در حال بارگذاری ...
روایت تهیه‌کننده و کارگردان نیجریه‌ای از حضور در جشنواره تئاتر فجر

ایرانی‌ها تئاتر را دوست دارند و ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کنند

جری آدسوو مؤسس، تهیه‌کننده و کارگردان هنری تئاتر رویال آروجا کشور نیجریه از میهمانان حاضر در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عنوان کرد: متوجه شدم ایرانی‌ها به‌صورت کلی تئاتر را دوست دارند و ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کنند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از هنرآنلاین؛ جری آدسوو مؤسس، تهیه‌کننده و کارگردان هنری تئاتر رویال آروجا کشور نیجریه از میهمانان بخش SHOWCASE یا "نخستین پیشخوان ملی هنرهای اجرایی ایران" در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است او از تجربه حضور در ایران و تماشای آثار ایرانی سخن گفت:

 

لطفا ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

من جری آدسوو هستم و تئاتر سلطنتی آروجا نیجریه را تاسیس کرده‌ام. من در زمینه نمایشنامه‌نویسی، تهیه‌کنندگی تئاتر و... فعالیت می‌کنم و سعی دارم سطح زندگی مردم نیجریه را توسعه دهم.

 

فعالیت اصلی شما تئاتر است؟

هم رسانه هم تئاتر. از تئاتر استفاده می‌کنم تا ارتباطات اجتماعی را گسترش دهم.

 

اولین بار است که به ایران آمده‌اید؟

بله. قبلا آرزو داشتم ایران را ببینم و حالا چند روزی است که به ایران آمده‌ام.

 

آیا قبلا نمایشی از ایران دیده بودید؟

بله یک بار در ماه اکتبر گذشته اثری دیدم که نمایشی کلاسیک از ایران بود که به دعوت سفارت نیجریه به کشور ما آمده بود.

 

با تئاتر ایران از پیش آشنایی داشتید؟

بله یک چیزهایی می‌دانستم و مطالبی در این باره داشتم.

 

آیا نمایشنامه‌نویسان ایرانی را می‌شناختید؟

بله، امیررضا کوهستانی را می‌شناسم. یک دوست سوئدی او را به من معرفی کرد و در موردش در اینترنت خواندم.

 

نظرتان نسبت به آثاری که تاکنون در جشنواره تئاتر فجر دیده‌اید، چیست و آنها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

خیلی نمایش‌های تاثیرگذاری بودند. به طور کلی اگر بخواهم نظر بدهم، فقط از نظر کیفیت کارها نمی‌گویم بلکه به نظرم همه چیز روی هم رفته خوب است و تصور اولیه‌ام از تئاتر ایران اینگونه شکل گرفت. پستی در اینستاگرامم گذاشتم و نوشتم فکر می‌کنم تئاتر ایران از قدرتمندترین تئاترها در خاورمیانه است. به خاطر بحث اسلامی بودن، فکر می‌کردم مثل برخی دیگر کشورهای منطقه کارها خیلی سانسور می‌شود، اما دیدم بازیگران در فضاهایی که می‌خواهند، می‌توانند کار کنند. از سوی دیگر فکر می‌کردم ازدحام جمعیت به خاطر جشنواره تئاتر است، اما متوجه شدم ایرانی‌ها به طور کلی تئاتر را دوست دارند و ارتباط خوبی با آن برقرار می‌کنند.

 

آیا نمایشی در بخش شوکیس نظرتان را جلب کرده است؟

کارهای بسیاری من را به خود جذب کردند. نمایشی به کارگردانی کاملیا غزالی به نام "من یه زنم، صدامو می‌شونی؟"، همچنین اثری از علی شمس هم جزو نمایش‌هایی بودند که واقعا پسندیدم. علی شمس این نمایش را در ایتالیا اجرا کرده بود که در مورد مهاجرت است و خیلی دوستش داشتم و اثر خوبی بود. یک نمایش روز قبل دیدم که "دن کیشوت" نام داشت و آن هم نمایشی قوی بود. کاندیداهای زیادی در ذهنم دارم و واقعا تئاترهای زیادی است که دوست دارم انتخاب‌شان کنم.

 

نظرتان به‌صورت کلی نسبت به جشنواره بین‌المللی تئاترفجر که بزرگترین رویداد تئاتری ایران است، چیست؟

خیلی خوب است، اما همیشه جای پیشرفت وجود دارد. می‌توانم بگویم شرایط برگزاری به خصوص برای جشنواره‌ای به این بزرگی خوب است. این نظر شخصی من است؛ بعد از سی و هفت دوره برگزاری به این جشنواره آمدم و قسمت بسیار بزرگی به آن اضافه شده است به اسم شوکیس که خیلی مهم است. بزرگترین چالش من در این جشنواره زبان است. زبان اجراها در ایران، فارسی بود یا دیالوگ‌ها خوب ترجمه نمی‌شد. مطمئن نیستم که این مشکل در همه آثار باشد. زبان اجرای امیررضا کوهستانی که من دیشب دیدم، به عنوان تولیدکننده تئاتر در ایران را نفهمیدم و فقط نشستم نمایش را دیدم بدون اینکه بفهمم چه می‌گویند! برنامه‌ریزی‌های جشنواره بد نیست و من فقط با معضل زبان روبه‌رو هستم. اینها فقط نظرات شخصی من است. در شوکیس سه قسمت داشتیم که پرزنتیشن، پیچینگ و بعد اسپید دیتینگ بود. در پرزنتیشن بازیگران 12 دقیقه وقت داشتند که خودشان را معرفی کنند، در پیچینگ 5 دقیقه وقت داشتند ایده‌های جدیدشان را بگویند و در اسپید دیتینگ در کافه تئاتر شهر 10 دقیقه با کارگردانان صحبت می‌کردند و به نظرم این بخش آخر از معرفی 12 دقیقه‌ای اول هم بهتر بود. معرفی خیلی تاثیر نداشت، اینکه فقط بخواهند اجرای‌شان را پرزنت کنند، فایده ندارد و همراه کردن ما با خود اجرا، تاثیر بیشتری دارد، اگر حتی ما با اجراها و تجربه‌های قبلی آنها آشنا می‌شدیم، خیلی بهتر هم بود. صادقانه می‌گویم کارها واقعا تاثیرگزار بود و اگر بحث مشکل زبان را کنار بگذاریم، بقیه موارد رضایت‌بخش بود. تئاتر به عنوان یک وسیله ارتباطی، کمک می‌کند دنیا، مردم ایران و فرهنگ‌شان را بشناسند و حتی بیشتر از خواندن یک مقاله می‌تواند تاثیرگزار باشد.

 

 کمپانی تئاتری که در نیجریه دارید، خصوصی است یا دولتی؟

خصوصی.

 

در نیجریه کمپانی‌ها خصوصی هستند یا دولتی؟

خیلی رسمی و اداری نیست. گروه‌ها می‌توانند به سازمان‌های دولتی مراجعه کنند و از آنها بخواهند کمک‌شان کنند.

 

این کمک‌ها و حمایت‌ها مالی است؟

حمایت‌ها می‌تواند به‌صورت مالی باشد و هم می‌تواند مثلا به این صورت باشد که در یک فضای دولتی یا فضای خصوصی اجرا بگیرند.

 

حرف آخر؟

من می‌خواهم از مسئولان برگزاری جشنواره فجر بخواهم که راه‌شان را ادامه دهند و تلاش کنند تعامل و همکاری‌ها بیشتر شود. به نظرم باید تنوع را در جشنواره بالا ببرند تا این فستیوال برای هر شخصی، در هر زمینه‌ای جذابیت کافی داشته باشد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران