در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «لنگ ظهر» حاضر در فجر 37

در این نمایش رویکرد فرمی مدنظرم بود

ایران تئاتر: نمایش«لنگ ظهر» به کارگردانی رسول کاهانی روز چهارم(۲۵بهمن) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷:۳۰ و ۲۰ در بخش مسابقه تئاتر ایران یک در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

دیدن نمایش لنگ ظهر جای تاویل و تفسیر زیادی برای مخاطب ایجاد می کند و این از نقاط قوت نمایش محسوب می شود. در نمایش لنگ ظهر به نوعی برخی از موتیف های قبلی آثار رسول کاهانی دیده می شود؛ خشونت عریان، دیالوگ های کنایی و ظاهرا بی معنی، استفاده از اسم های زنانه برای شخصیت های مرد و بالعکس و سایر موارد. از این لحاظ رسول کاهانی را می توانیم کارگردانی نوگرا و متفکر بدانیم که تمام لحظات آثارش حساب شده اند و دارای دنیای ذهنی و تفکری او هستند. رسول کاهانی در سه کار آخرش بر خلاف زبان اصلی که از بازیگران حرفه ای استفاده کرد؛ از تعدادی جوان مستعد و تازه نفس تئاتری استفاده کرده که در میانشان استعدادهای خوبی وجود دارند. او جزو نسل جدید تئاتر ما است که در کارهایش به تجربه کردن شیوه های مختلف نمایشی می‌پردازد. این تئاتری نیشابوری از یک خانواده هنری وارد فعالیت های تئاتری شده و نمایش های ابتدایی او در حوزه کارهای رئالیست اجتماعی قابل ارزیابی است. کاهانی پیش ازاین نمایش های اسکورسیزی، به اتفاق خانواده، فرق اوسط و زبان اصلی را روی صحنه اجرا کرده است. داستان نمایش لنگ ظهر درباره خانواده ای است که مشغول آشپزی در آشپزخانه هستند چون قرار است شب برایشان مهمان بیاید که در این میان اتفاقاتی رخ می هد. در حقیقت اتفاق اصلی در فاصله ۷ ثانیه رخ می دهد و همه چیز را تحت تاثیر قرار می دهد.این نمایش خردادماه در تماشاخانه باران به صحنه رفت. در خلاصه داستان نمایش آمده است که فاصله بین ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و یک ثانیه تا ساعت سیزده و چهل و سه دقیقه و بیست و هشت ثانیه. سُرور پیروانی، پونه رضویان، سمیرا زائری، نیلوفر شایگان فر، هلیا طباطبایی، حسین محمدی و پریسا نوروزی بازیگران نمایش لنگ ظهر هستند. با رسول کاهانی در باره اجرای نمایشش و ساختار اجرای آن گفت وگویی انجام داده ایم.

 

با شروع نمایش این احساس را داشتم که رسول کاهانی در لنگ ظهر از فضا و موتیف های کارهای قبلیش دور شده است؛ اما بتدریج المان نام آشنای کارهایتان مثل خشونت(سیلی زدن های مکرر یکی از شخصیتها به دیگری)، استفاده از اسم های مردانه برای شخصیت بازیگر زن نمایش و غیره دیده شد. آیا در کارهایتان باید به دنبال دیدن المان مشترکی باشیم؟

به یک سری از موتیف های که اشاره کردید علاقه دارم و احساس می کنم برای پخته شدن حضورشان جای کار بیشتری دارد و باید در اجراهایم استفاده شوند. ممکن است در نمایش های بعدیم هم از یک سری از اکت ها استفاده کنم؛ اما در لنگ ظهر تلاش کردم شروع نمایشم متفاوت باشد.

 

آیا می توانیم با دیدن کارهای اخیرتان این عقیده را داشته باشیم که دارید از سبک رئالیسم اجتماعی فاصله می گیرید؟

در کل من فاصله ای نمی بینم. در لنگ ظهر فرصت و جای استفاده از این سبک کاری نبود. لنگ ظهر بسیار کارگاهی شکل گرفته است و ما ۷ - ۸ ماه برای اجرا تمرین کردیم که ۲ - ۳ ماه آن را فقط تمرین بدن و بیان داشتیم. بازیگران این نمایش همگی برای اولین بار است که روی صحنه می روند و صادقانه تلاش کردند و برای اجرا زحمت کشیدند.

 

در اغلب نمایش هایی که روی صحنه برده اید دکور در حداقل تعریف و در حدود یکی دو صندلی و یا گوشی موبایل دست همراه بازیگر بوده است؛ اما در لنگ ظهور دکوری که شامل یک آشپزخانه با تمام وسائلش است را می بینیم؟

همینطور است. در لنگ ظهر نسبت به کارهای قبلی ام که در آنها شکل و شمایل تئاتر بی چیز و فقیر وجود داشت و بازیگر در صحنه ای خالی ایفای نقش می کرد، متفاوت عمل کردم و به شکلی که در نمایش لنگ ظهر دکورکامل آشپزخانه، طراحی لباس، موسیقی و حرکات فیزیکال وجود دارد و من را وجود این ویژگی ها هیجان زده می کند و از این منظر نیز تجربه تازه ای برای من محسوب می شود .

 

آیا استفاده از زمان ظهر در داستان نمایش کارکرد خاصی دارد؟

در لنگ ظهر یخچال سفید رنگ است؛ اما بازیگر می گوید لیمویی رنگ است. زمان نمایش در ظهر است؛ اما بازیگر دیگر نمایش می گوید شب است. بنابراین من صحنه ای به مخاطب نشان می دهم که در اصل به گونه ای دیگری است.

 

دنیای جعلی خلق می کنید؟

همیشه در اجراهایم صحنه ای لخت و خالی داشتم که به تماشاگر می گفتم شما فکر کنید که اینجا اتاق است؛ در این نمایش اتاقی وجود دارد که می گویم تصور کنید که اتاق دیگری را می بینید و این شیوه کاری برایم جذاب است.

 

آیا نمایش لنگ ظهر، نمایش جهان تکرار است؟

می تواند خیلی زیاد باشد. این اجرا برای من یک رکن مهم دارد و آن هم جریان زمان است و اینکه در هفت ثانیه چقدر اتفاقات بزرگ می تواند رخ بدهد و این هفت ثانیه ایده من برای شکل گیری نمایش بود؛ هفت ثانیه ای که می تواند همه چیز نابود شود و اینکه در این هفت ثانیه آدمها چه کارهایی انجام می دهند.

 

آشپزخانه هم محور روایت داستان نمایش است؟

برای من هیجان انگیز ترین بخش یک خانه آشپزخانه است؛ زیرا بخش عمده زمان زندگی و عمر زنان در آشپزخانه مصرف می شود و دوست داشتم در نمایشی به آن بپردازم و بنابراین اتاق پذیرایی که آقای خانه روی مبل لم داده و تلویزیون تماشا می کند در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

 

آیا مخاطب در نمایش لنگ ظهر با یک سری آدم نیمه ربات مواجه است؟

اینها انسان کاملی هستند؛ اما در این اجرا برخی از مسائل اولویت بالاتری دارد.

 

چون رویکرد فرمی در اجرای نمایش دارید؛ به شخصیت پردازی کلاسیک در لنگ ظهر نپرداختید؟

بله، رویکرد فرمی مد نظرم بود و شخصیت پردازی زیر مجموعه فرم و ساختار نمایش بود.

 

آیا بعد از اجرای پنج نمایش تلاش می کنید وارد فضایی بشوید که جهان اثر خودتان را داشته باشید و یا همچنان تمایل دارید که دست به تجربه مختلف در فرم و روایت داستان بزنید؟

دوست دارم نمایشی را اجرا کنم که برای خودم متفاوت باشد .شاید به لحاظ نوع اجرایی تجربه هایی که من انجام داده ام بارها توسط سایرین انجام شده باشد. اما من دوست دارم به شخصه این تمرینات را انجام بدهم. کار بعدیم هم ممکن است یک کار ناتورالیستی صرف باشد و دیالوگ هم نداشته باشم.

 

 جهان لنگ ظهر یک جورهایی تداعی کننده جهان آثار پیتر گریناوی به نظر می رسد. چقدر تحت تاثیر آثار گریناوی در لنگ ظهر بودید؟

تاثیری نگرفتم؛ زیرا تا به حال فیلم های گریناوی را ندیده ام.

 

به چه دلیل ادبیات دیالوگ های شخصیت های نمایش سمت و سوی توصیفی دارد؟

در نمایش داریم یک دنیای را توصیف می کنیم و شرح ماجرا را از زبان شخصیت‌ها می شنویم.

 

 آیا استفاده از میکروفون در دست بازیگران به مفهوم استفاده از تکنیک فاصله گذاری است؟

می شود از منظر فاصله گذاری نگاهش کرد و هم می شود آن لحظه ای که میکروفون در دست بازیگری است قدرت در دستانش قرار دارد و شاهد مرگ بقیه است. دراین لحظه ای که میکروفون دست این شخصیت است ناظر مرگ سایرین می شود.

 

در نمایش به مکان و جغرافیایی خاصی برای قصه اشاره نمی کنید؟

 خواستم با این رویکرد نمایشم جهان شمول تر  باشد.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران