در حال بارگذاری ...
در نشست خبری جشنواره عنوان شد

جشنواره تئاتر کلاسی خلاق مجالی برای دیده شدن آثار دانشجویی است

نشست خبری ششمین جشنواره تئاتر کلاسی خلاق صبح امروز دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۷ در برج آزادی برگزار شد.

میر علیرضا دریابیگی  دبیر جشنواره تئاتر کلاسی خلاق در این نشست که در جمع تعدادی از خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد، در ابتدای سخنانش با اشاره به پیشینه برگزاری این رویداد اظهار کرد: نخستین دوره  این جشنواره  در سال 1388 در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. در دوره چهارم نیز این جشنواره در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران و پنجمین دوره در سال 1392 در مجموعه تئاتر محراب برگزار شد. از سال 92 تا به امروز برگزاری جشنواره با وقفه روبه رو شد؛ که علت آن هم عدم حمایت های سازمانی و ستادی برای برگزاری جشنواره بود؛ رویدادی که در حقیقت به صورت رویدادی خودجوش و خودگران و با مشارکت مدرسان و دانشجویان مراکز دانشگاهی شکل گرفته بود. پس از مذاکراتی که با بنیاد رودکی صورت گرفت، مدیریت بنیاد مجموعه برج ازادی را به صورت رایگان در اختیار ششمین جشنواره قرار دادند.

او در ادامه در خصوص بخش های مختلف این دوره از جشنواره بیان کرد: جشنواره امسال در 5 بخش صحنه ای، نمایشنامه خوانی، نمایشنامه نویسی، محیطی، همچنین بخش فیلم و عکس برگزار می شود. فراخوان این جشنواره بهمن ماه سال گذشته به تمامی دانشکده های تئاتری شهر تهران و مدرسانی که در دانشگاه های تئاتر تدریس می کنند، از جمله دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده سوره، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر و دانشکده هنر دانشگاه آزاد اطلاع رسانی شد. در این فراخوان از استادان رشته های تئاتر دعوت شده بود تا بهترین خروجی های دانشجویان دوره های آموزشی تحت نظرشان را با عنوان استاد راهنما به دبیرخانه جشنواره معرفی کنند. این شکل از فراخوان از این جهت حائز اهمیت است که ارزش کار های کلاسی دانشجویان تئاتر بیشتر در نظر گرفته می شود. به طور معمول کارهای کلاسی این دانشجویان به علت اینکه مجالی برای دیده شدن ندارند، چندان جدی گرفته نمی شود. به این ترتیب جشنواره تئاتر کلاسی خلاق فرصتی شد تا دانشجویان احساس کنند در خروجی فعالیت های دانشگاهی هم فرصت دیده شدن را خواهند داشت.

دریابیگی در همین خصوص افزود: در بخش صحنه ای برای 30 نفر از استادان و مدرسان دعوتنامه حضور در این جشنواره ارسال شد که در نهایت از این میان 18 اثر از سوی این اساتید به جشنواره معرفی شد. در بخش نمایشنامه نویسی نیز این دعوت از اساتید رشته نمایشنامه نویسی صورت گرفت و 12 اثر به عنوان برترین خروجی های دوره های نمایشنامه نویسی به جشنواره معرفی شد. برای فراهم آوردن فرصت شنیده شدن و خوانده شدن این نمایشنامه ها نیز در بخش نمایشنامه خوانی ارائه خواهند شد. در بخش محیطی از علاقه مندان به حضور در این بخش دعوت شد تا از فضاهای در نظر گرفته شده در برج آزادی بازدید کنند و این بازدید در روز 23 اسفند ماه صورت گرفت که طرح های اجرایی متقاضیان شرکت کننده در این بخش بر اساس فضا و معماری این مکان پیش بینی شده است. در بخش پوستر و عکس هم فراخوان مستقلی برای مراکز دانشگاهی ارسال شد که بر اساس آن علاقه مندان به حضور در این بخش آثارشان را به جشنواره ارسال کرده اند.

رئیس دپارتمان هنرهای نمایشی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به شرایط برگزاری این دوره از جشنواره بیان کرد: امسال به دلیل جابه جایی مجموعه دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد به منطقه سوهانک، شرط حمایت سازمان دانشگاه از این جشنواره منوط به برگزاری این دوره از جشنواره در مجموعه جدید عنوان کرد که به لحاظ نبود زیرساخت های لازم امکان پذیرش این شرط مهیا نبود. به همین دلیل به رایزنی برای جذب اسپانسرهای خارج از سازمان کردیم و در این ارتباط فردی به نام وحید فرهمند قول تامین اسپانسر و هزینه های جشنواره را به ما داد که در نهایت تاسف در نیمه راه کار را رها کرد و تعهدات خود را زیرپا گذاشت؛ به طوری که از چند هفته پیش هیچ تماسی از طرف ما را پاسخ نداده اند. در این شرایط ناچار شدیم تا به هر نحو ممکن برای جبران این کاستی ها تدبیری بیندیشیم. در این ارتباط بخشی از همکاری ها با سایت آرخه به مدیریت آقای خوب زاده محقق شد که در راستای بخشی از همکاری هایشان با مجموعه برج آزادی صورت می گیرد.  

این مدرس هنرهای نمایشی در بخش پایانی سخنانش نیز بیان کرد:  در بخش آموزشی جشنواره  نیز 6 ورک شاپ آموزشی نیز در روزهای برگزاری جشنواره پیش بینی شده که در 6 روز نخست جشنواره یعنی از 24 تا 29 فروردین ماه از ساعت 15 تا 19 در سالن تشریفات مجموعه برج آزادی برگزار خواهد شد. در ساعت 19 روز 30 فروردین نیز مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان جشنواره را در سالن اصلی برج آزادی برگزار خواهیم کرد. در ارتباط با برگزیدگان جشنواره نیز بر اساس مذاکراتی که با کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی صورت گرفته، آقای نیک آبادی مدیر این کانون به ما قول داده اند که آثار برگزیده این دوره در صورتی که امکان اجرای عمومی برایشان فراهم شود مورد حمایت مالی کانون قرار بگیرند. تولیت برگزاری این دوره از جشنواره بر عهده انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران است که در واقع در این حوزه  تنها صنف قانونی زیر نظر وزارت تعاون، رفاه و کار و امور اجتماعی است و از سال 93 شروع به فعالیت کرده است. این انجمن چشم اندازی 10 ساله را برای فعالیت هایش پیش بینی کرده و تمرکز فعالیت های انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران فعالیت های نسل جوان دانشگاهی در این چشم انداز خواهد بود.

گفتنی است؛ در بخش صحنه ای ابراهیم گله دار زاده، در بخش نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی رضا دادویی، در بخش محیطی داوود بنی اردلان و در بخش پوستر و عکس آریا درفش رزم به عنوان دبیر حضور دارند.

ششمین جشنواره تئاتر کلاسی خلاق از24تا30 فروردین 1398 از سوی نهاد انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران با همکاری بنیاد رودکی، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی، موسسه فرهنگی هنری خانه‌ی هنر باروک، کانون تئاتر دانشگاهی، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار می‌شود.

 

 

 




مطالب مرتبط

اجرای نمایش «شور تماشایی من» در برج آزادی

اجرای نمایش «شور تماشایی من» در برج آزادی

نمایش «شور تماشایی من» که دربرگیرنده آیین‌های سنتی و فولکلوریک مناطق مختلف ایران است، با حضور 50 بانوی اجراگر و پنج گروه حرکتی، در سالن اصلی برج آزادی اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران