در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر بررسی می‌کند؛

7 نمایش از استان کردستان در فجر 37

ایران‌تئاتر: از ۱۵۴ اثر نمایشی که در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود؛ ۱۴۱ نمایش ایرانی در جشنواره حضور دارد که ۶۵ نمایش از استان‌های مختلف کشور است و از استان کردستان ۷ نمایش در فجر ۳۷ شرکت دارند.

به گزارش ایران‌تئاتر  154 اثر نمایشی در سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود که 141 نمایش ایرانی در جشنواره حضور دارد و 65 نمایش از استان‌های مختلف کشور است؛ از هرکدام از استان‌های اصفهان، کردستان و گیلان 7 نمایش در فجر 37 شرکت دارند و در سه گزارش این آثار را معرفی می‌کنیم. این سه استان بیشترین تعداد نمایش را در بین استان‌های دیگر در جشنواره دارند. در شماره دوم این گزارش به معرفی آثار حالا همه ما خوب است و دختر سطلی در بخش مهمان، استرالیا در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل، درباره یک توپ، چمدان‌های من، دایره مربع مستطیل و سال به سال در بخش تئاتر خیابانی که از استان کردستان در جشنواره شرکت دارند؛ می‌پردازیم.

 

حالا همه ما خوب است

نمایش «حالا همه ما خوب است» به نویسندگی باقر سروش و کارگردانی سامان مهران و فرزاد حسن میرزایى از بانه با بازی سامان مهران، آواره سعیدنژاد، ژینا کبابى، آیلا کبابى و میدیا محمدپور دوشنبه 22 بهمن به مدت 45 دقیقه در بخش مهمان جشنواره به زبان کردی ساعت 17 و 20 در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: خانواده ناصردر حادثه بمباران شیمیایی سردشت، جان خودرا از دست مى‌دهند اما ناصر نمى‌خواهد مرگ آنها را باورکند. سامان مهران متولد 1360 در بانــه، دانش‌آموخته کارشناســى انسان شناســى از دانشــگاه سراســرى زاهــدان و کارشناسى ارشد برنامه ریزى شهرى ازدانشــگاه آزاداسلامى و کارگردان نمایش‌هــاى برادرها مىمیرند، طلا...ق، وقتــى از دنیا چیزى نماند، حضور در آینه پریشان، فروشنده، چشم‌هاى انتظار و خلبان است. فرزاد حسن میرزایی متولــد 1360 در بانــه، دانش‌آموختــه کارشناســى کارگردانى تئاتر از دانشگاه ســوره تهران، کارگــردان نمایش‌هاى انفال دات کام، مکبث، آواز قو، دو زن دو مرد در آکواریوم، سرشت انسانى به روایت جریانات ناقص فکرى و مصاحبــه، کارگــردان پرفورمنس آرت‌هاى بودن و نبودن و ماشین‌ها را خاموش کنیم، روزنامه ... و نویسنده نمایشــنامه‌هاى حناى قرمز مادرم، عصیان و رومئو و ژولیت در ضیافت شام آخر است.

 

دختر سطلی

نمایش «دخترسطلی» به نویسندگی تریفه کریمیان و کارگردانی فاتح بادپروا از مریوان با بازی کژال راستبین،کامران وهابى، کژوان محمدى، فرزاداخگر و محمد آلتونى جمعه 26 بهمن در بخش مهمان جشنواره به مدت 60 دقیقه ساعت 18 و 20:30 در تالار حافظ به صحنه رفت. در خلاصه نمایش آمده: هفت نفر به اتفاق هم، براى انجام ماموریتى راهى مســیرى مى‌شــوند و کنار رودخانه‌اى براى گرفتن عکس یادگارى ماشــین را نگه مى‌دارند، زن به دنبال باطرى زاپاس دوربین برمى‌گرددکه لوله یک هفت تیر،روى شــقیقه‌اش است و اکنون... این نمایش دی ماه امسال در مریوان اجرا شد. فاتح بادپروا متولد 1350 در مریــوان، طراح و بنیانگذار جشــنواره بین‌المللى تئاتر خیابانى مریوان و کارگردان نمایش‌هاى پیک نیک در میدان جنگ، دشــمن مردم، رقصى براى بازگشت عروس، عیشا، مردگان بى کفن و دفن، آژاکس، کنار شیرآتش نشــانى، ققنوس، کلاغ سیاه ودرخت آلبالو، تابستان، هفت طبقه، رقصى براى بازگشــت عروس، پیاده‌هــا، آفتاب، رنج زن، آندورا و عادل‌ها است.

 

استرالیا

«استرالیا» نوشته پیام لاریان که نمایشنامه برگزیده سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاترفجر است؛ روایت‌گر زندگی سه مهاجر به نام های  عدنان از جنوب ایران، سامیه زنی اهل افغانستان و گادین ملوانِ اندونزیای که زندگی آنها  بهم گره می‌خورد و هر سه به شکل غیر قانونی و از طریق دریا راهی استرالیا می‌شوند که در میانه راه کشتی دچار طوفان می‌شود و هر سه نفر آنها غرق می‌شوند. مکانی که داستان نمایش در آن اتفاق می افتد، فضایی برزخ وار است که این سه تن پس از مرگ خود در آن حضور دارند و هر کدام آنچه بر او گذشته را برای تماشاگر حکایت می کند. ساختار متن، ساختاری روایی است که در قالب زمان حال و دقیقاً با فعل های مضارع اخباری روایت و توصیف می شود. پیام لاریان تم اصلی نمایش خود را بر مفهوم پدیده مهاجرت بنا نهاده است؛ پدیده ای که به ویژه در دهه های اخیر یکی از آسیب های مبتلا به جامعه ایران بوده و همچنان نیز در صدر پدیده های آسیب رسان فرهنگی، اقتصادی و ملی در جامعه ما به شمار می رود. این نمایش مرداد امسال در سالن پلاتو مجتمع فرهنگی هنری امیرنظام گروسی به صحنه رفت. «استرالیا» در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل به کارگردانی کامران جباری از استان کردستان(شهر بیجار) یکشنبه 28 بهمن ساعت 18:30 و 20:30 در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر با بازی سیدحسـین موسـوى، شایســته فرمانى‌فـرد و پیمـان جبـارى به صحنه می‌رود. کامران جباری متولد 1360 در بیجار، دانش‌آموخته ســینما از دانشــگاه فرهنگ وهنر رشــت، کارگردان و طــراح صحنه نمایش اســترالیا(رتبه دوم کارگردانى و رتبه اول طراحى صحنه در بیســت و نهمین جشــنواره تئاتراســتان کردستان)، بازیگر نمایش‌هاى پرونده ناتمام(رتبه دوم بازیگرى در بیست و چهارمین جشنواره تئاتراســتان کردستان)، اپراتور نوع چهارم(رتبه ســوم بازیگرى در بیست و پنجمین جشــنواره تئاتراستان کردستان)، بیدینجیلى(رتبه اول بازیگرى در بیست و ششمین جشنواره تئاتراستان کردستان)، ئه وانگه ل و شارهدوور و کارگردان، بازیگر و طراح صحنه نمایش پستو(رتبه اول کارگردانى، بازیگرى و طراحى صحنه در بیست وهفتمین جشنواره تئاتراستان کردستان) است.

 

درباره یک توپ

درباره یک توپ به نویسندگی و کارگردانی موسی هدایتی از شهر قروه، کاری از گروه نمایش دیدار و به مدت زمان 23 دقیقه و در بخش مسابقه سه اجرا در جشنواره دارد؛ چهارشنبه 24 بهمن ساعت 10:30 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) و ساعت 17 در محوطه مجموعه تئاترشهر و پنج‌شنبه 25 بهمن ساعت 16:30 در محوطه خانه هنرمندان ایران. در این نمایش شقایق قنبرى، بیتا شهبازیان، کامبیز حس نپور، نوشین زارعى و مهدى رسولى ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: نمایش درباره یک توپ، درباره رابطه انسان با کره زمین است؛ آنچه زمین به انسان می‌دهد و آنچه انسان به زمین پس می‌دهد؛ اهمیت سالم ماندن زمین براى نسل‌هاى بعد. موسی هدایتی متولد 1359 در قروه است. آغاز فعالیت‌هاى هنرى از سال 1376 بوده است. هدایتی کارگردان نمایش‌هاى یادگاران، قصه شب چله، ناشناسى در جزیره، دختر کبریتى، سیب میخک ریز، روز کلاغ و جعبه‌ها، نویسنده نمایشنامه‌های تاریکى مهربون، یونس و غریبانه‌هاى شط و بازیگر نمایش‌هاى خان میرزا، آدم تا آدم، خوابى دیگرگونه‌تر، سیب سوخته، گره آخر و مهمان ناخوانده است.

 

چمدان‌های من

چمدان‌های من به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از شهر مریوان و به مدت زمان 25 دقیقه و در بخش مسابقه دو اجرا در جشنواره دارد؛ چهارشنبه 24 بهمن ساعت 17 در محوطه خانه هنرمندان ایران و پنج‌شنبه 25 بهمن ساعت 16 در محوطه مجموعه تئاترشهر. در این نمایش مختار محمدی، هِیلین محمدى و هاولان محمدى ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: مردى با تعدادى چمدان وارد  می‌شود. هر چمدانى که باز می‌شود درباره یک معضل اجتماعى است: مشکلات را ه‌ها، محیط زیست، بچه‌هاى جنگ و ... مختار محمدی متولد 1354 در مریوان است. او دانش‌آموخته کارشناسى کارگردانى از دانشگاه آزاد اسلامى سنندج  و کارگردان نمایش‌های پیکر بی‌سر پدرم و چتر فلزى، نویسنده و کارگردان ردپایى در آسمان، عروس کوبانى و کلا ه‌هاى من و بازیگر، نویسنده و کارگردان نمایش‌هاى چمدان(برنده جایزه اول طراحى فضا و دوم طرح و ایده از سیزدهمین جشنواره بین‌المللى تئاتر خیابانى مریوان) و تندیس شهر(برنده جایزه دوم طرح و ایده و سوم بازیگرى از دوازدهمین جشنواره بین‌المللى تئاتر خیابانى مریوان) است.

 

دایره، مربع، مستطیل

دایره، مربع، مستطیل به نویسندگی و کارگردانی افشین خدری از شهر سنندج، کاری از گروه تیک تاک و به مدت زمان 19 دقیقه و در بخش مسابقه سه اجرا در جشنواره دارد؛ جمعه 26 بهمن ساعت 11 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) و ساعت 17 در محوطه مجموعه تئاترشهر و شنبه 27 بهمن ساعت 17 در محوطه خانه هنرمندان ایران. در این نمایش مهران مکارى، اشکان کمانگر، امین سنجربیگى، راشد ساعدپناه، آرتین امجدى، امید فاتحى و مبین عطایى ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ابرقدرت‌هاى دنیا(بریتانیا، فرانسه، روسیه و امریکا)، از دیرباز تاکنون جهت تصاحب منابع نفتى و طبیعى خاورمیانه کوشیده‌اند. این نمایش سعى دارد بخشى از سیاست‌هاى این کشورها را براى غارت نفت خاورمیانه نشان دهد. افشین خدری متولد 1363 در گنبدکاووس است. او دانش‌آموخته کارشناسى کارگردانى تئاتر از دانشگاه سوره تهران و نویسنده و کارگردان نمایش‌هاى خوابگاه شماره 13، کردها تروریست نیستند، داسى از سادیسم براى زن، آپارتمان و هاوارى کوبانی، بازیگر نمایش‌هاى سپرده به خاک، رویاهاى شهر من چرت می‌زنند، بیا اى مرگ زیبا، سیاه سیه روز، زندگى سگى و کلا غ پر، نویسنده، طراح صحنه و کارگردان نمایش‌هاى مرگ و دوشیزه، هیچکس اینگونه فجیع و بانو و بازیگر و کارگردان نمایش‌هاى معشوقه‌های دایانا، باد که می‌نویسد و پوچی پوچ خانم میرمازاد است.
 

سال به سال

سال به سال به کارگردانی سید سوران حسینی از شهر مریوان، کاری از گروه تئاتر زد و به مدت زمان 25 دقیقه و در بخش مسابقه سه اجرا در جشنواره دارد؛ یکشنبه 28 بهمن ساعت 10:30 در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر(عج) و ساعت 17 در محوطه خانه هنرمندان ایران و دوشنبه 29 بهمن ساعت 16 در محوطه مجموعه تئاترشهر. در این نمایش مرجان آقانورى، سیدسوران حسینى، سیوان فتاحى، میلاد حسینى، شکیلا مرادى، هیوا سورانى، اقبال همت بلند ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: زن و مردى می‌خواهند ازدواج کنند اما به علت بیکارى مرد، زن مخالف ازدواج است. چند نفر وارد می‌شوند و وعده می‌دهند که به آنها شغل بدهند. سید سوران حسینی متولد 1362 در مریوان است. او دانش‌آموخته کارشناسى ارشد مدیریت اجرایى از دانشگاه آزاد سنندج و نویسنده و کارگردان نمایش‌های آواى زاگرس(رتبه اول کارگردانى و سوم نویسندگى اولین جشنواره محیط زیست شهرکرد)، آخرین اجرا(رتبه اول نویسندگى و کارگردانى نهمین جشنواره تئاتر خیابانى مریوان)، آخرین مرزهاى اشتغال(رتبه سوم کارگردانى و دوم نویسندگى دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانى مریوان)، سمای دست‌های پرتوان و آخرین معرکه و بازیگر نمایش‌های فریاد بی‌صدا، طناب گونی مرز و آخرین اجرا(رتبه دوم بازیگرى نهمین جشنواره تئاتر خیابانى مریوان) است.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران