در حال بارگذاری ...
نقدی بر نمایش حاضر در مسابقه ایران دو

نمایش عریان طبقه محروم در «سانتی‌متر»

نمایش «سانتیمتر» به کارگردانی مرتضی شاه کرم در بخش مسابقه ایران دو سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور دارد. نمایش‌نامه‌ای که در سالن کوچک تماشاخانه استاد عزت‌الله انتظامی در طبقه سوم خانه هنرمندان اجرای عمومی داشت و در مقایسه با نگاه لاقید و متظاهرانه و از سر شکم‌سیری شمار قابل‌توجهی از نمایش‌نامه‌های روی صحنه رفته در سال‌های اخیر، ارزش‌های مستقل خودش را دارد. این نمایش روز دوشنبه ۲۹ بهمن ساعت ۱۶ و ۱۸ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می رود.

به گزارش ایران تئاتر:جواد طوسی؛ در «سانتیمتر»، نوشته و کار مرتضی شاه‌کرم با یک متن و فضای بومی روبه‌رو هستیم که نگاهی متفاوت به فقر و فقدان عدالت اجتماعی و حسرت و ازدست‌رفتگی در قشر فرودست جامعه دارد. نوع مواجهه با این‌گونه آدم‌های بختک‌زده و آرزو‌گم‌کرده و اسیر رنج و حرمان در حوزه ادبیات، سینما و تئاتر در قالب و سبک‌های بیانی مختلف صورت گرفته که ناتورالیسم و «absurd»، دو نمونه شاخص و پرطرفدارش است.

 

البته عده‌ای هم سعی داشته‌اند خودشان را محدود به نگاهی دفرمه و توأم با عکس‌برداری از واقعیت نکنند و واقع‌گرایی‌شان عمق داشته باشد. در این شیوه‌های نگاه متفاوت در ادبیات داستانی صادق چوبک، جلال آل‌احمد، احمد محمود و محمود دولت‌آبادی (عمدتا داستان‌های کوتاهش) و در سینما امیر نادری (تنگنا و مرثیه)، مسعود کیمیایی (گوزن‌ها و دندان مار)، فریدون گله (دشنه، زیر پوست شب و کندو)، عبدالرضا کاهانی (بیست و هیچ)، سامان سالور (چند کیلو خرما برای مراسم تدفین و ترانه تنهایی تهران) و در تئاتر این سال‌ها حسین کیانی را در ترکیبی از ناتورالیسم، ابسورد و نهیلیسم داشته‌ایم. مهم‌ترین وجه مشخصه نمایش «سانتی‌متر»، متن خوب نوشته‌شده‌اش است.

مرتضی شاه‌کرم فرم دلخواهش را از درون فقر و محدودیت جا در یک خانواده هفت‌نفری پیدا می‌کند. حضور و تردد این مجموعه انسانی در چنین فضای فشرده و متراکمی، تداخل و تکرار حرف‌هایشان، سکوت و اعتراض و پرخاشگری و استیصال و تکه‌پرانی‌های هرازگاهشان، موقعیت تلخ و جفنگی را رقم می‌زند که سرانجامش تباهی و مرگ است.

منتها در نگاه عامدانه مرتضی شاه‌کرم، این لحن تراژیک در چنین دنیا و مناسبات بدون فضیلت، هیچ بار نمایشی و حالت تحریک‌کننده ندارد. مرگ چهره کریهش را به این روزمرگی و تکرار و دور باطل تحمیل می‌کند. پدر خانواده در ترکیبی از کابوس و واقعیت، دراز می‌کشد و در گوری سه طبقه می‌خوابد.

همدلی و هم‌آوایی بقیه با او، در همان تکرار آزاردهنده شکل می‌گیرد: «بابا، بابا!. یکم یواش‌تر عمو خوابیده.». نمایش «سانتی‌متر» تصویری عریان و اندوه‌بار از یک طبقه محروم و ناکامی‌هایش است. منتها در اینجا نیز مانند اغلب این‌گونه آثار، جبر بر محیط و آدم‌ها حاکم است و امیدی به رستگاری نیست.

قاعدتا در نگاهی عمیق و انسان‌دوستانه در جامعه‌ای دورافتاده از برابری، اقتضا می‌کند که هنرمند همراه با اعتراض حق‌طلبانه‌اش، پیشنهادی برای تغییر شرایط و پایه‌ریزی دنیایی بهتر داشته باشد.

منبع: روزنامه شرق




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

نظرات کاربران