در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در افتتاحیه نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی

همواره خواهان تبادل تجربیات هنری با دیگر کشورها هستیم

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در افتتاحیه نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی گفت: تعاملات فرهنگی و ارتباطات هنری برایمان بسیار مهم است و همیشه دوست دار تعامل، گفت و گو و تبادل تجربیات با کشورهای دارای پیشینه فرهنگی هستیم.

به گزارش ایران تئاتر مراسم افتتاحیه نخستین پیشخوان (showcase) ملی هنرهای اجرایی ایران در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با هدف معرفی قابلیت‌های تئاتر ایران صبح امروز پنجشنبه ۲۵ بهمن در کاخ گلستان تهران برگزار شد. شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، سعید اسعدی دبیر بخش بین الملل جشنواره، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی،  امین عظیمی مدیر اجرایی بخش «شوکیس»، تعدادی از مدیران بخش های مختلف جشنواره و میهمانان خارجی و مدیران کمپانی های تئاتری کشورها، همچنین جمعی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای در این رویداد حضور داشتند.

شهرام کرمی در ابتدای سخنانش در این نشست با خوش‌آمدگویی به مهمانان این بخش جشنواره تئاتر فجر اظهار کرد: امیدوارم در فرصت پیش رو تعامل خوبی شکل بگیرد و بتوانیم با همدیگر ارتباطی موثر برای کمک به فرهنگ و هنرایجاد کنیم. مایل هستم اطلاعاتی دربارۀ وضعیت تئاتر ایران را باشما در میان بگذارم. جشنوارۀ بین المللی تئاتر فجر که این روزها شاهد برگزاری سی و هفتمین دورۀ آن هستیم، اصلی ترین جشنواره تئاتر کشور ایران است. ما در کشورمان 82 جشنواره رسمی تئاتر داریم که از این میان 11 جشنواره به صورت بین المللی برگزار می شود. تعداد زیادی هنرمند در عرصه تئاتر کشور فعال هستند و به طور مشخص در ایران نزدیک به 17 هزار هنرمند حرفه ای داریم که شغل شان تئاتر است. تئاتر در شکل اجرای عمومی در کشور ایران به خصوص بعد از انقلاب اسلامی به صورتی فراگیر توسعه پیدا کرده و ما در شهر تهران در هر شب بیش از 150 اجرای تئاتر داریم. چهار صد سالن با قابلیت اجرای نمایش در سطح شهر تهران وجود دارد که از این تعداد حدود 70 سالن هر شب میزبان اجرای آثار نمایشی هستند. همچنین در دیگر شهرهای ایران هم هنرهای نمایشی در حوزه اجرای عمومی بسیار فراگیر است و برای نمونه مشهد، تبریز و شیرازی شهرهایی هستند که بیشترین اجرای نمایش  را بعد از تهران دارند.

او در ادامۀ سخنانش در خصوص جشنواره تئاتر فجر بیان کرد: تنها 3 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در سال 1360 و در اوج جنگی که به ما تحمیل شد،  به جهت نگاه موثری که به عرصه فرهنگ و هنر وجود داشت این جشنواره آغاز شد. در همه این سال ها کشور ما با چالش های مختلفی روبه رو بوده است. و ما برای استقلال کشورمان اهمیت بسیاری قائل هستیم و با همه کشورها تعامل و دوستی داریم؛ سابقه تاریخی کشور ما این را نشان می دهد. به عنوان یک کشور فرهنگ دوست که به حوزه هنر اهمیت می دهد، تعاملات فرهنگی و ارتباطات هنری برایمان بسیار مهم است و همیشه دوست دار تعامل، گفت و گو و تبادل تجربیات  با کشورهای دارای پیشینه فرهنگی هستیم. ما با هیچ کشوری دشمنی نداریم و در طول تاریخ شما هیچ مقطعی را پیدا نمی کنید که ایران به کشوری حمله کرده باشد یا متخاصم با ملتی باشد. ما همیشه سعی کرده ایم با کشورها تعاملات دوستانه و فرهنگی برقرار کنیم؛ هر چند ممکن است با دولت کشوری که قصد زیر سوال بردن استقلال ما را دارند، مشکل داشته باشیم.  

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش در این مراسم نیز بیان کرد: ممکن است تصور شما نسبت به ایران متفاوت باشد اما مطمئنم با یک دید باز و تصور جدید کشور ما را ترک خواهید کرد. این بخش برای معرفی استعدادها و نبوغ هنرمندان ما شکل گرفته و من از شما خواهش می کنم که فقط به تئاتر ما توجه نکنید و فرهنگ و رفتارهای مردم ایران را هم مد نظر قرار دهید.

سعید اسدی مدیر بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر نیز در بخشی از این نشست در ابتدا به معرفی اجمالی از «شوکیس» پرداخت و به مهمانان خارجی حاضر در سالن خوش آمد گفت.

او در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به مهمانان خارجی حاضر در نشست، درباره برنامه های «شوکیس» در این چند روز توضیح داد و عنوان کرد: «شوکیس» پلتفورمی است که هدفش معرفی قابلیت های تئاتر ایران است و قرار است در ۲ بخش تئاتر ایران به شما معرفی شود. بخش اول تئاترهایی است که در بخش اصلی اجرا می شود و بخش بعدی آثاری هستند که در بخش به علاوه فجر حضور دارند و خارج از بخش اصلی به صحنه می روند اما آنچه در جشنواره فجر ارایه می شود تصویری از تئاتر ایران است و نمایش های برگزیده سال در بخش خصوصی و دولتی در جشنواره حضور دارند.

اسدی همچنین اظهار کرد: در این بخش ما تئاتر ایران و ویژگی های فرهنگی و هنری کشورمان را به شما معرفی می کنیم و ملاقات هایی با هنرمندان مختلف و همچنین نسل جدید تئاتر برای شما درنظر گرفته شده است تا به واسطه این برنامه بتوانیم فرصت هایی را برای تئاتر ایران شکل دهیم.

در بخشی دیگر از این نشست نیز بهروز محمودی بختیاری به زبان انگلیسی درباره تاریخ تئاتر ایران، تعزیه، شکل گیری نمایش های ایرانی مثل سیاه بازی و تخت حوضی و آغاز نمایشنامه نویسی و همچنین تئاتر معاصر در ایران توضیحاتی را برای مهمانان ارایه کرد.

در پایان مراسم افتتاحیه نخستین پیشخوان (showcase) ملی هنرهای اجرایی ایران و بعد از گرفتن عکس یادگاری، مهمانان از بخش های مختلف کاخ گلستان بازدید کردند.

گفتنی است؛ معادل فارسی پیشنهادی سی و هفتمین دوره از جشنواره تئاتر فجر برای «شُو کیس»، «پیشخوان» است و در عبارتی بسط یافته‌تر «نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران» نام گرفته که قرار است از ۲۵ تا ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ به مدت پنج روز و همزمان با جشنواره برگزار شود و ۳۰ اثر توسط میهمانانی که از اعضای هیئت انتخاب جشنواره‌ها، مدیران کمپانی‌ها، برنامه‌ریزان جشنواره، تهیه کنندگان، مدیران فستیوال‌های خارجی هستند و از کشورهایی مانند ژاپن، لیتوانی، مجارستان، رومانی، ایتالیا، هند و … در این رویداد حضور یافته اند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 




نظرات کاربران