در حال بارگذاری ...
نادر برهانی مرند در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

گفتمان جشنواره امسال؛ گفتمان اجرامحور است

نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره برگزار شد. برهانی مرند گفت: گفتمان جشنواره امسال؛ گفتمان اجرامحور است و بیش از ۹۵ درصد آثار اجرای عمومی داشته‌اند.

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر امروز سه‌شنبه ۱۶ بهمن‌ماه با حضور نادر برهانی مرند دبیر، سعید اسدی مدیر بخش بین‌الملل و دبیران بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره، در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
در این نشست نادر برهانی مرند دبیر جشنواره با تفکیک سخنان خود به دو بخش قبل از انتشار جدول و اجرای جشنواره گفت: از ابتدایی که در دبیرخانه مستقر شدم، به تدوین فراخوان با نظر به برنامه‌های دبیران قبلی پرداختیم و فراخوان این دوره را متناسب با چهل‌سالگی انقلاب تنظیم کردیم. ۲ شاخصه در فراخوان امسال به‌عنوان نقشه راه مدنظر قرار دارد. گفتمان جشنواره امسال؛ گفتمان اجرامحور است و بیش از 95 درصد آثار اجرای عمومی داشته‌اند. مساله‌ای که همیشه مدنظر بوده است و امسال ما برآیند اجرای عمومی را در ویترین جشنواره فجر به منصه ظهور می‌گذاریم به شکلی که امسال کمتر از ۵ درصد آثار تولیدی هستند.
برهانی‌مرند با اشاره به اینکه آثار به اختیار هنرمندان در بخش‌های مختلف حضور یافتند، افزود: ما بلافاصله بعد از فراخوان وارد پروسه اجراهای استانی شدیم البته معتقدم این بخش خیلی با اختیار و تدبیر دبیرخانه اتفاق نمی‌افتد و تدارکی دیده‌ایم که جشنواره‌های استانی سال بعد بیشتر با اختیار و نظارت دبیرخانه باشد.
دبیر جشنواره با اشاره به نحوه بازبینی آثار گفت: یکی دیگر از کارهای مهمی که امسال اتفاق افتاد بحث بازبینی زنده آثار استانی بود. امسال تصمیم جسورانه‌ای گرفتیم که بسیار کار سختی بود اما توانستیم رضایت نسبی هنرمندان استانی را به دست بیاوریم. این اتفاق با هماهنگی خود هنرمندان انجام شد که البته ۱۳ گروه به دلیل برخی مشکلات ترجیح دادند که فیلم آثارشان دیده شود، از نزدیک دیدن آثار باعث شد که بسیاری از سو تفاهم‌ها رفع شود و ارزش‌های آثار بیشتر دیده شود.
در ادامه این نشست برهانی‌مرند در توضیح بخش نمایشنامه نویسی با اشاره به استقبالی که از بخش نمایشنامه‌نویسی شده گفت: در این بخش با بیش از ۵۰۰ اثر مواجه شدیم که هم باعث خوشحالی و هم غافلگیری ما شد که باعث شد دیرتر از زمان مقرر اسامی منتخب ها اعلام شود. همه اسم‌ها برای داوری از آثار حذف شد و شاهد بودیم اسامی نویسندگانی که کمتر شناخته شده‌ بودند، جزو برگزیدگان اعلام شدند. داوران ما در اولین نشست رودرو با شرکت کنندگان صحبت کردند که اتفاق مبارکی بود.
وی با اشاره به برگزاری سمینار پژوهشی تئاتر پس از انقلاب گفت: یکی از اتفاقات خوشایند امسال برگزاری جشنواره های فجر استانی بود که برگزیدگان استانی تورهای تئاتری برگزار کردند. امسال ۱۴ استان متقاضی برگزاری فجرهای استانی بودند.
برهانی‌مرند درباره طراحی پوستر جشنواره عنوان کرد: تلاش کردیم هویت بصری جشنواره در شأن چهل‌سالگی انقلاب باشد و از همان ابتدا تصمیم گرفتیم پوسترهایی را طراحی کنیم که بیشترین مقبولیت را داشته باشد.
وی افزود: امسال ما بین ۲ پوستر به اختلاف‌نظر رسیدیم و به این نتیجه رسیدیم که هر ۲ به‌عنوان پوسترهای اصلی انتخاب شوند و یک پوستر هم برای چهل‌سالگی انقلاب انتخاب شد. ما اهل دیالوگ و گفتگوی سازنده هستیم.
در ادامه این نشست سعید اسدی مدیر بخش بین‌الملل درباره این بخش گفت: امسال ما با شرایط ویژه‌ای در جهان و فضای داخلی روبرو بودیم. نوسانات اقتصادی ما را دچار شرایط خاصی می‌کرد و تلاش کردیم در دبیرخانه با تدابیری خاص امسال در چهل‌سالگی انقلاب نیز جشنواره را به شکل بین‌المللی برگزار کنیم.
سعید اسدی افزود: طبق فراخوان امسال بخشی از آثار ملل وارد بخش مسابقه ملل می‌شوند و با آثار ایرانی به رقابت می‌پردازند. امسال علاوه بر حضور اثری مشترک از ایران و سوریه از کشورهای آلمان، جمهوری آذربایجان، بلژیک، سوئد، رومانی، فرانسه، فنلاند، گرجستان، لبنان، مجارستان و نروژ آثار نمایشی در سبک های مختلف را اجرا می کنند.
اسدی درباره پیش‌خوان‌ هنرهای اجرایی ایران (شو کیس) گفت: این بخش در ادامه و تداوم بازار تئاتر در دوره‌های قبلی است و امسال با حضور مهمانانی از کشورهای بلژیک، روسیه، هلند، ایتالیا، گرجستان، هندویتان، اتریش، لیتوانی، فرانسه و... برگزار می‌شود تا امکانی برای معرفی آثار و امکان مراوده بین مهمانان فراهم شود که از ۲۵ تا ۲۹ بهمن از ۱۰ صبح تا ۱۲ شب برگزار می شود.
مدیر بخش بین‌الملل جشنواره افزود: یکی دیگر از برنامه‌های حوزه ملل ادامه کارگاه‌های آموزشی ما است که بخشی از آن‌ها در استان‌ها برگزار شد. همچنین کارگاهی آموزشی با عنوان اکتشافات شهری برگزار می‌شود و همچنین نشستی برای معرفی تئاتر معاصر ترکیه نیز در بخش ملل برگزار می‌شود. علاوه‌بر مهمانانی که در شوکِیس ما حضور دارند مهمانان انفرادی دیگری نیز خواهیم داشت که در حوزه های اجرایی و سیاست‌گذاری تئاتر نقش دارند.
وی درباره داوران بخش بین‌الملل گفت: فرهاد مهندس‌پور و مسعود رایگان به همراه داورانی از سوئد، ترکیه و هلند ۵ داور این بخش هستند.
برهانی‌مرند در بخش دیگر نشست بیان کرد: امسال ۱۵۵ اثر در جشنواره حضور دارند که ۱۳ اثر خارجی و ۱۴۲ اثر ایرانی هستند که ۴۶ اثر از استان‌ها و ۵۴ اثر از تهران در جشنواره حضور دارند. ۱۰ تماشاخانه هم در بخش به علاوه تئاتر فجر حضور دارند و قرار است از فرهنگی‌ترین برنامه‌های تماشاخانه‌های خصوصی و در نهایت از سه تماشاخانه تجلیل کنیم. نمایشگاه پوستر و عکس و اسناد تئاتر پس از انقلاب را هم خواهیم داشت.
در ادامه نشست عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره که اجرای این نشست را نیز بر عهده داشت داوران بخش ایران ۲ را به این شرح معرفی کرد: مسعود دلخواه، حمیدرضا نعیمی، اصغر همت، امیر جعفری، فریبرز قربان‌زاده.
برهانی مرند درپاسخ به این پرسش که آیا نهادهای دیگری در این جشنواره مشارکت داشتند با اشاره به اینکه هیچ نهادی تاکنون کمک ریالی نکرده به همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و حوز هنری اشاره کرد و درباره مشکلات بخش بین‌الملل یادآور شد: امسال ما هم مثل همه بخش‌های کشور درگیر مشکلات مالی بودیم و حتی داشتیم به این نتیجه می‌رسیدیم که جشنواره را به صورت ملی برگزار کنیم اما قرار بر این شد که تدبیر کنیم و پایمان را اندازه گلیممان دراز کنیم و بتوانیم با وجود مشکلات مالی این بخش را حفظ کنیم؛ بنابراین تلاش کردیم با کمک آقای اسدی و همکارانشان خیلی اقتصادی در این بخش برخورد کنیم و با گروه‌ها وارد گفتگو شویم. آن چیزی که به‌عنوان بخش بین‌الملل اعلام شد ماحصل ۷-۸ ماه تلاش بود تا بتوانیم از گروه‌ها دعوت به همکاری کنیم. ما هیچ بودجه‌ای هم برای بخش چهل‌سالگی دریافت نکردیم و برخلاف انتظار خیلی در این بخش دست تنها بودیم.
اسدی نیز در این زمینه توضیح داد: مشکلات ما در این بخش خیلی دراماتیک بود و مثل بازار بورس ما مدام در حال چک کردن قیمت دلار و ارز بودیم. در همین راستا بخشی از هزینه‌ها به خود گروه‌ها سپرده شده است و تلاش کردیم با همراهی خود گروه‌ها این بخش را به شکل عزت مندی برگزار کنیم و خوشحالم که به‌رغم همه مشکلات عزت ملی ما در حوزه تئاتر حفظ شود.
اسدی درباره حذف گروه های لهستانی و جایگزین شدن اثر دیگر در این دوره جشنواره گفت: پروسه دعوت از گروه های تئاتری خارجی روند طولانی دارد نمی توان در مدت 10-15 روز اثری را جایگزین کرد؛ بنابراین اینکه از لبنان و سوریه نمایش‌هایی جایگزین ۲ گروه لهستانی کرده باشیم صحت ندارد.
برهانی مرند با تایید این سخنان افزود: یکی از داوران ما لهستانی بود که جایگزین شد اما گروهی جایگزین ۲ گروه لهستانی نشده است.
برهانی مرند درباره پرسشی مبنی بر پررنگ بودن هیات مدیره خانه تئاتر در ترکیب داوران ایران ۲ توضیح داد: صادقانه بگویم که بعد از انتخاب این دوستان من حدس زدم که ممکن است شایبه به وجود بیاید اما واقعا اینطور نیست چون هرکدام از داوران ما از هنرمندان شناخته شده تئاتر هستند و پذیرش داوری هم کار بسیار سختی است و هنرمندان به دلایل مختلف حاضر نمی‌شود که داوری را بپذیرد.
عباس غفاری در پایان نشست عنوان کرد: دانشجویان می توانند فردا ۱۷ بهمن‌ماه با کارت دانشجویی و کپی کارت ملی به لابی تئاتر شهر مراجعه و برای دریافت بلیت ثبت نام کنند. برای دانشجویان‌ تئاتری ۳۰۰ هزار تومان و به دانشجویان غیر تئاتری ۱۵۰ هزار تومان کد تخفیف در نظر گرفته شده است.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران