در حال بارگذاری ...
شهرام عبدلی کارگردان نمایش درگفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

تئاتر در ایام نوروز مخاطبان زیادی را جذب می کند

ایران تئاتر:شهرام عبدلی از اجرای دوباره نمایش «سه سال، ۲ ماه، ۲۸ روز (وقایع اتفاقیه)» از ۵ فروردین ماه در تماشاخانه سنگلج خبر داد.

پس از پایان اجرای نمایش «سه سال، ۲ ماه، ۲۸ روز (وقایع اتفاقیه)» که از 8 تا 24 اسفندماه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت، زمزمه هایی از اجرای مجدد این نمایش تاریخی که تلاش دارد یکی از مهمترین وقایع تاریخی کشور یعنی قتل امیرکبیر را با رویکردی امروزین و چاشنی طنز را به چالش کشاند، به گوش می رسد.

در این ارتباط گفتگویی با شهرام عبدلی کارگردان این نمایش انجام دادیم:

 

شنیده ایم قرار است مجددا نمایش «سه سال، ۲ ماه، ۲۸ روز (وقایع اتفاقیه)» را به روی صحنه ببرید، این خبر صحت دارد؟

بله. پس از پایان اجرای اول نمایش وقایع الاتفاقیه درخواست هایی از سوی مخاطبان داشتیم و احساس کردیم نمایش علاقه مندان زیادی را با خود همراه کرده است لذا تصمیم گرفتیم در ایام نوروز این نمایش را بار دیگر روی صحنه ببریم. طبق هماهنگی های به عمل آمده نمایش از 5 فروردین تا پایان تعطیلات روی صحنه است.

 

تعطیلات نوروز با رسم و رسوم خاصی که همراه دارد، به نظر می رسد وقت زیادی را برای تماشای تئاتر به مخاطبان نمی دهد. آیا تدبیری برای جذب مخاطب دارید؟

من مخالف نگاه شما هستم. در سینما همیشه ایام نوروز سالن ها با استقبال زیادی روبرو هستند و حتی بهترین فروش های سینما در این روزهاست. در تئاتر نیز این تجربه در سالهای قبل وجود داشته و حتی من در سال 95 که به عنوان بازیگر در نمایش بازار عاشقان که توسط هادی مرزبان روی صحنه رفت حضور داشتم از نزدیک این استقبال را تجربه کردم. اعتقاد دارم ایام نوروز تئاتر، مخاطبان زیادی را جذب می کند.

 

اما باید قبول کنیم که هر کاری مخاطب را وسوسه وقت گذاری برای تماشای فیلم یا تئاتر نمی کند. مطمئنا فیلم یا تئاتری که از ویژگی های خاص و منحصر به فرد برخوردار باشد در این ایام مخاطبان را به سمت خود می کشاند. به نظر شما چه مولفه ای در نمایش شما در جلب نظر مخاطب می تواند موثر واقع شود؟

من همیشه یک مثال دم دست دارم که اگر می خواهید فرزند بیمارتان دارو را راحت بخورد، شیرینش کنید. در تئاتر هم همین است. مخاطب به خصوص مخاطبی که در این ایام می خواهد زمانی را به تماشای تئاتر اختصاص دهد پای هر کاری نمی نشیند. او دوست دارد یک فضای فرح بخشی برایش ایجاد شود و لذت ببرد. تجربه به من ثابت کرده که اگر بخواهم هم نمایشی مخاطب پسند داشته باشم و هم حرفمان را القا کنیم باید کار را در یک کادوی خوب بپیچم.

نباید فراموش کنیم که همه مخاطبان آنچه مدنظر ماست را درک نمی کنند و حتی برخی برای اینکه ساعات لذت بخشی داشته باشند به سالن تئاتر می آیند. کار طنز این امکان را به من می دهد تا این شرایط را فراهم کنم. من کارم را در قالب طنز ارائه کردم تا هم برای مخاطب جذاب باشد و هم بهتر بتوانم تفکرم را به مخاطب القا کنم.

 

شما از بازیگران چهره نیز در کارتان استفاده کردید، به عقیده خودتان در جلب مخاطب تاثیرگذار خواهد بود؟

من هیچ موقع دنبال این نگاه نبودم چون معتقدم ورود به این بحث ها به هدف اصلی تئاتر خدشه وارد می کند. به عقیده من در تئاتر مهمترین مولفه در انتخاب بازیگر این است که کدام بازیگر می تواند نقش را بهتر بازی کند. تمام این بازیگران از هم نسلی های من هستند. با آنها بارها بازی کردم و با شناخت کامل آنها را برای بازی دعوت نمودم. حتی سه بازیگر اصلی من در کارهای قبلی شان نقش های کوچک داشتند چون احساس کردم در نقششان خیلی خوب بازی می کنند.

 

پیش بینی تان برای اجرای نوروز چیست؟ آیا وقایع الاتفاقیه می تواند یکی از پرفروش ترین نمایش های نوروز لقب گیرد؟

ببیننید در جامعه همه چیز به پول بر می گردد. همه ما در جامعه همانند یک زنجیر به همدیگر متصل  هستیم. یک خیاط، یک نقاش، یک مغازه دار، یک کارمند، یک هنرمند و... در این چرخه زمانی فعال می شوند که گردش پولی وجود داشته باشد. امیدواریم این چرخه جریان داشته باشد.

به عقیده من تئاتر امروز با یک مشکل به نام حمایت روبروست. متاسفانه با وجودی که معیار شناخت فرهنگی یک کشور تئاتر است اما در جامعه ما حمایت نمی شود. در تلویزیون همه نوع تبلیغات انجام می گیرد اما از تئاتر خبری نیست. سالن های خصوصی  عمدتا به دنبال درآمدزایی هستند و هنرمند را درک نمی کنند. ما نیاز به حمایت داریم. مردم باید جایگاه تئاتر را بشناسند و از آن حمایت کنند. مردم باید بدانند که تئاتر از خیلی معضلات پیشگیری می کند، خیلی از حرف هایی که مردم جرات بیان ندارند را می زند، خیلی چیزها یاد می دهد و ...

ما در حال حاضر روزانه 100 تا 130 نمایش در تهران روی صحنه می بریم و اگر هر سالن 200 نفر هم مخاطب داشته باشد رفم زیادی برای یک شهر با 15 میلیون جمعیت نیست. باید در این خصوص برنامه ریزی کنیم. چرا تئاتر با ویژگی های منحصر به فردش از سبد خانوار حذف شده است؟ چرا پسته گران می شود، مردم معترض می شوند. خودرو گران می شود مردم نگران هستند اما تئاتری که قیمت آن هیچ تغییر نکرده باز هم با مشکل مخاطب روبروست. به عقیده من تئاتر از جرگه موضوعات با اهمیت خارج شده و باید برای آن فکری کرد و تا مشکلات مرتفع نشود نمی توان در خصوص مخاطب یک تئاتر صحبت کرد.

 

گفت و گو: علی رحیمی




نظرات کاربران