم انتظاری رسیدن خبری میباشند. این خبر می تواند زندگی آنان را دستخوش تغییرات عمده ای نماید. دستیابی و چشم به راهی این اتفاق همگی را برای قرار گرفتن سریعتر به مقصودشان در یک رقابت محترمانه و سبقت از یکدیگر قرار داده است. نمایش «طناب» نوشته پاتریک همیلتون و کارگردانی نصیر ملکی‌جو در بخش مهمان و مسابقه تئاتر بین‌الملل حضور دارد. این نمایش آذر و دی امسال با بازی آتیلا پسیانی، رامین ناصر نصیر، علی شادمان، خسرو پسیانی، پگاه کاظمی، آیناز آذرهوش، مهسا طهماسبی و راد پور جبار در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت. «اهالی هوا» مونولوگی عاشقانه با تِم رواشناسانه است که دایانا فتحی در آن تلاش کرده با تلفیق تصویر و بازی، مفاهیم جدیدی را به مخاطب خود ارائه کند؛ نمایشی که سعی کرده از منظری متفاوت به تنهایی و عدم ارتباط درست میان آدم‌ها بپردازد. این نمایش بهمن و اسفند سال گذشته با بازی یاسمن ادیبی، روزبه حصاری و سوگل خلیق در پلاتو اجرای تئاتر شهر به صحنه رفت. این نمایش در بخش مسابقه تئاتر ایران(یک) حضور دارد.

 

 

 


 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران