در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش «خنکای ختم خاطره» حاضر در فجر 37

بازیگری برای من یک رویای زیبا و شیرین است

ایران تئاتر: نمایش«خنکای ختم خاطره» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ روز دوازدهم(۳ اسفند) سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۸ و ۲۰:۴۵ در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل، مهمان و چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با بازیگر نمایش را بازنشر می‌کنیم.

ماهرخ لک نیز بعد از بازی در نمایش«هیچ کس نبود بیدارمان کند» که با بزرگانی نظیر پیام دهکردی و الهام پاوه نژاد همکاری کرد. او در دومین تجربه بازیگریش در نقش یک فرشته تلاش کرد بازی قابل قبولی در کنار بزرگان بازیگری نظیر فاطمه معتمد آریا ارائه دهد. «خنکای ختم خاطره» داستان سربازی به نام یوسف است که در کما به سر می‌برد، همه چیزش از بین رفته و فقط چشم و دلش سالم مانده‌اند. فرشته‌ای واسطه‌ای آمدن او از عالم برزخ به زمین ،دنیای زندگان، می‌شود. مأموران بنیاد شهید هر چه بیشتر تلاش می‌کنند تا والدین اصلی یوسف را بیابند، با متقاضیان بیشتری روبرو می‌شوند و این روند به گونه‌ای فزاینده و بدون پایان تا انتها ادامه می‌یابد. خنکای ختم خاطره زندگی این خانواده‌ها و مشکلات آنان را به نمایش می‌گذارد.با ماهرخ لک در باره بازی در نمایش «خنکای ختم خاطره» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.


در گذشته و در نمایش «هیچ‌کس نبود بیدارمان کند» یک تجربه موفق بازیگری داشتید. آیا بازیگری برایتان به عنوان یک دغدغه جدی مطرح است؟

بازیگری برای من یک رؤیای زیبا، دوست‌داشتنی و شیرین است که از دوران کودکی درصدد تحققش بودم.

 

آیا شهرت بازیگری برایتان جذابیت دارد؟

دنبال شهرت بازیگری نیستم. دلم می‌خواهد با ایفای شخصیت‌های متفاوت و دور از هم زندگی این آدم‌ها را روی صحنه تجربه کنم. اینکه بتوانید در یک نمایش در قالب شخصیتی بازی کنید که از هر لحاظ با شما متفاوت است یک تجربه بسیار شیرین و جذاب و در عین حال چالش‌برانگیز هم هست. از طرفی پدرم هم سال‌ها است که در تئاتر فعالیت می‌کند و باعث گرایش من به تئاتر شده است.

 

برای بازی در یک نمایش معمولاً چه ویژگی‌هایی را در نظر می‌گیرید؟

در کلیت زمانی که نقشی را می‌پذیرم، خودم را در قالب شخصیت قرار می‌دهم و حس و حالش را در موقعیت‌های مختلف در ذهنم تجربه می‌کنم.

 

آیا قبل از بازی در نمایش «خنکای ختم خاطره» کارهای حمید رضا آذرنگ را در تئاتر دنبال می‌کردید؟

حمید رضا آذرنگ جزو کارگردان صاحب تفکر و توانای تئاتر است که من همیشه کارهایش را دنبال می‌کنم.

 

چگونه برای بازی در نمایش «خنکای ختم خاطره» انتخاب شدید؟

آقای آذرنگ از تمایل من به بازیگری اطلاع داشت و به همین دلیل زمانی که پدرم هم در این نمایش حضور داشت شرایط برای بازیم فراهم شد و با کمال میل در این نمایش بازی کردم.

 

نقش فرشته را در نمایش «خنکای ختم خاطره» بازی کردید. موجودی که وجوهات انسانی ندارد. برای بازی در این نقش با کارگردان چه تعاملاتی داشتید؟

در ابتدا هیچ تصور ذهنی بابت اینکه چگونه می‌توانم نقش فرشته را بازی کنم نداشتم. فرشته‌ای که در داستان نمایش بنا به مقدرات اللهی شهیدی را به حیات بازمی‌گرداند و اتفاقاتی رخ می‌دهد. در شروع تمرینات کارگردان از من خواست که سرزندگی، شادابی و حس و حال خوبی داشته باشم و من هم همواره در طول تمرینات حال خوبی داشتم. در شروع به‌تدریج با فضای کار و مختصات نقش آشنا شدم و با تمام وجود حال خوب داشتن را تجربه کردم. هر شب اجرا انگار ماهرخ لک روی صحنه نبود و در جلد شخصیت فرشته  فرو می‌رفتم.

 

آیا برای بهتر آشنا شدن با نقش کارگردان دیدن فیلم و یا نمایشی را پیشنهاد داد؟

 نه، چنین کاری انجام نشد و تمام خواسته کارگردان روی این مسئله استوار بود که حس و حال فرشته بودن داشته باشم و از جلد انسان بودن خارج بشوم. بنابراین اصلاً نرفتم به این سمت و سو که بازیگری خاصی ارائه کنم.

 

به هر حال فرشته موجودی است که مختصات متافیزیکی دارد. در مورد این قضیه چگونه عمل کردید؟

در باره این قضیه کارگردان کد خاصی ارائه نکرد. خود من رفتم و در باره فرشته در منابع موجود و گوگل تحقیقات مفصلی انجام دادم.

 

حمید آذرنگ در نمایش «خنکای ختم خاطره» مضمونی انسانی و ارزشی به مخاطب ارائه می‌کند. این مضمون برایتان چه ویژگی‌هایی داشت؟

به هر حال آذرنگ در نمایش به سراغ مقطعی مهمی از تاریخ معاصر ایران می‌رود که عده‌ای از هم وطنان با ایثار و گذشت از جانشان از کشور دفاع کردند و خیلی‌هایشان شهید، مفقود و جانباز شدند. به نظرم همیشه باید حرمت این بزرگان را داشت. از طرف دیگر من و هم‌نسلانم مواجه عینی با دوران جنگ نداریم و شناختمان منحصر به شنیده‌ها است. زمانی که نمایش‌نامه را در شروع تمرینات خواندم خیلی از واقعیت و مسائل آن دوران برایم آشکار شد و انگاری فضای دهه شصت را خودم تجربه کرده‌ام و خودم را جای مردمی قرار دادم که با این شرایط سخت درگیر بودند.

 

بعد از حضور در نما‌یش «خنکای ختم خاطره» چقدر دیدگاهتان به مسائل دوران جنگ و آدم‌هایی که در آن حضور داشتند تغییر پیدا کرد؟

بازی در این نمایش باعث جور دیگری و همراه توام با احترام و تحسین به این آدم‌ها نگاه کنم و قدر دانشان باشم.

 

در نمایش بازیگران با تجربه و بزرگی مثل فاطمه معتمد آریا و مجید رحمتی بازی می‌کنند. همبازی شدن با این بازیگران برایتان چه دست آوردهایی داشت؟

باعث افتخار و غرورم است که با این بزرگان بازیگری همکاری کردم و از آنها بسیار آموختم. هر روز تمرین تمام این بازیگران از من حمایت می‌کردند و نکات جدیدی به من می‌آموختند و در زمینه تکنیک‌های بازیگری خیلی پیشرفت کردم و باعث شد تجربیاتم افزایش پیدا کند. گروه اجرای نمایش «خنکای ختم خاطره» یک گروه همراه، همدل و درجه یک بودند که مثل یک خانواده از همدیگر مراقبت می‌کردند و بازی در این نمایش جزو تجربیات خوب کاریم است.

 

جذاب ترین صحنه ای که به لحاظ حسی در «خنکای ختم خاطره» بازی کردید کدام صحنه است؟

حضور در صحنه ای که زن و مرد آذری زبان به خاطره معالجه فرزندانشان ادعا می کنند که شهید متعلق به آنها است و هرگز این صحنه و بازی در آن از ذهنم خارج نمی شود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران