در حال بارگذاری ...
در تماشاخانه شهرزاد

مدیر کل هنرهای نمایشی به تماشای مکبث نشست

شب گذشته شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی کشور به تماشای «مکبث» تازه ترین اثر امیر دژاکام نشست.

به گزارش ایران تئاتر شب گذشته شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی کشور، مسعود دلخواه(نویسنده و کارگردان تئاتر)، علیر  ضا دریابیگی ( مدیریت دپارتمان تئاتر دانشگاه هنر و معماری) به تماشای نمایش مکبث به کارگردانی امیر دژاکام نشستند.
امیر دژاکام در انتهای این اجرا و در حضور میهمانان خود گفت: می‌خواهم از فرصت به عبارتی حسن استفاده و به تعبیری سو استفاده کنم و در محضر این بزرگان درس پس بدهم تا به یمن حضور آنها، صدای من هم پژواک پیدا کند و شنیده شود.
وی ادامه داد: تئاتر گندم است. تئاتر یک هنر استراتژیک است. تئاتر سرگرمی نیست. تئاتر وسیله‌ای برای درآمد زایی نیست. چراکه هزاران راه مبارک و خوب برای درآمد زایی وجود دارد. چراکه هزاران راه دیگر برای سرگرمی وجود دارد. تئاتر وسیله‌ای است برای فهم مشترک و از این نظر می‌گویند که آن هنری استراتژیک است.
این کارگردان در ادامه بیان کرد: وقتی یک کشور فهم مشترک داشته باشد، منافع خودش را خوب فهمیده و درک می‌کند. به این ترتیب صلح و آرامش برقرار می‌شود. توضیح می‌دهم. ما در زندگی معمولی به واسطه حواسمان با واسطه و بدون واسطه متوجه موضوعات مختلف می‌شویم که تجربه‌های متفاوتی را در اختیار ما قرار می‌دهیم اما تئاتر این امکان را به ما می‌دهد تا از طریق یک تجربه خیالی به یک فهم مشترک دست پیدا کنیم. چراکه در پزشکی کارکرد حواس و خیال یکیست. دقیقا حواس منشا حرکت است. خیال هم منشا حرکت و عاطفه است. تجربه خیالی به ما فهم جدید و همزمانی می‌دهد و ما به فهم مشترک می‌رسیم. در نتیجه باید گفت که تئاتر گندم است. من تا زمانی که نفس می‌کشم و تا زمانی که اندیشه تازه‌ای وجود نداشته باشد، به این راه ادامه می‌دهم. چهل سال این مسیر را رفتم و باز هم به راه خود ادامه می‌دهم.
دژاکام با بیان اینکه تئاتر هنر استراتژیک است، در پایان گفت: من ایجابی حرف زدم و مطلقا چیزی را نفی نکردم وامیدوارم از من سوال کنید، که چرا تئاتر گندم بوده و هنر استراتژیک به شمار می‌آید. امروز اولین نیاز ما این است که به این سوال پاسخ دهیم که چرا تئاتر گندم است و ما چرا تئاتر کار می‌کنیم.  چرا در مملکتی که مدرسه و بیمارستان نداریم، باید پول نفت آن را برای تئاتر بدهیم. به دلیل اینکه فهم مشترک می‌تواند هزاران مدرسه و بیمارستان بسازد و درگیری‌ها و تخاصم را کم کند و به این صورت ما به صلح ، گفتگو و دیالوگ می‌رسیم.
نمایش «مکبث» هرشب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن یک تماشاخانه شهرزاد به صحنه می‌رود.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: مکبث به روایت امیر دژاکام با بهره‌گیری از زبان بدن و به همراهی دیالوگ، به نقل روایتی جدید از داستان مکبث شکسپیر می‌پردازد. اثری که طی آن برای اولین بار جدا از روایت مکبث، صدای کاراکترهای دیگر همچون انسان‌های عادی که روایتشان در طی رویداد بزرگ داستان مکبث همیشه به فراموشی سپرده شده نیز شنیده خواهد شد... .
الناز تاریخی، آناهیتا صفی خانی، پروا محزون، پریا سلامی، مریم یوسف، شقایق خاکی پور، الناز ملکی، شایان یزدان شناس، احمد داوودی، مصطفی غیاثی، محمد آقا علی اکبری، ابوالفضل جمشیدی، حامد پور محمد، ناصر عزتی، عارف عباسی، طاها عابدی، ماهان عابدی بازیگرانی هستند که در این نمایش ۶۰ دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.
از دیگر عوامل این اثر می‌توان به: تهیه کننده: امیر دژاکام، مدیر تولید:  فاطمه نیشابوری، جانشین تهیه‌کننده: ابوالفضل جمشیدی، دستیار کارگردان: حسین شهبازی وغزاله جهان بین، موسیقی: احسان تارخ، ساکسفون: گلنوش حمیدی، فلوت: پوریا حصارکی، طراح لباس: مژگان عیوضی، طراح پوستر:امیر رجبی، عکاس: مصطفی فرج زاده، دستیاران حرکت نگاری: الناز تاریخی، آناهیتا صفی‌خانی، مدیر صحنه: عارف عباسی، دستیار لباس: فاطمه محمدی، دوخت لباس: زهرا بهرامی، طراح گریم: علی فرزامی، طراح ویدیو: امسن جعفری، دستیار ویدیو: بهرام حاج جعفری زاده اشاره کرد.
علاقمندان به تماشای این اثر می‌توانند برای خرید بلیت به سایت tik۸.com مراجعه کنند.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

نظرات کاربران