در حال بارگذاری ...
داریوش نصیری کارگردان U-Turn2

زندگی یک دور برگردان است به سمت خدا

"U-Turn۲" در بخش چهل سالگی سی و هفتمین جشنواره فجر در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود.

داریوش نصیری، فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی سینما و ارتباطات و دارای کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است که تاکنون به‌عنوان نویسنده، نقال، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر داور و دبیر جشنواره های متعدد فعالیت داشته است.

او مدیرگروه و مدرس رشته بازیگری و فیلمسازی و عضو شورای آموزشی و سیاستگزاری فرهنگی و ‌اجتماعی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی است و امسال با نمایش"U-Turn2"  در بخش خیابانی جشنواره فجر حضور دارد.

نمایش "U-Turn2"با مشارکت معنوی مرکزهنرهای نمایشی حوزه هنری و ناحیه مقاومت بسیج ابوذر تهیه وتولیدشده است و روزهای پنجشنبه و جمعه 2و 3 اسفندماه سالجاری ساعت 16 در محوطه تئاتر شهر اجرا خواهد شد. این نمایش، کاری از گروه هنری تئاتر «دارهام» و مدت‌زمان آن چهل دقیقه است.
این نویسنده داستان نمایش را این چنین توضیح داد: متن و جوهره اصلی این نمایش درباره قانون مداری و عدم رعایت قانون است. چه قانون الهی و چه قانون انسانی. داستان از زمان هابیل و قابیل شروع می‌شود و در ادامه ما چند اپیزود در بخش‌های مختلف داریم. بیمارستان، مدرسه، عروسی، شهرداری تا اینکه در سال 57 به نقطه عطف یعنی انقلاب می‌رسیم. پس از آن فرار شاه، دفاع مقدس، سازندگی و ایستادگی ایران دیگر نقاط محوری این نمایش به حساب می‌آیند. به نوعی می‌توان گفت که این نمایش با باقی نمایش‌های خیابانی و محیطی متفاوت است و نمی‌توان قصه آن را سر راست روایت کرد. ما داستانک های کوچکی میان هر اپیزود داریم مثل روزنامه فروشی که از آینده خبر می‌دهد و همه این‌ها در کل به داستانی منجر می‌شود که هدف کلی ما را در بر می‌گیرد.

او در خصوص ارجاعات استفاده شده در این متن گفت: ما از آموزه‌های قرآنی به عنوان مثال حق‌الناس در آیه 282 سوره بقره:«ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر گاه به وامی تا سررسیدی معین، با یکدیگر معامله کردید، آن را بنویسید» و آیه 99 و 100 سوره مؤمنون: «هنگامی که مرگ هریک از آنان فرا رسد، می‌گوید: پروردگارا! مرا بازگردانید، شاید در آنچه از خود به جای گذاشته‌ام، کار نیکی انجام دهم. هرگز! این سخنی است که او به زبان می‌گوید و در پی آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند» و سوره حمد و خروج از راه مستقیم، سخنان امام در خصوص ولایت پذیری که می‌فرماید نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد و اصل پنجم قانون اساسی که ولایت را مطرح می‌کند و شعر انسانم آرزوست مولانا در این متن استفاده کرده‌ایم.
این کارگردان درباره شیوه اجرایی نمایش گفت: تکنیک ما در این نمایش برشت است و در ابتدا با فاصله‌گذاری آغاز می‌کنیم. ما در خلال نمایش فردی را داریم که به دنبال انسان می‌گردد و در بخش‌های مختلف می ینیم که حق‌الناس قبل از سال 57 چگونه نادیده گرفته می‌شود. همه داستانک ها و اپیزودها تلاشگر آن‌اند که تجلی مفاهیم اخلاقی و قانونی با استفاده از ارجاعات ما باشند. به عنوان مثال ما یک سفر ادیسه وار داریم و فردی که در تمامی صحنه‌ها مرتکب خطا می‌شود و زمانی که این اتفاق می‌افتد از صراط مستقیم خروج می‌کند"U-Turn2"  به معنای دوربرگردان است و زندگی ما یک دوربرگردان است به سمت خدا.

او ادامه داد: من دو سال پیش با اثری متشکل از 7 پیام قرآنی در جشنواره فجر شرکت کردم. در آن زمان هم از 20 دانشجویانم به عنوان بازیگر استفاده کردم. حالا در این اثر هم دانشجویانم تیم بازیگری من را تشکیل می‌دهند و کسی با فراخوان و از خارج به گروه اضافه نشد. همه در یک پروسه دو ماه و نیمه آموزش دیده و برای این کار آماده شدند و این اجرا در تکمیل درس نمایش خیابانی و در جهت کارآفرینی دانشجویان تئاتر رخ داد و بسیار خوشحالم که جشنواره از این ایده و مسئله پشتیبانی کرد علاوه بر این زمانی که ما دریایی از معرفت به نام قرآن در پیش رو داریم و می‌توانیم هر بهره‌ای که ممکن است را از آن بگیریم چرا تعلل کنیم؟ دغدغه من علاوه بر کارآفرینی برای دانشجویان هنر و نمایش آموزه‌های قرآنی و اخلاقی، نمایش اثری بود که مشابه نداشته باشد. همه تلاش من بر این بود که یک اثر منحصر به فرد ارائه کنم.
این استاد دانشگاه استقبال مخاطب از اثر را این چنین پیش بینی کرد: ما در راه پیمایی 22 بهمن بخشی از نمایش را اجرا کردیم. این نخستین تجربه اجرایی من در راه پیمایی نبوده است ولی امسال اتفاق جالبی رخ داد و آن استقبال جالب مردم از کار بود تا حدی که زمان خوانش سرود عده‌ای به بازیگران اثر پیوسته و همراه با آنان سرود خواندند. البته من بازیگران را برای این مسئله آماده کرده بودم ولی گمان نمی‌کردم اتفاق بی افتد. امیدوارم استقبال در جشنواره نیز به همین ترتیب رضایت بخش باشد و این اثر زمینه فعالیت‌های دیگر را فراهم کند.

این هنرمند با سابقه در جشنواره، در خصوص حال و هوای سی و هفتمین جشنواره فجر گفت: من نخستین بار در دوره هجدهم در جشنواره فجر حاضر شدم و الآن 19 سال از آن زمان و 19 دوره می‌گذرد. اسامی‌ای که در جدول منتشر شده بود من را به وجد آورد و خوشحال کرد. اجراهای خیابانی در روز افتتاحیه چنان پر کشش بودند که مردم زیر باران به تماشایشان نشستند. بخش سخت کار خیابانی آن است که تو به استقبال مخاطب می‌روی. باید او را به خود جذب کنی و نگهش داری و آثار مردم را زیر باران به سمت خود کشیدند و نگه داشتند و این به آن معنی است که ما در نمایش خیابانی مسیر درستی را طی می‌کنیم.
او ادامه داد: برخی می گویند که در جشنواره شور و حال سابق وجود ندارد و من منتقد این ایده م. که مگر شور و حال از چه سمت می‌آید؟ خود شرکت کنندگان‌اند که باید شور و هیجان به پا کنند. اگر مثل قبل نیست چرا شرکت می‌کنید؟ اگر شرکت کنی دینی به گردن داری و چه چیزی بیشتر از هدیه آوردن نشاط به جشنواره؟ همه ما جزئی از یک کل هستیم و باید سهم خودمان را به بهترین شکل انجام بدهیم نه که در انتظار خدمت بمانیم و فقط انتقاد کنیم و منفی باشیم. به قول سهراب سپهری چشم‌ها را باید شست.

در نمایش "U-Turn2"، داریوش نصیری- علی سوهانی- حشمت ا... زارعی- سیدرضا حسینی- حامد جبارزاده- اسفندیار میمند- محمد علی محبوبی- عباس اکبری- محمد موذنی- آرسین احمدی- حسین خانزاده- محمد حسین نوائی- علیرضا حسن زاده محبی- امیر حسین صدیقی- محمد مهدی شورآبی- علی مشایخی- فراز حامی-پویا جلالی- مهدی مهدی فر- محمد حسن عدلی- سهیل توکلی- پوریا علیمحمدی- زهرا اسلام پناه- معصومه محمدی- زینب زارع- سحر میراضی- مائده خداخواه- فاطمه سلیمی- هدیه میرزا آقایی- محمد مهدی جورابلو- مرتضی صباحی و کوروش نصیری ایفای نقش خواهند کرد.
همچنین سایرعوامل این نمایش 40 نفره عبارتنداز: مرتضی وکیلیان- دکتر امیرکاووس بالازاده- دکتر سعید قاسمی (مشاوران کارگردان)، امین سروری- حمیدرضا مقصودی (عکاس، تصویربردار، تدوین صدا)، زهرا اسلام پناه- زینب زارع (دستیاران کارگردان)، محمدامین ترابی– سید رضا حسینی (طراح پوسترو بروشور)، امیرحسین سعیدی- محمد سعیدی (تنظیم و پخش صدا).

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران