در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ناگهان همه برمی‌خیزند... به آوازی دیگر» حاضر در فجر 37

روایت نمایش بر پایه رئالیسم جادویی استوار است

ایران تئاتر: نمایش«ناگهان همه برمی‌خیزند... به آوازی دیگر» به کارگردانی سعیده آجربندیان روز یازدهم(۲ اسفند) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۷ و ۱۹ در بخش مسابقه تئاتر ایران یک در تالار سایه به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با کارگردان نمایش را بازنشر می‌کنیم.

سعیده آجربندیان هنرمندی چند منظوره است ودر اغلب حوزه های تئاتری مثل آموزش، طراحی ماسک و گریم، نمایشنامه نویسی و کارگردانی فعالیت می کند. وی دانشجوی مقطع دکترای فلسفه هنر است و کارشناسی ارشد در رشته ادبیات نمایشی و همچنین مدرک کارشناسی‌اش را در رشته کارگردانی دریافت کرده است. نمایشنامه رادیویی بی بازگشت شبکه رادیویی جوان، یازده شاخه زنبق سفید(رزیتا اصلمند) تالار کوچک مولوی، جاده‌ای به سوی کعبه(آثول فوگارد) اداره تئاتر، نمایشنامه آسمان پا به ماه، در قابهای تمام قد(مهدی محمدی) دومین جشنواره سراسری تئاتر ایثار، تفنگهای ننه کارار(مهدی محمدی) سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، غریبه‌ای در خانه، نوبت یعنی بعدی(مرتضی شاه کرم) پنجمین جشنوارۀ تئاتر ایثار، معرکه اهل طرب، تهیه مستند نمایش شبیه اکبر  از جمله کارهای مهم آجربندیان در حوزه های نوشتاری، طراحی ماسک و گریم کارگردانی و تهیه فیلم مستند هستند. وی سابقه داوری در چند جشنواره را نیز دارا می باشد. نمایش «ناگهان همه بر می‌خیزند... به آوازی دیگر» در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر در بخش به علاوه فجر اجرا شده است. فاطمه سرلک، پرستو آل رسول، ناصر عاشوری، پیمان محسنی، زهرا پرهون بازیگران این اثر نمایشی هستند بهمن ماه سال گذشته در تماشاخانه ارغنون روی صحنه رفته است. با سعیده آجربندیان در باره اجرای نمایش اش گفت وگویی انجام داده ایم.
 

آیا نمایش«ناگهان همه برمی‌خیزند... به آوازی دیگر» روایتگر تنهایی  و تردیدهای انسان است؟
در اجرای نمایش قصد به رخ کشاندن مسئله ای را نداشتم .اجرای این نمایش از یک قصه تک خطی با این مضمون شروع شد که مردی با صورت نیمه سوخته وارد مکانی می شود که پیر زن و دختری در آنجا زندگی می کند و من این مکان را تبدیل به یک حمام زنانه متروکه کردم. البته شخصیت های دیگری نیز بتدریج به داستان اضافه می شوند. حضور این مرد به واسطه فرمانی است که برای تغییر کاربری حمام صادر می شود .قصه این مرد با قصه پیر زن ساکن در حمام درهم آمیخته می شود . در حین نمایش متوجه می شویم هر کدام از این شخصیت ها چقدر تنها هستند و مقهور شرایط اجتماعی پیرامونشان هستند ودر کلیت گاهی مواقع شرایط آنقدر برای عده ای سخت می شود که می خواهند از موقعیتی که در آن قرار دارند، بیرون بزنند و به گوشه امنی بروند، در حالی که این کار به آنها کمک نمی کند چون باید در شرایطی که هستند اقدام به حل مشکلشان بکنند نه از آن فرار کنند.
 
آیا ریشه این تنهایی مرتبط با شرایط زندگیشان است؟
بله، شرایط پیرامونشان آنها را به انزوا و دوری از جامعه سوق داده است. به همین دلیل هیچکدام هم نمی توانند به یکدیگر کمک کنند . البته در صورتیکه حوزه پیرامونشان را وسیع تر کنند می توانند اثر گذار در زندگی خود و اطرافیانشان بشوند.در شرایط فعلی زیستشان نمی توانند خیلی امیدوارانه و شاد به زندگی نگاه کنند. کسی که امیدوار ، صبورر و با اعتماد به نفس باشد می تواند راهی برای بهتر زندگی کردن پیدا کند.
 
بنابراین آیا نمایش  «ناگهان همه بر می خیزند...» روایتگر زندگی آدم های شکست خورده و ناموفق است؟
بله ،در نمایش شخصیت های این نمایش با چنین موقعیت هایی درگیر هستند.
 
آیا تن به جبر داده اند؟
نه، درگیر جبر نیستند و می توانند با تلاش و جدیت شرایطشان را تغییر بدهند . البته شخصیتی مثل پیرزن از انجام چنین کاری عاجز است. اما جوان هایی که توانایی چنین تغییراتی را دارند نیز درگیر مسائلی هستند.   
آیا صورت سوخته مرد نماد مسئله خاصی است؟
بله. هر آنچه در نمایش می بینید دلالت بر امری دارد و صورت سوخته و استفاده از ماسک هم از این قاعده مستثنا نیست.
 
در نمایش به مکان و زمان خاصی اشاره نمی کنید. دلیل این رویکرد چیست؟
نمایش «ناگهان همه بر می خیزند...» اثری بدون زمان و مکان نیست، اما به برهه تاریخی خاص و مشخصی هم اشاره نمی شود.
 
نمایش ساختاری رئالیستی جادویی دارد؟
بله، روایت نمایش بر پایه رئالیسم جادویی استوار است و ما در طول تمرینات به چنین فرم و اسلوبی رسیدیم. می توان گفت کار به شکل کارگاهی شکل گرفته است. فضاسازی و طراحی صحنه به صورت مینیمال انجام گرفته است.
 
 با توجه به اینکه نمایش در بخش خصوصی اجرا می شود. علاقه ای نداشتید برای گیشه بهتر به سراغ بازیگران معروف بروید؟
نکته مهم برایم این است که اثرخودش بتواند خودش را معرفی کند نه اینکه توسط بازیگران چهره به جذب مخاطب دست بزند و از طرفی ساختار این نمایش به گونه ای نبود که به سراغ استفاده از سلبریتی ها بروم. کمتر بازیگر سلبریتی با توجه به فشردگی کارهایش می تواند در پروسه تمرینات چند ماهه نمایشی حضور داشته باشد .شاید در نمایش های دیگرم از چنین بازیگرانی استفاده کنم.


آیا تلاش کردید در اجرای نمایش حرف خاصی را به مخاطب منتقل کنید؟
در اجرای این نمایش به دنبال القای پیام خاصی نبوده‌ام و دوست دارم هر مخاطب برداشت خاص خودش را از اثر داشته باشد.
اجرای نمایش در سالن خصوصی چه ویژگی و چالش هایی دارد؟
 من نمایش را برای اجرا در سالن اصلی تئاتر مولوی آماده کرده بودم و در این سالن امکانات نوری بهتری وجود دارد و دوست داشتم اثرم در یک محیط دانشگاهی اجرا شود. در فراخوان تالار مولوی شرکت کردم و نمایش برای نوبت اجرا در سال بعد برگزیده شد اما برای من و گروهم صبر کردن تا چنین زمانی سخت بود. زیرا تمرینات نمایش از خرداد ماه آغاز شده بود و نمی شد گروه را یک سال معطل نگهداشت. در همین زمان به تماشاخانه ارغنون دعوت شدیم و همکاری دوستانه ای را آغاز کردیم.
 
گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران