در حال بارگذاری ...
گزارش نشست خبری هفته تئاتر ایران در کشور روسیه

یادمان مرشد ولی الله ترابی و سعدی افشار در هفته تئاتر ایران در مسکو

نشست خبری هفته تئاتر ایران در کشور روسیه ۲۲ اسفند ماه در مؤسسه فرهنگی هنری عرفان برگزار شد. در این نشست رسانه ای حسین نورشرق مدیر پروژه هفته تئاتر ایران در مسکو و کارگردان نمایش مشترک ایران و روسیه به نام «خودیخواری»، مهدی مشهور کارگردان نمایش «خاموشخانه» و نوید دهقان آهنگساز و سرپرست گروه قمرو اصحاب رسانه حضور داشتند.

به گزارش ایران تئاتر در ابتدای نشست حسین نورشرق هنرمند ومدیر پروژه و معاون مطالعات غیر اروپایی مسکو در باره برگزاری هفته تئاتر ایران در روسیه عنوان کرد : این برنامه  توسط مرکز فرهنگ موسیقیایی ملل کنسرواتوری چایکفسکی مسکو و تئاتر اوکولا از ۹ تا ۱۲ فروردین ۹۸ همزمان با هفته جهانی تئاتر در شهر مسکو برگزار خواهد شد و ایده برگزاری این هفته فرهنگی و فستیوال از فستیوال روح ژاپنی ، فستیوال جهانی صدا و دوستانمان را گرد هم جمع می‌کنیم نشات گرفته است.

 

این مدیر در باره نحوه برگزاری این فستیوال و هفته فرهنگی متذکر شد: این فستیوال و یا هفته فرهنگی دوسالانه است و به بررسی و نمایش تئاتر ایرانی  می پردازد و البته در ابتدا قرار نبوده در این پروژه مسئولیتی داشته باشم،اما به دلائلی این مسئولیت را پذیرفتم . تاکنون سه پروژه نمایشی در مسکو اجرا کردیم که یکی از آنها سال گذشته «از آبی دریا تا سرخی سیب» و دیگری «گفت‌وگو از پس ماسک‌ها» بوده است.

 

نور شرق در باره محل برگزاری  فستیوال دو سالانه تئاتر ایران در مسکو گفت: این فستیوال در خانه استانیسلاوسکی برگزار می‌شود و به مرور آثار روی صحنه می‌پردازد، البته امسال برای اولین بار دچار مشکلاتی مالی هم در ای زمینه شدیم که از مجموعه کارهایی که برای ما آمد تنها چند کار را انتخاب کردیم و برخی کارها هم امکان حضور نداشتند.

 

او در باره رئوس و سرفصل های این فستیوال متذکر شد: نهم فروردین ماه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ روسیه و رئیس کنسراواتیو مسکو و مدیر هنری تئاتر آکولاد آغاز می‌شود. در مراسم افتتاحیه نقالی و سپس موسیقی ایرانی نیز اجرا می‌شود. دهم فروردین ماه اجرای نمایش «مده آ» به کارگردانی ندا قاسمیان براساس هایپر مولر را در دو اجرا خواهیم داشت و یازدهم نیز یادمان مرشد ولی  الله ترابی و سعدی افشار با حضور سارا عباس پور و مهدی ستاری برپا می‌شود. همان روز نمایش خاموشخانه به کارگردانی مهدی مشهور نیز اجرا می‌رود. در روز آخر نیز نمایشی که در دست تولید دارم با عنوان «خودیخواری» اجرا می‌شود.

 

در ادامه نشست مهدی مشهور کارگردان نمایش خاموشخانه در باره حضورش در این فستیوال عنوان کرد : این نمایش سال گذشته تولید شد ودربسیاری از کشورها وفستیوال‌های جهانی نظیرسوئد، فرانسه و کانادا اجرا شد و تابستان امسال هم در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت وبه این دلیل برای حضور در این فستیوال انتخاب شد که به موضوعی جهان شمول ( مهاجرت) می پردازد.

  

به گزارش ایران تئاتر نویددهقان نیز در این نشست عنوان کرد: قرار است در آیین افتتاحیه ما اجرای کنسرت رپرتوار شوق رهایی را داشته باشیم.در این کنسرت هم قرار است تلیفقی از سازهای ایرانی و چند ساز غربی ارائه شود. البته درابتدا قرار بود برای یک نمایش کار موسیقی انجام دهیم که  امکانش فراهم نشد.

 

نوربخش در باره اجرا و کارگردانی نمایش «خودیخواری» در این فستیوال عنوان کرد : سال 2019 در روسیه توسط پوتین سال تئاتر نامگذاری شده و بنابر این به تئاتر نگاه ویژه ای انجام می شود . قصد داریم پس از حضور در این فستیوال، آن را در ایران اجرا کنیم. این نمایش شش شخصیت دارد که یکی از آنها روسی است. در این نمایش بازیگرانی از روسیه و ایران نظیر ریحانه سلامت و مرضیه بدرقه بازی دارند .

 

نوربخش درباره مشارکت بنیاد رودکی از برگزاری این فستیوال گفت: سال گذشته تفاهم نامه‌ای با بنیاد رودکی امضا کردیم که براساس آن قرار شد ما از ارکستر سمفونیک و فعالیت‌هایش حمایت کنیم و آنها هم در زمینه پژوهش و بلیت گروه‌ها به ما کمک کنند. نحو کمک مالی بنیاد رودکی در این برنامه هم پرداخت بخشی ازهزینه  تهیه بلیط سفر به مسکو است.




نظرات کاربران