در حال بارگذاری ...
نقد نمایش «سرباز شال بلند» به کارگردانی علیرضا حنیفی حاضر در بخش فجر پلاس فجر 37:

شالی به بلندای بیست سال انتظار

ایران تئاتر_سید علی تدین صدوقی : نام علیرضای حنیفی با تئاتر دفاع مقدس به نوعی عجین شده است . تئاتر دفاع مقدس را نمی توان بدون نام استادعلیرضا حنیفی تصور کرد . او و خانواده واطرافیانش که طمع  تلخ جنگ  را از نزدیک حس کرده اند وتبعات ناخوشایند آن را با پوست واستخوانشان لمس نموده اند خود از رزمندگان و مجروحین وجانبازان دفاع مقدس است .

نام علیرضای حنیفی با تئاتر دفاع مقدس به نوعی عجین شده است. تئاتر دفاع مقدس را نمی‌توان بدون نام استاد علیرضا حنیفی تصور کرد. او و خانواده و اطرافیانش که طمع تلخ جنگ را از نزدیک حس کرده‌اند و تبعات ناخوشایند آن را با پوست و استخوانشان لمس نموده‌اند خود از رزمندگان و مجروحین و جانبازان دفاع مقدس است. از این رو نمایشنامه‌های حنیفی و کارهای صحنه‌ای او ملموس و واقعی است و با مخاطب ارتباطی درونی و قوی ایجاد می نمایید. چرا که از دلش بر آمده پس لاجرم بر دل می‌نشیند. از همین رو کارهای حنیفی با دیگران متفاوت است. نمایش «سرباز شال بلند» با تلفیقی از واقعیت و فرا واقعیت ماجرای پدر مادری را می‌گوید که حالا روزهای میان‌سالی خود را می‌گذرانند و بیست و اندی سال است که منتظر پسرشان هستند. فرزندشان زمان جنگ به سربازی رفته و دیگر باز نگشته است. آنان بیست سال است که چشم انتظارند. مادر برای پسر شال می‌بافد. او در این سال‌ها کارش شال بافتن بوده، این شال آن‌قدر بلند است که عرض صحنه را پوشانده. و زن همچنان کاموا می‌خواهد شوهر به او می‌گوید مغازه کاموا بافی سال‌هاست تعطیل شده است و کاموایی نیست که او بخواهد به بافتن شال ادامه دهد. مرد به ناچار هر بار شال بافته شده را می‌شکافته و کامواهایش را دوباره به زن می‌دهد. حداقل این‌گونه او سرش گرم بافتن می‌شود. شال بلند نشانه آرزوی های بلند مادر برای فرزند است. نشانه سال‌ها انتظار او برای دیدار یک لحظه پسر. نشانه انتظار و خیال و آمال بلندی که یک مادر برای فرزندش دارد. حنیفی بسیار دراماتیک شال را استعاره‌ای از درد و غم ناشی از سال‌های انتظار و امید و آرزوی مادر برای تنها فرزندش گرفته است. تو گویی زن در لابه‌لای سال‌ها و روزها و لحظه‌های انتظارش برای بازگشت پسر سربازش که مفقودالاثر شده است در زمان مانده است. زمان برای او متوقف شده و هنوز همان روزهایی است که پسرشان به جبهه رفته، زن نمی‌خواهد از آن روزها خارج شود.

مرد اما نمی‌داند با او چه کند. انگار او بازی‌ای را شروع کرده و فقط آن را ادامه می‌دهد تا بلکه زن روزی متوجه بشود که دیگر فرزندشان باز نخواهد گشت. اما این بازی او این افسردگی در زمان گویی تمامی ندارد و نمی‌خواهد تمام شود.

مرد با نجواهای زن می‌گرید و با او همراهی می‌کند نمی‌خواهد او بیش از این آسیب ببیند و رنج بکشد اما کاری از دستش بر نمی‌آید. زن اما همچنان به بافتن ادامه می‌دهد او کاری جز این ندارد. بافتن و انتظار و خیال بافی و آرزوی بازگشت پسر و باز بافتن و بافتن و انتظار. مرد اما بار سنگین‌تری را به دوش می‌کشد؛ او هم درد و رنج از دست دادن تنها فرزندش و یگانه پسرش در دل دارد و هم لحظه‌لحظه آب شدن همسرش را، کسی که از صمیم جان دوستش دارد و تنها همدم اوست. طراحی صحنه در عین سادگی کاربردی و دراماتیک است. نخ‌های کاموایی که اینجاوآنجا از سقف آویزان شده‌اند بر زمین پراکنده، پیراهن‌هایی که نشانه پسرشان است و.. هرچند که می‌شد از کامواها به گونه دیگری هم استفاده کرد تا این فسردگی در زمان و زندانی شدن فکر و روح آنها در گذشته و ماندن و فسردن در خود و در یک مقطع زمانی را بهتر نشان داد. این‌گونه به لحاظ ایجاد مفاهیم دیگری که ساختار صحنه بر اجرا می‌افزود دستشان برای بازی‌های متفاوت‌تر بازتر بود. اما باید گفت طراحی صحنه خلاقه بود و با خواست متن و اجرا همسو. بازی‌ها نیز روان صورت پذیرفت علیرضا حنیفی در نقش پدر باور پذیر و تاثیر گذار بازی می‌کند.

همچنین بازیگر نقش مادر، سحر صفانیا،  نیز درک خوبی از نقش دارد. البته می‌توانست تحول حسی و ریتم‌های درونی و بیرونی متفاوت‌تری نیز داشته باشد. ارتباط بازیگران با تماشاکنان یکی از نقاط قابل توجه نمایش است. آنجا که مادر به سوی مخاطبان می‌رود و تاریخ را می‌پرسد و مرد از تماشاکنان می‌خواهد که بگویند مغازه کاموا فروشی تعطیل است.

علیرضا حنیفی با قلمی روان و دراماتیک موضوعی را به صحنه می‌کشد و درد مشترکی را مطرح می‌کند که هنوز در میان بسیاری از خانواده‌هایی که فرزندانشان را تقدیم ایران و اسلام و انقلاب اسلامی کرده اند وجود دارد. خانواده‌هایی که فرزندان برومندشان مفقودالاثر هستند و ما تا آخر دنیا بدهکارشان هستیم و خواهیم بود.

درنهایت باید گفت نمایش سرباز شال بلند هرچند که اجرای عموی رفته اما آیا مگر پانزده اجرای برای نمایشی این‌چنین که در حوزه دفاع مقدس و مقاومت است کافی است؟  مدیران تئاتر باید با حمایت‌های کافی و لازم مادی و معنوی شرایط اجراهای بیشتری را برای چنین نمایش‌هایی فراهم آورند. به علیرضا حنیفی و گروهش خسته نباشید می‌گویم  .

 

عکس; سید ضیاالدین صفویان، تیوال




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام»

امیر حجازی: هویت ملی مهم‌ترین بخش جشنواره 42 به‌شمار می‌آید

امیر حجازی، کارگردان نمایش «ثقه‌الاسلام» می‌گوید ازآنجاکه بخش هویت ملی را مهم‌ترین بخش جشنواره می‌داند و با توجه به اینکه نسل جوان بیشتر در فضای مجازی وقت خود را سپری می‌کند، تلاش کرده یک واقعه تاریخی را با استفاده از فضای دیجیتال در معرض دید مخاطب قرار دهد.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره تئاتر فجر 42 

علی مرادزاده: در نمایش «دنگ» از مضامین بومی جنوب ایران بهره بردیم

علی مرادزاده تاکید کرد در نوشتن و اجرای نمایش «دنگ»، سعر کرده است از مضامین بومی مناطق جنوب ایران، به‌ویژه نوار ساحلی خلیج فارس استفاده کند.

|

پنجمین جلسه نقد آثار چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

روایت رنج بشر، دموکراسی با طعم همبرگر و دروغ‌پردازی
پنجمین جلسه نقد آثار چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

روایت رنج بشر، دموکراسی با طعم همبرگر و دروغ‌پردازی

نشست پنجم نقد و بررسی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42 با حضور علاقه‌مندان و رضا آشفته و سیدعلی تدین صدوقی به‌عنوان منتقد و نیز مهدی حامدسقایان، دبیر این رویداد برگزار شد و نمایش‌های «دشمن خدا»، «دموکراسی با طعم همبرگر» و «ساپو» مورد نقد و تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

حمید کاکاسلطانی: امیدوارم بخش فراگیر در جشنواره دائمی شود

داور بخش فراگیر چهل‌ودومین جشنواره بین المللی فجر با اظهار امیدواری نسبت به دائمی شدن بخش فراگیر در جشنواره است می‌گوید حضور در این رویداد، به بهبود زندگی هنرمندان دارای معلولیت و خودباوری و درک فرصت‌های برابر در زندگی شخصی‌شان کمک می‌کند و در صورت استمرار، نتایج اجتماعی ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست
در گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش خیابانی جشنواره 42 فجر مطرح شد

مالک آبسالان: تئاتر فجر از بزرگترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیاست

کارگردان نمایش خیابانی «آب ها مهربانند» جشنواره تئاتر فجر را از لحاظ کمی و کیفی از بزرگ‌ترین و معتبرترین جشنواره‌های دنیا می‌داند.

|

نظرات کاربران