در حال بارگذاری ...
داوود کیانیان در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر

واقع‌گرایی در تئاتر کودک و نوجوان به حاشیه رفته است

داوود کیانیان هنرمند پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان معتقد است؛ واقع‌گرایی در تئاتر کودک و نوجوان رویکردی است که متاسفانه بسیار مغفول مانده است.

نمایش «پرواز کبک‌ها» که این روزها در تالار هنر روی صحنه رفته، یکی از تازه‌ترین نوشته‌های داوود کیانیان هنرمند پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان است که مضمونی اجتماعی را دستمایه قرار داده و به یکی از جدی‌ترین معضلات این روزها در ارتباط با مسائل نوجوانان می‌پردازد.

داوود کیانیان در گفت‌وگو با ایران تئاتر در خصوص انگیزه‌هایش از نگارش این متن اظهار کرد: حدود دو سال پیش بود که جریانی به نام «نهنگ آبی» در فضای مجازی پدیدار شد و متأسفانه از میان نوجوانان ایرانی چند قربانی هم گرفت. همزمان با شکل گیری این جریان مخرب بود که تصمیم گرفتم نمایشنامه ای بر پایه همین رخداد بنویسم؛ چرا که می‌دیدم نوجوانان کشور در این ارتباط آشکارا در معرض آسیب‌هایی جدی قرار گرفته اند و به شدت در معرض خطر قرار دارند. واضح است که هنر تئاتر قابلیت این را دارد تا به عرصه آسیب‌های اجتماعی ورود کند و از آنجا که در فعالیت‌هایم همواره معتقد به جنبه‌های کاربردی هنرهای نمایشی بوده‌ام، تصمیم به نگارش متنی در این ارتباط گرفتم.

این پژوهشگر برجسته تئاتر کودک و نوجوان در ادامه با اشاره به ویژگی‌های این نمایشنامه بیان کرد: ویژگی‌های این اثر را می‌توان در چند وجه توضیح داد. یکی از این وجوه مسئلۀ توانمندسازی افراد توان‌یاب است که در بخشی از کارکردهای این نمایش مورد توجه قرار گرفته است. همان طور که می دانید، بخش عمده ای از نقش آفرینی در این نمایش را هنرمندان کم توان موسسه خیریه بچه‌های باران بر عهده دارند و تا کنون بیش از 500 اجرا را با چند نمایش در شهرهای مختلف کشور پشت سر گذاشته‌اند. این ویژگی نشانگر ظرفیت‌های غیر قابل انکار هنر تئاتر در توانمندسازی افراد است و به ما یادآوری می‌کند که بیش از پیش می‌توانیم از این ظرفیت‌ها بهره برداری کنیم.

او در همین زمینه افزود: مسئلۀ دیگری که در این نمایشنامه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته، پرداختن به مسائل روز کودکان و نوجوانان است که در نهایت تأسف باید بگویم در فضای تئاتر کودک و نوجوان این سال‌ها به شدت مورد غفلت واقع شده است. واقع گرایی در تئاتر کودک و نوجوان رویکردی است که متاسفانه بسیار مغفول مانده و در مقابل آنچه به عنوان رویکرد غالب در عرصه تئاتر کودک و نوجوان شاهد هستیم پرداختن به فانتزی، تخیل و فراواقعیت در آثار نمایشی است. واضح است که مقصود نفی یا انکار کارکرد فانتزی و تخیل و یا نمایش هایی با شخصیت های حیوانی در تئاتر کودک و نوجوان نیست؛ اما بر هم خوردن تعادل رویکردهای نمایشی و غلبۀ یکسویۀ یک رویکرد خاص هم افراط محسوب می‌شود و مسلماً نمی‌تواند مطلوب باشد. در حال حاضر به جرات می‌شود گفت که در عرصه تولیدات نمایشی کودک و نوجوان نسبت آثار واقع گرا به آثار فانتزی یک به نود ونه است که نشان از غلبۀ آشکار فانتزی بر واقعیت‌گرایی دارد.

کیانیان در ارتباط با اهمیت واقع گرایی در تئاتر کودک و نوجوان تصریح کرد: تقویت تئاتر واقع گرا را امری ضروری می دانم و معتقدم این یک نیاز جدی کودکان و نوجوانان است که در نمایش‌ها با فضایی که نزدیک به مسائل آن‌ها است روبه رو شوند. در دهه پنجاه شاهد این بودیم که واقع گرایی جریان غالب تولیدات نمایشی آن زمان بود؛ طوری که تاثیرات آن در پرورش کودکان و نوجوانان آن سال‌ها غیرقابل انکار است. اما اینکه چه عواملی موجب شده تا تئاتر کودک و نوجوان ما به آنچه در جامعه می‌گذرد بی تفاوت و حتی گریزان از آن باشد، مسئله ای است که به طور جدی باید بررسی و آسیب شناسی شود.

رئیس بنیاد نمایش کودک و نوجوان در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه این بنیاد چه رویکردهایی را در ارتباط با تئاتر کودک و نوجوان کشور دنبال می‌کند، بیان کرد: بنیاد نمایش کودک و نوجوان دغدغه‌هایی بنیادی را در این عرصه دنبال می‌کند که بیش از همه بر اهمیت و جایگاه تئاتر کودک در کشور متمرکز است. ما اکنون در آغاز قرن دوم شکل گیری تئاتر کودک و نوجوان قرار داریم و پیشینه یکصد سالۀ تئاتر کودک در کشورمان امر بسیار مهمی است. بر این اساس از زمان تأسیس این بنیاد بخش مهمی از فعالیت‌هایمان در مسیر ارزش گذاری و بازخوانی این پیشینۀ قابل تأمل قرار گرفته که از جملۀ این اقدامات انتشار کتاب‌هایی درباره ادبیات نمایشی حوزه کودک و نوجوان و میراث ارزشمند فعالان این عرصه و در رأس آن‌ها آثار زنده یاد جبار باغچه بان  بوده است. همچنین تاریخ شفاهی تئاتر کودک و نوجوان ایران از پروژه‌هایی است که در بنیاد نمایش کودک و نوجوان نزدیک به یک سال است که دنبال می‌شود. علیرغم این‌ها بنیاد این آمادگی را دارد تا با برگزاری سمینارها و همایش‌های تخصصی به شکل ویژه به طرح آسیب‌هایی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان با آن ها روبه رو هستیم بپردازد؛ اما واضح است که در این ارتباط نیاز به همکاری با اسپانسرهای فرهنگی در بخش‌های دولتی و خصوصی است تا ایده‌های این بنیاد را در زمینه‌های مختلف پژوهش و تولید تئاتر کودک و نوجوان توسعه دهیم.  

 

 

 




مطالب مرتبط

اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد
اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد

بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که با عنوان «قصه نمایش» ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال برگزار شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

|

توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان
توجه ویژه به نوجوانان در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

آغاز دو کارگاه آموزشی داوود کیانیان با حضور نوجوانان

همزمان با اولین روز جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کارگاه‌های «نمایشنامه نویسی ویژه نوجوان» و «آشنایی با کاربرد تئاتر در زندگی» با حضور داوود کیانیان در شهر اردکان یزد برگزار شد.

|

گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند
گفت‌وگو با داوود کیانیان

«نمایش خلاق»؛ نمایشی فرآیندمحور با مخاطبانی که بازیگرانش هستند

داوود کیانیان، نویسنده، پژوهشگر و پیشکسوت تئاتر ضمن اشاره به تفاوت‌ ساختار، اجرا و همچنین رده سنی مخاطبان در نمایش خلاق با تئاتر خلاق، نمایش‌های تولیدشده در این زمینه را آثاری فرآیندمحور معرفی کرد که مخاطبانش، بازیگر آن هستند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

نمایش «خَرَمشیر» به کارگردانی مجتبی خمسه برداشتی از متون کهن ایرانی است که مفاهیم چندگانه و چندلایه را در بر می‌گیرد. این اثر نمایشی تا 27 اسفند در فرهنگسرای خانواده روی صحنه می‌رود.

|

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

نظرات کاربران