در حال بارگذاری ...
گفتگوی ایران تئاتربا مهدی حبیبی کارگردان حاضر در جشنواره فجر37:

مردم برای یک لقمه نان دست به چه کارهایی می‌زنند

«کالبد شکافی یک اتفاق» به کارگردانی مهدی حبیبی در بخش خیابانی جشنواره فجر اجرا می‌شود.

مهدی حبیبی نویسنده، بازیگر و کارگردان، از کارگردانان با سابقه در حوزه تئاتر خیابانی و از تحسین شده های این حوزه است. او در کارنامه هنری خود نمایش های «مردان هزار سوم»، «یک سبد فحش برای شمسی خانم»، «زندگی پر پیچ و خم آدم بدبخت»، «زغال خوب، رفیق نایاب» و ... را دارد و در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش خیابانی «کالبد شکافی یک اتفاق» شرکت می کند. «کالبد شکافی یک اتفاق» به نویسندگی و کارگردانی او جمعه 26 بهمن ماه ساعت 16 در محوطه تئاتر شهر اجرا شد. دیگر اجرای این نمایش ساعت 11 صبح روز پنجشنبه 2 اسفند ماه در ایوان انتظار مترو ولیعصر است.

مهدی حبیبی درباره داستان نمایش به ایران تئاتر گفت: نمایش «کالبد شکافی یک اتفاق» با نگاهی متفاوت مسئله نان حلال و ترفند های کسب رزق مردم را بررسی می کند. اینکه مردم برای کسب روزی چه می کنند و سعی در فریب یکدیگر برای لقمه نانی بیشتر دارند و از چه روش های غیر انسانی ای برای اینکار بهره می برند. شرایط منجر به این شده است که انسان ها بعد انسانی و اخلاقی خود را به دست فراموشی بسپارند و برای ارتزاق سر یک دیگر کلاه بگذارند.

او در این رابطه ادامه داد: نگاه متفاوت این متن از آن جایی ناشی می شود که روایت داستان بر عهده یک شاطر نانوایی است که در طول روز با افراد زیادی سر و کله می زند و به بیان مسائلی که در روزش اتفاق می افتد می پردازد و تعریف می کند که مردم برای یک لقمه نان دست به چه کارهایی می زند.

این کارگردان تئاتر، در خصوص تجربه تئاتر خیابانی و عناصر مهم در آن گفت: من سال هاست که در حوزه تئاتر خیابانی فعالیت می کنم و این هفدمین دوره ایست که در جشنواره فجر و بخش خیابانی آن حضور دارم. به عقیده من کار خیابانی ارتباط صمیمانه تری میان تماشاگر و اجرا پدید می آورد. تماشاگر در هر شرایط جوی پای کار می ایستد و این برای من به عنوان یک کارگردان لذت بیشتری دارد. آثار اغلب به دردهای اجتماع می پردازند و از دل خود مردم سخن می گویند و سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

او استقبال از اثرش را این چنین پیش بینی کرد: جشنواره تئاتر فجر تماشاگران خاص خودش را دارند. در این سال ها خوشبختانه دیگر نگاه حاشیه ای به آثار خیابانی برقرار نیست و از این بخش به عنوان یکی از بخش های اصلی و مهم جشنواره یاد می شود. شاید سال های پیش نگاه حاشیه ای بوده باشد ولی در طی این سال ها با تغییراتی که در مدیریت مرکز و دفتر تئاتر خیابانی اعمال شده است بخش خیابانی رونق بیشتر و بهتری گرفته است.

این داور سابق جشنواره فجر در ارزیابی اش از سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره امسال از همان ابتدا بسیار حرفه ای شروع به کار کرد و تک تک اجزای پیکره آن به درستی بخش خود را انجام می دهند. چه در انتخاب آثار و چه در برگزاری همه چیز به بهترین شکل ممکنه انجام شد. کارهای امسال در بخش خیابانی آثار فاخری هستند و کارگردانان با تجربه در این بخش حضور دارند و شاید یکی از با کیفیت ترین آثار را شاهد باشیم. امیدوارم همین روند تا انتهای جشنواره پیش برود و چندان مهم نیست که در اختتامیه چه اتفاقی رخ دهد و چه آثاری برگزیده شوند. تنها چیزی که اهمیت دارد آن است که این جشنواره به عنوان یک فستیوال بتواند رسالت خود را انجام بدهد.

این نمایش کاری از گروه سپید و سیاه است.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:

بازیگران : نرگس خاک کار ، مصطفی کولیوندی ، مهدی حبیبی ، هوراد حبیبی ، حامد زنگنه ، سجاد عبدلی ، محدثه غفاری ، فاطمه همراهی، دستیار کارگردان : حامد زنگنه، طراح صحنه : نرگس خاک کار، طراح لباس : مهدی حبیبی، انتخاب و پخش موسیقی : امیر علی علیزاده قزوینی ، طراح پوستر و بروشور : طیبه آنجدانی ، عکاس : رضا همتی 

 


 

 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران