در حال بارگذاری ...
گفت‌‍وگو ایران تئاتر با امیر بشیری کارگردان حاضر در تئاتر فجر سی‌وهفتم

«باغ خونی» روایت نمادها و نشانه‌ها است

نمایش «باغ خونی» محصول انجمن هنرهای نمایشی ایران به کارگردانی امیر بشیری از مشهد در مسابقه تئاتر ایران دو و بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی به روی صحنه می‌رود.

امیر بشیری کارگردان نمایش «باغ خونی» در گفت‌وگو با ایران تئاتر در خصوص بازخوردهای اجرای عمومی این نمایش گفت: دی ماه امسال «باغ خونی» را به مدت 20 شب در تئاتر شهر مشهد روی صحنه بردیم که خوشبختانه با استقبال قابل توجهی روبه رو شد. معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در یکی از شب ها به دیدن این نمایش آمد که موجب خوشحالی گروه و بسیار انگیزه بخش بود.  همچنین در این مدت متوجه شدیم بخشی از تماشاگرانی که مخاطب کار ما بودند، برای اولین بار بود که به تماشای یک اثر نمایشی می نشستند و باعث خوشحالی بود که توانستیم با اجرای این نمایش به شمار تماشاگران تئاتر اضافه کنیم. استقبال از این نمایش را تا اندازه زیادی حاصل زحمات گروه همدل و کوشایمان می دانم که نهایت تلاش خود را به خرج دادند تا نمایشی قوام یافته را پیش روی مخاطبان خود بگذارند. علاوه بر این مضمون نمایش که داستانی اجتماعی تاریخی با زیرلایه های عاشقانه را روایت می کند، به نظر می رسد در کنار عواملی که به آن ها اشاره کردم در استقبال از این نمایش موثر بوده است.  

این هنرمند در توضیح درونمایه این نمایش نیز بیان کرد: داستان نمایش را در سال 1314 دنبال می کنیم و با یک داستان خانوادگی و عاشقانه طرف هستیم. لیلا گم شده است و پدر او نامزدش را مأمور می‌کند تا او را پیدا کند. از آنجایی که نامزد لیلا شهربانی چی است، یافتن لیلا  منجر به قربانی شدن یک عده می‌شود. واقعه‌ تاریخی تنها بستر این نمایش است و ما در لایه‌های زیرین به آن اشاره می‌کنیم و اتفاقاً اینکه نمایشنامه مستقیماً همه چیز را بازگو نمی‌کند از جذابیت‌های آن برای من بوده است. من سعی کردم تا آن جا که ممکن است از نمادها و نشانه‌ها استفاده کنم و قرار را بر ساخت یک فضای رئالیستی نگذارم. همه‌ تلاش من مبتنی بر ساختن فضاهای متفاوت بوده است و سعی کردیم تا از این طریق مخاطب را با خود و خط داستانی درگیر و همراه کنیم.

این کارگردان تئاتر در ارتباط با برنامه های آتی برای اجراهایی عمومی این نمایش بیان کرد: برنامه هایی برای اجراهای «باغ خونی» در دیگر شهرهای کشور داریم که امیدوارم محقق شود. مسئله این است که با توجه به پرتعداد بودن گروه اجرایی این نمایش، تدارکات پرهزینه ای لازم است که از عهده گروه خارج است و در این زمینه نیاز به حمایت هایی داریم تا امکان اجرای نمایش در دیگر شهرها فراهم شود. نمایش «باغ خونی» ۱۵ اکت دارد که هریک بازیگران خاص خود را دارا است. ضمن این که نمایش از یک دکور بزرگ و سنگین برخوردار است. در هر حال پروندۀ این نمایش همچنان باز است و تلاش خواهیم داشت تا «باغ خونی» را برای مخاطبان بیشتری در سراسر کشور ارائه دهیم.

بشیری همچنین در معرفی گروه تولیدکننده این نمایش بیان کرد: «باغ خونی» نمایشی از گروه «آوان» است که فعالیت خود را از 15 سال قبل در شهر مشهد آغاز کرده و در این مدت آثار مختلفی را تولید کرده ایم. من به اتفاق هنرمندانی که در این گروه فعالیت دارند در تمام این مدت کنار هم بوده ایم و در این سال ها توانسته ایم تجربیات خوبی را پشت سر بگذاریم و به بخشی از  اهدافی که از راه اندازی این گروه داشته ایم دست پیدا کنیم. در سال های فعالیت گروه نمایش های متعددی را تولید کرده ایم که بخشی از آن ها تولیدات کارگاهی بوده ولی به طور متوسط موفق شده ایم هر سال یک اثر صحنه ای را برای مخاطبانمان ارائه دهیم.

وی در خصوص عوامل و بازیگران این نمایش عنوان کرد: «باغ خونی» نمایشی به نویسندگی محمد نقایی و کارگردانی بنده است. همچنین این نمایش از بازیگران بسیار خوب مشهد و دو بازیگر تئاتری و سینمایی کشور استفاده کرده است و بازیگرانی چون پرویز فلاحی‌پور، کامران تفتی، سعید صادقی محمد الهی، امیر محاسبتی، جلال کریم‌زاده، جواد محمدزاده، زهره مرادی، محبوبه سلطانی، مجید بخششیان، مهشید شریفی، احسان امیرپور، مهران مطیع و سجاد انتظاری در آن ایفای نقش می‌کنند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: طراح لباس این نمایش محبوبه سلطانی، منشی صحنه هانی عبادی، طراح پوستر و بروشور سمانه کاملی، آهنگساز بهزاد خجسته، طراح صحنه شهاب افتخاری و طراح گریم امیرحسین غفاری هستند.

بشیری اضافه کرد: دستیاران کارگردان این نمایش ایمان رمضانی و کامران سعادت و مشاور رسانه‌ای نمایش سید جواد اشکذری، مدیر روابط عمومی حمیدرضا آزادفر، مشاورین کارگردان سجاد انتظاری، عبدالله برجسته، مصطفی ابهری و حسن صالحی هستند.

 

 




مطالب مرتبط

محمد معتمدی بازیگر «کلنل» شد

محمد معتمدی بازیگر «کلنل» شد

محمد معتمدی خواننده مطرح موسیقی ایران در کنسرت‌نمایش «کلنل» به کارگردانی امیر بشیری به ایفای نقش می‌پردازد.

|

نظرات کاربران