در حال بارگذاری ...
حسن عسگری کارگردان نمایش «شهر تنهایی من»:

برخی روابط‌ میان فردی در جامعه دچار بیماری شده اند

ایران تئاتر- علی رحیمی: حسن عسگری کارگردان نمایش «شهر تنهایی من» معتقد است برخی روابط‌ میان فردی در جامعه ما اعم از روابط میان پدر و فرزند، مادر و فرزند، همسران و حتی دوستان دچار بیماری شده اند و نهایت بیماری انزوای فردی در جامعه، خانواده و زندگی مشترک انسان‌هاست.

این روزها حسن عسگری کارگردان و بازیگر جوان و خوش آتیه تئاتر، «شهر تنهای من» اثر نوشین تبریزی را در خانه نمایش به روی صحنه برده است. او متولد 1367 و دانشجوی انصرافی رشته کارگردانی دانشگاه سوره است.وی عمده فعالیتش را در عرصه بازیگری و حضور در نمایش هایی همچون هراکلس 5 به کارگردانی ناصر حسینی مهر، پلکان، تانگوی تخم مرغ داغ، بازار عاشقان هادی مرزبان، رام کردن زن سرکش به کارگردانی مریم کاظمی و ... گذرانده و اگر از کنار کارگردانی خوانش اجرای «خشم شدید از فیلیپ هوتس» در خانه تئاتر بگذریم، این اولین کار کارگردانی اوست.

عسگری در خصوص اجرای این نمایش گفت: چند سالی است علاقه مندم متنی از یک نویسنده آلمانی را کار کنم اما به خاطر سنگینی متن و ایده هایی که برای اجرا دارم، احساس کردم هنوز زود است و نیاز به زمان دارم تا بتوانم در جایی خاص و با کیفیت مناسب اجرا کنم. فعلا در کارهای اول به دنبال متون جمع و جور هستم که با ایده های ذهنی همخوانی داشته باشد.

وی افزود: مدتی پیش بازیگر نمایش «آمیز قلمدون» استاد هادی مرزبان، با خانم نوشین تبریزی آشنا شدم و چون می دانستم نمایشنامه نویس خوبی است، درخواست کردم متنی را براساس دغدغه های ذهنی من برای اجرا بنویسند. ایشان «شب تنهایی من» را که اقتباس از خانه عروسک هنریک ایبسن می باشد، پیشنهاد دادند. متن خوبی بود. خیلی سریع با آن ارتباط برقرار کردم و آن را در اردیبهشت ماه آن را به اداره تئاتر پیشنهاد دادم.

این کارگردان جوان در خصوص دغدغه های ذهنی اش برای اجرای این نمایش گفت: به عقیده من برخی روابط‌ میان فردی در جامعه ما  اعم از روابط میان پدر و فرزند، مادر و فرزند، همسران و حتی دوستان در جامعه دچار بیماری شده اند و نهایت بیماری انزوای فردی در جامعه، خانواده و زندگی مشترک انسان‌هاست.

وی ادامه داد: مضمون این نمایش در راستای این تفکر است که در قالب زندگی زناشویی به روی صحنه آوردیم و داستان زوج جوانی را روایت می‌کند که در مرحله‌ای از زندگی گرفتار پنهان کاری‌ها و دروغ‌های گذشته خود شده‌اند و با دخالت افرادی، چالش‌هایی جدید زندگی آنان را دچار بحران کرده است. به عبارتی یک دروغ کوچک که برخی احساس می کنند تاثیری در روند زندگی ندارد باعث بروز حوادث ناگوار می شود.

عسگری با تاکید بر اینکه این موضوع یکی از آسیب های حال حاضر جامعه ماست، تصریح کرد: تئاتر یک ابزار فرهنگی مهم است که هم در نمایش شرایط و هم نتیجه این اشتباهات رویکرد آموزشی خوبی دارد.

عسگری توجه به تئاتر طبقه متوسط به پایین را یکی از دیگر دغدغه های ذهنی خود عنوان کرد و گفت: اعتقاد دارم که تئاتر را برای آدم های متوسط به پایین جامعه ببینم. خانواده های متوسط به بالا امکان حضور در تئاتر را دارند، ولی این گونه افراد شاید در عمرشان یکبار هم تئاتر ندیده است و من برای این افراد کار می کنم. چون معتقدم تاثیر عمیقی بر رشد فکری و شیوه زندگی آنها دارد.

کارگردان شهر تنهایی من در پاسخ به این سوال که چرا در خانه نمایش که همواره در طول روز دو نمایش اجرا می رود، برای اجرای نمایش یک یک اجرا اضافه کرد، نیز گفت: واقعیت این است که فکر می کنم اداره نمایش قرار است جمع شود. زمزمه هایی در این خصوص وجود دارد. حتی به ما گفتند شما بلاتکلیف هستید و معلوم نیست آیا امکان اجرا در خانه نمایش دارید یا نه. با محبتی و لطفتی که رئیس مجموعه و جناب آقای اکبری نسب مدیر اجرایی خانه نمایش داشتند این امکان فراهم شد که کار را در سانس سوم بگذاریم تا زحمت گروه هدر نرود.

وی تصریح کرد: با تمام ناهماهنگی هایی که وجود داشت و سه چهار اجرایمان برای تنظیم نور و صدا و ... بدون تماشاگر رفت، خدا را شکر توانستیم اجرا را ادامه بدهیم.

 

 




نظرات کاربران