در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر بررسی می‌کند؛

7 نمایش از استان اصفهان در فجر37

ایران‌تئاتر: از ۱۵۴ اثر نمایشی که در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود؛ ۱۴۱ نمایش ایرانی در جشنواره حضور دارد که ۶۵ نمایش از استان‌های مختلف کشور است و از استان اصفهان ۷ نمایش در فجر ۳۷ شرکت دارند.

به گزارش ایران‌تئاتر  154 اثر نمایشی در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود که 141 نمایش ایرانی در جشنواره حضور دارد و 65 نمایش از استان‌های مختلف کشور است؛ از هرکدام از استان‌های اصفهان، کردستان و گیلان 7 نمایش در فجر 37 شرکت دارند و در سه گزارش این آثار را معرفی می‌کنیم. این سه استان بیشترین تعداد نمایش را در بین استان‌های دیگر در جشنواره دارند. در شماره اول این گزارش به معرفی آثار دام، افرا، سرمیز شام و استرالیا در بخش مسابقه تئاتر ایران دو، خرس‌های پاندا و خدیجه در بخش تئاتر خیابانی و شبانه در بخش رادیویی که از استان اصفهان در جشنواره شرکت دارند؛ می‌پردازیم.

 

 دام
اسماعیل موحدی بازیگر و کارگردان، متولد 1359 در اصفهان و کارشناسی کارگردانی نمایش دانشگاه سوره اصفهان وکارشناسی ارشد کارگردانی نمایش از دانشکده هنر و معماری تهران است. برخی از آثار اوسرخ‌آب، قیمت آهن چنده؟، فیزیک‌دان‌ها، دوزخ، دو مرغابی در مه، معرکه در معرکه، خاتون غصه‌دار و قهوه قجری هستند. او امسال به عنوان کارگردان اولین حضور خود را با نمایش «دام» در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) تجربه می‌کند. این نمایش براساس نمایشنامه دام به نویسندگی تادئوش روژه ویچ و با ترجمه محمدرضا خاکی در مورد زندگی فرانتس کافکا یکی از تاثیر گذارترین نویسندگان ادبیات داستانی جهان است. بیم و هراس کافکا  از پدر و تاثیر این رابطه در خلق آثار داستانی اش که به راستی از مهمترین آثار قرن گذشته هستند؛ همچنین نامزدهای فرانتس کافکا و هراسش از ازدواج که به شیوه مدرن اجرا می شوند از بخش های به تصویر کشیده این نمایش است. در این نمایش که بهمن سال گذشته در تالار هنر استان اصفهان به صحنه رفت؛ معین الدین عشاقی، قادر طباطبایی زواره، میلاد فروتنیان، ستاره تبریززاد، افسانه فتاحی، نورا موسوی نور، ملیکا مهربان، امیرمسعود میر مجربیان، محمد محمدی، حدیث اعراب، مریم روستایی، هاجرکفیل، مسیح فقیهی نیا و اسماعیل موحدی همراه با بازیگر خردسال آرسام ملاح زاده ایفای نقش کردند. دکور نمایش «دام» فضایی سیاه و سفید و دنیایی مدرن را نشان می‌دهد که هنوز درگیر دغدغه‌های سنتی انسان است. وسایل متحرک دکور از فلز و میله‌های فلزی ساخته شده که آن هم نمایانگر دنیای معاصر و مدرن است. بخشی از نمایش ویترین‌هایی با نورپردازی آبی روی صحنه به حرکت در می‌آیند که مانند ویترین انسانی، آدم را به صورت یک کالا به نمایش می‌گذارد. میزهای متحرک طراحی شده در دکور نمایش نیز با نورپردازی‌های رنگی مجهز است. در خلاصه نمایش آمده: نمایش دام نگاهى شاعرانه و عمیق به زندگى و آثار فرانتس کافکا دارد؛ رابطه او با پدر، مادر، خواهران، عشق‌هایش و همچنین دوست نزدیکش ماکس برود را بررسى می‌کند. نمایش «دام» دوشنبه 22 بهمن ساعت 17 و 20 در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به مدت زمان 90 دقیقه به صحنه رفت.

 

افرا

نمایش «افرا» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی احسان جانمی که پیش از این مرداد و آبان ماه امسال در سالن اصلی تالار هنر اصفهان به صحنه رفته بود؛ دوشنبه 22 بهمن ساعت 17:30 و 19:30 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر با بازی رسول هنرمند، محمد ترابى، مائده وحید، الهام زنجانى، امین پناهى، محمد رادمهر، مسعود یزدانبخش، آرزو نادرى، حسین مهورى و ایمان جلال به مدت زمان 110 دقیقه اجرا شد. در خلاصه نمایش آمده: افرا سزاوار با خانواده خود در خانه استیجارى خانم شازده بدرالملوک زندگى
می‌کند. مادر او کلفت شازده خانم است. حمید شایان، دوچرخه ساز محله، عاشق افراست و از طرفى شازده خانم، افرا را براى پسرش در نظر گرفته است. احسان جانمی متولد 1360 در زرین شهر، دانش‌آموخته کارشناسى ارشد کارگردانى از دانشگاه هنر تهران و دانشجوى دکتراى پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، کارگردان من مده‌آ هستم، مهمان‌خانه پنج در، نمایش‌هاى اینجا خونه منه(برنده جایزه اول کارگردانى جشنواره سوره ماه اهواز 1394)، دوران خوش بازنشستگى(برنده جایزه دوم کارگردانى جشنواره نمایش‌هاى طنز تهران 1394)،  امشب مهره‌هاى پشتم نی لبک می‌زند، رود زاینده و رود، نویسنده  نمایشنامه حکایت ناتمام یک زن(برنده جایزه دوم نمایشنامه‌نویسى از نهمین جشنواره تئاتر دانشگاهى ایرا ن) و طراح صحنه نمایش قصه بگو یا بمیر است.

 

سرمیرشام

نمایش«سرمیزشام» به نویسندگی و کارگردانی محمدجوادصرامی که پیش از این مرداد ماه امسال در سالن اصلی مجموعه فرهنگ و هنری فرشچیان اصفهان به صحنه رفته بود؛ چهارشنبه 24 بهمن ساعت 17 و 19 در تالار دکتر ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر با بازی جلیل عالی‌پور، خاطره حسینى، محمد قربانى، مرضیه مهرجویى، سارا رفیعى، شیما مومنى و بهاره قاسمى به مدت زمان 45 دقیقه اجرا شد. در خلاصه این نمایش که اقتباسی از یرما اثر فدرکا گارسیا لورکا است؛ آمده: لورکا در اتاق شخصی‌اش، مشغول نواختن پیانو است که ناگهان در فضاى نمایشنامه یرما که در حال نگارشش است، غرق مى شود و با چهار وجه از شخصیت یرما، یعنى غرور، عقل، سادگى و عشق روبه‌رو می‌شود که در تقابل با خصوصیات خوان، همسر یرما است. «سر میز شام» یک حادثه است که از ذهن زنی خسته آغاز می شود و به مرگ مردی ختم می شود که شاید می‌توانست زندگی را شیرین‌تر کند، سر میز شام یک عاشقانه است که در دل حادثه رخ می‌دهد عاشقانه‌ای که باید دید و درک کرد. محمدجوادصرامی متولد 1369 در اصفهان، دانش‌آموخته کارشناسى پرستارى از دانشگاه علوم پزشکى اصفهان،  نویسنده و کارگردان نمایش‌هاى چرخه سودایى، وفای عروسک‌ها، کیف و رویای مبارک و نویسنده نمایشنامه‌هاى چاپ شده کشکاب، گاف، تراژدى شیرین و  لانه‌اى روى نخل است.

 

استرالیا

«استرالیا» نوشته پیام لاریان که نمایشنامه برگزیده سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاترفجر است؛ روایت‌گر زندگی سه مهاجر به نام های  عدنان از جنوب ایران، سامیه زنی اهل افغانستان و گادین ملوانِ اندونزیای که زندگی آنها  بهم گره می‌خورد و هر سه به شکل غیر قانونی و از طریق دریا راهی استرالیا می‌شوند که در میانه راه کشتی دچار طوفان می‌شود و هر سه نفر آنها غرق می‌شوند. مکانی که داستان نمایش در آن اتفاق می افتد، فضایی برزخ وار است که این سه تن پس از مرگ خود در آن حضور دارند و هر کدام آنچه بر او گذشته را برای تماشاگر حکایت می کند. ساختار متن، ساختاری روایی است که در قالب زمان حال و دقیقاً با فعل های مضارع اخباری روایت و توصیف می شود. پیام لاریان تم اصلی نمایش خود را بر مفهوم پدیده مهاجرت بنا نهاده است؛ پدیده ای که به ویژه در دهه های اخیر یکی از آسیب های مبتلا به جامعه ایران بوده و همچنان نیز در صدر پدیده های آسیب رسان فرهنگی، اقتصادی و ملی در جامعه ما به شمار می رود. این نمایش مهر امسال در تماشاخانه ماه حوزه هنری اصفهان و بهمن ماه در سالن کوچک تالار هنر اصفهان به صحنه رفت. «استرالیا» در بخش مسابقه تئاتر ایران(دو) به کارگردانی پیمان کریمی از اصفهان پنج‌شنبه 2 اسفند ساعت 17:30 و 19:30 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر با بازی محسن احمدی نیک، پوریا ریحانى و شهره موسوى به صحنه می‌رود. پیمان کریمی متولد 1356 در زنجان، دانش‌آموخته کارشناسى مجسمه سازى از دانشگاه فردوسى مشهد، عضو هیأت مدیره انجمن هنرهاى نمایشى استان اصفهان، کارگردان نمایش‌های آخرین برف زمستانى، رویاى پرندگان، عصر جدیدتر، من هنوز زنده‌ام، بخش شماره شش، تقاطعى در کهکشان(کسب مقام اول کارگردانى از بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان اصفهان)، ایستگاه صفر، مرگ کسب و کار من است و خون و ماتیک است.

 

خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه 60 بود

خرس‌های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه 60 بود به نویسندگی مصطفی جعفری جوزانی و کارگردانی رضا ملکی از شهر خمینی‌شهر، کاری از گروه صورتک و به مدت زمان 27 دقیقه و در بخش مسابقه سه اجرا در جشنواره دارد؛ سه‌شنبه 23 بهمن ساعت 17 در محوطه خانه هنرمندان ایران و چهارشنبه 24 بهمن ساعت 11 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) و ساعت 16:30 در محوطه مجموعه تئاترشهر. در این نمایش ابراهیم حاجی حیدرى، محمد ماندگارى، حسین رفیعى و محمد نادرى ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ساکسیفونیستى با نواختن موسیقی‌هاى خاطره‌انگیز دهه شصت، مردم را گرد خود جمع می‌کند و قصه جوان متولد دهه شصتى را می‌گوید که از نوزادى و مدرسه تا سربازى و ازدواج و کار، همواره با عدد شصت مواجه می‌شود. رضا ملکی متولد 1368 در خمینی‌شهر است. آغاز فعالیت‌هاى هنرى از سال 1384 و بازیگر نمایش‌هاى خانوم بهار، علم بازی، تلخ نامه لنگ، دوربین انقلاب، بمبک، آقاى میکروب و دوستان، اروند که تو را پس نمی‌داد و شهر افسرده است.

 

خدیجه

خدیجه به نویسندگی و کارگردانی داوود براهیمی از شهر اصفهان، کاری از گروه تئاتر کاط و به مدت زمان 22 دقیقه و در بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران سه اجرا در جشنواره دارد؛ پنج‌شنبه 2 اسفند ساعت 10:30 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) و ساعت 16:30 و جمعه 3 اسفند ساعت 17 در محوطه مجموعه تئاترشهر. در این نمایش دلارام ترکی، پیمان صفرزاده، على قانعى و محمد رنجبر ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: نمایش خدیجه به قسمتى از زندگى خدیجه میرشکار، اولین بانوى اسیر ایرانى می‌پردازد. خدیجه نمادى است از بانوانى که در این سالها کمتر از فداکارى آنها در راه وطن گفته شده است.داوود براهیمی متولد 1366 در اصفهان است. او دانش‌آموخته کارشناسى ارشد مهندسى صنایع از دانشگاه صنعتى خواجه نصیرالدین طوسى تهران و نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش‌های شگفت‌انگیز، دریاى خون، سربازى، عروس، معافیت پزشکى، آقا خانم یک لحظه و خدیجه(برنده جایزه دوم کارگردانى بخش خیابانى جشنواره تئاتر مقاومت 1397) است.

 

شبانه

نمایش رادیویی «شبانه» در بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، کاری از گروه نمایش صداى مرکز اصفهان و به نویسندگی و کارگردانی مهدی شهداد سه‌شنبه 30 بهمن ساعت 19 به مدت زمان 45 دقیقه در تماشاخانه سرو اجرا می‌شود. در این نمایش حسن جویره، ویکتوریا برارى، محسن دلیران، محسن کریمى، بیژن رافعى و مهدى شهداد ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: استوار معینى متوجه می‌شود که تنها پسرش به همراه دیگر جوانان محل، مشغول پخش اعلامیه و دیوارنویسى شعارهاى انقلابى است. او به دلیل موقعیت شغلى خود با او مخالفت می‌کند. از طرفى تحت فشار روحى و روانى مامور ساواک مجبور به لودادن محل تجمع جوانان انقلابى می‌گردد که در این حادثه پسرش توسط مامور ساواک به شهادت می‌رسد. مهدی شهداد متولد 1331 در اصفهان و دانش‌آموخته کارشناسى تئاتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، نویسنده و کارگردان نمایش‌هاى رادیویى لحظه دیدار، فانوسى براى فردا(کارگردان برگزیده در جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما شیراز 1387)، پنهان در صدف، قلب کوچک ایمان، سیاه، به رنگ آسمان، تندیس آهنى، قربانى عشق، سالهاى انتظار و لعبت‌باز است.
 

 

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران