در حال بارگذاری ...
مجید امرایی دبیر جشنواره تئاتر موزه:

جشنواره مرورگر تاریخ صد ساله دفاع ایران خواهد بود

به گزارش ایران تئاتر جشنواره تئاتر محیطی موزه با دبیری مجید امرایی از شنبه ۱۳ بهمن تا ۱۹ بهمن ماه در باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌شود. در نخستین دوره این جشنواره سیروس همتی، محسن سلیمانی و مجید امرایی داوری آثار را بر عهده دارند.

جشنواره تئاتر محیطی موزه با دبیری مجید امرایی با تمرکز بر آثار موزه ای دفاع مقدس در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس در حال برگزاریست. 

مجید امرایی دبیر و داور نخستین دوره این جشنواره در خصوص آن به ایران تئاتر گفت:«نمایش های حاضر در این جشنواره با توجه به سمبل ها و نمادهای زمان جنگ و آن چه از شهدا باقی مانده است شکل گرفته اند. آن ها راوی داستان ها و سلحشوری های مدافعان کشور و مرورگر تاریخ صد ساله دفاع و مبارزه ملت ایران است و محدود به جنگ تحمیلی 8 ساله نمی شود و درباره شهدای انقلاب مشروطه، شهدای قبل از انقلاب، شهدای ترور و دیگر مبارزات مردمی تاریخ معاصر نیز هستند.»

او در این رابطه ادامه داد:«تمرکز ما بر اجراهای خارج از سالن با محوریت آثار موزه بوده است. مدت زمان هر اجرا حداکثر 15 دقیقه است تا برای بازدید کنندگان موزه مانع استفاده از موزه نباشند. اجراها تصویر محور هستند و تمرکز بر دیالوگ ها نیست و هر اجرا حداکثر سه بازیگر دارد. سی اثر در این جشنواره شرکت خواهند داشت که در اختتامیه روز 19م سه اثر از بین این ها برگزیده می شوند و به اجرای عموم می رسند.»

دبیرجشنواره تئاتر موزه در رابطه با شکل انتخاب کارها گفت:«170 فیلم اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در نهایت سی اثر از میان آن ها برای جشنواره برگزیده شد. این آثار اغلب از استان تهران هستند و استان های لرستان، خوزستان، مرکزی و ایلام در رتبه های بعدی قرار دارند.»

او رویکرد جشنواره تئاتر موزه را اینگونه معرفی کرد:« به پیشنهاد معاونت موزه دفاع مقدس هیئتی به عنوان اتاق فکر با تلاش برای مرور دفاع تاریخی معاصر ایران شکل گرفت. خود موزه در این نمایش ها محور شکل گیری آثارند. به عنوان مثال در یک نمایش پوتین عنصر محوریست و در نمایشی دیگر سنگر.»

این نویسنده و کارگردان در رابطه با چشم انداز این جشنواره گفت:« امیدوارم که در دوره های بعد این جشنواره تنها در انحصار موزه دفاع مقدس نباشد و موزه های دیگر نیز به این اتفاق بپیوندند و در این سطح گسترش پیدا کند.

نمایش های «او که آمد» به نویسندگی رضا فقیهی، «ارتفاعات الله اکبر» نوشته پژمان شاه وردی، «تاول سرخ» نوشته مریم بی دختی، «کات» نوشته فرامرز قلیچ خانی، «چشمهای انتظار» به نویسندگی سوران حسینی، «ماهیها در خاک می میرند» به نویسندگی اصغر تنهایی، «عقیل» به نویسندگی فاطمه خدایاری، «بوی باروت است نه باران» نوشته احمد صمیمی، «پرده خوانی انقلاب» نوشته اکبر قهرمانی، «نذر» نوشته سعید بوکائی، «تولد» به نویسندگی میثم سرابادانی، «می شود مثل او بود» به نویسندگی صادق کیانی مقدم، «راز پرده عشق» به نویسندگی رضا درویشی، «اسوه» به نویسندگی بهنام کاوه، «شب و هزار سال تنهایی» به نویسندگی پروانه سهل ضامنی، «مرحله آخر» به نویسندگی مسعود محرابی و «خدیجه» به نویسندگی داود براهیمی آثار حاضر در نخستین جشنواره تئاتر محیطی موزه هستند.
 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

|

پیام دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران به مناسبت هفته جهانی دراماتراپی

دنیا برای آباد شدن، انسان‌های معمولی کم دارد
پیام دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران به مناسبت هفته جهانی دراماتراپی

دنیا برای آباد شدن، انسان‌های معمولی کم دارد

دبیر کل انجمن بین‌المللی دراماتراپی ایران به مناسبت هفته جهانی دراماتراپی نوشت نمایش‌درمانی به ما توصیه می‌کند که انسان‌هایی معمولی باشیم زیرا دنیا انسان‌های معمولی کم دارد.

|

برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت
برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز (شنبه بیست‌ونهم مهر) با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، استاندار کردستان، دبیر جشنواره، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، داوران، هنرمندان و مخاطبان و علاقه‌مندان هنر نمایش در سالن اجتماعات نشاط مریوان ...

|

نظرات کاربران