در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «افرا یا روز می‌گذرد» حاضر در فجر 37

افرا زنی روشنفکر و پر از پیچیدگی است

ایران تئاتر: نمایش«افرا یا روز می‌گذرد» به کارگردانی سهیل ساعی روز ششم(۲۷ بهمن) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷ و ۲۰ در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) در تالار دکتر ناظرزاده کرمانی مجموعه ایرانشهر به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با بازیگر نمایش را بازنشر می کنیم.

نمایشنامه افرا اگر چه در قالب رئالیستی پرداخت و نوشته شده است ، اما مثل اغلب آثار بهرام بیضایی او به سراغ ارائه نماد و تمثیل در زیر متن اثرش رفته است. تمثیلی از طبقات اجتماعی جامعه ی ایران و جریان های فکری آن در اوایل قرن و در کنارش او به نقد اشرافی گری و غرور کاذب این طبقه اجتماعی در حال فرو ریزش پرداخته است.

افرا نماد متانت، زیبایی، کوشش و کمال است. سمبل روشنگری، معلمی و حقیقت است، که راه خود را در پیش می گیرد. حقیقت فرزند زمان است نه فرزند مقامات. به همین خاطر چشم به راه آینده است.خیلی از بازیگران در طول مدت کاریشان دوست دارند در نمایش نامه های بهرام بیضایی بازی کنند. یکی از این شاه نقش ها نقش افرا معلم جوان نمایش نامه ای به همین نام از بهرام بیضایی است که درخشان زاده به شایستگی این نقش را بازی کرده است. درخشان زاده دو سال قبل هم در نمایش خواب زمستانی  یکی از نقش های محوری و دشوار این نمایش شخصیت زن نویسنده نیمه عاقلی( فرشته انصاری) است را بازی کرد. نقشی که بازی مونولوگ واری در بخش دوم نمایش دارد و نسرین درخشان زاده به خوبی پست و بلندی های نقش را ایفا کرده است. در کارنامه بازیگری درخشان زاده همکاری با بزرگانی نظیر دکتر علی رفیعی هم دیده می شود. آمادئوس ،خاطرات و کابوس های جامه دار و یرما از جمله نقش های مهم کارنامه بازیگری درخشان زاده است. نمایش مثل اغلب آثار بهرام بیضایی زن محور است و قهرمان آن افرا سرافراز است.  اومعلم مدرسه است و با مادر، خواهر، و برادر خود در خانه ی استیجاری خانم شازده بدرالملوک قاجار زندگی می کنند. مادر او کلفت شازده خانم است و خانواده اش از کمک های غیرنقدی او مانند چای و کنسرو ساردین برخوردار هستند. حمید شایان، که دوچرخه ساز محله است، عاشق افرا است.از طرفی یکی از زنان طبقه اشرافی قجری (افرا) را برای پسرش شازده چلمن میرزا در نظر گرفته است. بدرالملوک با طرح قبلی، افرا را در یک میهمانی فامیلی به جای مادرش، برای خدمتگزاری به خانه می آورد، و با کمک پسرش، از جیب لباس میهمانان دزدی می کنند و سپس گناه را به گردن افرا می اندازند و در ادامه اتفاقاتی تلخی برای افرا رخ می دهد و در انتها از افرا اعاده ی حیثیت می شود. ولی او سرخورده از مردم، با نویسنده ی جوانی که خودش را پسرعموی وی معرفی می کند، روبرو می شود و امید تازه در او زنده می شود. نمایش افرا یا روز می‌گذرد به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی سهیل ساعی مرداد ماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه بود و بازیگران آن نسرین درخشان‌زاده، پانته‌آ مرزبانیان، فرانک کلانتر، هومن رستگار، مهدی بزرگ‌زاده، وحید نفر، جواد پورزند، مهدیس توکلی، عرفان ابراهیمی، سهیل ساعی، اسحاق میرعزیزی، عطا محبوبی، مهسا احمدپور، نیلوفر محمدی‌بیدمشگی و مهشید زبردست بودند. ساعی پیش از این نمایش‌هایی چون آخرین بازی،بازی استریندبرگ و آرش را به صحنه آورده است. دیگر عوامل این اثر نمایش عبارتند از: طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح موسیقی: آرش عزیزی، طراح لباس: باران سیبی، هنرمند تجسمی: ندا عزیزی، طراح گریم: فریبا حسینی، طراح نور: امیر ترحمی، طراح پوستر: حامد حکیمی، برنامه‌ریز: مهسا توکلی، دستیاران کارگردان: محمد نوری‌آزاد و مهشاد بهرامی‎‌نژاد، منشی صحنه: سارا سیبی، مشاور تبلیغات و رسانه: آوا فیاض، تبلیغات مجازی: مهدیس توکلی و عکاسان: گلدیس نمازیان و رضا جاویدی.در خلاصه داستان نمایش افرا یا روز می‌گذرد آمده است: افرا معلم جوان و موتمن محل است که در پی گذران زندگی خود و خانواده، به اجبار پیشنهاد درس دادن به شازده چلمن را می‌پذیرد که در پی آن ماجراهایی به وجود می‌آید.با نسرین درخشان زاده در بازی در این نمایش  و ویژگی شخصیت افرا گفت وگویی انجام داده ایم. 

 

بازی در نمایش نامه ی از بهرام بیضایی جذابیت های زیادی دارد؟

بله ، به نظرم این نمایشنامه یکی ازبهترین، کامل ترین، زیباترین، درست‌ترین درام‌های ایرانی به لحاظ ساختار و مفهوم است و این اثر شکل روایی به صورت مونولوگ دارد و همه بازیگران نمایش با مونولوگ با تماشاگران ارتباط می‌گیرند و به لحاظ مفهومی حالتی گزارش‌گونه دارد. از این نمایش نامه اجراهای متعددی هم منجمله خود استاد بهرام بیضایی صورت گرفته است و یک‌باری هم چند سال قبل نمایش نامه خوانی شده است .

 

نقش افرا هم از جمله نقش های ماندگار ، زیبا و چند وجهی است که تمام بازیگران دوست دارند این نقش را بازی کنند؟

همینطور است و نقشی ماندگار و جذاب است . در آثار بهرام بیضایی زنان حضوری کنشمند و اکتیوی دارند و در شکل گیری درام موثر هستند. افرا زنی روشنفکر است و درست مثل متن نمایش پر از پیچیدگی است و مخاطب نمی تواند حین دیدن نمایش کنش هایش را پیش بینی کند . بازی در این نقش برای من چلنجی داشت که فوق العاده جذاب بود و با دشواری توانستم به کلیت نقش افرا دست پیدا کنم و از بازیم در این نمایش احساس رضایت دارم. نمایش با ساختاری حرفه ای دارای میزانسن های متفاوتی است.

 

در این نمایش بازیگران جوان و مستعدی بازی می کنند؟

 بله، نمایش کار پر شخصیتی است ودر این نمایش با بازیگرانی نظیر پانته آ مرزبانیان و وحید نفر همبازی بودم .

  
چقدر همکاری با کارگردان صاحب سبک و مولفی نظیر دکتر علی رفیعی در کار بازیگریتان تاثیر داشته است؟

همکاری با ایشان تاثیرات مثبت زیادی روی کیفیت بازیگریم داشت. حضور در نمایش های دکتر رفیعی این دست آورد مهم را دارد که من بازیگر ریزبینانه با اصول بازیگری آشنا شوم و در حین تمرینات و اتود زدن ها آن را به نحو شایسته ای ارائه کنم. این همکاری در ضمن به من آموخت که در انتخاب هایم دقت بیشتری هم داشته باشم و هر نقشی را برای بازی کردن قبول نکنم.

 

در سال های اخیر علی رغم کم کاریتان این فرصت را پیدا کرده اید که نقش های خوبی در کنار کارگردان های جوانی مثل لیلی عاج و کارگردان با تجربه بازی کنید . آیا از روندی که دربازیگری طی کرده اید احساس رضایت دارید؟

تاحد زیادی راضی هستم و روند خوبی را طی کرده ام. البته می توانست بهتر از این هم باشد؛ شاید می توانستم انتخاب های بهتری هم انجام بدهم و در تلویزیون و سینما هم فعالیت داشته باشم. تلاش کردم در مسیر درستی حرکت کنم و امیدوارم در سال های بعد نقش های بهتری هم بازی کنم.

 

 آیا بعد از خاتمه اجرای نمایش در تماشاخانه سنگلج نمایش در سالن های دیگر بازتولید می شود؟

 این مسئله به استقبال تماشاگران بستگی دارد و اگر استقبال خوب باشد نمایش در سالن های دیگر هم با نظر کارگردان  بازتولید خواهد شد.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران