در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره در آیین اختتامیه جشنواره ثمر:

تئاتر دانشجویی در رقابت با تئاترهای چهره‌محور مظلوم واقع‌ شده است

آیین اختتامیه هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر دوشنبه ۲۰ اسفندماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سالن شماره یک عمارت نوفل‌لوشاتو برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر هشتمین جشنواره تئاتر ثمر که از 8 اسفندماه در عمارت نوفل‌لوشاتو آغاز شد با اجراهای ۲۴ گروه نمایشی در این تماشاخانه سرانجام در دوشنبه 20  اسفندماه در عمارات نوفل‌لوشاتو با اعلام اسامی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

شاهد پیوند هنرپیشه و کارگردان و مدرس تئاتر که اجرای آیین اختتامیه را بر عهده داشت، بابیان این نکته که جشنواره ثمر به‌صورت خصوصی و باهمت آقای محمدرضا ژیان برگزار می‌شود، گفت: بسیاری از نمایش‌های دانشجویان را که دیدم به‌صورت حرفه‌ای برگزارشده بود و فکرمی کنم امروزه دانشجویان ما  از تئاترهای حرفه‌ای کم ندارند.

این مدرس تئاتر همچنین درباره برگزاری مراسم اختتامیه در عمارت نوفل‌شاتو گفت: عوامل اجرایی با سالن‌های متفاوتی وارد مذاکره شدند که متأسفانه اغلب دست یاری با ما نفشردند.

افشین علی اصفهانی دبیر هشتمین جشنواره ثمر نیز در ادامه این مراسم بیانیۀ این دوره از جشنواره را برای حاضرین قرائت کرد: از گذشته تابه امروز از انسان پارینه‌سنگی تا انسان مدرن قرن بیست‌ویک؛ هریک به‌نوعی و با ابزاری در تلاش بوده تا با خلق هنر به بیان احساسات و تفکر خویش بپردازد و پرده از رازی بردارد که بیانش جز در قالب هنر میسر نیست.هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی ثمر کار خود را از مردادماه 1397 باهدف کشف و تلاش برای رشد و استعداد دانشجویان و هنرجویان هنر اصیل و ارزشمند تئاتر آغاز نمود و در مسیر ثبت‌نام خود با استقبال علاقه‌مندان و ثبت‌نام 237 اثر نمایشی روبرو شد؛ که از آن میان پس از گذر مرحله خوانش 80 اثر مجاز به حضور در مرحله انتخاب آثار شده و درنهایت 23 اثر راهی بخش مسابقه شدند که با همراهی 6 اثر در بخش مهمان یعنی خارج از مسابقه یعنی مجموعاً با نمایش 29 اثر در طی 10 روز برگزار شد.هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی ثمر شعار خود را تئاتر حرفه‌ای ثمره تئاتر دانشجویی قرارداد تا در این بازه زمانی که تئاتر دانشجویی در میزان رقابت با تئاترهای چهره محور یا سرمایه‌داری مظلوم واقع‌شده است ضمن تأکید بر اهمیت توجه به دانشجویان به‌عنوان سرمایه‌های تئاتر کشور از همگان هم مسئولین، مدیران و مخاطبان هنر تئاتر بخواهد تا با حمایت و همدلی چراغ نمایش‌های دانشجویی را پیش از همیشه روشن نگه دارد.این جشنواره در دوره هشتم خود توانست با رشد 400 درصدی متقاضیان حضور در جشنواره نسبت به دوره پیشین خود و حضور علاقه‌مندان از شهرهای مختلف کشور از بابل اصفهان اراک و... همچنین افزایش نمایش‌های اجراشده در طول جشنواره روند روبه رشدی را ارائه نماید که بخشی اعظمی از آن مربوط به عملکرد صحیح جشنواره در دوره‌های پیشین است. از دیگر نقاط قابل‌ذکر هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر افزایش تعداد داورها در بخش‌های مختلف واستفاده از اساتید دانشگاهی برای بخش داوری که به دلیل شناخت نسبت به فضای دانشجویی داشتند و کوشش جشنواره برای دستیابی به استانداردهای جشنواره‌های حرفه‌ای است و نکته حائز اهمیت در این دوره جشنواره حضور و رقابت دانشجویان متولد سه دهه؛ دهه 60 دهه 70 و دهه 80 در کنار هم می‌باشد.

 

تشکر و قدرشناسی دبیر تئاتر دانشجویی ثمر از حامیان و همراهان جشنواره 

افشین علی اصفهانی دبیر هشتمین جشنواره ثمر در ادامه این مراسم نیز از حامیان و همراهان جشنواره  تشکر و قدرشناسی کرد و گفت:دراینجا مراتب قدردانی خود را از جناب شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، جناب سید وحید فخر موسوی ریاست محترم شورای ارزشیابی و نظارت برنمایش کشور که نهایت همکاری را در این جشنواره داشتند اعلام می‌کنم. همچنین با تشکر ویژه از داوران مراحل و بخش‌های مختلف جشنواره آقایان ایوب آقاخانی، میلاد نیک‌آبادی، بهزاد خاکی نژاد، دکتر رضا دادویی، حامد نصرآبادیان، رضا جاویدی، کیارش مسیبی، وحید شیخیان، انوشیروان میرزایی و خانم معصومه رحمانی، بنفشه اعرابی، و تیم زحمت‌کش جشنواره و حامیانی چون محمود یزدانی فر مدیر محترم شرکت کیمیا طرح، جناب آقای هوشنگ ادهمی مدیرعامل محترم موسسه خیریه نور، مدیریت و پرسنل محترم درگاه تیوال، جناب آقای علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده سردبیر محترم درگاه ایران تئاتر، همچنین عکاسان، خبرنگاران و شرکت‌کنندگان محترم و تمامی کسانی که به هر نحوه گامی در راستای بهتر برگزار شدن این جشنواره برداشته اند قدردانی می‌نماییم.

دکتر رضا دادویی کارگردان، مترجم و نماینده هیات‌داوران جشنواره بابیان این نکته که قصد نداشتیم  هیئت‌داوران بیانیه‌ای داشته باشد، خاطرنشان کرد: شفاف کردن چند نکته ضروری و راهگشا است. فرض ما این بود که به‌عنوان داور جشنواره مایه نشاط است پیش از آنکه به رقابت به دورهم جمع شدن که تئاتر کارکنیم و یک مسئولیت اجتماعی بر عهده ماست.  به‌عنوان علاقه‌مندان تئاتر جهان ما با جایزه گرفتن یا نگرفتن تغییر نمی‌کند. سلیقه داوری ما به معنی بهترین و کامل‌ترین جایزه برای یک اجرا دریک روز که کمترین نقص را داشته باشد اما آنها که جایزه نمی‌گیرند نباید احساس ناکامی داشته باشند.

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا ژیان بنیان‌گذار جشنواره تئاتر ثمر بنا بر رسم معمول دوره‌های قبل بیانیه‌ای را قرائت کرد. او در  این بیانیه  هشتمین جشنواره ثمر را به سپیده علی‌محمدی و همه مبارزان با سرطان تقدیم کرد. بنیان‌گذار جشنواره تئاتر ثمردر این ارتباط  در بخش هایی از این بیانیه خواند: «هشتمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر را  به سپیده علی محمدی تقدیم کرد: «به همه‌ی شهرزادهای درونمان که قصه زندگیمان را قهرمانانه روایت می کنند،تقدیم می شود به تمام مبارزان با سرطان و به همه‌ی مبارزانی که می جنگند تا فردایی بهتر داشته باشند. چنان ثمر که می جنگد تا با همه‌ی ناملایمتی ها استوارانه بسازد و چراغ صحنه تئاتر دانشجویی را روشن نگه دارد چرا که ثمره ی تئاتر حرفه ایی همین تئاتر داشجویی است و چنان تمام مبارزان با سرطان که از پس این روزهای  سخت با افتخار برمی آیند و برای پیروزی در این نبرد تلاش می کنند.و سلامت باد هر نفسی که برای آینده ایی روشن تر از نفس نمی افتد.»

دکتر حامد نصرآبادیان طراح حرکت و مدرس دانشگاه در هنگام دریافت لوح تقدیر هیئت‌داوران گفت: هیچ کاری در دنیا دشوارتر از داوری و قضاوت نیست و تشکر می‌کنم که باوجود دغدغه اقتصادی چراغ تئاتر را روشن نگه می‌دارید.

سپیده علی محمدی بازیگر مبتلابه سرطان که از این بیماریبهبودی یافته در آیین افتتاح این جشنواره سخنانش را این‌گونه آغاز کرد :من پارسال اینجا نشسته بودم. زندگی اصلاً خبر نمی‌کند که تو  یک سال بعد کجا باشی. بداهه حرف می‌زنم؛ این سپیده لااقل ازنظر ظاهری با من تفاوت دارد اما رؤیا و اهدافش بسیار بزرگ‌تر و بلندتر است که در یک جنگ نابرابر پیروز شد . امیدوارم این رؤیا لحظه‌ای شمارا از زندگی باز ندارد. ناامیدی از پیری ترسناک‌تر است و خوشحالم که امیدوارانه در کنار هم ثمر هشتم را جشن می‌گیریم. اگر کسی ایستاد و رؤیاهایش را محقق کرد یعنی ثمر موفق است.

در ادامه نیز مهناز براتلو هنرمند تئاتر، تابلویی از تصویر محمدرضا ژیان را به او تقدیم کرد.
سیدوحید فخر موسوی رییس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر نیز در این نشست طی سخنانی گفت: از همه ما نام و یادی بیش نمی‌ماند و البته شاید کسی از عنوان شورای نظارت خوشش نیامد، من هم قصد ندارم، زیاد صحبت کنم فقط از عوامل جشنواره تشکر می‌کنم.
وی در ادامه گفت: خانه تئاتر امروز جشن نوروزگان دارد و من هم قرار بود آنجا بروم اما من به این سمت کشیده شدم. امروز این قسمت برنامه برایم عجیب بود که از خانم علی‌محمدی تقدیر شد، مادر من هم درگیر بیماری سرطان است و امیدوارم هیچکس چنین چیزی را تجربه نکند.
فخر موسوی با اشاره به اینکه به جز تئاتر به شعر هم می‌پردازد و در ادامه غزلی به جمع تقدیم کرد و گفت: اگر خانه تئاتری امروز جشن دارد محصول این جشنواره‌ها و کارهای دانشجویی است.

بخش بعدی این مراسم نیز به معرفی و تجلیل از برگزیدگان هشتمین جشنواره تئاتر ثمر اختصاص داشت.

 

برگزیدگان هشتمین جشنواره ثمر به ترتیب زیر معرفی شدند:

در ادامه مراسم حضار به احترام هنرمندان درگذشته سال ۹۷ بپا خاستند و یک دقیقه سکوت کردند. سپس برندگان جوایز اعلام و به برگزیدگان اهدا شد.
جایزه خبرنویسی:
 ثمر سمیعی
مسابقه عکاسی
تقدیر، کارت شش ماهه تیوال پلاس و هدیه ویژه کیمیا طرح: فاطمه معینی و نیلوفر آستان
تندیس و لوح تقدیر با کارت یک ساله تیوال پلاس و هدیه کیمیا طرح: هانیه یاوری
جایزه بخش طراحی پوستر
تقدیر،کارت شش ماهه تیوال پلاس و هدیه کیمیا طرح: محمدرضا آب اهیمی برای نمایش کافه وحش
تندیس و لوح و کارت یک ساله تیوال پلاس و هدیه کیمیا طرح: علی اکبر حیدری برای نمایش پاسیفایر
جایزه طراحی لباس
تقدیر: ملیکا وطن دوست برای نمایش نفتینه بانو و نسوان تهران
تندیس: زری کریمی طراح لباس نمایش زال و رودابه
جایزه طراحی صحنه
تقدیر: هما پارسایی سرشت برای نمایش دست من نیست
تندیس:کمال جعفری برای نمایش چشم مرکب
جایزه آهنگسازی
تقدیر: احسان تارخ برای نمایش تابلوی آخر
تندیس:مهرداد زارعی برای نمایش پاسیفایر
جایزه چهره پردازی
تقدیر: فاطمه مزینانی برای نمایش شب هزار و یکم
تندیس: احمد نگهبان برای نمایش درانتظار گودو
جایزه بخش نویسندگی
تقدیر: رسول حق شناس برای نفتینه بانو و نسوان تهران
تندیس: حمیدرضا قدیانی و حسین رضازاده و ساینا آریایی فر برای نمایش زال و رودابه
جایزه بازیگری زن
تقدیر: مهسا جعفری برای نمایش پاسیفایر
تندیس: مهشید حسینیان برای نمایش تبلور نطفه در حریق
جایزه بازیگری مرد
تشکر از احمد صمیمی برای بازی روان
تقدیر: سامان سالاری برای نمایش چشم مرکب
تندیس: اهورا گل‌عمومحمد برای تنهایی مفرط شایان
جایزه کارگردانی
تقدیر: مهسا جعفری کارگردان نمایش پاسیفایر
تندیس: کمال جعفری کارگردان چشم مرکب
بهترین نمایش
هیأت داوران هیچ کدام از کارها را شایسته بهترین اثر ندانست اما تقدیر ویژه داوران به صابر خلیلی برای نمایش «شب، ریل و دل» برای نگاه گروهی رسید.
اما بهترین نمایش بخش مهمان، بدون داوری و از سوی محمدرضا ژیان به حامد ناموشکی به نمایش «مدت زمان نوسان» رسید.
بهترین نمایش از دید مخاطبین نیز بنا بر آرای مردمی به نسیم عربانی برای نمایش «شب هزار و یکم» رسید.
در ادامه مراسم از افرادی که در برگزاری هشتمین دوره خدمات موثری ارائه کردند تقدیر شد . از یزدانی‌فر مدیر شرکت کیمیا طرح، محمد امرآبادی مدیر سایت تیوال، سردبیر ایران تئاتربه دلیل حمایت های رسانه ای از جشنواره ، محسن نجارحسینی از مجموعه نوفل لوشاتو، وحید فخرموسوی و شهرام کرمی، داود نامور مدیر نوفل لوشاتو و در نهایت داوران بخش‌های مختلف جشنواره نیز تقدیر شد.

 

حاشیه این مراسم

سپیده علی محمدی بازیگری که مبتلابه بیماری سرطان بود و در دوره‌های پیشین این جشنواره حضور داشت از تجربه‌اش از این بیماری هولناک و بهبود یافتن خود صحبت کرد و بخشی از این مراسم ازجمله سخنرانی محمدرضا ژیان مؤسس جشنواره دانشجوی مردمی ثمر به این موضوع معطوف شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه‌ای

شاهد پیوند: گروه‌های نمایش خیابانی، نیاز به آموزش و مشاوره دارند
گفت‌وگو با یکی از داوران جشنواره تئاتر منطقه‌ای

شاهد پیوند: گروه‌های نمایش خیابانی، نیاز به آموزش و مشاوره دارند

شاهد پیوند، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، آموزش و مشاوره هنری برای گروه‌های نمایشی را امری ضروری دانست تا باعث افزایش کیفیت آثار خیابانی کشور شود.

|

نظرات کاربران