در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر نمایش محیطی نامیرا به کارگردانی امیرحسین شفیعی؛

میرای نامیرا

ایران تئاتر_ارمغان بهداروند:تئاتر اگر چه در تاریکی صحنه می‌میرد اما در خاطر مخاطبانش به هیئت نور و صدا و حرکت، زنده باقی می‌ماند و زایاست. در این مرگ و زندگی به دنبال مرگ، نبایدها و امیدوار به زندگی، بایدهاست.

چشم اگر بچرخانیم قرائت‌های جعلی از دین و انتساب خشونت‌ها به مذهب از جمله نبایدهای روزگار ماست که همین جهل مدرن، خاستگاه تولد تفکرات خشونت ورزی شده که پیدا و پنهان، سبب ساز تنازع بقای قدرت‌ها و قدرت اندیشان گردیده است. مصیبتی که با ارجاع بدوی انسان به دوران پارینه سنگی، از مرگ دیگری، فضیلت آفریده است و چهره‌ی رحمانی ادیان را با چنگال خشم مخدوش می‌کند. یادآوری غمگینانه‌ی کشتارهای جمعی و قتل عام‌های فجیعی که بهانه‌ی مجعول خود را، مذهب قلمداد می‌کردند. تئاتر به عنوان سرباز فرهنگی روزگار خویش، هرگز از جنگاوری در میدان فکر و جبهه فرهیختگی نگریخته است و با به نمایش گذاشتن واقعیت‌های مکتوم انحرافات فکری و خرافات عقیدتی، نقش اثرگذاری ایفا کرده است. نمایش «نامیرا» مبارزه‌ی معصومانه هنر با عقاید التقاطی و تحجر تفکراتی است که شرمساری انسان این روزگار را رقم زده‌اند. به کارگیری متمایز عناصر صحنه‌ای هم چون اشکال حیوانی، صور وحشیانه‌ی انسانی، آواها و آوازهای رعب‌آور و توحش کرداری و القای صحیح وضعیت روحی و گفتمان منحرف و هماوردی اهوراییان و اهریمنان از جمله خصایص اعتباری این نمایش است. تأکید بر نسل سوزی و دست‌آموز بودن و انقضای زمانی و در نهایت فناپذیر بودن چنین تفکری در پریشانی احوالی زنان و کودکان معصوم، صندلی‌های ناپایدار در صحنه و غلظت رنگ‌های استرس زا و همگونی و همگنی مبارزان آزادی مشهود است. شاعرانگی بسیاری از صحنه‌های نمایش نامیرا، به نامیرایی آن ختم شده است و این گوهر متن و جوهر نقش است که پایان نمایش، پایان دانایی و درگیری ذهنی مخاطبان نیست و داستان اثرگذاری و اتفاق فرهیختگی، پس از اتمام نمایش ادامه می‌یابد. امیر حسین شفیعی فقط نخواسته است که داعش را بیافریند بلکه به هر کدام از مخاطبانش فرجام خودخواهی و عاقبت جهل و نتیجه قرائت مذموم از دین را یادآوری کرده است. نمی‌توان «نامیرا» را دید و از صحنه‌ی کتاب شعله‌وری که از جهل قاری‌اش، آتش زا بود به فکر فرو نرفت. همین ما را بس!

 




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران