در حال بارگذاری ...
مریم کاظمی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

تئاتر می‌تواند به پرسش‌های ذهنی کودکان پاسخ دهد

مریم کاظمی کارگردان نمایش «ساعت هشت در کشتی» که در تالار هنر روی صحنه رفته معتقد است؛ تئاتر قادر است به نحو تاثیرگذاری به پرسش‌های ذهنی کودکان پاسخ دهد.

مریم کاظمی کارگردان تئاتر و سرپرست گروه نمایش «مستقل» تازه‌ترین تولید این گروه را با عنوان «ساعت هشت در کشتی» و در حوزه کودک و نوجوان از 6 فروردین ماه روی صحنه برده است.

مریم کاظمی در گفت‌وگو با ایران تئاتر با اشاره به اینکه از مدتی پیش قصد اجرای این اثر را داشته اظهار کرد: «ساعت هشت در کشتی» نوشتۀ آلریج هاب از مجموعه نمایشنامه‌هایی است که آقای حسین فدایی حسین در حوزه کودک و نوجوان ترجمه کرده و برای مطالعه در اختیار من هم قرار داده بودند. پس از مطالعۀ این متن تصمیم گرفتم آن را در اولین فرصت ممکن روی صحنه ببرم و به این ترتیب این اثر در رپرتوار نمایش‌های گروه تئاتر مستقل قرار گرفت.

او در خصوص محتوای این نمایشنامه بیان کرد: «ساعت هشت در کشتی» به موضوعی بنیادی می‌پردازد که زندگی بر اساس آن معنی پیدا می‌کند. درونمایۀ این اثر از سطح روزمرگی‌ها بالاتر می‌رود و به پرسش‌های اساسی ذهن کودکان پاسخ می‌دهد. می دانیم که ذهن کودکان مملو از پرسش‌هایی دربارۀ محیط و روابط اطرافشان است و لازم است پاسخ به این سئوال ها را از دریچه احساسات خود و به شکلی ملموس دریافت کنند تا برای همیشه در ضمیرشان حک شود. یکی از دلایل اینکه پاسخ بسیاری از پرسش‌هایمان را حتی در بزرگسالی به درستی نیافته‌ایم، شاید این باشد که در کودکی این پاسخ‌ها به نحو مناسب و ملموس در اختیار ما قرار نگرفته است.

این کارگردان تئاتر که دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را در کارنامه دارد، در ارتباط با ویژگی‌های این نمایشنامه گفت: «ساعت هشت در کشتی» پیش از هر چیز داستانی جذاب را روایت می‌کند و بسیار ساده و روان نوشته شده است. علاوه بر این نمایشنامه از ضرباهنگ مناسب و جذابی برخوردار است و دیالوگ‌ها به شکلی نوشته شده که مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند. در این نمایشنامه زمان گذشته و حال در هم می‌آمیزد و در بستر یک روایت تاریخی یعنی داستان کشتی نوح، شخصیت‌های نمایش را در معرض تجربه‌ها و دریافت‌های تازه ای قرار می‌دهد؛ به این ترتیب در روند این تجربه‌ها درک آن‌ها از زندگی و هستی متحول و دگرگون می‌شود.  

سرپرست گروه تئاتر «مستقل» همچنین در ارتباط با ویژگی‌های اجرای این نمایش بیان کرد: در این نمایش حدود 80 نفر در قالب شش گروه متفاوت از هنرجویان کارگاه بازیگری گروه تئاتر به همراه مربیانی که از اعضا اصلی این گروه هستند سازماندهی شده‌اند تا برخی از نقش‌هایی را که به دلیل ساختار این نمایش باید در کار وجود داشته باشند ایفا کنند. هر گروه در تعداد مشخصی از اجراهای این نمایش روی صحنه خواهد رفت که متشکل از دوازده الی چهارده کودک و نوجوان است که با هدایت دو مربی برای اجرا آماده شده‌اند و بخشی از تمرین این بچه‌ها به حرکات دسته جمعی فرم و بخشی نیز به اجرای نقش مسافران کشتی نوح اختصاص دارد. این گروه صحنه یاران اجرا نیز هستند و در تمام مدت اجرا حضور دارند.

این کارگردان تئاتر در پایان سخنانش نیز به نقش ناتمام زنده یاد حسین محب اهری در تولید این نمایش اشاره کرد و گفت: گرچه گروه تئاتر مستقل در سوگ همراه همیشگی خود ، حسین محب اهری عزیز نشسته است؛ اما همان طور که خواست محب اهری بوده که همواره فعالیت نمایشی گروه ادامه داشته باشد و تئاتر در هر شرایطی به حیات خود ادامه دهد و بر صحنه جریان داشته باشد، اطمینان داریم که حسین محب اهری از اینکه به هر شکل این نمایش برای اجرا آماده شده و مطابق برنامه ریزی روی صحنه برود،خوشحال‌تر خواهد بود. قطعاً حسین محب اهری در اجرای این نمایش همراه ما خواهد بود.

گفتنی است؛ در این نمایش اصغر همت، علی فروتن، حمید گلی ، مهراد زمانی و حسن همتی ایفای نقش می‌کنند. یلدا فرهبد در نقش رنگین کمان و مربیان نیز در نقش ملوانان کشتی روی صحنه می‌روند.

نمایش « ساعت هشت در کشتی» از 6 فروردین ماه هر شب ساعت 20 در تالار هنر روی صحنه خواهد بود و علاقه مندان به تماشای این اثر می‌توانند برای تهیه بلیط به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند.

 

 

 




مطالب مرتبط

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم
پاسخ تالار هنر به ادعاهای یک کارگردان

بیش از حد قانونی و مصوب از نمایش «جادوگر شهر اُز» حمایت کردیم

تالار هنر در جوابیه‌ای، ضمن رد ادعاهای مهدی قلعه، تاکید کرد این مجموعه، حتی بیش از وظیفه قانونی خود برای اجرای نمایش «جادوگر شهر اُز»، مساعدت و همکاری داشته است.

|

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند
ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر:

تولیدات جدید و حضور پیشکسوتان در اولویت تالار هنر هستند

ناصر آویژه، سخنگوی شورای هنری تالار هنر می‌گوید اجراهای نمایشی که تولید جدید باشند و هنرمندان پیشکسوتی که سال‌ها در این عرصه کارکرده‌اند و سابقه کارگردانی بسیاری دارند، قطعاً در اولویت‌ اجرایی تالار هنر هستند.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

نظرات کاربران