در حال بارگذاری ...
علی نصیریان در مراسم تشییع پیکر بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون

جمشید مشایخی در هنرهای نمایشی جایگزینی نخواهد داشت

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون صبح امروز شنبه ۱۷ فروردین ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، پیروز حناچی شهردار تهران، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع، احمد مسجدجامعی رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر از مدیران و مسئولان حاضر در مراسم  تشییع پیکر استاد جمشید مشایخی بودند.

همچنین هنرمندانی همچون علی نصیریان، قطب‌الدین صادقی، لیلا حاتمی، اصغر همت، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، ایرج راد، حسن فتحی، داریوش فرهنگ، لاله اسکندری، رضا بنفشه‌خواه، داریوش اسدزاده، ابوالفضل پورعرب، بهزاد فراهانی، همایون اسعدیان، اکبر زنجانپور، منیژه محامدی، سیاورش طهمورث، سعید داخ، امیریل ارجمند، جمشید گرگین، پرویز پورحسینی، کوروش زارعی، هادی مرزبان، اسماعیل خلج، محرم زینال زاده، مهدی شفیعی، اصغر همت، حسن پورشیرازی، پرستو صالحی، محمد حاتمی، محمد شیری، حبیب رضایی و… هم برای بدرقه جمشید مشایخی در این مراسم حضور داشتند.

سید عباس صالحی وزیر ارشاد به خاطر احتمال بارندگی شدید و طولانی نشدن برنامه از سخنرانی در این مراسم صرف نظر کرد. 

شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر به عنوان اولین سخنران این مراسم در ابتدای سخنانش گفت: پهلوانانی در زمین و میان ما هستند که نه تنها نمی‌میرند بلکه روز به روز در ذهن مردم زنده‌ترخواهند بود. ضایعه درگذشت جمشید مشایخی برای مردم فراموش نشدنی است. آخرین نصیحت وی به مردم این بود که باید قلب خود را بشوییم و به مردم خدمت کنیم و باید در این زمانه سخت یار و یاور مردم باشیم. 

مدیرعامل خانه تئاتر در ادامه خاطرنشان کرد:خانه تئاتر می کوشد برای صیانت از مشی پهلوانی در عرصه هنر بکوشد و زبان گویای جامعه و حق گرایانه مردم باشد. جمشید مشایخی همیشه با مردم بود و در اوج کمال هنری اش را به رخ می کشید و از روی ارادت به مردم سکوت می‌کرد.

 

مشایخی صحنه تئاتر را عاشقانه دوست داشت

ایرج راد رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر سخنران بعدی این مراسم در سخنانی کوتاه در این مراسم اظهار کرد: دردانه‌ای دیگر از عالم هنر از میان ما رفت. همه عزیزانمان یک به یک از میان ما می‌روند. آنها عاشق کار فرهنگی بودند و تمام وجودشان را برای کار فرهنگی گذاشتند و مشایخی هم عاشق کارش بود.  او صحنه تئاتر را عاشقانه دوست داشت و همیشه قبل از اجرا خاک صحنه را می‌بوسید. او عاشق ایران بود و زندگی خودش را وقف هنر کرد. در صحنه تئاتر، تلویزیون و سینما بهترین‌ها را به یادگار گذاشت و در تاریخ می‌ماند. همواره نام جمشید مشایخی ذکر و زمزمه مردم است. باید مکان‌هایی در کشور به نام این بزرگان باشد. البته نام برخی از سالن‌های تئاتر به نان این عزیزان است و چرا سینما و محلات این اتفاق نیفتد؟ قرار است کوچه جیم محل زندگی جمشید مشایخی، به نام این بزرگمرد نامگذاری شود که با حمایت و پشتیبانی شورای شهر تهران و دست اندرکاران امر این اتفاق می افتد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم  طی سخنانی کوتاه گفت: جمشید مشایخی نان به نرخ روز نخورد بلکه نان به خون جگر خورد که ماندگاری هنر این مملکت جز به خون دل امکان‌پذیر نیست. او از آن‌ دست هنرمندانی بود که ماه را از آسمان با گیسوی هنر خود به زمین کشید. سپاسگزار همه کسانی هستیم که در این سال‌ها در دوره بیماری این هنرمند از وی پرستاری کردند. این سفره کمال و جامع هنر و هنرمندی را مدیون امثال او هستیم. هیچ ندارم بگویم جز اینکه رهروی کوچک در مسیر پرمخاطره توسعه و رشد و نمو هنر این مملکت باشیم. مخاطره به معنای تلاش که بایستی هنرمندان ما به میدان بیایند و به امثال مشایخی تبدیل شوند که کتیبه هایشان را مردم با افتخار به دست گرفته اند.

 

مشایخی یکی از ستون‌های اساسی هنرهای نمایشی ایران بود

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت و برجسته تئاتر و سینما  در ابتدای سخنانش در این مراسم با اشاره به اینکه انتظار نداشته در مراسم وداع با جمشید مشایخی حضور پیدا کند گفت: من انتظار داشتم در اینجا با هم به روی صحنه برویم. من این چند صباح حال خوشی نداشتم و ندارم همسرم را از دست دادم. انتظامی و رشیدی را از دست دادم و حالا با مشایخی وداع می کنم. دوستانی که 60 سال کنار هم بودیم.

نصیریان در ادامه به پیشینه همکاری اش با زنده یاد جمشید مشایخی پرداخت و گفت: قبل از اینکه دولت و هنرهای زیبا در تئاتر کار جدی کنند، ما در یک اتاق تئاتر تمرین می‌کردم. سال ۳۶ با آقای مشایخی آنجا آشنا شدم که آن زمان کارمند تشکیلات تئاتر بود. برای کاری یک بازیگر کم داشتیم که از ایشان دعوت کردم و او استقبال کرد و بعد در چند دوره جدا با هم کار کردیم. این کار کردن ما چند حُسن داشت، یکی تمرین کردن ما با هم بود و بعد معرفی شدن به مردم. آقای مشایخی در آن دوران خوش درخشید . او بعدها در سنگلج هم خوش درخشید و سپس به سینما رسید که در این سه مقطع به جایگاه و درخشش ویژه‌ای دست یافت. یک‌بار دیگر فیلم «گاو» را ببینید که در همان نقش کوتاه چه کرد و می‌بینیم که واقعاً نقش کوچک وجود ندارد اما بازیگر کوچک ممکن است داشته باشیم. آقای مشایخی عزیز یکی از ستون‌های اساسی هنرهای نمایشی ایران بود و وقتی این‌ها می‌روند، این بنا به نظرم سست می‌شود. هر چند مطمئنم هر نسلی هنرمندان با استعداد و خلاق خود را دارد و جای ما پُر می‌شود اما این را هم نمی‌شود نگفت که هر کس جایی دارد و کسی مثل مشایخی جایش پُر نمی‌شود. آقای مشایخی علم عشق را از دفتر نیاموخت و خودجوش بود و این ویژگی را همه ندارند. مرام او بسیار پایبند سنت‌های پسندیده انسانی و اخلاقی بود که حافظ و سعدی می‌گویند و من ایشان را در این جهت تکریم می‌کنم.‌

در ادامه این مراسم محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما به نمایندگی از اهالی تلویزیون گفت: به نام خداوند جان و خرد همیشه آغاز کلام این مرحوم بود. رنج مردم رنج او بود، سوگ او همزمان است با سوگ هموطنان ما در سیلی که در برخی شهرها آمد. نقش آفرینی مشایخی در سریال پهلوانان نمی میرند را از یاد نمی‌بریم. در گوش و چشم ما است آخرین تصویر او در ویژه برنامه تحویل سال که گفت حافظ اگر قدم زنی در ره خاندان به صدق ... رحمت خدا بر او باد و از سمت رادیو و تلویزیون به شما مردم عزیز و خانواده وی تسلیت می‌گوییم.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز در ادامه مراسم تشییع پیکر زنده یاد جمشید مشایخی پس از خواندن قطعه‌ای آوازی در سوگ این هنرمند گفت: همه آن ها که استاد مشایخی را می شناختند می دانند که او چقدر بزرگ و با اخلاق بود و ما باید از این بزرگمرد درس انسانیت و معرفت بیاموزیم. می‌خواهم منش مرحوم مشایخی را به جوان‌های کشورم یادآوری کنم. این اواخر در فضای مجازی با برخی کلماتی مواجه می‌شویم که پسندیده نیست و دوست دارم جوان‌های ما و ما از بزرگانی چون مشایخی درس اخلاق بگیرند.

سام مشایخی فرزند استاد مشایخی در بخش پایانی این مراسم به نمایندگی از خانواده این هنرمند در جایگاه حاضر شد و گفت: دوست داشتم از مردم مهربان مان که قدر هنر و هنرمندان مان را می دانندتشکر ویژه ای داشته باشم.  پدرم الان خوشحال است چون این شکوه حضور مردم را دوست داشت و همیشه به من می گفت "خاک پای مردمم". خیلی دوست دارند همه بگویند کمال الملک سینمای ایران؛ ما کمال الملک داشتیم و نقاش بود و شاید درست تر است که او را با نام حقیقی خودش بنامیم و بگوییم جمشید مشایخی سینمای ایران.

ادای نماز بر پیکر زنده یاد جمشید مشایخی و تشییع پیکر این هنرمند به خانه ابدی پایان بخش این مراسم بود.

گفتنی است، مراسم ترحیم استاد مشایخی روز سه شنبه بیستم فروردین ماه از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود. پیکر این هنرمند فقید پس از اقامه نماز میت رهسپار خانه ابدی اش در قطعه هنرمندان شد.

 




مطالب مرتبط

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند

محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که در پای صندوق سیار مستقر در تالار وحدت حضور پیدا کرده بود، از کمیسیون فرهنگی آینده مجلس خواست منتخبان مجلس از مطالبات اهالی فرهنگ و هنر ساده نگذرند.

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

دعوت از هنرمندان تئاتر ایران برای حضور در انتخابات یازدهم اسفند

استقرار یک شعبه اخذ رای ویژه هنرمندان در تالار وحدت تهران 
دعوت از هنرمندان تئاتر ایران برای حضور در انتخابات یازدهم اسفند

استقرار یک شعبه اخذ رای ویژه هنرمندان در تالار وحدت تهران 

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اطلاعیه ای از همه هنرمندان تئاتر کشور برای حضور در گردهمایی ویژه ای به مناسبت برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری دعوت کرد. 

|

با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت
با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت

جشنواره تئاتر فجر۴۲، برگزیدگان خود را شناخت

اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران هنری و نمایشی و جمع زیادی از هنرمندان برگزار شد و این رویداد بزرگ، برگزیدگان خود را شناخت.

|

استقبال گرم مخاطبان از 22 نمایش‌ صحنه‌ای و خیابانی جشنواره 42

سفر پرتماشاگر «لیلی و مجنون» به تهران
استقبال گرم مخاطبان از 22 نمایش‌ صحنه‌ای و خیابانی جشنواره 42

سفر پرتماشاگر «لیلی و مجنون» به تهران

22 نمایش‌ صحنه‌ای و خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روز یکشنبه هشتم بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در میان استقبال خوب مخاطبان در تالارهای نمایش اجرا شدند. 

|

نظرات کاربران