در حال بارگذاری ...
مدیر مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی(مهنا)

جشنواره فجر امسال در بخش انقلاب بسیار پررنگ تر از همیشه برگزار شد

علیرضا کوهفر با اذعان بر اینکه امسال بخش انقلاب بسیار پررنگ تر از همیشه برگزار شد، معتقد است: یکی از اقدامات ارزشمند امسال باز شدن بخش چهل سالگی انقلاب بود که آثار تولید شده در این بخش کمک شایانی در ایجاد تنوع در آثار حوزه انقلاب داشت.

مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی(مهنا) از جمله مراکز هنری و رسانه ای است که با تمرکز بر طراحی و اجرای نمایش های بزرگ و میدانی تلاش دارد تا پای مخاطبان عام را به تئاتر باز کند و از این ابزار قدرتمند در مسیر اشاعه و ترویج ارزش های انقلاب اسلامی استفاده کند.اجرای نمایش هایی نظیر ستاره صبح، فصل شیدایی، آبی ترین وصال، النجم الثاقب و ... از جمله نمایش هایی است که در تهران و شهرستان های زیادی به روی صحنه رفته اند و با مخاطبان زیادی تعامل داشته اند.

همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فجر، این مرکز نمایش «خورشید از حلب طلوع می کند» را در بخش بین الملل به روی صحنه برد. در این ارتباط گفت و گویی با علیرضا کوهفر مدیر مرکز مهنا انجام دادیم.

 

اقدامات مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی تا حدودی در بحث مخاطب شناسی متفاوت از سایر ارگان هاست. چرا مهنا به سمت شیوه بیابانی و  تمرکز بر مخاطب عام متمرکز شد؟

ما در موسسه مهنا سعی کردیم مدلی از نمایش را دنبال کنیم که بانیان تئاتر کمتر به آن توجه کرده اند. احساس ما این بود که تئاتر صحنه و کلاسیک بانی خود را در کشور دارد و سازمان ها و ارگانهایی مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری انقلاب اسلامی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و ... در این امر فعال هستند و جای ما نبود که مانند آنها به تئاتر ورود کنیم. اما این مدل تئاتر که هم بزرگ و هم تکنیکال است برای مخاطب جذابیت دارد. لذا تصمیم بر آن شد به این سمت حرکت کنیم و همگام با تئاتر دنیا به تکنیک های مختلف در بعد تصویر، جلوه های ویژه میدانی، بهره گیری از لیزر، هولوگرافیک و ... برسیم و آنها را بومی سازی کنیم. از یک دهه قبل نمایش های بزرگ و پربازیگری همچون شب آفتابی، ستاره صبح را تجربه کردیم و  فصل شیدایی را در 15 استان کشور به اجرا گذاشتیم. هدف گذاری ما در مهنا ضمن احترام به مخاطبان خاص تئاتر، بر روی مخاطب عام است. یعنی ضمن آنکه آثارمان برای طیف هنمند لذت بخش است اما با بهره گیری زبان ساده تر مخاطب عام را نیز درگیر می کند.

 

مهنا با نمایش «خورشید از حلب طلوع می کند» برای اولین بار در جشنواره فجر حاضر شد. چه شد تصمیم گرفتید این نمایش را در بخش بین الملل این جشنواره به روی صحنه ببرید؟

این نمایش برای جشنواره هدف گذاری نشده بود. تلاش ما این بود که یک واقعه تاریخی را در محل حادثه آن انجام دهیم. قصه این نمایش در سال 61 هجری و همزمان با حرکت اسرای کربلا  به سمت شام در نزدیکی شهر حلب در یک کلیسا اتفاق افتاده بود . ما علاقه مند بودیم که در همان کلیسا که امروزه با نام «راس الحسین» شهره است کار اجرا شود. تلاش ما به ثمر نشست و با گروهی از بازیگران سوری نمایش را تولید و در همان مکان برای مخاطبانی که عمدتا مسیحی، سنی، علوی و ... بودند به اجرا درآوردیم که مورد استقبال قرار گرفت. بعد از آن به این فکر افتادیم که این نمایش را به عنوان یک نمونه در بخش بین الملل جشنواره فجر اجرا کنیم. خوشبختانه مورد استقبال و دعوت متولیان جشنواره قرار گرفت. لازم می دانم به واسطه بها دادن به اینکار از مسئولان امر تشکر کنم. امیدوارم در جشنواره هم نظرها را جلب کند.

 

«خورشید از حلب طلوع می کند» اولین تعامل نمایشی میان سوریه و ایران است، هنرمندان این کشور را چطور دیدید؟

سوریه صاحب سبک در هنر است و در میان کشورهای عربی جزو کشورهای سردمدار در عرصه تئاتر و سینماست. حتی در طول پنج شش سال جنگ داخلی نیز که اوضاع بدی بر آن کشور حاکم بود سالن های تئاتر آن بلیط فروشی داش. من دو سه سال پیش که به این کشور رفته بودم خودم دیدم با وجودی که سر و سدای درگیری توپ و تانک شنیده می شد امام اپرای تئاتر دمشق نمایش اجرا می کرد. مردم سوریه با تئاتر آشنا هستند و تجربه جذابی برای ما بود.

 

جشنواره فجر بزرگترین فستیوال ایرانی است و هدف گذاری اصلی آن بر ترویج ارزشهای انقلاب متمرکز است. به نظر شما آیا جشنواره امسال توانست به هدف اصلی اش پیابند باشد.

بله. به نظر من هم کارها کیفی تر بودند و هم در موضوع نمایش های بهتری اجرا شدند. به عقیده من امسال بخش انقلاب بسیار پررنگ تر از همیشه برگزار شد و کارهای ارزشی نسبت به سالهای گذشته رو به جلوتر حرکت کردند. یکی از اقدامات ارزشمند امسال باز شدن بخش چهل سالگی انقلاب بود که آثار تولید شده در این بخش کمک شایانی در ایجاد تنوع در آثار حوزه انقلاب داشت.

 

 




نظرات کاربران