در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «اهالی هوا» حاضر در فجر 37

قلم فرسی جذاب و خواندنی است

ایران تئاتر: نمایش«اهالی هوا» به کارگردانی دایانا فتحی روز اول(۲۲ بهمن) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷ و ۱۹ در بخش مسابقه تئاتر ایران یک در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با بازیگر نمایش را بازنشر می کنیم.

دو زن و یک مرد و کلی چالش و تنش های عاطفی در ساختار مونولوگ بن مایه نمایش اهالی هوا هستند. سوگل خلیق بازیگر مستعد و توانای تئاتر در قالب نقش خاطره تلاش می کند زیر و بم های این شخصیت را برای مخاطب به درستی عرصه کند . وی در دوران کاریش نقش های متنوع و متفاوتی بازی کرده است. سوگل خلیق دانش‌آموخته رشته کارگردانی تئاتر و متولد تهران است و فعالیت‌های هنری خود را همزمان با دوران دانشجویی با بازیگری و کارگردانی نمایش‌های صحنه‌ای آغاز کرده است. خلیق طعم بازیگری در مدیوم سینما را با فیلم‌های سینمایی دو و خماری چشیده و در چند سریال تلویزیونی مثل پرواز در ارتفاع نیز به نقش‌آفرینی پرداخته است. عاقبت عشاق سینه چاک، خانه آقای کرمی، روزهای بی باران از جمله کارهای مهم صحنه ای کارنامه بازیگری خلیق هستند. نمایش «اهالی هوا» ساختار مونولوگ دارد و اثری عاشقانه با تم روان‌شناسانه است و کارگردان نمایش تلاش می‌کند با تلفیق تصویر و بازی مفاهیم جدیدی را به مخاطب نشان بدهد. نمایشی که از منظری به‌تنهایی و عدم ارتباط درست بین آدم‌ها می‌پردازد. نمایش اهالی هوا به قلم و کارگردانی دیانا فتحی و تهیه‌کنندگی نورالدین حیدری‌ماهر بهمن و اسفند سال گذشته در پلاتوی اجرای تئاتر شهر به صحنه رفت. یاسمن ادیبی، روزبه حصاری و سوگل خلیق در این اثر نمایشی بازی می‌کنند. موسیقی این نمایش را آرش والی‌نژاد ساخته و مدیریت هنری اثر را محمدصادق زرجویان عهده‌دار است. با سوگل خلیق درباره مضمون و ویژگی‌های نقش خاطره نمایش اهالی هوا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

با مرور کارنامه کاری شما می‌توان متوجه این قضیه شد که نقش‌های گوناگونی را به لحاظ شخصیتی بازی کرده‌اید. چقدر به ایفای نقش‌های متفاوت علاقه دارید؟
من در کنار بازی در تئاتر در سینما هم فعالیت دارم و این شانس را داشتم که نقش‌های متفاوتی را در تئاتر بازی کنم و بابتش خوشحال هستم... اما در سینما قضیه فرق می‌کند. من در خماری نقش دختری را بازی کردم که با خودم شباهت‌هایی به لحاظ سن و سال و طبقه اجتماعی داشت.

 

در نمایش عاقبت عشاق سینه چاک هم تلاش کردید نقش متفاوتی را در یک اثر اقتباسی بازی کنید؟
برای اولین بار بود که در یک نمایش اقتباسی از یک نویسنده بزرگ خارجی بازی داشتم و کار بسیار موردتوجه مخاطبان هم قرار گرفت. با کارگردان هم در تمرینات تلاش کردیم نقش را سروشکل درستی بدهیم.

 

چه ویژگی‌هایی در نمایش اهالی هوا باعث شد در این کار بازی کنید؟
در وهله اول به خاطر دوستی و هم‌دانشگاهی بودن با کارگردان باعث شد بازی در این نمایش را قبول کنم. در پروسه تمرینات چیزهایی از نمایش کم و نکاتی جدید به متن افزوده شد و در این پروسه نقش‌ها صیقل خورد و آماده عرصه به مخاطب شد. این شکل متن نوشتن هم باسلیقه من همخوانی دارد.

 

به چه متن‌هایی علاقه بیشتری دارد؟
 متن‌هایی مثل همین اهالی هوا که یک مقداری رنگ و بوی شخصی و درونی دارد.

 

آیا با آثار بهمن فرسی آشنا بودید؟
بعد از بازی در این نمایش علاقه پیدا کردم که آثار بهمن فرسی را بخوانم. قلم فرسی جذاب و خواندنی است.

 

بهمن فرسی در دهه پنجاه در سینما هم بازی کرده است؟

نمی‌دانستم که بازیگر است.

 

چقدر با خاطره به لحاظ شخصیتی احساس قرابت داشتید؟
یک سری خصوصیات مشترک داریم. تصویری که در وهله اول در نمایش از خاطره می‌بینیم یک دختر شارپ و پرانرژی است؛ اما در درونش این‌گونه نیست.

 

آیا دختر درون‌گرایی است؟
کما و بیش این‌گونه است. او دختری آرام با احساسات قوی است. شاید اگر از بیرون به خاطره نگاه کنیم موضع منفی هم در قبالش اتخاذ کنیم.

 

دلیل داشتن این موضع منفی در چه عملکرد خاطره قابل ارزیابی است؟
به خاطر اینکه او وارد رابطه‌ای شده است (رابطه یاسی و روزبه).

 

خاطره موقعی وارد زندگی روزبه شده است که یاسی مدتی است روزبه را ترک کرده و اطلاعی از او وجود ندارد؟
بله اما همانطوریکه در اول نمایش می‌بینیم رابطه یاسی و روزبه عاشقانه بوده است. البته من چنین حسی را ندارم و با شما هم عقیده‌ام.

 

با این تعاریف آیا خاطره شخصیت خاکستری است؟
من خاکستری ندیدمش. خاطره دختری ساده، احساساتی است و دنبال موردعلاقه قرار گرفتن و دوست داشتن است.

 

آدم تنهایی به نظر می‌رسد؟
تنها است و دختر دوست‌داشتنی است.

 

شخصیت خاطره به پیچیدگی شخصیت یاسی نیست؟
 او هم پیچیدگی‌های خودش را دارد و در لحظاتی متوجه نمی‌شویم که او خوشحال است و یا ناراحت. او این تصور را ندارد که خودش را به رابطه‌ای پرتاب کرده است. خاطره دوست دارد یک رابطه عاشقانه درست داشته باشد.

 

نکته حائز اهمیت درباره خاطره این است که به‌اندازه یاسی ادعای روشنفکری ندارد؟
خاطره این ادعا را ندارد و رفتارهایش ساده است.

 

آیا بازی در نمایش‌های مونولوگ سخت‌تر از سایر ژانرهای کاری است؟
بازی مونولوگ علی‌رغم دوست‌داشتنی بودنش کار سختی است. برای من که اولین بار بود که نمایش مونولوگ بازی می‌کردم مواجه‌شدن با حجم سه صفحه مونولوگ برایم خیلی چالش زا بود.

 

جنس بازیتان مینی مال و کنترل شده است. آیا این جنس بازی به دلیل ساختار نمایش بود؟
نقش چنین بازی نیاز داشت و سلیقه کارگردان هم بر این جنس بازی بود. فضای نمایش ایجاب می‌کرد که کار به سمت سادگی و مینی مال برود.

 

بازی برای کارگردانی که خودش سابقه بازیگری دارد چه ویژگی‌هایی دارد؟
بازیگر بودن کارگردان به ما بازیگران کمک های زیادی می‌کند و در موقعیتها مختلف خودش را جای بازیگران قرار می داد و نظراتش را ابراز می کرد.

 

آیا روحیه کنجکاوانه خاطره باعث می شود در زندگی روزبه نکات جدیدی را متوجه بشود؟
بله روحیه کنجکاوانه ای دارد و برای من یک جور شیطنت های شخصیتی خاطره محسوب می شود.

 

چه ویژگی‌هایی باعث شده نمایش اهالی هوا علی‌رغم تبلیغات نه چندان گسترده اش موردتوجه مخاطبان قرار بگیرد؟
بابت این استقبال خوشحالم و متن جذاب و کار خوب گروه باعث چنین استقبالی شده است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران