در حال بارگذاری ...
ایران تئاتر بررسی می‌کند؛

تئاتر استان ها پیشتاز نامزدی جوایز تئاتر فجر

ایران‌تئاتر: فقط چند ساعت مانده به اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بررسی نامزد هایددریافت جایزه در میابیم تئاتر استان ها پیشتاز نامزدی دریافت جایزه جشنواره تئاتر فجر هستند.

به گزارش ایران‌تئاتر امسال و در سی‌وهفتمین دوره جشنواره شاهد حضور گسترده نسل جوان و گروه‌ها از استان‌های مختلف کشور بودیم؛ رخدادی که که در دوره‌های گذشته کمتر شاهد آن بوده‌ایم. در دو مسابقه تئاتر صحنه‌ای ایران یک و دو مجموعا 52 اثر نمایشی حضور داشته‌اند؛ از این تعداد 29 اثر(56%) از تهران و 23 اثر(44%) از سایر استان‌ها است. مجموع نامزدهای دریافت جایزه در این دو مسابقه 91 عنوان است در این بین سهم آثار تهران 41 عنوان(45%) و آثار استان‌ها 50 عنوان(55%) است؛ یعنی با وجود حضور بیشتر آثارنمایشی از تهران در این 2 مسابقه، عناوین نامزدی دریافت جوایز آثار استان‌ها بیشتر است.

 

مسابقه‌ تئاتر بین‌الملل

در این بخش 25 اثر نمایشی شرکت داشته‌اند؛ 19 اثر از ایران و 6 اثر از کشورهای دیگر. در این بخش نامبرده با 7 کاندیداتوری، پیشتاز نمایش‌ها است؛ صبا کسمائی برای طراحی نور، مصطفی شبخوان برای طراحی حرکت، شیما میرحمیدی برای طراحی صحنه و لباس، کیوان سررشته برای نگارش نمایشنامه، اصغر پیران برای بازیگری مرد و علی‌اصغر دشتی برای کارگردانی نمایش. در رتبه بعدی دستورالعمل‌های پرواز برای خدمه و خلبان(فرشاد فزونی برای طراحی صدا، صبا کسمائی برای طراحی نور، امیر امیری برای طراحی حرکت، فرهاد فزونی برای طراحی صحنه، نگارش نمایشنامه و کارگردانی نمایش)، پرومته طاعون(شهاب آگاهی برای طراحی حرکت و کارگردانی، ثمین سالک برای طراحی گریم، نوید گوهری برای موسیقی، شیما میرحمیدی برای طراحی صحنه و نیلوفر ندایی برای بازیگری زن) و وقتی خروس غلط می‌خواند(مقدی شامیریان برای طراحی لباس، امید اکبری برای طراحی صحنه، بانی پال شومون برای بازیگری مرد، مارال فرجاد برای بازیگری زن، علی شمس برای نگارش نمایشنامه و کارگردانی) با 6 کاندیداتوری حضور دارند. بعد از آن 5 کاندیداتوری برای نمایش‌های خنکای ختم خاطره(محمدجواد طالبی برای موسیقی، الهام شعبانی برای طراحی لباس، پریا وزیری و فاطمه معتمدآریا برای بازیگری زن و حمیدرضا آذرنگ برای نگارش نمایشنامه) و او (علی کلانتری برای موسیقی، الهام شعبانی برای طراحی لباس، آرش دادگر برای طراحی صحنه و کارگردانی و نازنین نادرپور برای بازیگری زن) است. بعد از آن دو نمایش جادویت می‌کنم(هلمت دن میرس و اوگو دهاس برای طراحی نور، مصطفی شبخوان برای بازیگری مرد و احسان همت برای طراحی حرکت) و ابلوموف(لعیا خرامان برای طراحی گریم، امیر صدیقیان برای موسیقی و پیام دهکردی برای بازیگری مرد) سه کاندیداتوری دارند. دو نمایش یک هفته راه رفتن در بهشت از شیراز(سیدمحمدهادی هاشم‌زاده برای طراحی نور و فرزانه رادفر برای طراحی گریم) و پسرها پسرند(فرنس فهر برای طراحی حرکت و موسیقی نمایش) با دو کاندیداتوری و فقط استخوان‌ها(توماس نورویو برای طراحی صدا)، سوآرم(مارتن دبرکزنی برای طراحی صدا)، یک تئاتر کوچک از انتهای دنیا(ازگیل گارسیا رومئو برای طراحی نور)، نمایش از آمل(مسعود حق‌پناه برای طراحی گریم)، زندگی احمقانه(آن موسیتزه برای طراحی لباس)، استیو جابز(فرزین محدث برای بازیگری مرد) و استرالیا(پیام لاریان برای نگارش نمایشنامه) با یک کاندیداتوری در این بخش حضور دارند.

 

مسابقه‌ تئاتر ایران یک

در این بخش 29 اثر نمایشی حضور داشته‌اند؛ 20 اثر از تهران و 9 اثر از استان‌های دیگر که خراسان رضوی با 3 نمایش در کاندیداتوری پیشتاز استان‌ها است. در این بخش نمایش فیل در تاریکی(علی کوزه‌گر برای طراحی نور، نسرین خرمی برای طراحی لباس، ابراهیم عزیزی برای بازیگری مرد، آوا شریفی برای بازیگری زن و مهرداد مصطفوی برای گارگردانی) و رومئو و ژولیت از خراسان رضوی(عرفان خاتونی‌‎مقدم برای موسیقی، مسعود صفری برای طراحی صحنه و کارگردانی، مونا بارانی برای بازیگری زن و میلاد کاشانی برای نگارش نمایشنامه) با 5 کاندیداتوری، پیشتاز نمایش‌ها هستند. در رتبه بعدی نمایش عروسی خون از بندر دیر بوشهر(ایمان اسماعیلی برای طراحی نور، میثم عبدی برای موسیقی، زینب عبدی برای طراحی لباس و فضل‌اله عمرانی برای گارگردانی) با 4 کاندیداتوری حضور دارد. بعد از آن نمایش‌های ویتسک(امید دولت‌خواه برای طراحی صدا، سینا احمدی برای طراحی صحنه و کاظم موسوی برای بازیگری مرد)، لانچر5(علیرضا میرانجم برای طراحی نور، امیر نوروزی برای بازیگری مرد و پویا سعیدی و مسعود صرامی برای نگارش نمایشنامه)، نقاشی اشر(رضا خضرائی‌شاد برای طراحی نور، آوا شریفی برای بازیگری زن و محمدحسین معارف برای نگارش نمایشنامه) و فرآیند(علی کرسی‌زر برای طراحی صحنه و کارگردانی و علی کرسی‌زر و امیر ابراهیم‌زاده برای نگارش نمایشنامه) با 3 کاندیداتوری حضور دارند. رتبه بعدی با 2 کاندیداتوری برای نمایش‌های آقامحمدخان(هادی فکری برای طراحی گریم و کیان حسین برای موسیقی)، قضیه(حمید مرادی برای طراحی گریم و سجاد امیرمجاهد برای طراحی صحنه)، مده‌آ(ندا قاسمیان برای طراحی گریم و ونوشه واحدی برای طراحی لباس)، آنشرلی با موهای خیلی قرمز از چهارمحال و بختیاری(آرزو عبدالهی برای بازیگری زن و امیر بهاور دهکردی‌پور برای طراحی صحنه)، سردسیر از خراسان رضوی(حسین طاهری برای بازیگری مرد و منیره آلاداغی برای بازی یگری زن) و سرزمین‌های شمالی(مونا احمدی برای بازیگری زن و نگارش نمایشنامه) است. در پایان نمایش‌های ما داریم از این خونه می‌ریم از خراسان رضوی(حسین اکبرپور برای طراحی صدا)، تصعید(سینا موسوی برای طراحی صدا)، مرگ و دوشیزه(امیر دوستی برای موسیقی)، هار( بیتا نصر برای طراحی لباس) و مقدس(سعدی محمدی عبد برای گارگردانی) با 1 کاندیداتوری حضور دارند.

 

مسابقه تئاتر ایران دو

در این بخش 23 اثر نمایش حضور دارند؛ 9 اثر از تهران و 14 اثر از استان‌های دیگر و بیشترین کاندیداتوری مربوط به استان‌های دیگر است و استان اصفهان با 4 نمایش در بخش‌های مختلف کاندید شده است. در این بخش نمایش دریاچه قو از خراسان رضوی با 10 کاندیداتوری پیشتاز نمایش‌ها است؛ حسام الدین انوشیروانی برای طراحی آرایه صوتی، محمود کریمی برای طراحی نور، تینا لطفی برای طراحی حرکت، رویا حشمتی برای طراحی گریم، میلاد قنبری برای موسیقی، زهرا کاظمی برای طراحی لباس، عاطفه پور بهرام و ستایش رجایی نیا برای بازیگری زن، رضا صابری برای نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی.در رتبه بعدی نمایش شفیره(رضا خضرائی برای طراحی نور، مهدی شاه پیری برای طراحی حرکت و کارگردانی، بابک نصیر خواه برای موسیقی، مهرنوش بلمه برای طراحی لباس و مهدی شاه پیری، هانی سقائیان و کتایون رزم جو برای طراحی صحنه) با 6 کاندیداتوری حضور دارد. بعد از آن نمایش بازگشت از خرم‌آباد با 5 کاندیداتوری(علی سینا رضانیا برای طراحی آرایه صوتی و موسیقی، زهره قنبری برای گریم، روحان امامی برای طراحس صحنه و علی غابشی برای بازیگری مرد) است. بعد از آن نمایش‌های یک خانواده محترم(سعید مهاجر برای موسیقی، سید محمد رضا مرتضوی برای طراحی صحنه، صفورا خوش طینت برای بازیگری زن و مسعود هاشمی نژاد برای نمایشنامه‌نویسی)، تاکسیدرمی از اهواز(رسول حق جو برای نمایشنامه‌نویسی، ناصر آل خمیس برای بازیگری مرد، مجتبی رستمی برای طراحی صحنه و سارا حسین پور برای طراحی لباس) و پروانه الجزایری از کرمانشاه(محمد رضا درند و سعید زندی برای کارگردانی، پیام لاریان برای نمایشنامه‌نویسی، سعید زندی برای بازیگری مرد و سعید حسنلو برای طراحی صحنه) با 4 کاندیداتوری حضور دارند. بعد افرا از اصفهان(احسان جانمی برای کارگردانی، مائده وحید برای بازیگری زن و شفق کاظمی برای طراحی لباس) با 3 کاندیداتوری، سر میز شام از اصفهان(فائزه کاظمی برای طراحی لباس و شیما مومنی برای طراحی گریم)، خرده نان(رضا بهبودی برای بازیگری مرد و آناهیتا اقبال نژاد برای بازیگری زن)، عند از مطالبه(سید علی موسویان برای بازیگری مرد و مرتضی شاه کرم برای نمایشنامه‌نویسی)، استرالیا از اصفهان(پیمان کریمی برای کارگردانی و شهره موسوی برای بازیگری زن) و سانتی‌متر(مرتضی شاه کرم برای نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی) با 2 کاندیداتوری و گزارشی مرگبار از فصل سیاه خواب از بوشهر(فاطمه خندان و مژده زادمهر برای طراحی گریم)، دام از اصفهان(حسین احمدجو و محمد محمدی برای موسیقی) و تناسخ سه تا سی و پنج تومن(هومن حاج عبدالهی برای بازیگری مرد) با 1 کاندیداتوری حضور دارند.

 

نمایش‌های رادیویی

در این بخش 10 اثر حضور دارند؛ 4 اثر از تهران و 6 اثر از استان‌های دیگر. در این بخش ساعت گرگ(بهرام سروری نژاد برای بازیگری مرد، پیمان قریب پناه برای نگارش نمایشنامه، پیمان قریب پناه برای کارگردانی و انسیه سمیع پور برای تهیه کنندگی) و باد که می‌نویسد(میر طاهر مظلومی برای بازیگری مرد، آرش عباسی برای نگارش نمایشنامه، داریوش شهبازی برای کارگردانی و فرشاد آذرنیا برای تهیه کنندگی) با 4 کاندیداتوری پیشتاز این بخش هستند. پس از آن گونش از اردبیل(سولماز ملکی برای تهیه کنندگی، سولماز ملکی برای نگارش نمایشنامه و بازیگری زن) با 3 کاندیداتوری، شنود از رشت(مهدی آذری برای کارگردانی و تهیه‌کنندگی) با 2 کاندیداتوری و شبانه از اصفهان(حسن جویره برای بازیگری مرد)، مزار از بجنورد(آزاده حیدرزاده برای بازیگری زن)، حفره‌ای در زمین(نازنین مهیمنی برای بازیگری زن) و عزت تا ثریا از شیراز(سیده لیلا اسراری برای تهیه کنندگی) با 1 کاندیداتوری حضور دارند.

 

تئاتر خیابانی

در این بخش 22 اثر حضور دارند؛ 4 اثر از تهران و 18 اثر از استان‌های دیگر. در این بخش درها به روی چه کسی باز می شوند از آستانه اشرفیه با 4 کاندیداتوری پیشتاز این بخش است؛ گروه موسیقی، محمدرضا پورعلی و میلاد حسین زاده برای طراحی فضا و ابزار نمایشی، محمد رضا جعفری لفوت برای طرح و ایده‌پردازی و میلاد حسین زاده برای کارگردانی. بعد از آن نمایش‌های کالبدشکافی یک اتفاق از کرج(مهدی حبیبی  برای طراحی فضا و ابزار نمایشی، مصطفی کولیوندی برای بازیگری مرد و نرگس خاک کار برای بازیگری زن)، نامیرا(مهدی حبیبی  برای طراحی فضا و ابزار نمایشی، امیرحسین شفیعی برای طرح و ایده‌پردازی و کارگردانی)، این کجا و آن کجا از بروجرد(مسعود کردی  برای بازیگری مرد، پژمان شاهوردی برای طرح و ایده‌پردازی و کارگردانی) و اهم(دلارام ترکی برای بازیگری زن، مسعود براهیمی برای طرح و ایده‌پردازی و کارگردانی) با 3 کاندیداتوری، آغوش بی مهر زمین از سیاهکل(گروه موسیقی و محمود فرضی نژاد برای طراحی فضا و ابزار نمایشی)، لازمان لامکان از بوشهر(رضا بهرامی برای طرح و ایده‌پردازی و گروه موسیقی)، خرس های پاندا به روایت ساکسیفونیستی که متولد دهه شصت بود از خمینی‌شهر(محمد حاجیان برای طراحی فضا و ابزار نمایشی و ابراهیم حاج حیدری برای بازیگری مرد)، هشتگ لاکچری از تفرش(میثم سرآبادانی برای بازیگری مرد و مهسا افتحی  برای بازیگری زن) و تیک تاک از بوکان(هاوری رضایی برای بازیگری مرد و نازیلا امینی برای بازیگری زن) با 2 کاندیداتوری و  مشترک مورد نظر(امیر حسین انصافی برای بازیگری مرد)، بیگانگی از آمل(غنچه شکوهیان برای طرح و ایده‌پردازی) و دایره مربع مستطیل از سنندج(فشین خدری برای کارگردانی) با 1 کاندیداتوری در جشنواره حضور دارند.

 

دیگرگونه‌های اجرایی

در این بخش 14 حضور دارند؛ 13 اثر از تهران و 1 اثر از خراسان رضوی. در این بخش 5 اثر آدم‌هایی که نمی‌بینیم، اپرای شماره 01# تهران، ارس، گرم کردن و مواجهه با ورنوس فادرانی از تهران کاندیدا شده‌اند.

 

بخش عکس

در این بخش 5 اثر کاندید شده‌اند؛ سید امیر رضا ریاضی از کرمان، شی وا خدابخش از تهران، فرهاد جاوید از تهران، کیارش مسیبی از تهران و لیلی صدیق از تهران.

 

بخش پوستر

در این بخش نیز 5 اثر کاندیده شده‌اند؛ محمد افشار از مشهد، امید افرند از تهران، مرتضی فرحناک از قم، سعید رضوانی از تهران و مهدی رایگانی از تهران.

 

بخش نمایشنامه‌نویسی

در این بخش 7 اثر کاندید شده‌اند؛ Z.MA.1080 نوشته محبوبه عرب‌قنبری از شهر ری، سالی که دوبار پاییز شه نوشته لیلی عاج از تهران، میرزیاس نوشته زهره شفیعی از تهران، چند روایت از چند زندگی مرتبط نوشته مسعود محمدی‌قنبرلو از اردبیل، پریزاد نوشته سارا الهیان از تهران، ضمایر نوشته همایون حجازی‌نیا از تهران و عاشقانه‌های لجنی نوشته مهدی علی‌پور‌اصل از تبریز.

 

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران