در حال بارگذاری ...
فصل کوچ سال 97

یادی از بزرگانی که دیگر در کنار ما نیستند

ایران تئاتر: سال ۹۷ در حالی به پایان رسید و آرام آرام سال۹۸ شروع شد که خیلی از بزرگان تئاتر را دیگر در کنار خود نمی بینیم.

سال 97 در حالی به پایان رسید و آرام آرام سال98 شروع شد که خیلی از بزرگان تئاتر را دیگر در کنار خود نمی بینیم. بزرگان و هنرمندانی که با آنها کار کرده ایم، خندیده ایم، استرس کشیده ایم، غمناک شده ایم، آموخته ایم، بزرگ شده ایم و گاه، بیش از آن که در کنار عزیزانمان باشیم، کنار آنها بوده ایم. آن قدر به هم و دیدن روزانه یکدیگر عادت کرده بودیم که پرکشیدن غیرمنتظره تک تک شان را باور نداشتیم و شاید هم هنوز باور نداریم. روزهای شروع سال جدید برایمان فرصتی شد تا یادی کنیم از بزرگان هنر تئاتر که روزگاری چراغ تئاتر ایران با شور و شوق آنها روشن شد و امروز توانمندی هایشان، کوله بار پر از تجربه شان و همه آموزه هایشان بدرقه راه ما برای روشن ماندن این چراغ است.

 

عزت الله انتظامی

عزت الله انتظامی که به آقای بازیگر سینمای ایران مشهور بود در 31 خرداد 1303 در محله سنگلج تهران متولد شد. وی فعالیت هنری خود را با پیش‌پرده‌خوانی در تماشاخانه‌های لاله‌زار شروع کرد و پس از یک سال به تماشاخانه‌های هنر و فرهنگ تهران رفت. در سال ۱۳۲۰ نخستین نمایش حرفه‌ای خود را با عنوان اولتیماتوم نوشته پرویز خطیبی به کارگردانی اصغر تفکری در تئاتر پاریس خیابان لاله‌زار اجرا کرد و تا سال ۱۳۲۶ توانست در بیش از ده نمایش نقش‌پردازی کند. سپس‌ در سال ۱۳۵۱، پیش‌پرده‌خوانی در ایران و نیز کار هنری هنریش فون کلایست موضوع پایان‌نامه کارشناسی او در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد که با امتیاز «بسیار خوب همراه با تشویق کتبی» به تأیید استادانش، من جمله بهرام بیضایی، رسید. فیلم واریته بهاری به کارگردانی پرویز خطیبی نخستین تجربه سینمایی انتظامی است. او بیست سال بعد، در ۱۳۴۸، در گاو ساخته داریوش مهرجویی بازی کرد که بازیش نقطه عطف و تحولی شگرف در تاریخ بازیگری سینمای ایران شد. انتظامی پس از انقلاب و به خصوص در دهه شصت در انواع و اقسام نقش‌ها به بهترین نحو ممکن ظاهر شد. بازی او در فیلم‌های حاجی واشینگتن، اجاره نشین‌ها، گراند سینما، هامون، بانو، گاو، ستارخان، صادق کرده، خانه خلوت، ناصرالدین شاه اکتور سینما، روز فرشته، روسری آبی، مینای شهر خاموش، دیوانه از قفس پرید، خانه‌ای روی آب و راه آبی ابریشم اوج هنرنمائی او و فیلم‌های ماندگار او در کارنامه سینمائیش است. این استاد بی نظیر تئاتر کشور عناوین زیادی در جشنواره فیلم فجر دارد که از آن جمله می توان به نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای فیلم ستاره می‌شود، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای فیلم جایی برای زندگی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر برای فیلم گاوخونی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر برای فیلم خانه‌ای روی آب، نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشن خانه سینما برای فیلم حاجی واشنگتن، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای فیلم روز فرشته، لوح تقدیر بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای فیلم خانه خلوت و ناصرالدین شاه آکتور سینما، نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر برای فیلم هامون، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای فیلم گراند سینما و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر برای فیلم اجاره‌نشین‌ها اشاره کرد. استاد انتظامی  در ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ در بیمارستان باهنر تهران در سن ۹۴سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

 

عطا صفرپور

عطا الله صفرپور در سال ۱۳۲۴ در شهر گرگان متولد شد و از سال ۱۳۳۲ با اجرای نمایش سرباز عیالوار وارد عرصه بازیگری تئاتر گردید که حاصل آن اجرای بیش از ۵۰ نمایش تئاتر حرفه‌ای بوده‌است.گرایش اصلی وی در تئاتر، نمایش سنتی(روحوضی) بوده آنچنان که می‌توان از او به عنوان یکی از برجسته‌ترین سیاه بازان ایران در سالهای اخیر نام برد. معروف‌ترین نقش وی، نقش مُرده‌شور در سریال پایتخت ۴ بود. صفرپور در هفتمین جشنواره سراسری تئاتر فجر از سوی هیئت داوران موفق به کسب عنوان بازیگر دوم و در دهمین جشنواره موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگرشد.ذوی در 10شهریورماه 1397 در سن 73 سالگی درگذشت.

 

شعبانعلی اسلامی

شعبانعلی اسلامی زاده ۱۳۳۸ و درگذشته خرداد ۱۳۹۷ تهیه‌کننده و مدیر تولید فیلم بود. او فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۵۹ در یزد، در ارومیه بازیگری و کارگردانی و فعالیت در سینما را از ۱۳۶۶ با ایستگاه به عنوان برنامه‌ریز آغاز کرد. وی تهیه کنندگی فیلم‌های سینمایی پنجه در خاک، ویرانگر، سربلند، مرضیه، آخرین خون، گریز، گل‌ها و گلوله‌ها و جستجوگر را برعهده داشته است.

 

ناصر ایرانی

ناصر ایرانی با نام کامل ناصر نظیف‌پور ایرانی زاده ۷ مرداد ۱۳۱۶ در تهران و درگذشته ۲ آبان ۱۳۹۷ نویسنده، مترجم و نمایش‌نامه‌نویس در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ بود. از پرآوازه‌ترین نمایشنامه‌های او می‌توان به ما را مس کنید و سه نمایش‌نامه کسالت‌بار، قتل، در پایان و حُفره اشاره کرد. ناصر ایرانی در دوران جنگ ایران و عراق به درخواست خودش برای نوشتن داستان و رمان به جبهه رفت. او با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دفتر نشر فرهنگ اسلامی همکاری می‌کرد.

 

صدرالدین شجره

میرصدرالدین شجره متولد ۱۳۳۱ و درگذشته ۱۳۹۷ گوینده، مجری، بازیگر، دوبلور، نمایشنامه‌نویس و کارگردان نمایش رادیویی بود. علاقه او به شعر و ادبیات باعث شد که از دوران نوجوانی، در مجالس شعرخوانی شرکت کند و از همان زمان نیز برای آموختن فن بیان و سلفژ اقدام نماید. شجره در سال دوم دبیرستان، پس از به روی صحنه بردن نمایشی در مدرسه، با اکبر رادی آشنا شد و همین آشنایی، منجر به دوستی‌ای شد که تا پایان عمر رادی ادامه داشت. او در سال ۱۳۴۶، در ۱۵ سالگی مقام نخست کشوری در آزمون فن بیان را کسب کرد و به دنبال آن وارد رادیو شد. شروع به کار وی در رادیو جوانان بود که به مدت هفت سال ادامه داشت. او همچنین اکثر نمایشنامه‌های اکبر رادی، را برای پخش در رادیو تنظیم و کارگردانی کرده و در برخی از آن‌ها نیز بازی کرده‌است. صدرالدین شجره در برخی شبکه‌های رادیویی به عنوان گوینده و کارشناس مجری حضور داشته‌است. صدرالدین شجره، علاوه بر فعالیت در رادیو در بعضی از تله‌تئاترها، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز به عنوان بازیگر یا کارگردان فعالیت داشته‌؛ که می‌توان به هیولا، تیغ کهنه، مدارصفردرجه، ماه و پلنگ، معمای شاه و ستارخان اشاره کرد.

 

حسین محب‌اهری

حسین محب‌اهری بازیگر شناخته شده و مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان که هم در حوزه کودک و نوجوان و هم در حوزه بزرگسال نقش‌های به یاد ماندنی متعددی از خود به یادگار گذاشته است. او زاده ۲۹ مهر ۱۳۳۰ در تهران و درگذشته ۲۶ دی ۱۳۹۷ است. محب‌اهری همچنین یک دوره آموزش بازیگری در کارگاه نمایش زیر نظر آربی آوانسیان در سال ۱۳۵۴ گذراند و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۵ با ایفای نقش کوچکی در فیلم رابطه با کارگردانی پوران درخشنده آغاز کرد. این بازیگر که در طول این سال‌ها همواره به عنوان یک عکاس نیز در تئاتر مشغول بوده، هشت سال با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرد اما در طول این سال‌ها سعی کرد با مقاومت، مبارزه، تلاش و کار مستمر و افکار مثبت این بیماری مهلک را شکست بدهد. فیلم‌ها، مجموعه‌های تلویزیونی و نمایش‌هایی همچون خسیس، خوابم میاد، ساکن طبقه وسط، روز واقعه، سه بیگانه، محله بهداشت، سربداران، باجناق‌ها، چاق و لاغر، پایتخت، معمای شاه، اسپاگتی در هشت دقیقه، وقتی همه خواب بودیم و پسر آدم دختر حوا از جمله آثاری‌ است که در کارنامه حسین محب اهری در عرصه بازیگری دیده می‌شود.

 

سعید محقق

سعید محقق زاده ۱۳۲۷ اصفهان و درگذشته ۱۳۹۷ بازیگر سینما و تئاتر بود. وی در آثاری چون کفش‌های میرزا نوروز، جعفرخان از فرنگ برگشته و مرگ سپید نقش آفرینی داشت. محقق سابقه بازی با رضا ارحام صدر را نیز در کارنامه هنری خود داشت؛ و یکی از همراهان ارحام صدر بود که مکتب تئاتر اصفهان را بنا نهاد. از آثار او می‌توان به من میخوام، مست، وادنگ، دیوانه، هفت سین، قهرمان عوضی، شیر تو شیر، رمال باشی و متل جهان اشاره کرد.

 

هوشنگ آزادی‌ور

هوشنگ آزادی ور متولد 1321 تهران و نهم اردیبهشت 97 به دلیل بیماری ریوی و قلبی درگذشت. آزادی ور یک نویسنده و پژوهشگر بود که مقالات متعددی را در زمینه تئاتر و سینما نوشته و منتشر کرد. او در زمینه پژوهش نیز کتاب ب‍دی‍ه‍ه‌س‍ازی: ش‍ی‍وه ب‍ی‍ان ه‍ن‍ری در ای‍ران را درباره م‍ب‍ان‍ی ه‍ن‍ر س‍ن‍ت‍ی ای‍ران‍ی و اس‍لام‍ی‌ توسط م‍وس‍س‍ه ف‍ره‍ن‍گ‍ی ان‍ت‍ش‍ارات‍ی ت‍ب‍ی‍ان در ۱۳۷۹ منتشر کرده است. آزادی‌ور دانش‌آموخته مدرسه عالی سینما بود. او سال۴۷ به استخدام تلویزیون ملی ایران درآمد و از دانشکده صداوسیما مدرک کارشناسی در رشته کارگردانی دریافت کرد. او سال ۵۴ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و از دانشگاه بیل مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته تهیه و تولید فیلم دریافت کرد. سال۵۸ پس از انقلاب به ایران آمد و در صداوسیما به مستندسازی ادامه داد و در مستندسازی به فیلم‌های مردم‌شناسانه و آموزشی گرایش داشت و عمده فیلم‌های خود را در این زمینه ساخت. او فیلم‌های داستانی بلور تار، مکان اخلاق و استراحتگاه و همین طور مستندهایی از جمله گل قالی، قالی‌شویان، آندره مالرو و تمدن ایران در موزه لوور، مهاجرین جنگ، جلیل ضیاءپور، نقاش مدرن، جلیل ضیاء‌پور، دکتر محمد قریب، جبار باغچه‌بان و ضیافت خط و نقش را ساخت. ‏‫هوشنگ آزادی ور از سال۶۱ در جوار مستندسازی به ترجمه متون تئاتری و سینمایی پرداخت و ۱۰جلد کتاب ترجمه کرد. به همین دلیل نیز بسیاری آزادی‌ور را با ترجمه‌هایش می‌شناسند؛ به‌ویژه ترجمه 2 اثر بزرگ تاریخ تئاتر جهان(اسکار براکت) و تاریخ جامع سینما(دیوید ا. کوک). 

 

سعید کنگرانی

سعید کنگرانی فراهانی زاده ۱۱ مهر ۱۳۳۳ تهران و درگذشته ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ بازیگر ایرانی سینما و تلویزیون بود. سریال دایی‌جان ناپلئون در تلویزیون و فیلم‌های در امتداد شب و دایره مینا در سینما از کارهای شاخص اوست.کنگرانی از کودکی در صحنه تئاتر فعالیت می‌کرد. بعدها در تئاتر شهر قصه به ایفای نقش پرداخت و در تیر ۱۳۹۷ به بازی درتئاتر نیرنگ اورنگ درتماشاخانه سنگلج پرداخت. 

 

پرویز تائیدی

پرویز تأییدی زاده ۱۵ مرداد ۱۳۱۶ و درگذشته ۳ مهر ۱۳۹۷ کارگردان، نویسنده، مدرس و مترجم بود. او پیشکوست تئاتر ایران و یکی از بانیان تئاتر تلویزیونی بود. او تا پایان دوره دبیرستان در تهران درس می‌خواند و کار هنری را در دبیرستان و با تئاترهای مدرسه‌ای آغاز کرد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از آلمان بود. وی فعالیت هنری را با کارگردانی، بازیگری، نویسندگی تئاترهای تلویزیونی آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به تدریس در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک، دانشکده سوره و ترجمه آثار نمایش نویسان مشهور جهان اشاره کرد. بعدها زیر نظر پروفسور دیویدسن، که از آمریکا آمده بود و در انجمن ایران و آمریکا کلاس‌های بازیگری دایر کرده بود، الفبای بازیگری به شیوه استانیسلاوسکی را آموخت. اولین نقش عمده اش در تئاتر در نمایش پدر اگوست استریندبرگ بود. از دیگر نمایش‌هایش می‌توان به زیبای بی اعتنا و آخرین نوار کراپ اشاره کرد. بعد در دوبله چند فیلم شرکت کرد. سپس به آلمان رفت و پس از گرفتن فوق لیسانس از آلمان به ایران بازگشت و به تدریس رشته‌های بازیگری، فن بیان و کارگردانی در دانشکده‌های هنرهای دراماتیک مشغول شد. همچنین به تهیه و کارگردانی تئاترهای تلویزیونی و صحنه‌ای و ساختن فیلم‌های مستند و داستانی در تلویزیون پرداخت. او در زمینه ترجمه کتاب‌های تئاتر و سینما نیز فعالیت می‌کرد. 

 

هدیه میرمعنوی

هدیه میرمعنوی از بازیگران و کارگردانان مطرح تئاتر گیلان به شمار می رفت که پس از مدتی مبارزه با بیماری سرطان کبد سرانجام 4 تیر 97 دار فانی را وداع گفت. میرمعنوی از خانواده‌ای هنرمند پرورش یافت. آنتیگونه یکی از به یاد ماندنی ترین آثار هنری هدیه میرمعنوی بود و علاوه بر آن شمشیرهای ژنرال، درنا در باران، مستر موش، مده آ و چندین اثر دیگر در کارنامه هنری او به چشم می خورد. 

 

سرهنگ امیدفرجی زنگنه

هنرمند فرهیخته سرهنگ پاسدار امید فرجی زنگنه پیشکسوت گروه نمایش منگشت و گروه تعزیه علی اصغر(ع) شهرستان باغملک در حمله تروریستی صبح  31 شهریورماه 97 در شهرستان اهواز، به درجه رفیع شهادت نائل شد. شهید امید فرجی زنگنه از بازیگران و هنرمندان پیشکسوت تئاتر باغملک بود که سال‌ها به علت مشغله کاری در شهرستان اهواز ساکن بود اما هرگز ارتباط خود را با تئاتر باغملک قطع نکرد.

 

کرم حیدری ورمزیاری

مرحوم کرم حیدری ورمزیاری پیرغلام آذربایجان شرقی بود؛ که روز عاشورا سال 97 در حین اجرای مراسم شبیه خوانی در نقش حضرت ابوالفضل(ع) بر اثر ایست قلبی درگذشت. او متولد 1328، ریش سفید و معتمد منطقه بود که به مدت 50 سال همواره در آیین های عزاداری به خصوص مراسم شبیه خوانی روستای گلفرج حضور فعال داشته و یکی از ارکان این آیین ها به شمار می رفت.

 

محمدسیفی زنگنه

محمد سیفی زنگنه هنرمند جوان تعزیه و تئاتر گروه منگشت شهرستان باغملک صبح چهارشنبه 10 بهمن ماه 97 دارفانی را وداع گفت. زنده یاد محمد سیفی زنگنه در اثر سانحه رانندگی مصدوم و در بیمارستان بستری شد و دار فانی را وداع گفت. سیفی زنگنه هنرمند تعزیه خوان و بازیگر تئاتر شهرستان باغملک بود که سالها در عرصه تئاتر شهرستان باغملک فعالیت داشت. از برجسته‌ترین آثار محمد سیفی زنگنه می‌توان به حضور در تعزیه های متعدد و نقش خوانی حضرت زینب(ع)، پسر حر، ام لیلا، رباب و پسر ازرق شامی اشاره کرد. او به عنوان اولین حاجی فیروز تئاتر شهر باغملک فعالیت داشت و برخی از نقش های او در تئاتر عبارتند از: ایفای نقش براتعلی در نمایش هارهار هارونکی، ایفای نقش در تئاتر خیابانی دن کیشوت و سانچو پانزا، ایفای نقش در تئاترهای عروسکی مختلف و ایفای نقش های طنز در جنگ های شادی در طول سال.

 

مهدی پورشعبان

مهدی پورشعبان شبیه خوان، بازیگر و کارگردان تئاتر خوزستان عصر روز پنج شنبه 19 مهرماه 97 و قبل از دومین شب اجرای عمومی نمایش «درون پیراهن یحیی» به کارگردانی سهراب میثمی که نقش مرد خیزرانی را در این نمایش در تئاتر شهر آبادان بازی می کرد در شهرستان آبادان درگذشت. زنده یاد پورشعبان شبیه خوان، کارگردان تئاتر و بازیگر تئاتر و سینمای استان خوزستان و عضو گروه تئاتر ناب شهرستان بهبهان بود که از سال 1366 فعالیت شبیه خوانی خود را زیر نظر پدرشان زنده یاد احمد پورشعبان از شبیه خوانان بزرگ استان خوزستان شروع کرد. مهدی پورشعبان از سال 1366 به عنوان شبیه خوان حضرت رقیه (س)، حضرت سکینه (س)، حضرت علی اکبر (ع)، حضرت قاسم (ع)، ابن سعد، شمر و حضور در مجالس مختلف تعزیه شامل: شهادت حضرت امام حسین (ع)، شهادت حضرت عباس (ع)، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، شهادت حضرت قاسم (ع)، شهادت شاه چراغ، بازار شام، شهادت حضرت رقیه (س)، شهادت امام رضا (ع)، شهادت طفلان مسلم، شهادت حضرت مسلم (س) و شهادت حضرت عقیل (س) حضور داشت. فعالیت بازیگری او از سال 1369 شروع شد و از سال 1371 با بازی در نمایش شهر اسباب بازیها در تالار بعثت بهبهان ادامه پیدا کرد و در طی این سالها در بیش از چهل نمایش از جمله: آخرین بازی، آن قوم به حج رفته، هلوع، محمل نشینان رنجها، سوختن مدام بر محور صندوق نسوز، عاشق ترین روزگار، تو او را باور نداشتی، قتلگاه و کاروان نینوا، کی داده کی گرفته، پاپا نوئل و دستهای یخ زده من، ساندویچ مخلوط، مجلس شهادت حر، مجلس شهادت خورشید و مجلس شهادت مهتاب به عنوان بازیگر حضور داشت و در جشنوارهای مختلف استانی، منطقه ای و ملی صاحب عناوین مختلف شده بود. مهدی پورشعبان در زمینه کارگردانی تئاتر از سال 1374 و با نمایش هلوع در سطح دبیرستان و سپس در سطح شهرستان و استان خوزستان فعالیت نمود و بیش از 20 نمایش را در مقام کارگردان در شهرستانهای بهبهان، آغاجاری، امیدیه، خرمشهر، شاهین شهر و آبادان از جمله: هلوع، باز هم انسان، محمل نشینان رنجها، عاشق ترین روزگار، سوختن مدام بر محور صندوق نسوز، تو او را باور نداشتی، کاشکی زودتر بهش می گفتم، نخلها ایستاده می سوزند، کاکا سیاه، حسرت، قتلگاه و کاروان نینوا، شب یاس و یأس و مجلس شهادت حر به روی صحنه برد و در جشنواره های مختلف استان خوزستان، منطقه ای و ملی شرکت کرده و صاحب عناوین مختلف کارگردانی شده بود.

 

عین‌الشریعه پران

عین الشریعه پران هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون که مدت‌ها در خانه سالمندان به سر می برد  7 شهریور 97 به دیار باقی شتافت. پران که متولد ۱۳۰۶ اصفهان بود که به توصیه همسر خویش از سال ۱۳۲۶ وارد عرصه تئاتر شد. او در آثار ارزشمندی از سینمای ایران از جمله در مسیر تندباد(مسعود جعفری جوزانی) و شاخه های بید(امرالله احمدجو) نقش آفرینی کرد. در دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جایزه نفر اول بازیگری زن به عین الشریعه پران برای بازی در نمایش ابراهیم خلیل الله اهدا شد؛ این درحالی بود که دوره دهم جشنواره بین المللی تئاتر فجر از او تقدیر به عمل آورد. عین الشریعه پران که از او به عنوان مادر تئاتر شیراز یاد می شود گرچه در سال ۱۳۰۶ در اصفهان متولد شد، اما از ۲۰ سالگی به شیراز آمد و در بسیاری از نمایش های دهه ۳۰ و ۴۰ بازی کرد. پران، در چندین نمایش همبازی رحیم هودی، پدر تئاتر شیراز بوده است و نمایش های اتللو، مکبث، کوچ، قهوه خانه آخرالزمان، سعدی مسافر شهر عشق و ده ها نمایش دیگر با بازی او به روی صحنه رفته است. این بانوی هنرمند نمایش هایی همچون رستم و سهراب و ابن سینا را نیز کارگردانی کرده بود.

 

عبدالمجید فیروزی

عبدالمجید فیروزی هنرمند پیشکسوت تئاتر کرمانشاه بهمن 97 درگذشت.‏ از برجسته‌ترین آثار عبدالمجید فیروزی که جوایز متعددی را دریافت کرده است می‌توان به نمایش های لطفعلی خان زند، سی زیف و مرگ سال، عر، تئاتر فرنگی، کلبه ای در جنگل، مثل عاشورا، قحطی خرمن جنگ، افسانه خروسخوان، دردسرهای مدیر مدرسه، تله تئاتر بازیافتگان، سینمایی قصرشیرین، سریال داستانی عیدانه و از حوصله خارج اشاره کرد. وی به غیر از فعالیت بازیگری در تئاتر، کارگردانی و طراحی دکور را نیز در کارنامه خود دارد. همچنین در خلاصه ای از فعالیت‌های عبدالمجید فیروزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: برنامه ریزی و اجرا بخش جوانه های کانون‌های فرهنگی تربیتی آموزش و پرورش معاونت پرورشی، برنامه ریزی جهت ضبط برنامه های تلویزیونی جهت سریالها و تله تئاترها، مدیریت و معاونت آموزشی مرکز مهارت آموزشی سوره پسران، آموزش تئاتر در کلاسهای آموزش تئاتر مرکز مهارتی و مسئول سمعی و بصری و طرح و اجرا سالن چند منظوره در مجتمع آموزشی شهید موسی کلانتری.

 

از دیگر هنرمندان تئاتری که در سال 97 از میان ما رفته‌اند؛ می‌توان به حسن فدایی و حسن خدارحمتی از خراسان شمالی، علیرضا رحمانی از سیستان و بلوچستان و اکرم دلداده از قم اشاره کرد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




نظرات کاربران