در حال بارگذاری ...
برنامه‌های چهل‌سالگی انقلاب حوزه هنری تشریح شد

اجرای بیش از ۷۰ نمایش انقلابی در چهل‌سالگی انقلاب

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در تشریح برنامه‌های ویژه این مرکز در چهلمین سال پیروزی انقلاب گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران با فعالیت‌های متنوع خود، حضور چشمگیر و موثری در امور گوناگون هنرهای نمایشی کشور داشته است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از حوزه هنری، برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ویژه چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران از سوی کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، تشریح شد.
زارعی با حضور در اداره کل روابط عمومی حوزه هنری طی نشستی با خبرنگاران پایگاه خبری حوزه هنری در تشریح برنامه‌های ویژه چهل‌سالگی انقلاب از سوی این مرکز انقلابی گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری چهل‌سالگی انقلاب را از ابتدای سال 97 آغاز کرد. چرا که پیش از آغاز سال جدید برنامه ما در این مرکز فعالیت گسترده در این موضوع بود.
زارعی ادامه داد: به این ترتیب تئاتر حوزه هنری اولین فعالیت خود به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب را با نمایش «تیغ کهنه» نوشته محمد یاراحمدی و به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی در تماشاخانه مهر شروع کرد. «تیغ کهنه» نمایشی با موضوع و محوریت انقلاب اسلامی ایران بود. پس از این نیز شش نمایش دیگر با همین موضوع در تماشاخانه‌های ماه و مهر حوزه هنری ویژه چهل‌سالگی انقلاب در سال97 روی صحنه رفتند. نمایش‌های «مثل خواب، مثل دریا» به نویسندگی و کارگردانی محمد قاسمی، «این ره که می‌روی» به نویسندگی مصطفی جعفری و کارگردانی محمد هاشم‌زاده، «اسماعیل» به نویسندگی و کارگردانی شهرام سلطانی، «با من رو در رو حرف بزن» به نویسندگی و کارگردانی مهدی محمدی، «دلارام ناآرام» نوشته مصطفی جعفری و نرگس صابری و به کارگردانی نرگس صابری و نمایش «سقوط اضطراری» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان آثاری بودند که در سال 97 با موضوع انقلاب در تماشاخانه‌های حوزه هنری روی صحنه رفتند.
وی در مورد اجراهای ایام دهه فجر در تماشاخانه‌های حوزه هنری گفت: شایان ذکر است که نمایش‌های «دلارام ناآرام» به کارگردانی نرگس صابری و «سقوط اضطراری» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان این روزها هم‌زمان با ایام دهه فجر هر شب ساعت 18 در تماشاخانه ماه و مهر روی صحنه می‌روند.
زارعی در مورد عدم امکان حمایت از تمامی نمایش‌های طالب اجرا در تماشاخانه‌های حوزه هنری گفت: طبق فراخوانی که هرساله مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای اجرای نمایش در تماشاخانه‌های خود می‌دهد، نمایش‌های انقلابی بسیاری به ما مراجعه و درخواست اجرا در حوزه را داشتند اما به دلیل مشکلات اقتصادی، توان حمایت از همه آن‌ها را نداشتیم. از میان این نمایش‌ها پنج نمایش با موضوع و محوریت انقلاب اسلامی مورد تایید ما قرار گرفت و حتی تا مرحله پیش تولید نیز آن‌ها را همراهی کردیم؛ اما به همان دلایل محدودیت‌های اقتصادی از ادامه همکاری و همراهی این نمایش‌ها بازماندیم. مهلت و امتیاز اجرای این پنج نمایش باقی‌مانده در حوزه هنری در سال آینده محفوظ است و در صورت شرایط مالی بی‌شک سال 98 روی صحنه خواهند رفت.
وی افزود: فعالیت‌های حوزه هنری و مرکز هنرهای نمایشی این سازمان انقلابی به چهل سالگی انقلاب اختصاص نداشته و پیش از این‌ها و حتی پس از چهل سالگی نیز همچنان با تمام توان و نیروی جهادی خود برای فرهنگ و هنر انقلابی گام برمی‌دارد.


برپایی پنجمین «همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد»

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه تشریح فعالیت‌های ویژه چهل‌سالگی انقلاب گفت: پنجمین «همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد» با محوریت و موضوع زندگی امام خمینی در انقلاب اسلامی یکی دیگر از فعالیت‌های ویژه چهل‌سالگی انقلاب بود که خردادماه سال 97 از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار شد. تهران و هم‌زمان با آن، 20 استان دیگر میزبان اجراهای پنجمین «همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد» بودند. این همایش در حالی با اجرای 13 نمایش پنجمین دوره خود را پشت سر گذاشت که اختتامیه آن در حسینیه جماران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس حوزه هنری انقلاب، سید حسن خمینی و بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد.

زارعی در معرفی نمایش‌های اجرا شده در پنجمین «همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد» گفت: نمایش‌های «برندگان جام» به نویسندگی و کارگردانی حیدر رضایی از ایلام، «11 بهمن57» به نویسندگی و کارگردانی مسعود براهیمی از تهران، «او می‌دانست» به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان از تهران، «دریابان» به نویسندگی فاطمه رادمنش و کارگردانی علی‌محمد رادمنش از کرمان، «ماموریت ویژه» به نویسندگی حیدر رضایی و کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان، «700 ثانیه» به نویسندگی و کارگردانی پژمان شاهوردی از لرستان، «دوران رنسانس» به نویسندگی و کارگردانی احمد جعفری از تهران، «شیرین و فرهاد» به نویسندگی حیدر رضایی و کارگردانی پویان عطایی از اصفهان، «بازگشت» به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی مجید یوسفی‌زاده آذربایجان شرقی، «مسئول مردمی» به نویسندگی امیر کفشدار و محمدرضا پورعلی و کارگردانی محمدرضا جعفری و میلاد حسین‌زاده از گیلان، «چهل‌سالگی» به نویسندگی محمد جعفری و کارگردانی آرزو علی‌پور از گیلان، «نهال» به نویسندگی و کارگردانی امیر رجب‌پور از قزوین و نمایش «تجدیدی شهریور» به نویسندگی و کارگردانی سعید خیرالهی از ایلام در پنجمین «همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد» اجرا شدند.

 

نگارش نمایشنامه «روح‌الله» به سرپرستی ایوب آقاخانی

بازیگر سریال به یادماندنی «حضرت یوسف» افزود: در حاشیه برپایی اختتامیه پنجمین «همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد» طی نشستی که ما به همراه محسن مومنی شریف ریاست حوزه هنری انقلاب با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی داشتیم، به پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی قرار شد تا مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نمایشنامه‌ای فاخر مختص به حضرت امام خمینی (ره) تولید کند. به این ترتیب گروه نویسندگی این نمایشنامه را به سرپرستی ایوب آقاخانی راه‌اندازی کردیم تا ابتدا کارهای پژوهشی آن را انجام دهند. این گروه نویسندگی شامل چهار نویسنده به سرپرستی آقاخانی است که پس از 6 ماه تحقیقات میدانی طرح نمایشنامه را آماده کرده‌اند.

زارعی در همین راستا گفت: نگارش نمایشنامه «روح‌الله» از هفته آینده آغاز خواهد شد. در نظر داریم تا پیش از آغاز سال جدید و در چهلمین سالگرد پیروزی باشکوه انقلاب از این نمایشنامه رونمایی کرده و سال آینده آن را روی صحنه ببریم. بی‌شک اجرای چنین نمایش فاخری نیازمند تامین همکاری‌ها و بودجه‌های لازم است تا بتوانیم نمایشی با کیفیت و در خور شخصیت حضرت امام تولید کنیم. پیشنهاد ما برای مکان اجرای این نمایش «تالار وحدت» است. چرا که این تالار امکانات فنی خوبی داشته و توان میزبانی از چنین نمایشی را دارد.

 

برپایی جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش» از 12 بهمن

بازیگر سریال «آنام» که چندی پیش از شبکه سه سیما پخش شد در خصوص تفام‌نامه‌ همکاری با ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد در چهل سالگی انقلاب گفت: طی تفاهم‌نامه مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور که هفته گذشته منعقد شد، جشنواره «چهل مسجد، چهل نمایش» از 12 بهمن کار خود را آغاز کرده است. در این جشنواره مشترک که تا 12 اسفند ادامه خواهد داشت، قرار است چهل نمایش با موضوع انقلاب در چهل مسجدی که پیرامون انقلاب اسلامی سال57 پایگاه مردمی در سراسر کشور بودند اجرا شوند. برای اجرای نمایش‌های این جشنواره پنج نمایشنامه دست اول با موضوع و محوریت چهل‌سالگی انقلاب از سوی ما تولید شده است که به گروه‌های تئاتر بچه‌های مسجد سراسر کشور برای آماده‌سازی و اجرا ارائه شده است. همچنین گروه‌های تئاتر مسجدی ما در سراسر کشور علاوه بر این پنج نمایش اجازه استفاده از دیگر نمایشنامه‌های اورجینال را نیز دارند که بی‌شک پیش از آغاز به کار با مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هماهنگی های لازم را خواهند داشت.

وی افزود: هر نمایش در استان خود شش اجرا خواهد داشت. به این ترتیب در هر استان هر نمایش در شش مسجدی که روزهای انقلاب پایگاه مردمی بودند اجرای می‌شود.

 

اجرای هم‌زمان نمایش انقلابی «روزهای بی‌قوام» در 20 استان

زارعی در ادامه گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های ویژه چهل‌سالگی انقلاب از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تولید نمایشنامه «روزهای بی‌قوام» به قلم ایوب آقاخانی و اجرای سراسری آن به صورت هم‌زمان در 20 استان کشور است. گرچه ما در نظر داشتیم این نمایش در هر 30 استان کشور از سوی 30 گروه متفاوت و بومی هر استان در ایام دهه فجر امسال روی صحنه رود اما اجرای این نمایش در 20 استان نیز حائز اهمیت است. چرا که تلاش و اشتیاق هنرمندان تئاتر استان‌ها برای مشارکت در برپایی هرچه باشکوه‌تر چهل‌سالگی انقلاب تحسین‌برانگیز است. همچنین برخی از استان‌های دیگر ضمن اعلام آمادگی برای تولید و اجرای این نمایش به دلایل و مشکلات گوناگون نتواستند خود را برای اجرای در دهه فجر آماده کنند.

وی افزود: نمایش «روزهای بی‌قوام» 13 بهمن‌ماه هم‌زمان در 20 استان کشور ساعت 18 روی صحنه رفته است و تا 22 بهمن میزبان مخاطبان خود خواهد بود. از میان تمامی گروه‌های اجرا کننده این نمایش، 3 گروه با نظر هیئت انتخاب مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای حضور و اجرای نمایش «روزهای بی‌قوام» در جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره سال آینده معرفی خواهند شد. در صورت موفقیت و کسب نظر داوران منطقه‌ای هر یک از این سه گروه امکان حضور در جشنواره سراسری تئاتر سوره را خواهند داشت.

 

نمایشنامه «روزهای بی‌قوام» رونمایی می‌شود

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برپایی مراسم رونمایی از نمایشنامه «روزهای بی‌قوام» خبر داد و گفت: این نمایشنامه انقلابی که با دقت و ظرافت‌های بسیاری بالایی به قلم ایوب آقاخانی نگاشته شده است تا پایان دهه فجر طی مراسمی رونمایی خواهد شد. نمایشنامه «روزهای بی‌قوام» را می‌توان در گروه معدود نمایشنامه‌های با کیفیت و قابل پرداخت در حوزه انقلاب اسلامی ایران دانست.

وی افزود: این نمایشنامه از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر خواهد شد تا در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

 

«چهار فصل تئاتر ایران» با موضوع انقلاب در چهل‌سالگی انقلاب

زارعی در بیان یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده این مرکز با موضوع انقلاب در چهل‌سالگی انقلاب گفت: «پروژه‌ جامع ملی چهارفصل تئاتر ایران» یکی دیگر از فعالیت‌های ملی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری است که هفته گذشته کارگاه‌های آن با حضور هیئت علمی متشکل از حسین پاکدل، شهرام زرگر و فرهاد امینی و با مدیریت ایوب آقاخانی برگزار شد. فصل اول این پروژه که دور جدید خود را این بار در حوزه هنری آغاز کرده است به انقلاب و چهل‌سالگی آن اختصاص داشت. به این ترتیب به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، طرح‌‌های مربوط به این واقعه تاریخی در اولویت بودند و عنوان این فصل را «ایران در بستر تاریخ» گذاشتیم.

وی ادامه داد: تربیت نمایشنامه‌نویسان حرفه‌ای و تولید نمایش‌های خوب یه شیوه آموزشی و تولیدی از اهداف این پروژه است. چرا که نمایشنامه‌های این پروژه در حالی تولید می‌شوند که از طرح و ایده کار خود را آغاز می‌کنند و زیر نظر اساتید گام به گام به نمایشنامه تبدیل می‌شوند. همچنین در پایان هر فصل نمایشنامه‌هایی که بتوانند نظر نهایی و تایید از سوی هیئت علمی هر فصل را دریافت کنند از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر خواهند شد.

زارعی افزود: طبق گزارشی که ایوب آقاخانی موسس و دبیر «پروژه‌ جامع ملی چهارفصل تئاتر ایران» اعلام کردند در فصل اول دور جدید این پروژه 11 طرح نمایشی پذیرفته شد و مراحل پایانی تبدیل طرح‌ها به نمایشنامه در حال طی شدن است.

 

حضور چشمگیر نمایش‌های حوزه هنری در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از حضور تعداد قابل توجهی نمایش‌های تولیدی حوزه هنری در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر در چهل‌سالگی انقلاب در حالی برگزار می‌شود که حوزه هنری در این دوره از جشنواره با 11 نمایش حضور خواهد داشت. این آثار در چهار بخش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از جمله بخش‌های چهل‌سالگی انقلاب، بخش مسابقه‌ ایران، بخش‌نمایش‌های خیابانی و بخش فجر استانی حضور دارند.

زارعی در معرفی این آثار گفت: نمایش‌های «آخرین باران بهاری» به کارگردانی محمد لارتی از تهران، «تراژدی پارک اتابک» به کارگردانی سیروس مصطفی از تبریز، «دلارام ناآرام» به کارگردانی نرگس صابری از تهران، «u-turn2» به کارگردانی داریوش نصیری از تهران و نمایش «سقوط اضطراری» به کارگردانی سید علی موسویان از تهران از آثار تولیدی حوزه هنری هستند که در بخش چهل‌سالگی سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارند.

وی افزود: همچنین نمایش‌های «استرالیا» به کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان، «بازگشت» به کارگردانی احسان ملکی از لرستان، «تاکسیدرمی» به کارگردانی مجتبی رستمی‌فر از خوزستان و نمایش «نطفه در بند» به کارگردانی کاوه نورمحمدی از لرستان از آثار تولیدی حوزه هنری هستند که در بخش مسابقه ایرانِ سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارند.

زارعی در ادامه گفت: نمایش «کالبد شکافی یک اتفاق» به کارگردانی مهدی حبیبی از استان البرز نیز در بخش نمایش‌های خیابانی و نمایش «عقیم» به کارگردانی علیرضا معروفی از تهران در بخش فجر استانیِ سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

وی در پایان با ابراز خرسندی از پویایی و فعال بودن تئاتر حوزه هنری در چهل‌سالگی انقلاب گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در چهل‌سالگی انقلاب با دست‌های خالی توانست برنامه‌های گفته شده را اجرایی و عملی کند. باید از همکاری و تلاش تمامی هنرمندان تئاتر حوزه هنری در مرکز و استان‌ها با روحیه جهادی خود در چهل‌سالگی انقلاب قدردانی کنم. ان‌شاءالله فعالیت‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بتواند در معرفی و تثبیت جایگاه انقلاب اسلامی ایران موثر واقع شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران