در حال بارگذاری ...
بوشهر، ایلام، کردستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی؛

سهم استان‌های ایران از چهارمین روز برگزاری جشنواره‌ تئاتر فجر

دو نمایش در بخش صحنه‌ای از استان‌های بوشهر و ایلام، پنج نمایش در بخش خیابانی از استان‌های کردستان (دو اثر)، اصفهان، آذربایجان شرقی و ایلام و یک نمایش در بخش دیگرگونه‌های اجرایی از خراسان رضوی، سهم استان‌های ایران، از چهارمین روز برگزاری جشنواره‌ی سی و هفتم است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، سهم استان‌های ایران، منهای تهران از چهارمین روز جشنواره‌ی سی و هفتم، پنجشنبه ۲۵ بهمن، دو نمایش در بخش صحنه‌ای از استان‌های بوشهر و ایلام، پنج نمایش در بخش خیابانی از استان‌های کردستان (دو اثر)، اصفهان، آذربایجان شرقی و ایلام و یک نمایش در بخش دیگرگونه‌های اجرایی از خراسان رضوی است.
بر این اساس، در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «گزارشى مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانى زنى که بر کالبد جسد مرده‌اش ایستاده متولد مى‌شود» از شهر بوشهر واقع در استان بوشهر و «رسم عاشقی آب‌ها» از شهر ایلام در استان ایلام، در بخش خیابانی نمایش‌های «چمدان‌های من» از شهر مریوان در استان کردستان، «جنگ ابله‌ها» از فریدونشهرِ استان اصفهان، «سوگلین» از تبریز در استان آذربایجان شرقی، «درباره یک توپ» از قروه در استان کردستان و «اخطار به مشترک پرمصرف» از ایلام در استان ایلام و در بخش دیگرگونه‌های اجرایی نمایش «ما و دیگران» از مشهد واقع در خراسان رضوی، سهم استان‌های ایران، فارغ از تهران را در چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر تشکیل می‌دهند.  

«گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانی...» به نویسندگی جواد صداقت و کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر با مدت زمان ۵۰ دقیقه در دو نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در قالب بخش «مسابقه‌ی ایران دو» در تالار چهارسوی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب‌خوانی...» روایت جزیره است؛ جزیره زنى بندرى که اکنون نیم نگاهش سوى بندرگاهى است نهنگ‌وار که در نقطه‌ى صفر جهان ذرات موج سکنی گزیده است.  

در همین روز نمایش «رسم عاشقی آب‌ها» به نویسندگی مازیار رفعتی و کارگردانی محمد اسماعیل‌بیگی از ایلام با مدت زمان ۷۰ دقیقه در بخش «مسابقه‌ی ایران دو» روی صحنه می‌رود. این نمایش در دو نوبت ۱۷ و ۲۰ در تماشاخانه‌ی سنگلج اجرا می‌شود.

نمایش «رسم عاشقی آب‌ها» داستان تلاش گلنار برای حفظ و آبادانی باغ خشکیده پدر و ایستادگی او در برابر زمین‌خواری خواستگار تازه به دوران رسیده خود، گلباد است.
در کنار بخش صحنه‌ای، در بخش خیابانی نمایش «سوگلین» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار از تبریز ابتدا ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه در ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و سپس ساعت ۱۷ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر اجرا می‌شود.

«سوگلین» با مدت زمان ۲۰ دقیقه، روز گذشته چهارشنبه ۲۴ بهمن نیز در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا شده است.

نمایش «سوگلین» به معنی عروس آب، نمایشی آیینی- سنتی است که در گذشته‌های دور به‌ هنگام خشکسالی و کمبود آب قنات‌ها و چاه‌ها در مناطق غرب کشور برگزار می‌شده است.

ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) پس از نمایش مهدی صالحیار، در ساعت ۱۱ شاهد اجرای «جنگ ابله‌ها» به نویسندگی و کارگردانی احمد یوسلیانی از فریدونشهر با مدت زمان ۳۵ دقیقه خواهد بود. یوسلیانی در همین روز، ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه «جنگ ابله‌ها» را به محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر می‌برد.
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دلقکی در صندوق زندگی می‌کند. دو دسته سرباز از دو ارتش آبی‌پوش‌ها و قرمزپوش‌ها وارد می‌شوند و با یکدیگر جنگی متظاهرانه راه می‌اندازند. دلقک وارد دعوای زرگری آن‌ها می‌شود و...

پس از اجرای این دو نمایش در قالب چهار اجرا، نوبت به «چمدان‌های من» به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از مریوان می‌رسد که روز گذشته نیز در محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران اجرا شده است.

«چمدان‌های من» در روز پنجشنبه ۲۵ بهمن برابر با چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر با مدت زمان ۲۵ دقیقه ساعت ۱۶ در محوطه‌ی مجموعه‌ی تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان می‌شود.

در خلاصه داستان «چمدان‌های من» آمده است: مردی با تعدای چمدان وارد می‌شود. هر چمدانی که باز می‌شود درباره‌ی یک معضل اجتماعی است.

محوطه‌ی خانه‌ی هنرمندان ایران در روز پنجشنبه ۲۵ بهمن، نخست در ساعت ۱۶:۳۰ میزبان «درباره یک توپ» به نویسندگی و کارگردانی موسی هدایتی از قروه و سپس در ساعت ۱۷ میزبان «اخطار به مشترک پرمصرف» به نویسندگی و کارگردانی حسنا قبادی از ایلام می‌شود.

«درباره یک توپ» روز چهارشنبه ۲۴ بهمن در دو مکان، ایوان انتظار متروی میدان ولیعصر (عج) و محوطه‌ی مجموعه‌‌ی تئاتر شهر اجرا شده است و درباره‌ی رابطه‌ی انسان با کره‌ی زمین است.

در خلاصه داستان «اخطار به مشترک پرمصرف» نیز که با مدت زمان ۳۰ دقیقه اجرا می‌شود آمده است: در دادگاه طلاق، شرک قصد دارد فیونا را به دلیل اینکه یک شهروند بسیار پرمصرف است، طلاق دهد، زیرا فیونا با تخطی از قوانین و هنجارهای شهروندی عرصه زندگی را بر شرک تنگ کرده است.

در کنار این هفت اجرا از پنج نمایش خیابانی، نمایش «ما و دیگران» به نویسندگی و کارگردانی ثریا اخلاقی از مشهد در دو نوبت ۱۶ و ۱۸ در پلاتوی شماره یک مجموعه‌ی تئاتر شهر در بخش دیگرگونه‌های اجرایی روی صحنه می‌رود.
نمایش «ما و دیگران» که روز چهارشنبه ۲۴ بهمن نیز در همین مکان اجرا شد به بازنمایی موقعیت بخشی از مهاجران افغان ساکن ایران می‌پردازد که از احساس تبعیض رنج می‌برند.
سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا چهارم اسفند به دبیری نادر برهانی‌مرند در جریان است.

بوشهر، ایلام، کردستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی؛




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران