در حال بارگذاری ...
در نشست عوامل نمایش «ماشین زمان» در دفتر سایت ایران تئاتر مطرح شد:

تبدیل محدودیت و تهدید به فرصت

ایران تئاتر : مهرداد خردمند: «ماشین زمان» عنوان نمایشی است که در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر توانست از شهرستان مرند به بخش خیابانی این جشنواره راه پیدا کند. این نمایش کاری است مشترک، اثر گروه تکم و نیلوفران شهرستان مرند که در جشنواره های بسیاری درخشیده است و حالا در آوردگاه سی و هفتم جشنواره تئاتر فجر خود را در معرض دید مخاطبان قرار داده است. سایت ایران تئاتر در حاشیه جشنواره سی و هفتم فجر، در دیدار و نشستی صمیمانه میزبان اعضای گروه تکم ونیلوفران بود که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایران تئاتر؛ «ماشین زمان» عنوان نمایشی است که در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر توانست از شهرستان مرند به بخش خیابانی این جشنواره راه پیدا کند. این نمایش کاری است مشترک، اثر گروه تکم و نیلوفران شهرستان مرند که در جشنواره های بسیاری درخشیده است و حالا در آوردگاه سی و هفتم جشنواره تئاتر فجر خود را در معرض دید مخاطبان قرار داده است.

سایت ایران تئاتر در خلال روزهای جشنواره سی و هفتم فجر، طی دیدار و نشستی صمیمانه میزبان اعضای گروه تکم ونیلوفران بود که طی این نشست صحبت هایی صمیمی با علی اکبر عبدالعلی‌زاده مدیر پرتال تئاتر ایران و سردبیر سایت ایران تئاتر، و چند تن از خبرنگاران این سایت انجام شد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 در ابتدای این نشست علی اکبر عبدالعلی‌زاده، سردبیر سایت ایران تئاتر پس خوش آمدگویی به گروه تکم و نیلوفران شهرستان مرند، ضمن  تاکید براهمیت فعالیت گروه های نمایشی در استان‌ها جهت اعتلای تئاتر در شهرستان‌ها، به اهمیت توجه گروه های نمایشی به مباحث رسانه ایی اشاره کرد و گفت: امروزه تئاتر قابلیت طرح برخی مباحث را روی صحنه دارد اما مسائل هنرهای نمایشی را باید به کمک رسانه  پیش بردو برطرف کرد.

وی ادامه داد: مسئولین حوزه تئاتر اخبار مرتبط در حوزه فعالیت خود را از طریق رسانه ها رصد می‌کنند و به قدرت رسانه ها واقف هستند و بازتابت اخبار منتشر شده را می‌توان در فعالیت آن ها مشاهده کرد.

سردبیر سایت ایران تئاتر افزود: هرچه  تولید محتوای رسانه بیشتر باشد توجه مسئولین نیز به مباحث مطرح شده بیشتر خواهد بود.

وی در همین خصوص تصریح کرد: امروز از طریق رسانه می توان دغدغه اهالی تئاتر را به سمع و نظر مدیران رسان و به دغدغه آنها تبدیل کرد.  امروز رسانه توانایی و پتانسیل این را دارد تا مسئولین و مدیران را از طریق اطلاع رسانی به تصمیم گیری برساند . عبدالعلی‌زاده ادامه داد: سایت ایران تئاتر به عنوان دارایی رسانه ای  امروز تئاتر ، روزی رویا و آروزی تمامی فعالان تئاتری در کشور بود تا از این طریق بتوانند اخبار مرتبط با تئاتر را در سراسر ایران رصد و پیگیری کنند؛حالا سایت ایران تئاتر با سابقه 14 ساله به عنوان اولین رسانه تخصصی عرصه عنر در فضای مجازی دارای اعتباری ملی و بین المللی است و  باید از این داشته به نحو احسن استفاده کرد و ما نیز در ایران تئاتربا جدیت و حضور میترا رضایی و مسعد شامی در بخش استان ها آماده نشر تمامی اخبار، یادداشت ها و مصاحبه‌های اهالی تئاتر در استان ها هستیم و خود را تریبون گروه های نمایشی می‌دانیم.وجه دیگر موثر بودن این رسانه به فعالیت هنرمندان در تولید محتوای رسانه ای بستگی دارد.

در ادامه نشست اعضای گروه تکم و نیلوفران با همکاران سایت ایران تئاتر محمد یوسفی زاده کارگردان نمایش «ماشین زمان» که توانسته است با این نمایش در بخش خیابانی و چهل سالگی جشنواره سی و هفتم فجر حضور یابد، ضمن قدردانی از عوامل سایت ایران تئاتر جهت برگزاری این جلسه گفت: اینکه امسال در جشنواره تئاتر فجر آثار بیشتری از شهرستان‌ها در بخش‌های مختلف حضور دارند، اتفاق خیلی خوشایندی است که ما شهرستانی‌ها را بسیار دلگرم کرده است.

او در ادامه گفت: شرایط کار در شهرستان به مراتب سخت تر از کار کردن در کلان شهرها به‌ویژه  تهران است؛ اما ما شهرستانی‌ها به نوعی سخت پوست شده‌ایم و می‌دانیم باید با تمامی مشکلات و نبود امکانات دست و پنجه نرم کنیم و نبود امکانات را تبدیل به فرصتی کنیم برای شکوفایی خلاقیت ها.

 وى در مورد امکانات شهرستان مرند گفت: در شهرستانی مثل مرند سالن و پلاتویی نداریم تا بدون دغدغه از آن استفاده کنیم و تنها پلاتو موجد در مرند نیز در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده است و هزینه تمرین در این پلاتو با توجه به هزینه های بالای آن امکان پذیر نیست.

یوسفی زاده در ادامه افزود: متاسفانه تا امروز نگاه تئاتر ایران در تهران متمرکز بوده است و این نوع نگاه باعث شده تا تئاتر ایران در تهران خلاصه شود و گروه های فعال در استان های دیگر به نوعی محجور مانده اند و بعضاً شاهد این هستیم که بودجه یک نمایش در تهران بیشتر از بودجه کل تئاتر استانی مانند آذربایجان شرقی است و امیدواریم شرایط تغییر پیدا کند..

کارگردان تئاتر مرند در ادامه بیان مشکلات تئاتر شهرستان ها، به مسئله نظارت مدیران استانی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما در اجرای نمایش های آیینی در استان خود مشکلات نظارتی بسیاری داریم به طوری که نمایش هایی مانند چمچه خاتون و تکم گردانی که دارای پیشینه تاریخی نیز هستند در خود آذربایجان با محدودیت اجرایی مواجه است و نمی‌توانیم این نمایش‌ها را در آذربایجان شرقی اجرا کنیم اما هر سال از استان‌های دیگر دعوت می شویم تا این نمایش‌های آیینی را در استان‌های غیر آذربایجان اجرا کنیم و این نگاه باعث افول اجراهای آیینی در آذربایجان شرقی شده است..

کارگردان نمایش «ماشین زمان» در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تئاتر در شهرستان مرند گفت: تئاتر در مرند دارای گذشته درخشانی است اما متاسفانه در امر فرهنگ سازی تئاتر و گنجاندن آن در برنامه‌ی خانواده‌های مرندی ضعف هایی وجود دارد.

 در امر تربیت نیرو نیز ضعف‌های بسیاری وجود دارد و کمبود دوره های آموزشی و ورکشاپ های مفید  و دارای خروجی باعث شده است تا علاقه‌مندان به این هنر به صورت تجربی وارد گروه‌ها شوند و تجربی نیز آموزش ببینند؛ این موضوع ثمره غریبه بودن مسئولین با گروه‌های تئاتری و عدم درک لزوم آموزش‌های تئاتری در بین مسئولین است.

حمید حمیدی سرپرست گروه نیلوفران گفت: ما در مرند و در آذربایجان شرقی استعدادهای فراوانی داریم که با ذره‌ایی توجه از جانب مسئولین، توانایی شکوفا شدن در سطح کشور را دارند. حمیدی در ادامه احیای انجمن ها در شهرستان‌ها را گره‌گشای مشکلات مالی فعالان تئاتری در شهرستان‌ها دانست و گفت: در سال‌های قبل انجمن های نمایش در شهرستان‌ها بسیار فعال و پویا بودن اما با روى کار آمدن گروه ها و رابطین شهرستان ها این پویایی به نوعی از بین رفت و مشکلات متعددی نیز در راستای مالی به وجود آمد.

آیسان خلیل زاده بازیگر نمایش «ماشین زمان»که فرصت حضور در جشنواره فجر را به واسطه حضور در این نمایش کسب کرده است، ضمن مفید خواندن حضور در جشنواره مهمی همچون فجر، فرصت دیده شدن گروه ها و فعالان تئاتر شهرستان ها را صرفاً در چنین جشنواره هایی دانست و گفت: وقتی در جشنواره‌‍‌‌‍‌ایی حضور پیدا می‌کنیم و بزرگان تئاتر ایران، فعالیت ها و تجربیات آن ها را از نزدیک می بینیم، انگیزه مصاعفی می‌یابیم تا با وجود تمامی محدودیت‌ها در شهرستان، فعالیت‌های‌مان را در تئاتر ادامه دهیم و با جدیت با مشکلاتی که برای بانوان وجود دارد دست و پنجه نرم کنیم..

محمد رضا کریم پور، نوازنده موسیقی عاشقی گروه تکم و نمایش «ماشین زمان»نیز به اهمیت تئاتر در ارائه موسیقی به خصوص موسیقی های فولکلور اشاره کرد و گفت: من به عنوان یک فعال موسیقی سنتی از گروه تکم و نیلوفران ممنونم که با گنجاندن موسیقی سنتی آذربایجانی در نمایش «ماشین زمان» فرصتی ایجاد کردند تا این نوع موسیقی تاریخی شنیده و دیده شود.

 وی در ادامه ضمن انتقاد از نحوه برخورد جشنواره‌ها با بخش موسیقی نمایش‌ها، نبود داوران متخصص و موسیقی‌دان در جمع هیئت داوران را ضعف دانست و گفت: متاسفانه همه داوران جشنواره‌ها عموماً متخصصان تئاتر و نمایش هستند و سر رشته ایی از موسیقی ندارند؛ همین امر باعث می شود تا موسیقی‌های پر قدرت و تاریخی مثل موسیقی عاشقی در تئاتر دیده نشود که امیدوارم این رویه در آینده اصلاح شود.

در پایان این نشست صمیمانه، عباس خلیفه لو، مسئول امور شهرستان های انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی ضمن اشاره به پتانسیل های آذربایجان شرقی و شهرستان‌های آن، این استان را جزو استان هایی دانست که از لحاظ تعداد اجراها و میزان مخاطب، دارای رتبه قابل توجهی در کشور است و خلیفه‌لو بیان کرد: امسال آذربایجان شرقی دارای ٧ نماینده در بخش های اصلی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر است که این حضور و این تعداد مایه مباهات است و با نیم نگاهی می‌توان این تعداد را در سال های آتی افزایش داد به شرطی که بودجه تئاتری آذربایجان شرقی در شان این تعداد و در کل در شأن آذربایجان شرقی باشد که خواستگاه تئاتر ایران تبریز و آذربایجان بوده است و نیاز توجه ویژه به تئاتر این خطه به شدت احساس  می شود.

 

 




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد
با حضور 480 گروه نمایشی

«جشنواره‌های تئاتر استانی»، با حضور 5719 هنرمند، رکورد زد

بر اساس آمار منتشر شده، 480 گروه نمایشی و 5719 هنرمند، در 32 جشنواره تئاتر استانی و منطقه‌ای که از 6 آبان تا 3 آذر 1402 برگزار شد، حضور داشتند. این عددها، نشانگر شکسته شدن رکورد مشارکت در این رویداد بزرگ هنرهای نمایشی کشور است.

|

دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است
دبیر اجرایی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان زنجان مطرح کرد

رضا یاوری: تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است

رضا یاوری، هنرمند تئاتر زنجان و دبیر اجرایی سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر این استان، با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تئاتر زنجان در حال پوست‌اندازی است، می‌گوید برگزاری کارگاه آموزشی با حضور استادان مجرب باعث رشد و جهش قابل‌توجهی در تئاتر استان خواهد شد.

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح کرد

کوروش زارعی: حوزه هنری از تئاتر استان‌ها حمایت مالی خواهد کرد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در دیدار با فعالان تئاتر بچه‌های مسجد و فعالان تئاتر حرفه‌ای استان چهارمحال و بختیاری وعده داد که حوزه هنری در حد توان خود از هنرمندان استان‌های فعال در حوزه تئاتر حمایت خواهد کرد.

|

گفت‌وگو با محمدباقر قهرمانی، عضو هیئت انتخاب جشنواره آیینی و سنتی

پژوهشگرانی که بدون چشمداشت کار می‌کنند، باعث افتخار تئاتر ایران هستند
گفت‌وگو با محمدباقر قهرمانی، عضو هیئت انتخاب جشنواره آیینی و سنتی

پژوهشگرانی که بدون چشمداشت کار می‌کنند، باعث افتخار تئاتر ایران هستند

محمدباقر قهرمانی، استاد دانشکده هنرهای زیبا معتقد است با اینکه همچنان درگیر معضل کم‌توجهی به امر پژوهش هستیم، اما بعضی از پژوهشگران با انگیزه شخصی، آثار بسیار خوبی را خلق می‌کنند که باعث افتخار تئاتر ایران است.

|

نظرات کاربران