در حال بارگذاری ...
شب گذشته با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی صورت گرفت  

تقدیر از 12 هنرمند پیشکسوت در جشن نورزوگان خانه تئاتر

جشن نوروزگان خانه تئاتر با تقدیر از دوازده پیشکسوت حوزه تئاتر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، جشن نوروزگان خانه تئاتر شامگاه گذشته 20 اسفند با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همچنین جمع کثیری از هنرمندان و فعالان تئاتر در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

جشن نوروزگان خانه تئاتر شب گذشته در در حالی برگزار شد که پیش از آن جمعی از پیشکسوت تئاتر ایران در فضای سبز محوطه مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کانون به کاشت ۱۲ اصله نهال به نام و تصویر خودشان اقدام کردند.

در طول مراسم حاجی فیروزها در گوشه و کنار سالن حضور داشتند و مراسم با خواندن آوازهای نوروزی آغاز شد.

در ابتدای این مراسم اصغر همت مجری این جشن در سخنانی گفت: فرهنگ هر ملتی از آداب و رسوم آن ملت نشأت می‌گیرد. من در طول این شش دهه زندگی‌ام فکر می‌کردم فرهنگ یک ملت بدون تغییر می‌ماند اما فهمیدم مسائلی هستند که فراموش می‌شوند. اما در هیچ شرایطی نوروز را نمی‌توانند از ما بگیرند، در فقر هم باشیم نوروز را جشن می‌گیریم. تنها چیزی که ما را زنده نگه می‌دارد امید است.

در ادامه این مراسم نیز شهرام گیل‌آبادی طی سخنانی اظهار کرد: از شهردار تهران برای همکاری در برگزاری این جشن تشکر می‌کنم و همینجا باید بگویم آقای حناچی؛ در اردیبهشت یک جشن دو هزار نفره در برج میلاد خواهیم داشت که نمایش‌های سنتی- آئینی بیشتری را به مردم نشان دهیم. باید در این جشن به سه نکته اشاره کنم، نوروز جشن پیوستگی، تحول، مهر و همگرایی است و خانه تئاتر باید با نظم و همگرایی روز به روز به تشکلی منسجم و پیشرو برای استیفای حقوق صنفی هنرمندان حرکت کند، نیاز به مهربانی و انسجام بیشتری داریم. مسئولین باید قدرشناس هنرمندان، اندیشمندان و نخبگان باشند، شایسته نیست هنرمندان که آفاق فکری جامعه هستند در سختی و بی‌سامانی در سیستم کشور زندگی کنند. هنرمندان تئاتر می‌توانند با آثاری هنری خود، روح تازه‌ای به شهر ببخشند.

وی ادامه داد: تئاتر می‌تواند در هر جامعه‌ای توسعه اندیشه به وجود آورد. هنرمندان تئاتر توانایی لازم برای آموزش مهارت‌های اجتماعی به شهروندان را دارند. کاش می‌توانستیم با همکاری منسجم‌تر با شهرداری تهران یک کار عظیمی را در نوروز امسال آغاز کنیم. اعضای ۴ هزار نفره تئاتر آماده هستند که در توسعه فکری شهر کمک کنند و به شهر روح تازه‌ای ببخشند.

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در بخش بعدی این مراسم برای دقایقی روی سن رفت و گفت: چرا ما نباید نمادین عمو نوروز و ننه سرما را در میادین شهر نداشته باشیم؟! جای این‌ها کجاست؟ تشکر می‌کنم که امروز در این جشن عمو نوروز و حاجی فیروز و ننه سرما نمادهای این مراسم هستند. مدت‌هاست که در شهر ما حاجی فیروزی که نوید دهنده روزهای بهاری نوروز هستند، نماد تکدی‌گری شده است.

او در واکنش به صحبت‌های اصغر همت، گفت: ما از این‌که بتوانیم از اهالی هنر کارنامه قبولی بگیریم، موجب افتخار است. رویکرد فرهنگی شورای شهر در همین راه حرکت می‌کند با این وجود که راه سختی داریم‌. اگر نگران آلودگی و بی‌نظمی شهرمان هستیم، چه کار باید کنیم حال این شهر خوب شود؟ نمی‌شود به این نقطه رسید مگر با زبان هنر.

حق شناس با تأکید براینکه رویکرد فرهنگی شورای شهر به سمت حمایت از هنر رفته است، افزود: بسیاری از همکاران را برای حمایت از فرهنگ و هنر متقاعد کردیم چرا که جز زبان هنر نمی توان به فرهنگ درست دست یافت، یک جمله از هنرمند در تئاتر می‌تواند به اندازه یک کتاب سهم خود را در جامعه بگذارد.

در بخش بعدی مراسم، از فردوس کاویانی، صدیقه کیان‌فر، ژاله علو، مهین مهین، شمسی فضل‌اللهی، داریوش اسدزاده، پری صابری، سعید پورصمیمی، توران مهرزاد، اسماعیل خلج، شهلا ریاحی و آزیتا لاچینی پیشکسوتان حوزه تئاتر با حضور پیروز حناچی، ایرج راد، بهزاد فراهانی، شهرام کرمی و حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شواری شهر تهران تقدیر شد و از فردوس کاویانی یاد شد.ژاله علو، مهین مهین و فردوس کاویانی از غایبان این جمع بودند.

آزیتا لاچینی در سخنانی کوتاه گفت: از همه شما که آمدید تا ما را در این سن و سال تشویق کنید، متشکرم.

سپس اصغر همت اعلام کرد که تولد رضا بابک است. او روی جایگاه آمد و در کنار حاجی‌فیروزها دست زد و مردم را چند لحظه‌ای شاد کرد.

در ادامه پیروز حناچی، شهردار تهران در سخنانی گفت: از دوستانی که زحمت کشیدند تا در هفته درختکاری در مراسمی در حین نشاندن درخت، از درختان جامعه معاصر هم قدرانی کردند، متشکرم.از زحمات عزیزانی که ساعات گرم خانواده‌ها را به خود اختصاص دادند متشکرم و امیدوارم سال جدید، سالی میمون و سرشار از سلامتی برای همه باشد.

سپس دو گروه یکی پس از دیگری به روی صحنه آمدند و به‌طور هماهنگ حرکات نمایشی با موسیقی و حال و هوای جنوب و غرب کشور برای حاضرین اجرا کردند.

اصغر همت در ادامه این مراسم گفت: مفهوم شهرداری تغییر و به سمت مثبتی حرکت کرده است و مدتی است که کم و بیش از فیض شهرداری بهره‌مند می‌شویم و مسئولین متوجه شده‌اند که شهرداری بهترین ارگانی است که می‌تواند در ارتقای فرهنگ کشور تأثیرگذار باشد.

در ادامه مراسم، حاجی فیروزها دوباره به روی جایگاه آمدند و شعری را درباره هفت‌سین سفره عید خواندند که در این بین طنز و کنایه‌هایی در صحبت‌های حاجی فیروزها شنیده می‌شد.

به درخواست یکی از حاجی فیروزها اسماعیل خلج نیز دو تا از رباعی‌های خود را خواند. بهزاد فراهانی هم آوازی خواند.

ایرج راد نیز در جملاتی کوتاه گفت: آرزوی سال خوبی را برای مردم دارم و امیدوارم هنرمندان تئاتر همواره روی صحنه باشند.

در ادامه این مراسم پرده خوانی یوسف و زلیخا توسط استاد داود فتحعلی بیگی و نقالی جنگ ایرانیان و تورانیان انجام شد.

علی بی‌غم نیز در بخش پایانی مراسم حافظ خوانی کرد و پس از آن مردم صدیق تعریف را در اجرای تصنیفی همراهی کردند.

اصغر همت پس از خواندن صدیق تعریف گفت: چهل سال گذشته و واقعیت این است که ساز هیچ گناهی ندارد و دیدن و زدن آن گناه نیست، سیاه گناه ندارد اما ما سالهاست در تلویزیون سیاه نداریم و هنوز تلویزیون حضور سیاه را قدغن کرده است. 

شمسی فضل اللهی هم در تأیید این امر گفت که تلویزیون به سیاه اجازه حضور نمیدهد درحالیکه ما فکت تاریخی داریم که سیاهان در گذشته همان عیاران بوده اند و خیلی ارج و قرب داشتند.




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران