در حال بارگذاری ...
نگاهی به «خورشید از حلب طلوع می‎کند» حاضر در جشنواره تئاتر فجر

از خولی کربلا و شام تا داعش سوریه و عراق

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی زاده: «خورشید از حلب طلوع می‎کند» از آثار بین‌المللی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر است. این اثر سومین و چهارمین روزِ جشنواره تئاتر فجر در سالن اصلی تئاتر شهر ساعت ۲۰ به صحنه می رود.

داستان اصلی نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» ماجرای رسیدن کاروان اسراء و سر مبارک حضرت امام حسین(ع) در مسیر کوفه به شام -نزدیک دمشق- به دیر راهب پیر نصرانی است. این نمایش با تطبیق جنایات یزید بن معاویه توسط عبیدالله زیاد در کربلا با جنایات داعش(مخفف دولت اسلامی عراق و شام ) در عراق و سوریه سیر تکرار شدنی اسلام تحریف شده از سوی مدعیان دروغین اسلام را نشان می دهد. مخفربن ثعلبه ، زحربن قیس و خولی که حاملان سر امام(ع) بودند در این نمایش لباس سیاه داعش به تن دارند و هرسه شال یا دستمال گردن قرمز انداخته اند تا همزمان با روایت حوادث سال 61 هجری قمری مخاطب بداند که با تفکر پشت جنایتکاران عصر حاضر پس از سیزده قرن -1440 ه ق- در سوریه و عراق روبرو است. درمیانه های نمایش تصاویری از حملات و جنایات داعش پخش می شود.
اجرای «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در تالار اصلی تئاتر شهر ویژگی های خاص خود را داشت که در ادامه متن به برخی از آن ها اشاره خواهد شد.
1-    «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به زبان عربی و با بازیگران عرب به صحنه رفت. اجرای اول این نمایش بدون ترجمه به فارسی یا به اصطلاح زیر نویس به صحنه رفت اما نکته قابل توجه اینکه مخاطبان نمایش که نه تنها سالن اصلی بلکه بالکن را هم پرکرده بودند تا پایان نمایش با آن همراه بودند. شاید داستان شناخته شده حادثه کربلا و واقعه دیر راهب آن چنان میان تماشاگران آشنا هست که مخاطب نیاز چندانی به ترجمعه احساس نمی کند.
2-    طراح و کارگردان نمایش با استفاده از حرکت کاروان اسرا -که در این نمایش از حدود 20 کودک و خردسال بهره برده- از انتهای جایگاه تماشاگران تا رسیدن به روی صحنه فرصتی را به مخاطب مشتاق چنین آثاری می دهد تا او بتواند با دانسته ها، روایات و روضه هایی که در باره این لحظه از حوادث بعد عاشورا در ذهن دارد آن را در پس پشت ذهنش تصویر سازی کند. این تصویر سازی ها در ادامه نمایش و جای جایی که سه بازیگر از جنایاتشان سخن می گویند به اوج خود می رسد. کارگردان ابتدای نمایش نیز با آوردن گروه راهبان روی صحنه و در جای دیگری از نمایش با آوردن افراد سیاهپوش که نمادی از داعش هستند نیز این معلومات مشترک امت اسلامی را با ذهن مخاطبش به اشتراک گذاشته بود. همچنین در صحنه ای دیگر فرود فرشتگان بر صحنه که با حرکات موزون بازیگران شکل می گیرد نیز همین کارکرد را دارد. کارکرد اشاره شده وقتی بیشتر جلوه گر می شود که مخاطب با وقایع عاشورا ، حوادث قبل و بعد از آن آشنایی داشته باشد که بعید نیست اغلب مخاطبان شیعه این نمایش از آن آگاهی دارند. البته اگر این حرکت ها که برخی توسط گروه حرکات فرم و برخی توسط کاروان کودکان اجرا می شود چنین کارکردی در مخاطب ایجاد نکند شاید باعث احساس کندی نمایش در نگاه چنین مخاطبانی بشود.
3-    یکی از ویژگی های مهم نمایش، بازی خوب و روان مروان غریواتی در نقش راهب است. این چهره بسیار مناسب انتخاب شده و البته بازی مسلط این بازیگر به خوبی بهترین حس ها را از صحنه به صحنه نمایش به مخاطب منتقل می کند. بازی راهب در بدرقه پسر در ابتدای نمایش، مواجهه با کودکان اسیر و سپس سر امام(ع)، تطمیع سربازان و فرمانده، مواجهه بی واسطه با سر نورانی امام، راز و نیاز خاضعانه با سر امام(ع)، لجاجت در پس ندادن صندوق بخاطر عشقی که به امام و اهل بیت یافته همگی بازیهای متفاوتی را طلب می کرد که مروان غریواتی به خوبی از عهده آن برآمده بود.
4-    بازی وران و خشمگینانه محمدسمیر طویل در نقش فرمانده یا همان خولی، کاملا چهره ملعون و سبوعانه چنین افرادی را در دوران امام (ع) و آینه حضور آن ها در عصر حاضر را به خوبی نشان می دهد.
5-     تمام داستان «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در یک صحنه و آن هم درون یک دیر رخ می دهد. طراحی صحنه مهدی غفوری بسیار هوشمندانه انجام شده، چیزی کم یا زیاد ندارد و به خوبی تداعی کننده بیرون و درون دیر است و فرصت های خوبی دراختیار کارگردان می گذارد تا مناسب ترین میزانسن های خود را اجرایی کند.
6-    آهنگ سازی سعید ذهنی به خوبی در جای جای نمایش نشسته است. موسیقی ها در فضای روحانی ابتدای نمایش، فضای حزن انگیز طول نمایش و در نهایت شور فاتحانه انتهای نمایش مخاطب را به اثر نزدیک تر می کند.
7-    «خورشید از حلب طلوع می‌کند» با عنوان «الشمس تشرق من حلب» بیشترین اجراهای خود را در حلب و دمشق سوریه از سرگذرانده و حتی این اثر در مکان واقعی - مواجهه راهب با کاروان اسراء- در سوره نیز اجرا شده است.
8-    «خورشید از حلب طلوع می‌کند» اثر مشترک ایران و سوریه به نویسندگی زنده یاد ابوباسم حیادار،کارگردانی کوروش زارعی و تهیه کنندگی علیرضا کوهفر است. این اثر در بخش تئاتر ملل، مسابقه تئاتر بین الملل و چهل سالگی انقلاب اسلامی این دوره از جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شده است.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران