در حال بارگذاری ...
امیرحسین شفیعی کارگردان نمایش خیابانی «نامیرا»:

بخش خیابانی جشنواره فجر، شور و نشاط آن است

نمایش خیابانی «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر هر روزه ساعت ۱۸:۱۵ در محوطه پارک دانشجو اجرا می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر؛ امیرحسین شفیعی سرپرست گروه تئاتر خیابانی ایران است و در کارنامه کاری‌اش علاوه بر فعالیت‌های اجرایی در جشنواره‌های متعدد، کارگردانی نمایش‌هایی از جمله نقطه ته خط، داستانک، کسی فشنگ‌ها را نمی‌شمارد، هیس و دریادلان را نیز دارد. او در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نویسندگی و کارگردانی نمایش خیابانی «نامیرا» حضور دارد.

امیرحسین شفیعی در رابطه با داستان نمایش «نامیرا» به ایران تئاتر گفت: نمایش پدیده داعش را از زمان پیدایش تا نابودی بررسی می‌کند و تلاش می‌کند تا به سؤال مخاطبان درباره گروهک تروریستی داعش پاسخ بدهد. نمی‌توان از داعش گفت و از نقش قهرمانان وطن صحبتی نکرد. «نامیرا» داعش و نقش مدافعان حرم در جبهه مقاومت و دفاع از مرزهای ما را روایت می‌کند.

او هدف از پرداخت به این موضوع را این چنین توضیح داد: گروه تئاتر خیابانی ایران سال‌ها است که در حوزه تئاتر خیابانی و محیطی فعالیت می‌کند و بیشتر به موضوعات روز کشور و جهانی می‌پردازد. ما تلاش کردیم با موضوعات روزی که در پیرامون وجود دارد روشی برای ارتباط با مردم پیدا کنیم. پس از کار «دریادلان» به دنبال فرصتی بودیم تا داستانی از شهدای حرم روایت کنیم و این نیت به اجرای نمایش نامیرا منجر شد.

این نمایش در هر روزه‌ی جشنواره تا سوم اسفند ماه ساعت 18:15 در پارک دانشجو اجرا می‌شود. 

این هنرمند فعال در حوزه تئاتر خیابانی در رابطه با این شیوه اجرایی گفت: ما گروه‌های تئاتری در دهه 70 و 80 با مشکل سالن دست و پنجه نرم می‌کردیم و باید زمان زیادی می‌گذشت تا نوبت اجرا به ما برسد. این وقفه برای کار و دغدغه‌هایی که مطرح می‌کرد مخرب بود و به همین جهت ما به کارهای خیابانی و محیطی روی آوردیم. علاوه بر این کار خیابانی و محیطی شما را با مخاطب واقعی تئاتر یعنی مردم روبرو می‌کند. من دوست دارم برای مردمی که کمتر تئاتر می‌بینند نمایش اجرا کنم و سال‌های سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنم. تئاتر نباید تنها به یک سالن سربسته و شیک و یک سری مخاطب خاص نیست و باید بتواند مردم را تحت تأثیر قرار بدهد و ما از این طریق است که می‌توانیم تماشاگر حرفه‌ای تئاتر تربیت کنیم.

او در این رابطه ادامه داد: من از این جهت پارک دانشجو را برای اجرای این اثر انتخاب کرده‌ام که معتقدم با تئاتر می‌توان این محیط را تغییر داد و از آن به نفع فرهنگ و هنر و تئاتر بهره برد و از محیط شهری برای تئاتر استفاده کرد. بهترین اتفاق برای نمایش‌های خیابانی این است که منحصر به جشنواره خاصی نباشد و به بک برنامه هر روزه تبدیل شود و به فضاهای نامتعارف بیشتری ورود کنند.

این کارگردان در رابطه با استقبال مخاطبان از نمایش «نامیرا» گفت: من برای نسل جوان کار می‌کنم و موضوعاتی که به آن می‌پردازم ممکن است مورد پسند هر مخاطبی نباشد ولی سرمایه گذاری من بر نسل جوان است. اتفاق جالبی بود که «نامیرا» توانست 50 دقیقه در باران مخاطب ایستاده را به خود جذب کند. به نظرم اگر خلاقیت و چشم نوازی در اثری وجود داشته باشد شرایط جوی نمی‌تواند در روند اجرای آن و لذت مخاطبان خللی ایجاد کند. 

این دبیر سابق جشنواره تئاتر استان تهران، حال و هوای فجر امسال را این چنین توصیف کرد: اگر بخش خیابانی را از جشنواره فجر بگیریم شور و نشاط آن را گرفته‌ایم. حال و هوای جشنواره بدون بخش خیابانی بسیار گرفته خواهد بود. من احساس می‌کنم که امسال با یک جشنواره منظم و کم حاشیه روبرو هستیم. مدیریت منظم و برنامه ریزی شده است و مشخص است که مدت‌ها وقت صرف هر بخش و برنامه‌های آن شده و چیزی در دقیقه آخر انجام نشده است. علاوه بر این آقای برهانی مرند دبیری نبوده است که پشت میز بنشیند و همه چیز را از دور هدایت کند و از اتفاقات خوب جشنواره امسال حضور دبیر در میدان جشنواره است. 

 

بازیگران نمایش «نامیرا» عبارتند از: رضا راد، رستا رضوی، محسن شفیعی، حامد نظامی اصل، حسن همتی، رضا نجاری، محمد حسین کیا، محمد امین وظایفی، میلاد محمد زاده، محسن لطیفی، یونس حمزه لو، آرزو صراف رضایی، مبین دودانکی، امیرحسین مصدق، آرمان صلحی، سامان توحیدی، محمد امین پازوکی، فربد ولدی، شاهین کیانی نژاد، رضا خاکی، دانیال ضیایی فر، سینا ساعتیان، نوید دوستی، مجید دریایی، فواد منیر زاده، محید مظفری، سجاد محمد زاده، عباس ابولفضلی، سجاد تجاتی، امیرحسین بلوری، محمد آقا علی اکبری، حسین مردانی، محمد علی قدیری، محمد مهدی صانعی، علیرضا عمو زاده، سجاد کشاورزی، رضا حسینی، امیرحسین اعظمی، مهسا فدایی، الناز ابراهیمی، فوژان تاجیک، زهرا منصوری، حدیث سهرابی، آتنا طالبی آذر، حدیث صیفوری، مرضیه علی زاده، حسین بنیاد، علیرضا فتاحی، دیانا دنیا دیده، سنا نیک پور، امیر طاها کودداخ، رها شیرعلی، سانیا دشمن زاری، افرا بهرمند، زهرا نافع پسند، تبسم شهبازی، محمد طاها تقی زاده، ارمیا خندان، بهراد رسولی، ابوالفضل غایبی، فریناز شهودی، فریناز اخوان، فاطیما حنیفی، رضوان کرباسی، سمیه قدیمی، آبتین شهبازی
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور کارگردان: علی براتی، طراح صحنه: روح اله سنایی، مهدی حبیبی، طراح گریم: ثمین سالک، طراح لباس: مژگان عیوضی، آهنگ ساز و طراح صدا: محمد رضا کیوانی
 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران