در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «پرومته/طاعون» حاضر در فجر 37

نمایش‌های ما به لحاظ میزانسن و صدا دارای معماری است

ایران تئاتر: نمایش«پرومته / طاعون» به کارگردانی شهاب آگاهی روز اول(۲۲ بهمن) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۸ در بخش مهمان و بین‌الملل جشنواره، در تالار چارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

عمده تلاش شهاب آگاهی و سایر دوستانش در گروه تئاتری بین متمرکز بر کم رنگ کردن جایگاه کلام و برجسته کردن زبان بدن اجرا گران(بازیگران) نمایش با استفاده از حرکات فرمی و آواهای اسطوره‌ای، معاصر، بومی وجهانی است. اجراهایی که مخاطب خاص خودش را دارد و هر مخاطبی شاید نتواند با آن ارتباط درستی برقرار کند. جهان اثر نمایش «پرومته طاعون» شما را در یک جریان سیال ذهن که زمان و مکان در هم تنیده می‌شود وارد لابیرنت‌های تودرتویی می‌کند که راه بر استنباط های متنوع شما باز نگه می‌دارد. نمایش پرومته/طاعون آخرین اثر گروه تئاتر بِین است که در جریان پرداختن به پروژه تراژدی انسان معاصر تولید شده است و اقتباسی‌ است از نمایش پرومته در زنجیر اثر آشیل و طاعون اثر آلبرت کامو محسوب می شود. این اثر از دریچه الگوی پرومته به آثار و علل خشونت در زیست انسان معاصر می‌پردازد. پرومته خدای آتش در اساطیر یونان باستان است، او کسی است که آتش را از زئوس دزدید و برای انسان ها آورد. زئوس او را بر روی قله کوه به بند می کشد و عقابی را مامور می کند تا هر روز جگر او را بخورد و روز بعد جگر پرومته دوباره ترمیم می شود. سرانجام هراکلس عقاب را می کشد و پرومته را نجات می دهد.از عوامل این اثر می‌توان به طراح موسیقی: نوید گوهری، دراماتورژ: میثم خوئی، طراح صحنه و لباس: شیما میرحمیدی، اجراگران: سارا اکبری، طاهره هزاوه، محمد مجد طاهری، نیلوفر ندایی، طراح نور:رضا خضرایی، ساخت کلاه گیس و مشاور گریم: ثمین سالک، مدیر اجرایی: احسان تارخ، مدیر صحنه:امیرحسین حیدری، منشی صحنه:سحر یوسف زاده، طراحی آکسسوار: استودیو زیرزمین، آلاله امیری، هانیه شجاع و غزل عباسی، دستیار طراح لباس: غزل عباسی، دستیاران طراحی صحنه: هانیه شجاع و آلاله امیری، ساخت آکسسوار: استودیو زیرزمین، دوخت لباس: اصغر حاجوی، عکاس: البرز تیمورزاده، ساخت تیزر: سیاوش نقشبندی، مدیر روابط عمومی: عسل عباسیان و مدیر تبلیغات: امیر قالیچی اشاره کرد. پرومته / طاعون اثری اسطوره‌ای است که آذر و دی ماه به صحنه رفت. با شهاب آگاهی درباره نمایشش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

دو سال قبل در جشنواره تئاتر فجر با نمایش «و/یا/پرو/مته» حضور داشتید که به لحاظ ساختار و فرم اجرایی شباهت‌های زیادی با نمایش «پرومته/ طاعون» دارد. آیا نمایش «پرومته/ طاعون» یک نمایش مستقل از آن نمایش است و یا تکمیل کننده‌اش محسوب می‌شود؟

از منظری یک کار مستقل و از منظر دیگر اثر متفاوتی محسوب می‌شود. از حدود دو سال و نیم قبل در گروه پروژه‌ای را دنبال کردیم با عنوان تراژدی انسان معاصر نام داشت. سیاست گروه ما پروژه محوری و نه اجرای محوری است. به این معنی که در شروع پروژه‌ای تعریف می‌شود. در این پروژه حالات مختلف مثل پرفورمنس، متریال جمع کردن و غیره و ذالک پیگیری می‌شود.

 

در تعریف پروژه شما به عنوان کارگردان آیا آن را تعیین می‌کنید و یا سایر اعضا گروه هم در آن ورود دارند؟

همه اعضا گروه مشارکت دارند. بعد اجرای نمایش «و/یا/پرو/مته»  در جشنواره تئاتر فجر که بر اساس پرومته آشیل با تمرکز بر روی موضوع شهید بود، دوباره اعضا گروه روی نمایش کارکردند تا به این فرم جدید در نمایش «پرومته/طاعون» رسیدیم. در شکل ظاهری شاید یک جاهایی شباهت‌هایی میان دو نمایش وجود دارد. اما به لحاظ دراماتوژی با دو نمایش متفاوت مواجه هستیم. نمایش «و/یا/پرو/مته» یک نمایش تراژیک است. اما نمایش «پرومته/طاعون» یک نمایش هجو است و تاریخ در آن هجو می‌شود.

 

در بروشور نمایش به جای کلمه بازیگر اجرا گران قید شده دلیل استفاده از چنین واژه‌ای  چیست؟

از دهه هشتاد به بعد برای گروه‌هایی که کار تئاتر آلترناتیو انجام می‌دهند کلمه بازیگر و تماشاگر مناقشه برانگیز شده است. در این آثار این‌قدر فعالیت‌های بازیگر به زندگی شخصی وزندگی معاصر و دریافت‌های شخصی‌اش نزدیک است که بازنمایی که از قدیم‌ترها در مورد بازیگری وجود داشت پاک می‌شود و تعریف جدید از حوزه پرفورمنس آرتی که قبلاً وجود داشت وام گرفته می‌شود و در خدمت خط دراماتیک کار قرار می‌گیرد.


این خط دراماتیک چگونه شکل می‌گیرد؟

در کتاب دراماتوژی یوجینو باربا و تجربیات سایرین درباره دراماتورژی بازیگران صحبت می‌شود و اینکه چه کسی آن را انجام می‌دهد. در نهایت همه اینها ما را به نام پرفورمنس نزدیک می‌کند. بعد از این اسم گذاری روبه تماشاچی برمی‌گردیم و می پرسیم اسم تماشاچی چیست. آیا تماشاگر است؟ آیا مشارکت کننده است و آیا شاهد است؟ در این اجرا بیشتر شاهد است.

 

آیا در حوزه کاری‌تان (تئاتر آلترناتیو) الگویی هم داشتید؟

پاسخ به این سؤال معطوف به این است که چه تعریفی از تئاتر آلترناتیو داشته باشید. اگر با دید نظریه گفتمان به قضیه نگاه کنیم آلترناتیو هر چیزی است که در برابر و یا متضاد موضوع قرار می‌گیرد و قضیه مفصل بندی گفتمان مسلط شروع به کار می‌کند. البته در بخش آوایی و حرکات فرمی نمایش رویکرد صرف آلترناتیو نداشتیم.

 

آیا در بحث حرکات فرمی و آوایی برای بازیگران چارچوب بندی خاصی انجام می‌دهید؟

نمایش‌های ما به لحاظ میزانسن و صدا دارای معماری است. این ساختار و معماری حاصل نه سال تمرین و کار کردن و پژوهش انجام دادن است. در کارهایمان مرکز انرژی، کلمات، بازیگران بسیار مهم است. آن چیزی که در پروسه کاری برای من و دراماتورژ اتفاق می‌افتد این است که پیشنهاددهنده به بازیگر هستیم. درنهایت بازیگراست که باید شروع به ساختن کند و ما در کنارش حرکت و هدایت را انجام می‌دهیم. گرتفسکی معتقد است: «یک کارگردان خوب یک صیاد توانا است.»


آیا اگر چهار اجرا گر دیگر در این نمایش حضور داشتند بازهم شکل و شمایل نمایش این گونه بود؟

نه، تفاوت پیدا می‌کند و هر اجرا گری سبک کاری خاص خودش را دارد.

 

بنابراین اجرا گری در تئاتر آلترناتیو تفاوت‌های بنیادین با بازیگری آثار رئال و کلاسیک دارد؟

 بله، در حقیقت اجرا گران در کارهای ما سنتی را می ساز‌ندکه مبتنی بر حرکت، صدا و آوا است. حرکاتی که اجرا گران نمایش‌ ما بر اساس ذهنیاتشان انجام می‌دهند، مختص خودشان است.

 

در این پروسه کاری آیا نقش کارگردان کم رنگ‌تر از سایر گونه‌های تئاتری نیست؟

قضیه خیلی پیچیده است. در این نوع کارها رفتارهای دیالکتیکی  وجود دارد. در کلیت من به تئاتر می‌پردازم تا فرهنگ فعال و مؤثر باشد و به خاطر برجسته شدن نقش کارگردان در تئاتر کار نمی‌کنم. بنابراین در این پروسه اولین سوژه اجرا گر است اینکه اجرا گر چگونه در قبال خود، فرهنگش، جامعه‌اش و هنر فعالیت دارد. در حقیقت به عنوان کارگردان کمک می‌کنم که این اتفاق درست و صحیح رخ بدهد. اجرا گر در این فرآیند نسبت به خود، پارتنر و کارگردان اکتیو می‌شود و همان رفتارهای دیالکتیکی به وجود می‌آید.

 

در مصاحبه‌ای عنوان کرده بودید که بدن درام دارد. این تعریف تفاوت‌های زیادی با تعریف شناخته شده از درام در آثار نمایشی دارد؟

تعریفم خیلی ساده است و جوابم برمی‌گردد به تعریف نشانه شناسی. در این فرآیند نظام‌های مختلفی مثل نظام آوازی، بدنی و صحنه مطرح است و هر کدامشان درام خاص خودشان را دارند. حتی نور در اجراهای گروه ما یک رفتار زنده دراماتیک دارد.

 

گفت‌وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران